Wat kleine vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Wat kleine vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:22

Kitana_ schreef:
Het enige waar ik echt respect voor heb is natural horsemanship.

Nou, dan kan ik je misschien nog een beetje blij maken, want ik doe al jaren alles met Parelli Natural horsemanship met mijn dravers. De jonge hengst is zelfs helemaal op de Parelli-manier voor de kar beleerd, en we passen de principes ook in zijn training toe. Ik doe regelmatig grondwerk met hem, zowel on line als at liberty. Parelli en presteren gaan prima samen Lachen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:30

Kitana_ schreef:
Ik vind het gewoon een beetje raar..
Dat er een max. leeftijd aan zit, zegt toch al genoeg dat het heel zwaar is voor een paard?
en dat hij na die leeftijd niet meer presteert tja omdat ze aan gort gereden zijn...

Zoals Wendy al zegt, ze moeten stoppen, om de fokkerij te stimuleren

Citaat:
Wat is er nou "goed" aan voor een paard zelf, om hard te draven, buiten het plezier van degene die hem "rijd".

Dat geldt toch voor elke manier waarop je een paard gebruikt? Het is altijd voor het plezier van de mens uiteindelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:38

Citaat:
Ik vind het gewoon een beetje raar..
Dat er een max. leeftijd aan zit, zegt toch al genoeg dat het heel zwaar is voor een paard?
en dat hij na die leeftijd niet meer presteert tja omdat ze aan gort gereden zijn...

Aan gort gereden zijn ze zeker niet. Ik heb een paard wat lang op de baan heeft gelopen en ook vrij veel. Aan gort gereden is hij niet. Op dit moment is hij bezig aan zijn tweede sportcarriere, wat ik zelf ook echt sport vind en hij doet het prima. Hij zou nog jaren op een goed niveau mee kunnen.
Ook is hij helemaal heel, geen kapotte pezen, geen slijtage.

En worden niet alle paarden voor het plezier van de mensen gereden?

Over elke tak van de paarden sport valt wel iets goeds te zeggen. Ik vind dat je dit dan ook pas terecht goed of slecht mag vinden als je je hier in verdiept hebt en niet als je eens een paard op een bepaalde manier hebt zien lopen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:28

er zit een max. leeftijd aan, dat wel. Maar dat is alleen, omdat ze na een bepaalde leeftijd eecht niet meer hard genoeg lopen. Ik geloof dat een renpaard tot zijn 13de jaar mag starten. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan aan gort gereden zijn. Daarna gaan ze gewoon simpelweg niet hard genoeg meer om de jongere paarden bij te kunnen houden. Veel paarden stoppen met 7 of 8 jaar al.

Ook mijn beide verzorgpaarden zijn in prima staat van de baan gekomen. Ik denk zelfs dat als Major direct na de baan ervoor getraint was, dat hij een goed endurance-paard had kunnen worden. Hij had zoveel uithoudingsvermogen en doorzettingesvermogen. Alleen zijn beide paarden nu recreatiepaarden, maar ze hadden best nog omgeschoolt kunnen worden voor een andere discipline.

(nogmaals, hoe het met de dravers gaat weet ik niet)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:36

Kekavo, bij dravers gaat het ongeveer hetzelfde. Ja Al ben ik het niet met je eens dat een paard op een leeftijd van 12 niet snel genoeg meer kan hoor, de praktijk bewijst vaak het tegendeel. Paarden die zolang gekoerst hebben zijn hard en snel, echte doorzetters.

Vaak speelt ook de winsom mee: dravers lopen koersen tegen dravers die ongeveer evenveel verdiend hebben. Op een gegeven moment wordt ook de winsom van een draver die gewoon geregeld wat geld bij elkaar loopt zo hoog dat het paard alleen nog maar tegen paarden mag lopen die eigenlijk sneller en beter dan hem zijn. Dat is niet leuk voor het paard, en ook niet zo nuttig voor de eigenaar. Zo'n paard gaat dan in de VUT Haha! , er is verder niks mis mee maar het koersen heeft voor hem dan weinig zin meer. Lachen

Kitana_ schreef:
Maar moet eerlijk zijn, heb wel wat geleerd van wat jullie zeggen en begrijp het ook iets meer dan voorheen, maar het zal nooit mijn interesse worden Lachen

Nou, dat is dan toch fijn om te horen. Lachen

Mijn sport is het ook niet, voornamelijk omdat het hier in de buurt nauwelijks (meer) speelt. Ik ben zelfs pas één keer op een drafbaan geweest, ruim een jaar geleden met de Dravers.nl Drafsportdag.
Ik ben er een beetje in geïnteresseerd geraakt omdat ik zelf een draver heb, en ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind om te zien! Lachen Ook ben ik nu al bij verschillende trainers op stal geweest, en ik was erg te spreken over wat ik te zien kreeg. Zo stonden vrijwel alle paarden overdag lekker buiten, ook de hengsten, en óók de goede koerspaarden. Ga daar maar eens om op de gemiddelde sportstal, wat zeg ik, de gemiddelde pensionstal waar mensen wat sportambities hebben... De paarden zagen er vrolijk en tevreden uit, werden op een leuke manier gewerkt, kregen voldoende rust...

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en manenschijn, waar wel? Maar als je je er een beetje in verdiept zie je dat het toch vooral paardenliefhebbers zijn die op een leuke manier met hun sport bezig zijn, net als in andere takken van de paardensport. Lachen Met dat verschil dat ze natuurlijk het geweldigste paardenras ter beschikking hebben! Haha!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:39

Nog een goed praktijkvoorbeeld dat er ook heus wel oudere dravers zijn die nog van het leven genieten:
Mijn draver is nu 18, heeft 9 jaar gekoerst (van zijn 3e tot zijn 12e), 220 keer gestart en is inmiddels 6 jaar rijpaard. Vorige week in de kliniek geweest omdat hij wat gevoelig leek op zijn voorvoetjes, wat helemaal niet vreemd is op zijn leeftijd. Een aantal rontgenfoto's later kwam de DA mij vertellen dat er inderdaad wel sprake is van slijtage, maar in acceptabele mate en vergeleken met het gemiddelde rijpaard van zijn leeftijd nog ZEER acceptabel. Kortom, ik ben erg blij en na behandeling kan hij weer jaren mee Haha! .
En dan nog iets: als rijpaard voldoet hij zeer goed, maar span hem in voor de sulky en zijn oogjes gaan glimmen, oren erop en vlammen maar. Daar is ie voor geboren en dat vindt hij na al die jaren hard werken nog steeds het mooiste wat er is! Zou hij dat ook doen als hij het zo slecht had gehad als koerspaard? Weet wel zeker van niet Tong uitsteken
Tuurlijk heb je overal rotte appels tussen zitten, maar die vooroordelen over dravers, dat ze zielig zijn en allemaal versleten vind ik absoluut niet terecht Bloos
Over aanspanning maar te zwijgen, vrijwel alles dient ter ondersteuning van het paard, om hem makkelijker te laten draven en te zorgen dat hij in balans draaft, ja het ziet er misschien vreemd uit, maar met zielig heeft dat echt niets te maken (integendeel)...

*edit typefout*

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:36

Volgens mij koersen dravers langer dan volbloeden, klopt dat? De meeste volbloeden die ik ken, zijn er met hun 7de, 8ste jaar mee gestopt. Om de simpele reden, dat ze niet meer presteerden (dus toch niet meer hard genoeg liepen). Maar als ik het goed begrijp, lopen dravers langer op de baan?

Mijn sport zal het ook nooit worden. Ik ben me er eigenlijk alleen maar in gaan verdiepen om meer over Major's verleden aan de weet te komen. Ik ben 1x op Duindigt geweest, hoewel ik er vlakbij woon.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:38

Nee hoor, de meeste dravers zitten dan ook wel op hun winsom (zonder dat ze altijd versleten zijn of aan gort gereden)

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:09

Mackie schreef:
Citaat:

Dat geldt toch voor elke manier waarop je een paard gebruikt? Het is altijd voor het plezier van de mens uiteindelijk

Ik heb mijn paard niet alleen voor mijn plezier hoor, ik wil dat mijn paard het ook fijn heeft. Daarom doe ik ook niks in de sport..
Een paard heeft ook plezier in een buitenrit! En ik ook.
Paarden zijn mijn hobby, mijn interesses..

niet mijn sport.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:35

Ik heb mijn dravers ook voor mijn plezier. Mijn merrie heb ik nu 22 jaar, en ze is in totaal maar 13 keer gestart in de sport. Haar laatste koers liep ze 17 jaar geleden... Jammer dat je denkt dat dravers door iedereen alleen maar voor de prestaties gehouden worden Scheve mond

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:53

Kitana_ schreef:
Ik heb mijn paard niet alleen voor mijn plezier hoor, ik wil dat mijn paard het ook fijn heeft. Daarom doe ik ook niks in de sport..
Een paard heeft ook plezier in een buitenrit! En ik ook.
Paarden zijn mijn hobby, mijn interesses..

niet mijn sport.

Da's toch hetzelfde? Ik kan er ook intens van genieten om lekker een paardje voor de kar te trainen in het bos en ook het paard vindt dat geweldig en de emesten vinden het ook super om te harddraven (anders doen ze het ook gewoon niet).

Paarden zijn mijn hobby, mijn interesse en ik gebruik ze daarnaast om een sport mee te beoefenen, zie ik ook geen kwaad in.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:16

Daarbij wordt er denk ik ook veel gedacht dat dravers voor hun verdriet over die baan draven. Maar niets is minder waar. Ze hebben er zelf ook plezier in. Die competitiedrang zit er veel in, het lekker harddraven. Ze vinden het vaak echt leuk.

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:43

promptertje schreef:
Ik heb mijn dravers ook voor mijn plezier. Mijn merrie heb ik nu 22 jaar, en ze is in totaal maar 13 keer gestart in de sport. Haar laatste koers liep ze 17 jaar geleden... Jammer dat je denkt dat dravers door iedereen alleen maar voor de prestaties gehouden worden Scheve mond

Ik zeg niet dat ALLE dravers daarvoor gehouden worden,
Er zijn ook genoeg dravers die als (rereatief) rijpaard worden gebruikt (als ze gelukkig niet snel genoeg zijn of uitgekoerst zijn, dan worden ze afgedankt en als als rijpaard verkocht, je koopt dan toch gewoon weer een nieuwe. Genoeg dravers op de wereld)
Bij veel wedstrijdRIJpaarden draait het natuurlijk ook om presteren en winnen, daarom vind ik dat dus ook niks Lachen

Maar daar gaat het bij de dravers die koersen dus ook om, trainen, presteren en winsommen innen.
Ik vind het er niet diervriendelijk uit zien, als ze niet hard genoeg gaan geven ze gewoon een tik...

Voila, winnen en geld innen.

--
Dat mijn mening anders is dan jullie mening is mij goed recht,
Betekent niet dat ik jullie sport niet respecteer omdat het jullie interesse is,

Ik snap het alleen niet. En ik denk dat die tijd ook niet komt, wel wil ik er nog steeds alles van weten.
--

Maar goed ik heb me vragen beantwoord gekregen op dit topic, en ik weet weer wat meer. Bedankt daarvoor. Ik ga daarom ook niet meer in dit topic reageren, ik ga er ondertussen verder wat op internet over opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:11

Dat over het slaan is niet waar, ze mogen maar een aantal zweepslagen op het paard zelf geven.

Wat ik alleen niet snap is waarom je zou vijandig doet tegen de hele sport, en sport in het algemeen?

Of je nou een rondje in de bak huppelt voor je zelf of een rondje in de bak in wedstrijdvorm. Of je nou voor jezelf een buitenrit maakt of in wedstrijdvorm, of je nou voor je zelf een sprong maakt of in wedstrijdvorm ect.

Wat ik ook niet snap is waarom je blij bent dat als ze 'gelukkig niet snel genoeg zijn'. Legt dat eens uit?>

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:24

Kitana_ schreef:
ze zouden gewoon helemaal moeten verbieden elk dier te slachten.. er zijn tegenwoordig toch vleesvervangende producten te koop? Dan hebben we praktisch dus ook geen vlees nodig!!
Ik ben niet vegetarisch, eet niet vaak vlees, maar als er ineens geen vlees meer zou zijn, zou ik het echt NIET missen.
Natuurlijk eet ik liever vlees van een koe die een superleven heeft gehad, met veel ruimte en buitenlucht.
Maar goed ze kunnen dat wel op een pakje vlees of wat dan ook zetten maar wie zegt dat dit waar is ???
Hetzelfde met melk etc..

Mensen zijn beesten, alles draait om geld..

Ik vond deze post van jou in een ander topic... Normaal ben ik niet zo van het spitten in iemands verleden, maar ik denk dat hoeveel wij ook uitleggen, jij toch een soort houding blijft hebben die niet aansluit bij de mijne Lachen . Niet dat dat erg is, maar ik denk gewoon niet dat jij 't ooit objectief naar iets kan kijken als jij van te voren al het idee heb dat mensen beesten zijn en dat alles om geld draait Lachen .

Verder wil ik je waarschuwen met het opzoeken van informatie via internet, aangezien er veel onjuiste en gekleurde gegevens op staan( zowel positief als negatief )

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:18

Het 10000.. ste topic, over telkens weer hetzelfde, beetje vermoeiend.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:38

Kitana_ schreef:
...dan worden ze afgedankt en als als rijpaard verkocht, je koopt dan toch gewoon weer een nieuwe. Genoeg dravers op de wereld

Beetje simplistische opvatting. Dan vergeet je gemakshalve even dat mensen 1) vaak gehecht zijn aan een paard (ja, ook aan dravers Clown ), en 2) dat er jaren van opvoeding en training in zo'n paard zitten, dus die wordt echt niet zomaar even 'vervangen'. Knipoog

En over paardensport in het algemeen: de meeste paarden zouden denk ik best gelukkig zijn met een leven in de wei, beetje slapen, beetje eten, beetje spelen met andere paarden... Maar ja, wij rare mensen 'moeten' altijd iets van die dieren. Haha!
En off dat nu een dressuurwedstrijd is of een buitenrit, dat maakt i.m.o. niet veel uit. Altijd maar buitenrijden zonder te zorgen voor een rechtgericht, gebalanceerd en dragend paard kan minstens even schadelijk zijn als een lange sportcarrière. Knipoog

Ook zorgt sportbeoefening er vaak voor dat mensen meer kennis vergaren over paarden en hoe ze het beste functioneren, waardoor de paarden beter verzorgd worden en er eerder een dierenarts bijgehaald wordt.
Op een gemiddelde recreatieve rit verbaas ik me altijd over de hoeveelheid paarden die op slecht beslag staan, of beter wél op beslag konden staan, over de hoeveelheid niet passende zadels, de dikheid van veel paarden etc... De juiste (medische) verzorging is al snel te duur of wordt als overbodig gezien.
Dus een paard waar iets aan sport mee gedaan wordt hoeft het zeker niet slechter te hebben dan een recreatiepaard hoor, integendeel!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:44

mensen, is het niet onderhand klaar met dit soort topics? moet het nou steeds weer worden aangewakkerd? Ga even een paar pagina's terug in het topic draf en rensport, en zoek even wat informatie op, of neem eens een kijkje, met iemand die er verstand van heeft, want o o wat een grote bek achter de pc, maar niet het lef om je bek open te trekken ,als je het ziet,en een of andere conclusie trekt, ik kan je best een adresje geven hoor, waar je je bek open mag trekken, maar verwacht niet dat je geen antwoord terug krijgt!

Voor de genen, die overal op blijven reageren, en informeren:
Wie zijn conclusie al heeft getrokken, wil niet luisteren, je eigen mening blijft het belangrijkst, of course

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:09

Ai Play_Coy, ik vrees dat het bestaansrecht van Bokt vooral op dit soort topics rust Haha!

Ik lees ook regelmatig de westerntopics en daar vind je ook van dit topics.
Helaas hebben veel mensen niet het vermogen om zaken van meerdere kanten te bekijken en onderzoek te doen, stel je voor zeg, al die energie die daar mee gemoeid gaat Knipoog
Nee, die willen gewoon lekker hun tijd verdoen met op zoveel mogelijk topics reageren als er maar iets dreigt in te staan wat misschien wel zielug is o.i.d.

Het gezegde; De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, is echt wat vaak in uiting komt op dit forum.

Persoonlijk vindt ik het grappig om dat soort topics te lezen, het zijn vaak dezelfde die er als vliegen op stroop op af komen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:06

Ik vind het niet nodig om meteen grof te worden, met bekken opentrekken enzo. Verward Ik waardeer het dat iemand tenminste de moeite neemt om dingen te vragen, in plaats van het er gewoon maar bij te laten. Lachen Al moet je dat dan 10 keer herhalen, dat is toch niet erg? Die extreem verdedigende houding die al snel aangenomen wordt is volgens mij veel destructiever voor het imago van de sport.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:33

Ik vond vroeger de ren- en drafsport altijd zielig. Maar toen ik zelf op een volbloed ging rijden merkte ik dat hij rennen gewoon leuk vond. Als hij een stuk lekker uit mocht razen, dan was hij daarna een hele week heel erg rustig. Hij vroeg er af en toe gewoon om lekker hard te mogen. Ook bleef hij altijd een beetje dat willen winnen houden, hij moest met rijden gewoon af en toe zijn neus voor het paard naast hem uitsteken. Hij legde dan zijn oren plat in zijn nek en stak ze pas weer naar voren als hij "gewonnen" had.
Hij was al 9 jaar van de baan en recreatiepaard toen ik hem ging rijden. Het was dus niet meer zo, dat het een gewoonte van hem was.

Daarbij merk ik dat de vroegere eigenaren van allebei de uitgekoeste volbloeden die ik rijd, het heel erg leuk vinden om te horen hoe het nu met de paarden gaat. Ze vinden het geweldig om foto's te zien, zien de paarden zelf ook graag terug en vertellen graag over hoe het paard vroeger was. Ik merk echt, dat ze vroeger gewoon veel van de paarden gehouden hebben, het was hun topper, of ze nou goed presteerden of niet.

Ik ben het helemaal met Nina-Rex eens. Voor een paard hoeft het niet, dat rijden. Wat we ook doen. Het is dat wij het zo graag willen, dat ze het voor ons doen. En ze doen waar ze het beste in zijn en waar ze voor geboren zijn. Bij volbloeden en dravers betekent dat: zo hard mogelijk lopen. Natuurlijk zijn er paarden in deze sport die het niet naar hun zin hebben. Maar dat heb je in alle sporten en ook in het recreatierijden.