Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:- TB - het hoefbeen is gekanteld en moet teruggeduwd worden
- NB - het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en de witte lijn moet weer sterk worden met aangroeien. De hoef wordt zodanig bekapt dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en van daar uit vormt zich dan weer de nieuwe hoef
)ikenindi schreef:mijn hoefsmid doet aan natuurlijk bekappen, maar gebruikt ook ijzers, alleen weigert ze in sommige gevallen ze er onder te zetten omdat het dan totaal niet nodig is...

Arabesk schreef:hoefbevangenheid is vrijwel altijd een spijsverteringsstoornis. Sommige paarden kunnen het ook raken na bijv. een antibiotica kuur.
IJzers zijn nooit een goede oplossing voor hoefbevangenheid. De doorbloeding moet gestimuleerd worden en ijzers zijn nou toevallig nét een oplossing die de doorbloeding van een hoef verminderen.
jackie schreef:helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.
Arabesk schreef:Dit paardje is vrij ernstig hoefbevangen geweest. Lees onderaan deze pagina haar verhaal
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

Juut schreef:@ Jackie; die hoefscheur ziet er lelijk uit zeg! Maar ik begrijp dat eerst is geprobeert de boel bij elkaar te schroeven, en dat je al het ijzerwerk er af hebt gehaald? Maar hoe heb je de hoef bekapt dan? Wat waren de aanpassingen om verdere verwonding te voorkomen en de boel weer netjes te laten genezen?
Louise95 schreef:Natuurlijke Bekappers hebben altijd als standaard regel hielen laag toon kort steunsels weg.

Louise95 schreef:Natuurlijke Bekappers hebben altijd als standaard regel hielen laag toon kort steunsels weg.

femmefatale1 schreef:Arabesk schreef:Dit paardje is vrij ernstig hoefbevangen geweest. Lees onderaan deze pagina haar verhaal
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html
Nou wil ik me er verder niet mee bemoeien, maar ik vindt dat dier erg beroerd op zijn voeten staan.
En als dit het werk is van een smid moet hij zich ronduit schamen!!!
Ik ben geen NB fan, maar ook niet op deze manier TB.... en dit heeft niks te maken met ijzers al dan niet, maar dit is gewoon prutswerk..
Gelukkig zijn er een hoop TB-ers die een paard wel normaal op de voeten kunnen zetten, al dan niet met ijzer..
Arabesk schreef:jackie schreef:helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.
des te meer reden om jezelf goed bij te scholen
Cowgirl schreef:Ja...maar wanneer school ik mezelf goed bij?.
TB bekappen is volgens de NB slecht en andersom geld dat ook.
Misschien een curus bij beide doen om zo mijn eigen conclusies te trekken.

Arabesk schreef:Cowgirl schreef:Ja...maar wanneer school ik mezelf goed bij?.
TB bekappen is volgens de NB slecht en andersom geld dat ook.
Misschien een curus bij beide doen om zo mijn eigen conclusies te trekken.
ik heb én de literatuur van NB én van hoofcare
De gebroeders van hoofcare beschrijven dezelfde nadelen van ijzers als NB en strasser, toch grijpt hij snel naar ijzers terwijl hij weet wat de nadelen zijn
Arabesk schreef:Na het lezen van diverse literatuur is mijn overall conclusie toch dat ijzers teveel nadelen hebben en dat voor elke ijzer oplossing een betere ijzerloze oplossing bestaat. Slechts in een uitzonderlijk geval waarbij het gewénst is dat het hoefmechanisme wordt verminderd zou een ijzer oplossing kunnen bieden (denk aan gebroken hoefbeen).
Ik hoor mezelf nog zeggen 'het is dat ik geen hoefsmid kan vinden en zelf wil leren bekappen om voorlopig het probleem op te lossen, maar ik heb helemaal niets met 'natuurlijk'-geneuzel'

Citaat:Ook ík had vooroordelen en had een mening klaar zonder me erin te verdiepen.
)jackie schreef:<knip>
hoefbevangen geweest en TB bekapt (mijn eigen merrie)
zelf NB bekapt enige tijd later
niet alle NBers werken op dezelfde manier, net zoals niet alle TBers dat doen. helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.
wat ik bij mijn merrie nog steeds doe: de toon terug brengen tot bijna aan de rand van de zool en de hielen niet te hoog laten worden.