Wie longeert er op de manier van Monty?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie longeert er op de manier van Monty?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:36

Ik denk dat hier 2 dingen verward worden. Dat is geen longeren volgens Monty. Dat is Join-Up volgens Monty (als je daadwerkelijk door gaat tot de onderdanigheidstekenen). Maar er bestaat geloof ik geen longeren op de MR manier. Het is gewoon zonder touw longeren in een round-penn en de longerlijn als middel voor het voorwaarts gaan gebruiken. Maar dat komt niet bij MR vandaan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:49

MM: Dat denk ik inderdaad ook...
Ik hoop dat deze mensen niet vaak een join up doen....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:34

MR longeert met dubbele lijnen staat in zijn boek.....
Maar pas na de join up.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:15

join-up, is het weg''jagen'' en het paard naar je toe halen dmv lichaamstaal.. daarbij moet je letten op: oor naar binnen richten, likken en kauwen, hals laag, kleinere cirkel maken. Dit doe je allemaal via lichaamstaal (jouw positie, schouders, handgebaren, ademhaling enz.)

longeren met dubbele lijnen is wat anders.. met een enkele lijn is slecht voor je paard z'n rug, hij gaat er scheef van lopen om het gewicht van de longeerlijn te ontlopen.. daardoor gaat ook zijn rug na verloop van tijd ''scheef'' staan.

In de manier van monty roberts doe je alles via druk.. Ik vind het echt een hele mooie manier.

ik heb zelf al 2 cursussen gedaan bij Annemarie van der Toorn, en ga er nog veel meer doen..

Ik ben pas 14, maar denk er heel serieus over na (door annemarie). Annemarie heeft mij heel veel geleerd, en kan ook andere mensen heel veel leren.
Ik vind haar een heel goed mens, en ik hoop.. dat ik nog vele cursussen mag doen..

voor vragen.. gewoon reageren in deze topic..

Liefs

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:03

Paintlinger schreef:
ja dat weet ik...
Maar bedoelen jullie met 'longeren volgens monty' een 'join up?'

'join up is los, door middel van lichaams houding aansturen wat je hem wil laten doen, dan moet het wel een rede hebben dat je vertrouwen wil maken, duidelijk wil maken dat hij moet reageren op jou lichaam, ontspannings oefeningen, en hem niet zomaar in de ronte wil laten rennen, met lijn/lijnen kan je bepalen of je hem in een bepaalde houding wil laten lopen, je kan dan ook met je lichaam aansturen, maar ook met je stem als je het vertrouwen heb. . Zie reactie van bk_lover (Annemarie is goed, heb bij haar veel bijgeleerd.)

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:55

Ik gooi het paard altijd los en longeer op stem en houding.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:15

HappyAppy schreef:
Ik longeer bijna altijd met dubbele lijnen. Binnenkort, 20-1, ga ik bij Annemarie vd Toorn de cursus dubbele lijnen doen en nog een vervolg Knipoog . Lijkt me onwijs leerzaam.

Hey super leuk dat je naar Annemarie bent geweest! Ze is echt heel erg goed in deze manier van met paarden omgaan. Met dubbele lijnen longeren is ook veel beter voor je paard dan met 1 lijn. maar dat zal zij je nog wel verder uit hebben gelegd. Heb je al meerdere cursussen gevolgt bij haar? Ik ben er al een aantal keren geweest.
Heel veel succes!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:19

bk_lover wat leuk dat je ook cursussen bij Annemarie volgt.
Dubbel longeren is idd beter voor je paard.
Je kunt ook zien aan paarden die met 1 lijn gelongeerd zijn dat hun hoofd naar buiten draait als ze om je heen lopen.
Dit is slecht voor de rug.
Ik longeer dus ook op de manier van Monty: met twee lijnen aan een dually halster.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:49

ik ook hoor, dubbele lijnen met dually.....heb er alleen maar goede resultaten mee.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:26

Milou_Ginger schreef:
bk_lover wat leuk dat je ook cursussen bij Annemarie volgt.
Dubbel longeren is idd beter voor je paard.
Je kunt ook zien aan paarden die met 1 lijn gelongeerd zijn dat hun hoofd naar buiten draait als ze om je heen lopen.
Dit is slecht voor de rug.
Ik longeer dus ook op de manier van Monty: met twee lijnen aan een dually halster.

ja ik vind het echt geweldig Haha! Haha!
mijn paardje is er erg door veranderd Knipoog in positieve zin.. Mede dankzij hun ben ik western gaan rijden Haha!
Groetjesss

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:02

xRosannee schreef:
Ik niet

Verklaar je nader ? Haha!