Natural Horsemanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:21

NH is idd een modestroming, en wordt te vaak verkeerd toegepast door mensen die niet in staat zijn om hun paard te corrigeren in de intensie die het paard op dat moment nodig heeft omdat men van mening is dat er geen geweld gebruikt mag worden en dat slaan uit den boze is. En dat kan dan tot heel gevaarlijke situaties leiden. Met een goed gedoseerde correctie, en dan maakt het niet uit op de NH of de JBF manier (Jan Boeren Fluitjes) bereik je vaak meer dan door uit principe niet te slaan of geen geweld te gebruiken.

Parelli is een manier om aan NH te beginnen. Dat je je gaandeweg zorgen gaan maken over de huisvesting kan, maar betekend niet dat je dan perse NH bent. Natural is NIET gelijk aan NH. Parelli heeft zijn paarden ook op ijzers staan....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:40

Ik denk zeker niet dat het een rage is. We leven in een maatschappij waarin het dierenwelzijn een steeds grotere plaats krijgt. Kijk maar naar de rel rondom P&P en Coby van Baalen.
Wij (paardenmensen) worden daardoor eigenlijk ook gedwongen om ons steeds bewuster te worden van hoe we omgaan met paarden. En dat vind ik een positieve ontwikkeling.
Daarnaast is het hebben van een paard steeds minder een 'luxe' geworden waardoor er ook steeds meer mensen zijn met paarden en daardoor ook meer mensen die problemen hebben met hun paard. (de bekende mensen-met-paard i.p.v. paardenmensen)
Tegenwoordig bekijken we een dvd'tje over een join-up en passen dat vervolgens regelmatig toe terwijl men zich niet bewust is van hoeveel geestelijke impact een join-up heeft op een paard.
NH kan een manier zijn om deze problemen te verhelpen maar net als bij alles wat je met paarden doet zul je toch enige kennis moeten hebben van wat je doet of hulp moeten inschakelen van iemand die weet wat hij/zij doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:59

Voor sommigen zal het misschien een rage zijn, maar ik denk dat het voor de meesten gewoon een bewustwordingsproces is.

En dan NH in brede zin: de omgang, huisvesting, bekapping en voeding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:00

ijong17 schreef:
Gelukkig komt er bij Natural Horsemanship geen geweld bij kijken, daarom kun je ook minder kwaad en/of fout doen. Iedereen moet leren en iedereen leert van z'n fouten, zolang je geen agressie en geweld gebruikt kan er weinig fout gaan.

Gr. Ingrid

pardon?

Mister Monty Roberts valt onder NH, maar in zijn boek....

- de bokstopper
- ringen om de hoeven om schoppen tegen de stal te voorkomen

Misselijk

hij mag wat mij betreft uit het rijtje gegooid worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:29

Agressie en geweld? Je mag gerust een keertje boos worden en ingrijpen binnen de NH, als je maar niet boos blijft en de correctie goed weet te doseren (onderdoseren van de correctie is namelijk ook binnen de NH niet de bedoeling).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:22

op het moment dat je principieel met een paard omgaat ben je al verkeerd bezig....... op het moment dat je na moet gaan denken hoe je deze situatie op dit moment oplost, dan gaat het al niet goed.

een paard "denkt" instinctief........... en heeft dus een mens naast zich nodig die ook "instinctief" het goede doet op DAT moment

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:28

OPG -> NH

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:42

Gelukkig is dat instinct aan te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 10:04

instinct is niet aan te leren........... alles waarover je na moet denken is geen instinct

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:14

Ohwww?
Dus autorijden is iets waar je elke dag weer bij na moet denken?
Of gaat dat automatisch...hoop het wel!
Ik beschouw mezelf nog als bewust onbekwaam , en heb les van een bewust onbewust bekwaam persoon...en ik moet zeggen , veel dingen worden al steeds meer een automatisme.
Als je alles op je instinct doet , ben je onbewust bekwaam , kun je goed uitleggen waarom je die dingen echt bewust doet , dan word je ook bewust onbewust bekwaam...

Echt , er is hoop voor de niet paardenmensen onder ons!!![maar mensen met paarden]

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:08

Autorijden is een vaardigheid die je aangeleerd wordt, net als fietsen, en die je door de herhaling automatisch kunt doen. Je hoeft er niet steeds bij na te denken al ben je je wel bewust van het feit dat je gas geeft, remt of schakelt (dat hoop ik tenminste Haha! Knipoog ) Je rijdt dus bewust bekwaam je auto.
Instinct is een natuurlijke reactie op een bepaalde situatie. Dat kun je niet aanleren maar je kunt het paard wel leren om anders te reageren dan wat hij instinctief zou doen. Mede doordat het paard al heel lang onder de mensen is en dus al minder heftig reageert dan een wild paard zou doen. Dus in plaats van dat je paard meteen vlucht voor iets dat hij eng vindt, kun je het paard ook leren om er eerst naar de kijken en het voorwerp te onderzoeken. Dan maak je hem bewust bekwaam.
Toch moet je altijd alert blijven want als een paard zich echt bedreigt voelt zal hij altijd op zijn instint teruggrijpen puur omdat het zo diep zit.

Je kunt dus zelf ook bewust bekwaam worden door te kijken naar wat jij doet en hoe je paard daar op reageert. Maar ook dan ben je niet met je instinct bezig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:28

Soet schreef:
Ik zie alleen maar het voordeel van NH te promoten. En hé zeg zelf, op zo'n manier met je paard kunnen omgaan is toch wel heel stoer. Knipoog Ik had het laatst al eens gezegt iedereen moet gewoon doen wat voor zijn paard goed is. En wat voor beiden (paard én ruiter) werkt. En dan hoef je niet te spreken over "mijn eigen ding", "mijn manier van werke","ons ding", "onze methode" of weet ik wat, nee dan spreek je gewoon over doen wat voor jou en je paard goed is. En dat is wat iedereen eigenlijk zou moeten doen.

Zoals Juul zegt, bij élke techniek zijn er een paar prutsers die het willen kunnen, maar het niet kunnen. Of iig niet over voldoende theorie beschikken om de praktijk toe te passen. Maar dat houd je overal. Lachen

Daar zit een probleem bij: hoe weet je wat voor je paard goed is? Daar heb je kennis en ervaring voor nodig en dat is iets dat je toch in de praktijk moet leren van iemand die je op de details kan wijzen. Als jij niet veel weet en er komt iemand voorbij met een goed verhaal, dan is het gangbaar dat je dat voor waar aanneemt, ook al is het je reinste onzin. Dat is een wezenlijk gevaar bij de huidige stand van kennis in paardenland. Blijf nadenken, blijf rondkijken en blijf toetsen wat je hoort.

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:50

het ligt er aan of je echt er zin in hebt om het te gaan leren ik doe een variatie er op en ik persoonlijk vindt het geen rage het is iets dat bij je past of helemaal niet je moet je zelf eerst afvragen wil ik zo met mijn paard of pony omgaan of wil ik dat niet doe ik dit om dat het een rage is of omdat ik het wil? je moet het wel zelf willen anders heeft het ook geen zin dat werkt het niet.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:55

ik gebruik het ook. maar niet zo dat ik alleen maar dingen doen die in het boek staan... ik doe alle marnieren een beetje door elkaar .... een beetje mijn eigenstyle dus...
bij mij gaat er er om : heb jij respect voor mij dan heb ik respect voor jou.
en ook ik ben de baas/leider ... jij NIET
het lukt nu al heel aardig. nog niet zo zoals parelli dat hij met z'n paarden lang het strand kan lopen zonder een lijntje.... maar toch wel dat ze achter me aan loopt en goed op mij let.
ik doe niet echt met de rage mee ik doe dit namelijk al een tijdje (in ieder geval al voor de rage)