longeren en join up

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: longeren en join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:08

Opnieuw een kwestie van nuance denk ik... Ik oefen nu ook op het kunnen bepalen hoe ze van me wegdraait: voorhand weg of achterhand, en ze neemt het gewoon mee, paard kijkt niet zuurder bij de één of de andere wijze..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:58

poes schreef:
Opnieuw een kwestie van nuance denk ik... Ik oefen nu ook op het kunnen bepalen hoe ze van me wegdraait: voorhand weg of achterhand, en ze neemt het gewoon mee, paard kijkt niet zuurder bij de één of de andere wijze..

precies, een meer geoefend oog ziet het verschil wel tussen 'normaal' weglopen en dreigend omdraaien...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:53

merrieveulen schreef:
dat lijkt me nogal logisch. maar hier in het topic wordt geroepen dat een paard per definitie 'fout' zit als hij de kont in jouw richting draait. de reden wordt hierbij niet genoemd, en ook geen kenmerken waaraan je zou kunnen zien wat het paard ermee bedoelt op het betreffende moment.

Dan denken we er iig hetzelfde over Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:18

SuperSmurf schreef:
merrieveulen schreef:
dat lijkt me nogal logisch. maar hier in het topic wordt geroepen dat een paard per definitie 'fout' zit als hij de kont in jouw richting draait. de reden wordt hierbij niet genoemd, en ook geen kenmerken waaraan je zou kunnen zien wat het paard ermee bedoelt op het betreffende moment.

Dan denken we er iig hetzelfde over Clown

haha nou dan is 't in ieder geval altijd goed!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:29

EVen offtopic: gefeliciteerd merrieveulen! Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:14

Ter illustratie van het binnendoor draaien heb ik een tekeningetje gemaakt in paint (omdat ik de scanner even niet kan gebruiken). het is niet super duidelijk, maarja, ook alleen ter ondersteuning van de uitleg.

Ik heb het geprobeerd in stapjes te verdelen. Mocht ik het niet hebben beschreven volgens jullie ideen, dan kan ik het aan passen hoor (of verwijderen?).
Afbeelding

De gekleurde cirkeltjes geven de plaats van de mens ongeveer aan. De zwarte lijn er in is de lijn van de heupen.
De eerte cirkel geeft en drijvende plaats weer. Dit heb ik zo aangegeven omdat het voor de eerste keer naar mijn idee het makkelijkste is deze oefening in draf te startten.

de tweede stap is het iets schuin naar voren stappen waarbij je de ruime voor het paard al kleiner maakt maar het niet echt af remt. je maakt het er attent op dat er iets staat te gebeuren.

De derde stap laat zien dat je de weg van het paard steeds meer versperd, de heup bij draait en de ruimte naar de andere kant op die manier open aan het maken bent.
Op dit punt is ook het rode kruis van belang. Dit is namelijk het punt dat het makkelijk 'fout' kan gaan. het paard kan gaan stoppen of alsnog buitenom draaien.

En daar komt de vierde stap dus bij kijken. Voor het paard dit punt bereikt moet jij namelijk al ruimte maken door naar achteren te stappen (blauwe cirkel). Ook zie je dat de heupen weer verder door draaien. Hiermee maak je dus echt de weg vrij naar links.

Als jij ongeveer tussen het groene en blauwe rondje bent zal het paard bij gaan draaien naar binnen. Eenaal op het blauwe rondje is het paard (als het goed is gegaan) al aan het om draaien.
Zodra het paard de route van het tweede bruine pijltje heeft gevolgt kun jij je drijvende plek weer in nemen. Dit alles kan in een vloeiende beweging.

Duidelijk?