Natuurlijk gedomesticeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Natuurlijk gedomesticeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:17

Volgens mij is het heel simpel.
Het is een set standaard vragen waarmee je heel goed duidelijk kunt maken wat het grote verschil is tussen een dier in de vrije natuur en een gedomesticeerde soortgenoot.
Je kunt het toepassen op allerlei eigenschappen van wilde paarden zoals die bijvoorbeeld uit het onderzoek van dierendonck naar voren komen.
Het gaat in op het waarom van bepaalde eigenschappen....

Edit: een mooi instrument voor discussie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:51

Leg jij dan eens precies uit wat HC wil zeggen,want jij klinkt nu al een stuk begrijpelijker dan HC. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 12:52

Wendy schreef:
Volgens mij is het heel simpel.

Edit: een mooi instrument voor discussie.

Inderdaad is het zoals ik al een paar keer schrijf een instrument om de discussie over welzijn inhoud te geven.

Graag gedaan.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:06

HC schreef:
Citaat:
De link naar één onderzoek heb ik op een voorpaginanieuws-topic gezet.

Helaas kan ik hem niet vinden. Blond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:18

Sorry hoor maar ik snap er nog steeds niks van. Kan het nu in het gewoon nederlands vertaald worden? Ik kan een beetje engels maar dit gaat me echt te ver. Al die moeilijke woorden!

Heeft het iets te maken van dat een paard op de wei hoort? Zo ja dan zijn mijn paarden gezegend Knipoog
Zo niet verklaar je a.u.b. nader HC Meestal snap ik je topics wel aardig maar deze echt niet hoor!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:00

evita_ schreef:
Nou beetje moeilijke omschrijving voor iets wat weer heel simpel is.

Je hoeft toch niet intellectueel te zijn om paarden te begrijpen??

Het is een testje om gedrag en capaciteiten te vergelijken tussen verschillende paarden.

Maar wie gaat bepalen wat een normal, typical member of the species is?

Dat vraag ik me ook af..

Verder wel een interessant onderwerp op zich, maar ik begrijp de vragen nog niet helemaal.. Had misschien toch iets beter bij ethologie op moeten letten.. Tong uitsteken
Ik zal me er nog eens over buigen.
Maar, is er één antwoord 'juist' per vakje, of kan men meerdere dingen invullen?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:10

Ik zet hier even een stipje zodat ik het niet kwijt raak. Vind het vaak intressant wat HC te vertellen heeft (niet altijd eens maar zet me altijd wel aan het denken) Helaas kan ik nog goed doorlezen nog steeds niet opmaken waar het nu over gaat en hoe ik hier op moet reageren. Het is misschien soms toch even handig om "jip en janneke taal" te gebruiken. Heb toch best wel door geleerd maar kan dit niet volgen Knipoog

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:31

De bedoeling van de vragen is volgens mij heel simpel:

Je kunt steeds verschillende termen invullen om te onderzoeken.

Bijvoorbeeld: de eerste keer typ je in ´see´. Je hebt dat 5 vragen, en als je die hebt beantwoord heb je meer inzicht wat dat voor een (gedomesticeerd / wild) paard betekent en kun je dat gebruiken om het welzijn van je eigen dier te vergroten (bijvoorbeeld mbt weideafrastering, de hoofdhouding tijdens het rijden ect.).

Wil je iets nieuws onderzoeken, vul je een ander woord in, bijvoorbeeld ´smell´ of ´hear´ of ´nicker´. Weer 5 vragen die je dan kan onderzoeken ect. ect.

Het is volgens mij een soort ´standaard´, een vaste opzet voor verhelderend onderzoek. Lachen
(En volgens HC dus ´een richtingaanwijzer naar spijker met koppen´. Knipoog )

Dat het ´´een stevig handvat voor mensen die antwoorden zoeken omtrent het welzijn van gedomesticeerde paarden en de voor de paarden beste manier van houden´´ lijkt me duidelijk, maar wat ik dan nog even niet helemaal snap is waarom dit precies relevant is voor het verschil in leervermogen tussen wei-gehouden paarden en stalgehouden paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:33

Klopt... zo moet je het zien.
De antwoorden van die vragen zeggen iets over de mate waarin een bepaald dier afwijkt van de standaard. Of dat erg is, kun je daarna beoordelen....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:45

Maar waar kun je zien of het paard dat je onderzoekt dan afwijkt van de standaart? Ik denk namelijk wel dat ik het allemaal begrijp, maar waar wordt de 'standaard' dan omschreven? Wie bepaald wat standaard is?

Wel leuke vragen trouwns HC voor een onderzoekje, maar tóch ben ik het met de rest eens: Een beetje toelichting erbij was niet verkeerd geweest. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:47

Je zou uit kunnen gaan van allerlei wetenschappelijk onderzoek wat gedaan is naar het gedrag van wilde paarden... daar is al heel wat materiaal uit te halen. Bijvoorbeeld over de afstand welke een wild paard per dag aflegt. Over de hoeveelheid sociaal contact dat het dier heeft, hoeveel stereotiep gedrag er voorkomt, hoe de dieren zich voeden, etc etc.
Materiaal genoeg hoor, alleen de paardenwereld heeft de neiging om deze feiten te negeren...