Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bonita_Bon schreef:Een join-up is het eerste wat ik bij een paard doe, wat ik op stal krijg. Dus zeker niet het slechtste wat je kunt doen, als je je maar bewust bent van je eigen houding, en je de reacties van je paard leert te begrijpen/inschatten.
Begin nooit met slaan, maar kijk wat je zelf fout doet of wat je zelf aan de situatie zou kunnen verbeteren...

Bonita_Bon schreef:Juist in een join-up leer je elkaar heel goed kennen. Volledig stressloos. Het dier vertellen hoe de verhoudingen liggen, kijk jij de boeken er nog maar eens op na!
Ik beloon mijn paard tijdens en na de join-up ook.
En als JIJ een fout maakt tijdens een join-up betekend dat niet dat IK dat ook doe. Heb denk ik een stuk of 80 paarden (inclusief mijn eigen dieren) in de vorm van join-up gewerkt en nog nooit ook maar iets van nadelige gevolgen gemerkt, alleen positieve. Misschien omdat ik donders goed weet waar ik mee bezig ben. Maar ook omdat ik juist rekening hou met hier dier. Join up is niet alleen wegjagen, druk zetten, (overigens is join-up een vrij ruim begrip, Monty Roberts introduceerde het begrip en zijn 'manier' is nog steeds degene die mij het meest aanspreekt) maar juist vertrouwen, begrip en respect kweken. En het is heus niet zo dan een te corrigeren paard bij mij de trailer uit stapt ik hem gelijk mn round-pen in duw en aan de slag ga... Maar voordat ik er op stap, voordat ik hem ga zadelen, voordat ik hem 'dingen af moet leren', doe ik een join-up sessie.
Lara_Silver schreef:Bonita_Bon schreef:Een join-up is het eerste wat ik bij een paard doe, wat ik op stal krijg. Dus zeker niet het slechtste wat je kunt doen, als je je maar bewust bent van je eigen houding, en je de reacties van je paard leert te begrijpen/inschatten.
Begin nooit met slaan, maar kijk wat je zelf fout doet of wat je zelf aan de situatie zou kunnen verbeteren...
Jij doet het dus bij IEDER paard wat op stal komt, nit kijkend naar de signalen en het type karakter?!![]()
Heb jij enig idee wat een join up is? Nee blijkbaar niet, want waar Stendo gelijk in heeft is het het uiterste wat je ooit mag doen met een paard.
Als een paard in de kudde iets uitvreet wordt het door de dominante merrie de kudde uit gestuurd en hiermee is het risico gedood te worden enorm. Pas na onbepaalde tijd mag het paard in kwestie terugkeren in de kudde. Deze keer met een les voor het leven...
Jij doet met een join up hetzelfde, je 'schrijft het paard ten dode op' door het 'uit de kudde te sturen.'
En uit je post kan ik opmerken dat je werkelijk geen enkel idee hebt wat je een paard daar emotioneel mee aan doet... Daar walg ik nu van.
Een join up werkt alleen als er een dringende nood is de omgangsvorm tussen mens en paard te saneren. Bij een paard dat je net hebt of dat net bij jou op stal komt is er nog geen sprake van een defenitieve omgangsvorm en is een join up uit den boze.![]()
Daarbij gaat er in de natuur zeer zelden iets fout tussen paarden, en is uit de kudde sturen iets zeer zeldens. Een join up is geen hulpmiddel om een band te vormen je jaagt je paard er enkel dermate de stuipen mee op het lijf dat er respect wordt gevormd, geen band...
Een join up bij een erg agressief en dominant paard kan een laatste redmiddel zijn, maar een join up op een paard met een normaal meewerkend karakter is hoogst (!) onnodig en kan zelfs zeer fout uitpakken omdat het paard het vertrouwen kan gaan vervangen door pure onderdanigheid.
Ik zou dus echt ophouden de join up bij ieder paard te gaan gebruiken, en het enkel te gebruiken in ware noodgevallen...
Lara_Silver schreef:Daarbij gaat er in de natuur zeer zelden iets fout tussen paarden, en is uit de kudde sturen iets zeer zeldens. Een join up is geen hulpmiddel om een band te vormen je jaagt je paard er enkel dermate de stuipen mee op het lijf dat er respect wordt gevormd, geen band...
.
dan doe je iets heeeeeeel erg fout.... 
Lara_Silver schreef:Ik heb toevallig ook nog een leven naast bokt dat de laatste tijd, veel tijd eiste.
EDIT: Ik zal maar een verklaring geven waarom:
Ik heb btw de laatste dagen het internet afgestruind en bakken info verzameld, en gisteren een geslaagde join up gedaan met mijn pony. Niet dat het bij hem verandering of resultaat gaf, wat alleen maar wil zeggen dat ik toch wel al op het goede pad bezig was van tevoren. Ik merkt wel dat hij er in het begin nerveus van werd (en ik me gemeen voelde) maar dit was vrij snel over en toen kwamen de tekentjes. (likken, hoofd laten zakken)
Dus dames, "jammer dat ze hier nu niet meer reageerd" heeft wel haar huiswerk gedaan en is er in geslaagd haar mening bij te draaien. 1 geslaagd geval is natuurlijk niets, ik ben pas 100% overtuigd als meerdere gevallen geslaagd zijn. Ik hoop oprecht dat jullie nu blij zijn.
Bonita_Bon schreef:Lara_Silver schreef:Ik heb toevallig ook nog een leven naast bokt dat de laatste tijd, veel tijd eiste.
EDIT: Ik zal maar een verklaring geven waarom:
Ik heb btw de laatste dagen het internet afgestruind en bakken info verzameld, en gisteren een geslaagde join up gedaan met mijn pony. Niet dat het bij hem verandering of resultaat gaf, wat alleen maar wil zeggen dat ik toch wel al op het goede pad bezig was van tevoren. Ik merkt wel dat hij er in het begin nerveus van werd (en ik me gemeen voelde) maar dit was vrij snel over en toen kwamen de tekentjes. (likken, hoofd laten zakken)
Dus dames, "jammer dat ze hier nu niet meer reageerd" heeft wel haar huiswerk gedaan en is er in geslaagd haar mening bij te draaien. 1 geslaagd geval is natuurlijk niets, ik ben pas 100% overtuigd als meerdere gevallen geslaagd zijn. Ik hoop oprecht dat jullie nu blij zijn.
Hou nou eens op met dat denegrerende "dat jullie nu blij zijn". Waarom benader je 'ons' zo? Niet nodig.
Ik vind het leuk om te horen dat je info hebt verzameld en een poging hebt gedaan, chapeau. Echt waar. En ik vind het ook bewonderingswaardig dat je het hier nu neerzet. Mooi dat je al op de goede weg was met je paard, niet elke combi heeft natuurlijk een JU nodig. Dat je paardje zenuwachtig werd in het begin kan ik begrijpen, veel dieren reageren zo. Vooral omdat je haar opeens anders benaderde dan anders, dat is eng! Wat bedoelt de baas nou?? Dat idee zeg maar.
En nog even for the record, 'jammer dat ze hier nu niet meer reageerd' kwam niet van mij, ik stond er niet achter en betwijfel of het betrekking heeft op jou (miss de ts?)
Dit advies kan werken bij de smid maar niet als je gaat longeren je kan een tegenovergesteld reactie krijgen op ten duur of het probleem wordt steeds erger.Amable schreef:Let op je eigen houding, zorg dat je rechtop staat met een naar voren gekanteld bekken en rechte schouders. Als je paard trapt of steigert uit baldadigheid (dus niet uit joligheid) zet dan juist een stap naar voren en roep, laat de zweep knallen enz. Zorg dat je tijdens het longeren je paard niet blokkeert, neem een drijvende houding aan en zorg dat je er direct bij bent als er iets gebeurt. En zorg dat er iemand bij is die je kan helpen en kan sturen, ga hier niet alleen mee aan modderen want het moet natuurlijk niet echt mis gaan!