Dit is wel heel grappig om te lezen!
Ik heb zelf ooit een SATS-cursus gedaan. SATS training werkt ongeveer hetzelfde als de clicker training, met als enige verschil dat je voor de klik aangeeft dat het dier op de goede weg is (coachen doormiddel an geluid). Ik heb deze cursus ooit gevolgt voor mijn konijnen. (ik had een erg bang/schrikkerig konijn en heb haar aangeleerd op commando dingen zelf te laten doen, zoals medicijnen uit een spuitje eten, vrijwillig nagels laten knippen, op haar achterpoten staan zodat je haar buik kunt onderzoeken, andere leuke minder nuttige trucjes; scheelt een hele hoop stress en moeilijk doen)
Ik wist natuurlijk al dat clicker-training voor honden werd gebruikt en de SATS-training die ik geef aan mijn beesten is ontwikkeld voor dolfijnen maar toe te passen op alle dieren. Wat ik niet wist was dat het ook regelmatig voor paarden gebruikt werd.
Ik gebruik zelf geen clicker die ze gebruiken, omdat ik dat ding altijd kwijt was of net niet bij de hand had. Ik heb de klik vervangen voor een gesproken geluid 'EX'. Ik heb het altijd bij de hand en het is een duidelijk herkenbaar scherp geluid.
Als ik al zie hoe snel mijn konijnen het op hebben gepikt lijkt het mij geweldig om op deze manier met een paard te werken.
Wat de beloning betreft: Het is uiteindelijk de bedoeling dat het dier jou comando's opvolgt omdat hij weet dat jij dat waardeerd. Bij moeilijke commando's (bijv. 'HIER' als mijn konijnen in een andere kamer zijn en mij dus niet zien en ook geen target zien), of commando's die ik ze aan het leren ben, krijgen ze bij mij een snoepje (is gewoon hun avondeten), maar bij commando's die ze al langer kennen is dat zeker niet nodig. Ze voeren de opdracht uit, omdat ik dat vraag en bij EX weten ze dat ze de opdracht volledig hebben uitgevoerd en beloon ik ze door heel blij en vroelijk te zeggen dat ze braaf of goed zijn. Ik vraag me dan ook af hoe je op een paard kan rijden, als deze alleen maar een stap verzet voor een snoepje. Dan moet je wel héél veel voer meenemen op een buitenrit, anders kom je halverwege stil te staan, omdat het snoep op is ?!?
Ik denk dat als mijn konijnen al een jaar bepaalde commano's opvolgen zonder dat ze daarvoor een beloning in de vorm van eten krijgen dat met een paard ook moet kunnen. En even ter verduidelijking ze weten precies waarvoor ze wel en geen snoep krijgen. Ik kan ze namelijk een oude opdracht op afstand laten uitvoeren (ik zit aan de andere kant van de kamer) en dan is dat prima, terwijl ze bij een nieuwe opdracht ná de 'klik' meteen hun beloning op komen halen. Bij de afbouwende fase komen ze eerst no wel naar mij toe, maar krijgen ze af en toe voer en af en toe een aai, dat bouw ik af totdat ze helemaal geen snoep meer krijgen. Na verloop van tijd komen ze dan aan het einde an de opdracht niet meer naar je toen en kun je meteen een nieuwe opdracht geven.