mrie schreef:Want dat is wel iets hoor. Een paard hebben is duur, maar het houden op de natural way is wel heel duur. Tenminste, ik kan me geen eigen stallen en weides veroorloven.
Wij hebben ook geen woonboerderij met eigen paddock hoor. Maar je moet wel door willen zoeken naar iets beters. En bereid zijn ruitergemak in te leveren. Wij staan met onze paarden bij een boer waar ze 24/7 buiten mogen en het land blijft heel omdat we het HELE stuk mogen gebruiken, daardoor wordt het nu niet stukgelopen.
Alleen is er geen electriciteit, geen poetsplaats (we binden onze paarden aan een boerenkar met opzadelen) en we moeten een stuk over straat om bij de verlichte rijbak te komen.
Dat is al weer een hele luxe, want bij mijn vorige boer was er geeneens een rijbak.
Er is altijd wel een betere job en zo is het ook met stallingen, er is altijd wel ergens een betere (ook in de randstad!). Inloopstallen, groepshuisvestingen, boeren etc
Ik weet dat ik onder 'extremisten' gerekend wordt door velen. En ik zal ook even uitleggen waarom ik zo ben. Ik vind dat veel mensen zich nog te vaak neerleggen bij de situatie zoals die is. Een meer paardgerichte stalling is ook heel moeilijk te vinden, maar je moet ook wel willen! Dan maar ietsje verder weg, geen verwarmde kantine, binnenrijbak etc
En met ijzers net zo. Mijn paard kan niet zonder ijzers.... Ik ken maar heel weinig paarden die zonder ijzers niet op een weiland kunnen staan. Maar ja mensen willen rijden, presteren etc. Hebben de rust en het geduld vaak niet, vinden hoefschoenen te lastig etc etc.
Ok JOUW keuze, niet de mijne, maar verwacht dan ook niet uit mijn mond 'jij hebt echt het beste met je paard voor', want ik denk daar nou eenmaal anders over. En dat stuit mensen tegen de borst, omdat ze onbewust toch bevestiging zoeken dat het allemaal wel meevalt als hun paardje 8 uurtjes per dag uit de box komt en alleen in het zomerseizoen op ijzers staat. Ok, het kan altijd erger, maar het kan vooral nog zoveel beter!
.
Dat hoeft helemaal niet. Als je ziet wat er voor nieuwe pensionstallingen uit de grond gestampt worden, compleet met verwarmd stalgebouw, stapmolen, gedraineerde en verlichte binnen- en buitenbakken... Daar is allemaal geld voor, en mensen leggen grif honderden euro's huur neer daarvoor.
Toen we nog op pensionstal stonden was 365 dagen per jaar weidegang (overdag) een allereerste vereiste, en dat kon op die stal gelukkig. Daarna gingen mijn ouders op zoek naar een huis met grond erbij, werd er (op mijn aandringen
, en die de financiële middelen hebben om het te realiseren. Maar los daarvan, dit was echt niet duurder dan het bouwen van losse boxen. 
Het was misschien wel een erg lange tekst met ingewikkelde redeneringen.