[AR] Teveel meedenkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Teveel meedenkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 01:29

tja sommige combinaties werken gewoon niet, wellicht doet zo'n dier het bij een ander dan inderdaad beter... zelfde met Faram met mijn bijrijdster, je hebt zelf gezien wat een makkelijk paard hij kan zijn, nou bij haar zette hij gewoon geen poot.

met gedrag op commando zetten moet je heel voorzichtig zijn, het minste foutje kan funest zijn, zeker bij gedrag wat eerder al 'misbruikt' is. in het geval van mijn veulen was het leuk bedoeld, een pootje uitsteken om een knuffel te krijgen is natuurlijk niet te vergelijken met gericht steigeren.

zéker bij de brutale apen met sterke karaktertjes kan het afleren of omzetten van een gedrag erg moeizaam zijn. timing is heel belangrijk, en ook verschrikkelijk moeilijk. wat de begeleider goed vindt kan door het paard heel anders opgevat worden, verder speelt lichaamstaal een gróte rol...

maar goed, we wijken een beetje af van het onderwerp...

nee, meedenken is heerlijk, maar bij 'teveel' meedenken is er sprake van een 'te', en in dit geval wordt het dan feitelijk 'tegendenken', en daar heb je niet zoveel aan... doet me denken aan van die knollen die naar huis sprinten als ze de stallen ruiken... zelfdenkend, maar flink 'te'.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:21

Ik snap wat jij bedoeld merrieveulen, maar wat jij noemt vind ik eerder gewoon basisopvoeding en africhting. Dat heeft niets met meedenken te maken, tenminste niet in mijn definitie.
Ik zie meedenken als: het paard onderneemt zelf stappen omdat hij denkt dat dat de bedoeling is. Hij onderneemt dus dingen, zonder dat ik daar een commando voor geef. Soms komt het toevallig goed uit, denk bijv. aan paarden die uit zichzelf alvast verruimen op de diagonaal. Maar puntje bij paaltje ben ík degene die mijn paard verteld wat ik van hem verwacht en is híj niet degene die de dingen doet die hij verwacht te moeten gaan doen.
Ik denk dat onze opvatting over meedenken anders is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:59

dat denk ik ook, want en paard dat bijv. zelf al gaat verruimen denkt vooruit. met meedenkenbedoel ik dat je een meer aankondigende hulp kunt geven, waarop het paard zelf zich al klaarmaakt voor wat er gaat komen, directe reactie op gegeven hulpen, en bij nieuwe dingen meezoeken naar wat je wilt.
vooruitdenken heb je imo niet zo gek veel aan, denk aan een paard dat vast rechtsaf slaat waar jij bijv. rechtdoor wilt. hoewel dat geen probleem hoeft te zijn, zijn er paarden die dan doordrijven naar wat zíj willen ipv gauw te doen wat de menner aangeeft, erop reageren als 'een foutje' zeg maar.

maar ik snap wat je bedoelt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:34

Ik zie het meedenken inderdaad meer als het vooruitdenken zoals jij dat noemt. Het hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar toch hoeft hij dat van mij echt niet te doen Knipoog
Het meedenken in de zin van jouw woord is ook leergierigheid en africhting denk ik? Leergierigheid in de zin van meedenken bij een nieuwe oefening. En africhting in de zin van, na een halve ophouding/stemhulp is hij extra allert op het volgende commando dat je gaat geven, waardoor hij direct reageert.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:35

Sjonniej schreef:
Ik snap wat jij bedoeld merrieveulen, maar wat jij noemt vind ik eerder gewoon basisopvoeding en africhting. Dat heeft niets met meedenken te maken, tenminste niet in mijn definitie.
Ik zie meedenken als: het paard onderneemt zelf stappen omdat hij denkt dat dat de bedoeling is. Hij onderneemt dus dingen, zonder dat ik daar een commando voor geef. Soms komt het toevallig goed uit, denk bijv. aan paarden die uit zichzelf alvast verruimen op de diagonaal. Maar puntje bij paaltje ben ík degene die mijn paard verteld wat ik van hem verwacht en is híj niet degene die de dingen doet die hij verwacht te moeten gaan doen.
Ik denk dat onze opvatting over meedenken anders is.

Als eerste wil ik jullie bedanken Lachen Er komt nu nl. echt een interessante discussie op gang! Ik heb alle reacties doorgelezen.. en wat ik dus vooral bedoelde dat er bij mijn pony aan de hand is.. is terug te vinden in het dikgedrukte stuk dat ik hierboven gequote heb Lachen

Zelf heb ik het idee dat de basisopvoeding en africhting nl. wel degelijk goed zit.. Lachen We oefenen regelmatig de dressuur aangespannen en alle knopjes zitten er op.. Het komt bij mij meer over alsof meneer denkt.. 'Heey! Hier gaan we normaal ook altijd in! Dus dat doe ik nu ook!' Stuur je hem dan gewoon rechtdoor lijkt hij praktisch te zeggen: 'Hallo baas! Wakker worden! Weet je het wel zeker.. ? Nou vooruit dan! Lachen'

Okee.. ik zeg het misschien een beetje apart.. en wss denkt hij zo ook niet helemaal.. maar zo komt het meer een beetje over.. Het is in ieder geval niet dat hij heel dwars is en het pad kiest doordat hij zo vlug mogelijk naar huis wil.. Lachen
Ik ben nu expres al veel meer andere routes aan het rijden.. en ook ben ik nog duidelijker in het laten merken wat ik wil.. en dat hij het dus ook alleen mag.. als ik het wil! Maar.. hij blijft het toch nog gewoon doen..

Kwestie van oefening, tijd en nog verdere verfijning van de hulpen.. ?

*edit: Overigens vind ik het vooruitdenken dat hierboven genoemd wordt.. toch wel een benaming die ook helemaal de spijker op de kop slaat! Everest weet nl. dat we regelmatig dat pad nemen.. Dus dan loopt hij dr zelf vast in.. Wat door mij echter dus niet getolereerd wordt en ik hem hier wel voor bestraf en hij alleen mag gaan wanneer ik de hulpen geef..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:38

Ik denk dat je er niet zoveel aan kan veranderen. Enige wat misschien wil helpen is hem ingewikkelde opdrachten geven bij kruispunten waar hij zelf zijn paadje kiest. Dus laat hem eens slingeren of probeer hem wat schoudervoor te zetten. Dan heeft hij zijn aandacht bij jou en niet bij de weg.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:44

Hmm.. dat is idd ook wel een goed idee.. Lachen Dankje!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:32

Sjonniej schreef:
Ik denk dat je er niet zoveel aan kan veranderen. Enige wat misschien wil helpen is hem ingewikkelde opdrachten geven bij kruispunten waar hij zelf zijn paadje kiest. Dus laat hem eens slingeren of probeer hem wat schoudervoor te zetten. Dan heeft hij zijn aandacht bij jou en niet bij de weg.

goede tip. Ja
hou hem lekker bezig, en constant actief aan de hulpen.