[AR] Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marmot

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:53

Dennis, ik heb net de schuur opgeruimd en o.a. alle bitten eens netjes opgehangen. Daarbij vond ik een bit van wit kunststof dat speciaal gemaakt is voor paarden die moeite hebben met een normale stang, en die bijv daardoor de tong erover gooien. Het is ontworpen door een menner, ben vergeten wie dat was. Het lijkt op een normale stang, maar in het midden is het veel smaller zodat de tong meer ruimte heeft. Letty verkoopt het, het is helaas weer duur (169 eur). Ik heb even op haar site gekeken, het is het laatste bit in de rubriek Liverpool. Wij hebben het tijdelijk gebruikt bij een jonge pony, en hij reageerde er goed op. Voordeel is dat je wat meer te zeggen hebt dan met een vierringentrens, want als het mis gaat heb je daar net zoveel aan zoals je zelf al zegt. Mocht je toch met de vierringentrens verder gaan, is het misschien een idee om in een afgesloten bak te gaan rijden. Dan kan er niet zoveel gebeuren, en als je zelf wat rustiger op de bok zit wil dat ook nog wel eens helpen. Succes ermee in ieder geval.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:47

Marmot schreef:
Dennis, ik heb net de schuur opgeruimd en o.a. alle bitten eens netjes opgehangen. Daarbij vond ik een bit van wit kunststof dat speciaal gemaakt is voor paarden die moeite hebben met een normale stang, en die bijv daardoor de tong erover gooien. Het is ontworpen door een menner, ben vergeten wie dat was. Het lijkt op een normale stang, maar in het midden is het veel smaller zodat de tong meer ruimte heeft. Letty verkoopt het, het is helaas weer duur (169 eur). Ik heb even op haar site gekeken, het is het laatste bit in de rubriek Liverpool. Wij hebben het tijdelijk gebruikt bij een jonge pony, en hij reageerde er goed op. Voordeel is dat je wat meer te zeggen hebt dan met een vierringentrens, want als het mis gaat heb je daar net zoveel aan zoals je zelf al zegt. Mocht je toch met de vierringentrens verder gaan, is het misschien een idee om in een afgesloten bak te gaan rijden. Dan kan er niet zoveel gebeuren, en als je zelf wat rustiger op de bok zit wil dat ook nog wel eens helpen. Succes ermee in ieder geval.

Cristiaan Provoost Haha!

Wij hebben een mooi bitje laten aanmeten door de tandarts.\EEn myler met hoge tongboog/tussentukje
ertussen uit vervangen door een gewoon niet draaibaar stukje
en het geheel vastgelast en gepolijst.
Dus een mooi dun bitje met aangepaste tongboog..

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:16

Ja, die was het is. Het is een apart bit, het is in het midden een beetje buigzaam.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:22

Ik zit net te denken, een bitje met de tongboog naar voren, dat mist toch het hele idee achter de tongboog..?
dat ligt plat op de tong (dus neemt de druk op de tong sowieso niet weg) en als je contact op je leidsels neemt, drukt de boog in de tong, of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:20

De tongboog ligt niet plat op de tong, maar gewoon haaks erop, net alsof je een bit met een vaste tongboog hebt. De boog richting oor als het ware. Voordeel van een losse is dat je met je normale bit kunt blijven rijden, en als ze de tong er niet meer over gooien laat je het weer weg.

Davidof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:42

Hoi, ik wil niet zeggen dat ik er wel verstand van heb, maar ik hoor nog wel is dingen die kunnen helpen.
Een sperriempje zou best kunnen helpen, en nog 1ding helpt wel, maar dat moet je alleen gebruiken met trainen en dat is een (oude) panty, het klinkt raar maar die knoop je gewoon over de tong heen en aan de kin vast.
Het is maar een tip.
Groeten David Dekker

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:02

En welkom bij bokt.
Wil je je een beetje geliefd maken hier, moet je dus niet dit soort dingen
schrijven,.
Paardonvriendelijk en zeker neit als advies aan beginners

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:03

Davidof schreef:
Hoi, ik wil niet zeggen dat ik er wel verstand van heb, maar ik hoor nog wel is dingen die kunnen helpen.
Een sperriempje zou best kunnen helpen, en nog 1ding helpt wel, maar dat moet je alleen gebruiken met trainen en dat is een (oude) panty, het klinkt raar maar die knoop je gewoon over de tong heen en aan de kin vast.
Het is maar een tip.
Groeten David Dekker

[quote]

Davidof, een panty omknopen is echt een methode uit het jaar nul. Helaas ook toegepast bij een van onze eerste paarden, en zonder resultaat. Niet doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:24

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:28

Zo'n tongboog heb ik niet liggen, dus nog niet geprobeerd.

De tandarts is wel nog een keer extra geweest. De laatste controle 2 maanden terug kon hij niets bijzonders vinden(toen niet behandeld omdat ze echt net van het land bij haar fokker kwam). Nu in eerste instantie ook niet, maar toch maar weer een hele behandeling gegeven en toch wat kleinigheidjes tegen gekomen. Ik laat haar nu eerts een paar dagen met rust en probeer het van het weekeind weer. Dan denk je het voor elkaar te hebben (al mijn pony's worden zo ongeveer iedere 4 maanden gecontroleerd door een collega hoefsmid die ook tandarts is).

Ik hoop echt dat dit de truc doet. Ze loopt echt super zolang ze de boel op haar plaats heeft.

Davidof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:28

Nou ik ben helemaal niet dieronvriendelijk, ik geef gewoon een tip, wat uit mijn ervaring super goed werkt, en OOK bij beginners en jonge paarden.
Groeten van David Dekker

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:02

Davidof schreef:
Het is maar een tip.
Groeten David Dekker

Hier wil ik heel graag op reageren: doe geen dingen als je er geen verstand van heb, ga dus niet experimenteren met panty's!!!! Boos!
Ik heb thuis een voorbeeld paard hiervan staan, Santana met een tong die bijna door midden is, waarschijnlijk over gehouden van zo'n experiment.
Als het allemaal niet meer "gewoon" lukt, roep dan de hulp in van een goede instructeur, en ga niet "gewoon" proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 09:25

Ik zal niet zeggen dat dat soort trucjes altijd slecht zijn, maar ze zijn idd te link om zelf zomaar te gaan proberen.

De tandarts is nog een keer geweest, vorige keer was ze alleen gecheckt en inorde bevonden (toen stond ze hier net een week en kon je haar nog amper benaderen, dus wou er toen ook nog niet veel aan laten doen). Nu weer laten controleren, in orde op een paar schoonheids foutjes na, toch van a tot z laten behandelen en nu is het (de 2x dat ik met haar gewerkt heb, ik juich nog niet te vroeg dus) over.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:46

mijn shet deed het eerst ook, oplossing was dat hij iets hoger moest hij stond te los, misschien een tip? (mocht het weer gebeuren)

Groetjes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:25

Als je de beginpost gelezen heb kon je zien dat ik dat al gedaan heb.

Het gaat nog steeds goed, ze heeft het nog maar 1x weer gedaan toen ze echt in de stress schoot (van wat gerommel naast het land).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:04

Nog even een reactie op Davidof, het is inderdaad een zeer effectief hulpmiddel. Ik gebruik het zelf ook. Alleen is het wel een dusdanig hulpmiddel dat het zeer gevaarlijk is in onkundige handen, en inderdaad, afgesneden tongen zou kunnen veroorzaken. Deze tips zien we dan ook niet graag hier gegeven worden zonder de dusdanige waarschuwingen. Kans is groot dat onkundige mensen anders gaan experimenteren met alle gevolgen van dien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 16:55

Inmiddels heeft ze wat meer voor de wagen gestaan (voor het weer niet echt heel veel). Maar het probleem is weer in alle hevigheid terug.

Ze gooit nog wel haar tong er overheen, maar raakt (gelukkig) niet meer in paniek zodra dit gebeurd. Ze gaat alleen op m'n hand hangen.
Ik heb vandaag geprobeerd stug door te rijden maar ze bleef hangen en trekken zonder haar tong zelf terug te doen.

Ik ga van de week knutselen om een broertje van een happymouth stang te maken. En morgen longeren met een 4rings trensje, kijken hoe ze daar op reageerd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:41

wellicht is het een optie om eerst te kijken waarom ze de tong over het bit gooit. hoe ligt het bit in de mond, hoe is de drukverdeling en de verhouding in de kaken van deze pony... hoe hoog hoort het bit te hangen onder normale omstandigheden en passend bij de mond, hoeveel ruimte heeft ze in de onderkaak en hoe dik en breed is de tong?

ik ben altijd erg vóór het aanpassen naar de wensen van het paard als het werk hierdoor voor het paard (en dus voor degene die met het dier werkt) prettiger wordt.. het paard moet zijn werk voor ons prettig kunnen doen, en daarvoor is weleens een compromis nodig (altijd binnen de perken uiteraard, een paard dat geen hoofdstel verdraagt ga je niet met een halsring voor de wagen zetten). als dat betekent dat je pony beter/ fijner voor de wagen loopt op het trensje en daarbij gewoon netjes haar werk doet hoeft er geen probleem te zijn. een menbit/ liverpool/ andere stangvariant is geen noodrem.

Flicka loopt sinds kort op een speciaal gemaakt myler bitje, vrij dun dus veel ruimte over in de mond, hij ligt laag op de tong (ze kan hem er heel gemakkelijk overheen doen als het onprettig zou zitten), kan iets scharen in het mondstuk maar geen noten kraken, en bij sterk aannemen loopt ie vast en kan het bit in het mondstuk niet verder scharen. de ringen hebben diverse opties en zijn voorzien van halve knevels. Flicka liep op zich prima op haar B-stang met kinketting, maar dit bitje is voor haar gewoon een verademing. ze ontspant, is rustig in de mond en pakt de signalen erg goed mee. voor mijn pony een zéér goed bit, echter in nederland niet bepaald bezien als menbit. in amerika worden bitten zonder schaar maar met ronde ringen en halve knevels wel gewoon als menbit gezien. zeker bij de kleine paardjes zie je meer van deze bitten dan bijv. liverpools.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 09:58

Ik wil ook gaan tuigen met haar als ze er klaar voor is en dan moet ze verplicht op een liverpool (met mondstuk naar keuze) lopen. Dus heb liever nu een passende liverpool dan dat ik tegen die tijd weer met bitten moet gaan klooien.

Ik heb nu een happymouth liverpool en een gebroken Bstang besteld om te proberen (beide niet te duur, ook om bij een ander die nu op een 4rings trens loopt te proberen). Dus zodra ik die binnen heb ga ik weer aan het proberen.

Maar ben wel benieuwd naar een foto van jou Myler en waar je hem vandaan hebt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:16

Afbeelding

dit is het bit wat Flicka nu draagt. deze is bij mijn weten NIET toegestaan op wedstrijden, maar hoe dat precies met mennen zit weet ik niet, ik heb me nog niet verdiept in aangespannen wedstrijden...

maar goed, de ringen zijn zó uitgevoerd dat je het bakstuk door het kleine oog kan gebruiken, waarbij het bit kantelt en de inwerking sterker wordt (veel inwerking op de lagen en weinig op de tong), óf je het bakstuk gewoon door de 'trensring' kan gebruiken, waarbij je het leidsel zowel voor als achter het tussenstangetje kunt doen. ervóór heb je lichte rolwerking, waardoor het onafhankelijk bewegen van de helften mondstuk extra benadrukt wordt, en erachter is hij te gebruiken als een licht trensje.

bij Flicka gebruik ik aan het bakstuk gewoon de ring, niet dat kleine oogje want dan wordt dus het hele bit gekanteld, waardoor het Comfort principe een beetje verloren gaat en dat is imo nu juist de essentie. het leidsel heb ik voor het stangetje wat in de ring gelast zit, zodat het bit bij druk niet in de mondhoeken getrokken wordt maar juist een beetje draait, waardoor de druk goed geïsoleerd wordt op één kant, zodat ruis minimaal is.
de kneveltjes staan licht naar buiten (zoals het imo ook hoort), en werken uiteraard pas in als er aan één kant stevig ingehaald wordt. op zich voor noodgevallen handig maar ik hoop ze nooit nodig te hebben, hihi! ze voorkomen dat het bit door de mond gerost kan worden en er daarmee aan communicatie verloren gaat (ruis).

ik ben er zeer tevreden over, het is een duidelijk bit, maar ook zeer paardvriendelijk door de anatomische vorming en het onmogelijk gemaakt zijn van een notenkraker werking. dit bit kan een stukje scharen in het mondstuk, maar op een bepaald punt gaat het op slot waardoor je geen noten kunt kraken, en het dus in feite aanvoelt als een ongebroken mondstuk. evt. kan er ook een kinketting aan.

de afgebeelde versie is met lichte tongvrijheid, bij Flicka ligt ie zo dat op lagen en tong de druk evenredig verdeeld wordt. bij de versie zonder tongboog werk je meer op de tong en minder op de lagen in. het mondstuk is maar 7 mm dik, waardoor het paard veel ruimte overhoudt voor de tong en om te bewegen, wat ontspanning makkelijk mogelijk maakt. Flicka's vorige bit (B-stang) was 9 á 10 mm dik, en bij de minste druk op beide leidsels ging de mond open en de tong naar buiten. bij dit bit gebeurt dat niet meer, ook niet wanneer ik wat meer druk moet geven als ze flink op dreef is. haar plezier in het werk is ook veel groter geworden.
het bit ligt door het naar voren gebogen mondstuk laag op de tong, het paard kán de tong er makkelijk overheen doen, waardoor je evt. verzet of ongemak snel op kunt merken. als het paard de tong over het bit legt is er vrijwel altijd sprake van een tong die onvoldoende ruimte krijgt (te plat mondstuk of te dik mondstuk), wat spanning veroorzaakt op het tongbeen en daarmee in de meeste gevallen op heel het lichaam.

overigens zijn dit soort bitten (ronde ring met halve knevel) in amerika heel gewoon als menbit. ik heb dit bitje uit amerika laten overkomen, het is een handgemaakt Myler bit, mondstuk MB04, de ringen zijn een speciale uitvoering waar voor zover ik weet geen naam voor is, hihi!