Steun van boomloos zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Steun van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:15

Vrijwel iedereen ervaart hetzelfde : als je een boomzadel met veel steun gewend bent en dan voor het eerst op een Barefoot stapt , dan voelt het aan alsof je er elk moment van af gestuiterd kunt worden. Dit door het ontbreken van de boom en vooral de wrongen , het zit-gevoel is heel anders. Je zit nu op de vorm van je paard , niet op de vorm van een zadelboom.

Maar na een aantal uren rijden op de Barefoot ervaar je hem pas echt goed : je zit dichter op je paard , beweegt veel beter mee met de bewegingen van je paard , voelt vanalles veel beter aan , en je zit veel directer aan je paard vast "geplakt". Leg je er dan weer een boomzadel op dan heb je pas echt het gevoel dat je totaal geen grip hebt als het spannend wordt. Omdat je alleen maar een hard raar gevormd blokje onder je hebt , en niet gewoon het PAARD dat die rare bewegingen maakt.

Mensen zijn er vaak enorm verbaasd over hoe makkelijk ze in het zadel blijven zitten terwijl ze de eerste dagen geen al te stabiel gevoel hadden Lachen

En de mensen die dan na die eerste dag(en) al stoppen die blijven roepen dat je absoluut geen steun hebt in een boomloze Tong uitsteken

De beugelriemophanging is hetzelfde als bij westernzadels : met een dichte ring. Dit is sterker en betrouwbaarder , bij een veiligheidspalletje kan het voorkomen dat je riemen eraf vallen als je paard steigert bvb. of ze zitten te stroef vast waardoor je erop vertrouwd en het niet werkt als je het nodig hebt.... vandaar dat BF voor de western-bevestiging gekozen heeft. Dan weet je waar je aan toe bent.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 13:19

Dankje voor je antwoord, daar heb ik veel aan. Ik denk dat ik de eerste uren het galopje wel ga overslaan. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:30

Galopje zit dan vaak wel weer fijn (als je een goed ingereden zadel hebt) , maar vooral de draf is vaak ERG wennen.

Ik voelde me zelf 2 weken lang echt een enorme beginner , heb bijna alleen maar gestapt Tong uitsteken

Gelukkig 95% van de testers wat handiger dan ik want veel rijden er ook maar 10 minuutjes mee rond en willen er dan nooit meer af....

Gemiddeld is het dus een uurtje of 5 rijden (en dan niet alleen maar stappen Knipoog ) en dan moet je je draai toch aardig beginnen te vinden in het zadel.