Bevestiging longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Re: Bevestiging longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:12

ben over 2 weken jarig
dus een cadeautje bedacht
een extra longeer lijn
en wil sowieso een pessoa hebben

dank je wel voro de tips

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:14

spinet schreef:
ben over 2 weken jarig
dus een cadeautje bedacht
een extra longeer lijn
en wil sowieso een pessoa hebben

dank je wel voro de tips

haha ikke ook en ik zat er ook aan te denken om wat spulletjes daar vanaan te schaffen, ik gebruikte het nu van het meisje die me dit geleerd heeft. Knipoog

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:25

is erg handig een paard aanschaffen vlak voor je verjaardag Haha!
heb gewoon cadeaubonnen gevraagd voro de paardenwinkel hihi

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:26

Het is wat laat, maar ontzetend bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee. Ook de link is erg handig Lachen

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:34

Zaaar schreef:
Nienkee schreef:
Ik doe het bewust niet door 2 bitringen want dan krijg je een erge kraak beweging. Mijn paard is super braaf aan de longe dus ik heb hem door de bitring en dan door de neusriem en vervolgens weer aan de longe vast. als een paard echt vervelend is heb ik hem wel door 2 om toch controle te houden, maar als het niet nodig is, zou ik het sterk afraden!

Precies, dit doe ik ook. Bevalt me zeer goed moet ik zeggen Lachen
Op deze manier kun je nooit direct aan het bit trekken.

Precies, Het bevalt mij ook prima!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:35

Ik heb de methode van Lammert haanstra getest (door binnering onder neusriem door opnieuw aan de longe vastklikken). Resultaat: de rem werkte veel beter maar het paard trok wel veel harder terug. Oplossing is dus wrs de ruimte beter af te zetten want ik longeer nu gewoon in de piste.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:03

Ja Lammert zei ook dat het afzetten van de piste wel essentieel is.
Maar ik ken de manier van opnieuw aan de longe vastklikken niet uit het boek van Haanstra. Lammert deed bij mijn paard wat ook op ene hand neiging heeft om naar buiten te trekken de longe met een slag om de binnenbitring en dan vastklikken aan de buitenste bitring.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:05

Dat kan ik ook nog testen. Ik had de andere methode van de pdf file hier eerder in het topic.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:09

Aan de bitring vast maken, over het hoofd(achter oren) door de andere bitring heen.

Zo heb ik het op school geleerd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:16

@poesm ik had het verkeerd gelezen.. jij hebt gedaan zoals op plaatje 1, dat is de eenvoudigste manier. Lammert Haanstra raadt dus aan voor paarden die iets trekken het te doen zoals plaatje 2. Veel succes!
@ Guetta, dat werkt dus als een ophaaltrens, bij hele sterke, brutale paarden wel handig, maar andere kunnen daarvoor wat schrik krijgen voor het bit en daarmee voor de hand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:18

Evelijn: ik ga eerst nog eens met de prikpaaltjes aan de slag, zien of dat wat uithaalt. Ik dacht eigenlijk altijd dat over de oren heen beste was omdat je dan druk hebt op de buitenteugel, daar waar een paard moet leren op lopen?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:55

Evelijn schreef:
@ Guetta, dat werkt dus als een ophaaltrens, bij hele sterke, brutale paarden wel handig, maar andere kunnen daarvoor wat schrik krijgen voor het bit en daarmee voor de hand.

Dat valt nogal reuze mee hoor, je hoeft er toch niet aan te gaan staan trekken? Ik longeer altijd zo, nog nooit problemen gehad dat er eentje bang werd voor het bit. Scheelt wel dat wij een afgezette longeercirkel hebben, waardoor ze én niet naar buiten uit kunnen breken én dat ze veel makkelijker 'hun rondjes lopen'.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:59

Ik longeerde zelf ook altijd zo, maar merk nu dat met de methode van haanstra de rem veel zoeter werkte. Paard nam makkelijk druk op het bit aan, maar gaf zelf dan ook sneller eens tegendruk. Dat geeft mij de indruk dat de methode over het hoofd heen toch iets scherper is. Ben nu wel benieuwd naar hoe het echt zit eigenlijk..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:46

@ ThisIsMe, nee natuurlijk moet je niet staan trekken.. maar heb jij controle over alle mensen. Hebben alle mensen een nette hand en geen neiging om te trekken? De werking als ophaaltrens heb ik van Lammert Haanstra, en daar geloof ik hem wel in. Dat jij netjes ermee longeert en er nooit problemen mee hebt gehad, nou dat is dan toch prima.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:54

Ook ik heb de cursus bij lammert haanstra gedaan.
Bijna iedereen in het groepje longeerde dus met de kijn achter de oren langs.
Maar voor ieder paard hebben we toen gekeken wat de beste manier was om de longe te bevestigen, en niet 1 achter de oren langs.
Zoals al eerder gemeld kunnen paarden van deze manier erg schigtig worden.
Ik merk wel dat het afzetten van een ring beter werkt, maar daar heb je op de manege niet de ruimte/mogelijkheden voor. Thuis vind ik het ook nogal wat gedoe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:39

*ik is vastbesloten om toch maar eens met de prikpaaltjes aan de gang te gaan*
Ik hoop dat ze er niet door crost. Persoonlijk verkies ik altijd de vriendelijkste methode, dus ik wil die van haanstra echt een goede kans geven. Het gaat om een jong paard die nog niet eens alle knoppen erop heeft, dus dan is het dubbel zo belangrijk om het netjes te doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:17

Denk niet dat ze er snel door crost, maar ik denk wel dat je goed op je eigen positie moet letten, omdat ze wordt begrensd aan de buitenkant en als je dus verkeerd staat misschien eerder de neiging heeft om te gaan draaien of voor je te staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:50

Das ook waar. Zal ik zeker opletten. Nu loopt ze normaal gewoon netjes rond, alleen met die andere bevestiging trok ze aan het open stuk wat naar buiten.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:30

Mij is verteld, dat als je hem door de binnenste bitring, en dan over het hoofd aan de buitenste bevestigd, je het hoofd scheef trekt? ik weet niet of 't klopt.. Maar 't is mij iniedergeval verteld, ik heb altijd gewoon om de eerste een extra slag, en dan aan de tweede vast.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:20

Ik heb nog geen 1 paard gezien waarbij je ermee het hoofd scheef trekt hoor. Anyway wegens het weer heb ik het prikpaaltjes idee nog niet kunnen testen helaas..