Welke optoming tijdens het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Welke optoming tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:32

Waar kan je kleine maten kaptomen kopen, heb al eens eerder gekeken, maar kon toen alleen maat Full vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:58

unfearlover schreef:
mag ik vragen wat voor een teugels je daar hebt?
dat zijn volgens mij geen 2 longeerlijnen?

Dubbele lijnen Lachen

FindingJack schreef:
Dat ziet er gruwelijk en heel onprofessioneel uit!!!!
Paard loopt veel te diep en laat nu juist zijn rug niet los!!

Ik longeer volgens de methode van de Klassieke Rijkunst. Altijd met kaptoom. Een bit is niet gemaakt om aan te longeren!! Ook als ik een paard bijzet blijft de longe aan de kaptoom zitten. Dit is de enige manier om een paard zijn rug te leren ontspannen en te versterken.

Ik ben ook onprofessioneel Knipoog Betekend niet dat mijn paard na deze manier van longeren heel wat fijner loopt Lachen
2e alinea ga ik niet op in, is jouw mening > geen feit Lachen

Izzy19 schreef:
Die neus moet eruit, de pony moet kunnen ontspannen, nu kan hij niet anders dan zo lopen aangezien hij niet enkel met dubbele longe wordt gelongeerd maar ook nog met een soort bijzet dat mij doet denken aan een veel te korte slof.

Die neus kan eruit, dit zijn alleen net foto's waarin hij terug kruipt. Zal binnenkort eens kijken voor een filmpje?

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:03

Ik longeer mijn 3,5 jarige paard met touwtjes, echt ideaal!

Je kan ze zo los/strak doen als je zelf wilt en ze kunnen er niet op gaan hangen. (wat op bijzet wel kan)

Ook een tip voor als je paard het moeilijk vind om op de volte te blijven.. Doe de longeerlijn door de binneste bitring door, dan achter de oren langs naar beneden en daar aan het bit bevestigen.

Werkt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:03

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:55

Als ik het paard wil bijzetten dan doe ik het bit aan de kaptoom. De bijzet gaat aan het bit en de longeerlijn aan de middelste ring van de kaptoom. Als ik dan stelling vraag komt er wat meer druk op de buitenteugel en minder op de binnenteugel. Zo leert het paard ook na te geven op de buitenteugel zoals het met rijden ook zou moeten.
Overigens gaat een paard heel mooi over de schouder voorwaarts neerwaarts op alleen een kaptoom!!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:58

Lauss...Het is trouwens wel een feit dat longeren volgens de methode van de Klassieke Rijkunst ontspanning van de rug geeft!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:31

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:10

Ik longeer met pessoa teugel, loopt 'ie echt lekker op en in de les loopt ie ook meer ontspannen en gebruikt zijn rug en achterhand beter. Dus hoofdstel zonder teugels, longeersingel en pessoa (eerst 10 min. stap & draf zonder en daarna met, redelijk los zodat ik hem niet dwing in een bepaalde positie te lopen en niet té los zodat hij er niet inloopt Clown ) .
Topic van mijn paard aan de pessoa: [HAW] 5j bonte @ work met de pessoa (2de keer!)
Soms longeer ik ook met elastiek maar dat gebruik ik niet zo graag omdat ze hierop gaan hangen, gebruik ik eigenlijk alleen als ik met zadel longeer (bv. voor het rijden) en dan ook nog redelijk los. Het is niet de bedoeling om hem dan echt te trainen maar meer om FF zijn zotte kuren eruit te laten en ik er nadien veilig kan opkruipen. De rekker is dan ook zo bevestigd dat hij lekker met zijn hoofd naar boven of beneden kan houden maar toch niet kan gaan 'duiken' . Want dat duiken is niet zo slim als hij zo zot is maar hij doet het toch Knipoog (is nogal een lomp geval Bloos ).