Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kingsley2 schreef:Ik zou ook maar max twee keer per week longeren een half uur per keer. Met een longeersingel en touwtjes tussen haar voor benen door. en door de bit ringen en dan door de zijkant van de ringetjes van de longeersingel halen naar boven en dan aanelkaar vast maken. En dan steeds een beetje strakker opbouwen tot echt nageven. door dat de touwtjes niet vast zitten aan de ringetjes kan ze iets omhoog komen met haar hoofd maar dan staat er spanning op de touwtjes dus dan moet ze wel naar beneden ontspannen. En met jong paarden om meer contact te krijgen op bijde kanten van het bit is het handig als je de longgeerlijn aan één kant door het bit haalt over het hoofd en aan de andere kant aan het bit vast te maken. Zo heb je aan bijde kanten de zelfde druk op de longgeerlijn en het bit.
Maar ik zou zeker geen goque gebruiken bij ons vinden ze dat heel onvriendelijk. en bijzet zou ik ook niet zo gauw mee beginnen. bij touwtjes is het een beetje de zelfde werking als met een slof, dus vriendelijker heb ik geleerd van mijn instructeur.
succes met je paardje veel plezier.
mrie schreef:Annellinne, Je schreeuwt schei daar eens mee uit. En nog iets, heb jij dit topic wel gelezen? Het paard is 5 dus je eerste opmerking slaat nergens op. En een bijzet gebruik je niet om een paard te dwingen rondjes te lopen, maar om het paard te vragen wat zich wat te verlengen en lager te komen.
Am-vanes: Ik geloof dat je goed bezig bent. Bijzetjes losjes gebruiken is een goed idee.
Lief zijn ze he die geldersen. Wees maar lekker zuinig op haar.
sandra83 schreef:waarom wil je bij blijven zetten als je paard elke keer als je de hulpteugels losmaakt, wél kan ontspannen.
hoe is ze in stilstand? kan ze zich dan op jou concentreren? kan ze dan ontspannen haar hoofd laten zakken?
Zoniet, begin dan dáár. breng zijn hoofd steeds zachtjes omlaag, prik even in zijn flank om aandacht te vangen en beloon dat. als je daar heel consequent in bent en dan gaat beginnen met stap met dezelfde oefening, dan zul je zien det je paard heus langzaam kan gaan leren ontspannen.
Een 5 jarig paard zou fysiek best moeten kunnen stretchen, maar niet elk paard kan dat zomaar effe. De spieren moeten hiervoor worden opgerekt, en andere spieren losgelaten (onderhals) dit kan best wat training kosten.
grondwerk á la Chris Irwin en Parelli zou je denk ik een stuk op weg helpen om de ontspanning te vinden bij je paard.
viefdepief schreef:Ik heb het heel anders aangepakt
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan
am_vanes schreef:sandra83 schreef:waarom wil je bij blijven zetten als je paard elke keer als je de hulpteugels losmaakt, wél kan ontspannen.
hoe is ze in stilstand? kan ze zich dan op jou concentreren? kan ze dan ontspannen haar hoofd laten zakken?
Zoniet, begin dan dáár. breng zijn hoofd steeds zachtjes omlaag, prik even in zijn flank om aandacht te vangen en beloon dat. als je daar heel consequent in bent en dan gaat beginnen met stap met dezelfde oefening, dan zul je zien det je paard heus langzaam kan gaan leren ontspannen.
Een 5 jarig paard zou fysiek best moeten kunnen stretchen, maar niet elk paard kan dat zomaar effe. De spieren moeten hiervoor worden opgerekt, en andere spieren losgelaten (onderhals) dit kan best wat training kosten.
grondwerk á la Chris Irwin en Parelli zou je denk ik een stuk op weg helpen om de ontspanning te vinden bij je paard.
Bedankt voor je reactie.
Als ik haar longeer zonder iets dan loopt ze te brullen en gooit ze haar staart op haar rug...en dan wordt ze niet echt ontspannen aan de longe. Ik oefen ook veel in de stap...dat doet ze super!
Grondwerk heb ik helemaal geen ervaring mee...zal me daar eens in verdiepen
viefdepief schreef:Ik heb het heel anders aangepakt
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan
Kingsley2 schreef:Hoi
ik heb even naar je fimpje gekeken, probeer niet te wisselen van hand met je longeerlijn hou ze in je linker hand als je linksom gaat ik zie je namelijk wisselen. Voor de rest zag het er goed uit, probeer ook wat meer overgangen te maken om je paard met zijn aandacht bij jou te houden.![]()
En dat andere filmpje was dat ook op jou paard of een paard van iemand anders leuk paardje, probeer alleen je handen niet te laag te houden en ze stil te houden want het paardje was een beetje onrustig in zijn hoofd, voor de rest zag het er netjes uit.![]()
succes met je paardje
.
.