[AR] Tuigonderhoud, wat de beste manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mriekie

Re: Tuigonderhoud, wat de beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:34

Mijn vriend heeft overigens wel een hele snelle manier van "poetsen"
Hij vult de verfspuit van de compressor met tuigolie en spuit dus het vet over het tuig...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:06

Schoonmaken doe ik altijd met water met (en scheutje vloeibare) groene zeep. Is van het zelfde bestanddeel gemaakt als zadelzeep maar een stuk goedkoper. Haal het tuig dan helemaal uit elkaar (gaatjes weet ik uit mijn hoofd of zie t snel genoeg als ik het er op leg). De ene avond maak ik het meestal schoon (1 uur per tuig) en de volgende avond vet ik het in met leervet in dde zelfde tijd. En dat zo een keer in de twee maanden. Evt. voor de wedstrijd tussendoor snel een nat en daarna een vet lapje er over heen.
Heb met olie ook het idee dat het sneller weer schraal is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:07

Ik ben een niet poetser Haha! Af en toe de spuit eroverheen en t is weer klaar. En dus heb ik inderdaad kunststof Haha!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:14

Het tuig is echt super!
Heerlijk soepel en de Zwitser is superaardig en getrouwd met een Nederlandse!
Ik zal eens kijken of ik tussen paard en koets eens mooie foto's kan plaatsen.
Ik ben er zelf heel blij mee.
Je moet ervan houden, maar ik vind het prachtig!
Leuk dat jullie zo nieuwsgierig zijn!
Ik ben nu druk op zoek naar een Welshke voor erbij zodat we tweespan kunnen gaan rijden (mennen bevalt boven verwachting goed Haha! ) en ik hoop dat ik ook weer zo'n mooie tweespantuig kan bemachtigen (zeker en vast bij mijn Zwitsers adresje)!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:24

Nou had ik een foto, waarvan ik het tuig gekocht heb, maar ik krijg het er hier niet opgezet...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:25

O ja ik heb geen aandelen bij de man, maar ik ben echt heel tevreden over tuig en service..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:22

avaluna schreef:
O ja ik heb geen aandelen bij de man, maar ik ben echt heel tevreden over tuig en service..
Maar heb je dan een link van de man, foto's van het tuig en een prijsindicatie?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:43

Hij heeft een website; even zoeken op elfastry; hij heeft in Zwitserland een winkel en heeft heel veel op voorraad. Het beste kun je Franz Styger even mailen en doorgeven wat je wilt, want er is weinig te zien op de site en hij maakt geen brochures om de prijs zo laag mogelijk te houden.
Als je aangeeft wat je wilt dan zegt hij wel wat hij heeft of kan krijgen.
Ik wilde nog wat aanpassingen en dat was ook achteraf, toen ik het tuig dus al had, allemaal absoluut geen probleem. Zijn vrouw is Nederlandse dus ook wel handig als je Duits niet zo goed zou zijn. Je kunt me pmën voor een foto en de prijs van mijn tuig. (Helaas kan ik dus geen foto's plaatsen).

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:04

Wij hebben een kunsstof tuig en die maken voor elke wedstrijd schoon met hoge drukspuit. En dan laat je het drogen en schoon Lachen
We hebben ook een leren tuig die doen we iin een bepaald vet ofzo.. en dan laat je dat even intrekken en dan laat je het opdrogen. Zo word het heel mooi soepel!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:39

Blackdevils; Is Groene Zeep niet juist ontvettend?? Zo voelt het namelijk wel aan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:43

Sjonniej schreef:
Blackdevils; Is Groene Zeep niet juist ontvettend?? Zo voelt het namelijk wel aan.
Groene zeep laat net als zadelzeep wel een vettig laagje achter. En deels moet het natuurlijk ook ontvetten om het schoon te krijgen. In beide gevallen zul je het af en toe in moeten vetten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:19

Ja invetten moet uiteraard.
Ik heb trouwens geen ervaring met het tuigen wassen met groene zeep, alleen het voeten wassen.
Maar als ik het spul in mijn handen heb voelt het me erg chemisch en ontvettend aan. Mijn gevoel zegt dus dat je je tuig dus enorm ontvet/'uitdroogt' met groene zeep. Maar jouw ervaring is dus anders? Heeft dit een verklaring, want in principe zijn alle zepen ontvettend.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:16

Het tuig van avaluna is echt gaaf, ik heb het gezien. Vingers aflikken
Kan je haar dochter niet meer kopen? Dan heb je echt een gaaf tweespan.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:52

Avaluna, klopt de naam "elfastry" wel? Ik vind op Google nl alleen dit topic, en geen tuigenmaker. En ben inmiddels wel een beetje nieuwsgierig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:30

Na ieder gebruik van het tuig wassen wij het tuig af met een sopje met daarin Equifix Faulpelz. Nemen het met ruim sop af, en drogen het tuig daarna af met handdoeken. In het najaar wordt al het tuig ruimschoots ingevet, en voor de winterperiode weggehangen. In het voorjaar halen we het weer tevoorschijn, poetsen het teveel aan vet eraf en het is perfect. Veel tuigen zijn al 30 jaar oud en gewoon in nieuwstaat.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:57

Kun je Equifix Faulpelz ook in Nederland kopen? Ik heb even gegoogeld en vind alleen Duitse sites, maar het klinkt als een mooi product.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:46

Ik zie het regelmatig op evenementen bij standjes liggen. Paar jaar geleden was er moeilijk aan te komen, toen heeft de plaatselijke ruitersportzaak het voor mij besteld (is niet moeilijk voor ze, omdat het van dezelfde fabriek komt als Equistar). Gewoon laten bestellen anders. Ik vind het ideaal spul, makkelijk omdat het een sopje is, en het leer voelt echt fijn aan daarna.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:17

Sinds wij het besteld hebben wij de ruitersportzaak ligt het standaard in het assortiment. Maar bestellen was zelfs bij onze ruitersportzaak geen probleem, en die kunnen nogal lastig zijn met dat soort dingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:25

Zo ging het bij ons ook Sjonniej! Ruitersportzaak heeft het ook gepromoot bij andere aangespannen rijders, en ook die zweren erbij.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:54

Franz Styger heeft een site op www.geschirrdiscount.ch
maar er staat maar heel weinig op de site.
Ze hebben zo'n tweehonderd verschillende tuigen op voorraad.
Mijn mooie tuig staat ook al niet op de site (ik heb hem gevonden doordat hij ook een winkeltje heeft op de duitse ebay-site). Je kunt altijd mailen met wat je wilt hebben en wat het gaat kosten; volgens mij kan hij alles wel voor je uit halen...
Prijzen op de site zijn trouwens in Zwitserse Franken...

Als je nieuwsgierig bent naar het tuig moet je even je mailadres per pb doorgeven...

@Sonjim: ik ben nog steeds druk op zoek naar een leuke pony voor een tweespan, maar het is best moeilijk een geschikte tweede pony te vinden, omdat hij/zij moet passen bij de eerste.
Ik heb besloten om de dochter van Liesje niet te kopen, omdat zij drachtig is én ook nog niet beleerd... Ik heb wel een heel mooie wagen gekocht op Paard en Koets en deze is wat zwaarder, dus er moet echt een ponyke bij...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:09

Ik heb een bruin zadel en hoofdstel, dat doe ik altijd met Rapide Lederdressing, geel flesje met wittig spul erin.
Dat werkt super, leer wordt mooie soepel en nauwelijks donkerder!
Misschien een aanrader voor het bruine tuig?

Ik maak al mijn leerwerk altijd eerst schoon met warm water.
Daarna doe ik het met ledervet of de Rapide.
Evt. na intensief gebruik wel eens een keertje met zadelzeep, maar verder gebruik ik dat nooit.

Ik heb nu inmiddels ook een kunststof tuig omdat mijn leren tuig niet pastte op het paard dat ik nu hebt.
Ideaal hoor, inderdaad spuit erop, sponsje eroverheen en schoon!

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:59

Met wat voor merk vet / olie vetten jullie het dan in en welke bevalt jullie het beste in dit geval?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:17

Wij gebruiken een olie van vd Wiel, zit in literflessen, is niet duur en ruikt naar amandelen. En als dat op is gebruik ik bijenwasver van Passier, zit in een blikje.