Leuke activiteiten voor paard van 1,5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Leuke activiteiten voor paard van 1,5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:14

Je mag het dan wel verkeerd opvatten, maar jij maakt ook een rake opmerking hoor, die hard aan kan komen:

Citaat:
er komt alleen maar reactie van mensen die thuis alle weelde hebben

Die weelde heb ik dus absoluut niet. Silence staat op een pensionstalling en bijna al ons maandelijks beschikbare geld gaat daar aan op.
We moeten de eindjes aan elkaar knopen daarvoor en kunnen verder weinig andere dingen doen.
Dus ik vind het knap dat jij zo`n antwoord kan geven.

Zeker gekeken naar het feit, hoe jij de meningen van andere mensen opvat.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:46

Saphira_ schreef:
ik hoor het alweer.. er komt alleen maar reactie van mensen die thuis alle weelde hebben.

En bedankt. Mijn pony staat nu op een geweldige plek, 15 minuutjes van huis, aan het bos, schuilstal, alle gemakken voor mij, een mooie verlichtte bak echt een perfect plekje.
Maar we gaan verhuizen naar een plek waar ik 45 minuten heen moet fietsen, waar ik geen eigen kast heb en die nog duurder is ook en weet je waarom? Omdat het land waar ik nu sta zo nat is dat hij er ziek van wordt. Wat nou thuis alle weelde?
Wat is de reden dat je je paard niet naar de opfok wil doen? Daar kan hij relaxed opgroeien als paard, de basis heb je er al in, voetjes geven, mee lopen, etc. Wat moet hij nog meer? Dat onthoudt hij wel hoor.
Er werd hier ergens een voorbeeld gegeven aan de hand van ijsco's die aan de hand mee gaan met mams, tot 4 a 6 maanden ja, dan gaan ze de opfok in om als ze 3/4 zijn terug gehaald worden om te beleren. Heel ander verhaal dus.

Saphira_ schreef:
ik vraag gewoon wat het leukste is om voor mijn paardje te doen..
ik heb dr alles voor ovr zieje.. ik vraag niet of ik hem met leeftijds genootjes etc moet zetten.. dat snap ik zelf ook wel.

Het leukste is gewoon op 10 hectare met een kudde leeftijdsgenootjes te spelen. Een jong paard kan zich over het algemeen maar een kwartiertje cocentreren, waarom hem langer lastig vallen?
Waarom wil je hem niet naar de opfok doen? Ik snap dat dit niet de reacties zijn waar je om vraagt, maar het zijn wel reacties ie het beste voor hebben met jou en je paardje.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:53

1,5 jaar is nog erg jong, daar moet je nog niet te veel mee doen.
Af en toe lekker poetsen en korte wandelingen maken.
Met het wandelen bouw je ook een band op met het paardje en bovendien ziet ie veel nieuwe dingen. Wow!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:55

ik ging met mijn paard, altijd wandelen of in de bak kijken of hij mij volgte en luisterde naar mijn stem ..
poetsen .
dat is het wel zo'n beetje

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:59

nou ik volg jullie advies.. meneer staat nu lekker buiten te niksen met vriendjes en gaat Savonds naar binnen Lachen..

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:13

Hallo, Ik heb een shetje van 6 maanden oud en ga er ongeveer 2 x per week lekker mee wandelen.. Lekker gek doen.. een beetje rennen zodat ie 'zijn energie lekker kwijt kan. Ik merk aan hem dat ie het erg leuk vindt*D
Verder laat ik hem weleens lekker los in de bak. Dan gaat ie lekker rennen en rollen. Als ie zijn energie kwijt is ga ik een beetje door de bak lopen om te kijken of ie mij volgt. Hij doet het erg graag en heeft er echt lol in!
Verder laat ik hem lekker overdag buiten staan en 's nachts in een lekker warm stalletje Knipoog

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:28

tja leuke bezigheid voor 1,5jarige zou inderdaad de wei met leeftijdsgenootjes zijn. Uiteraard is dat niet voor iedereen weggelegd maar TS lees mijn verhaal eens wat er kan gebeuren als je dit NIET doet.
Mijn nu 3 jarige merrie die ik als bijna 2 jarige gekocht heb staat ook thuis.
Toen ik haar kocht van mensen die haar rechtstreeks van de moeder hadden gekocht stond zij alleen, echt alleen en dat als jonkie Boos! Boos!

Maar goed ik heb haar toch gekocht met het plan haar nog 2 jaar in de opfok te zetten om gewoon paard te worden. Helaas door haar niet aanwezige zijnde sociale contacten werkte die dus totaal NIET. Madam mocht niet in de buurt van de rest omdat ze geen 'paarden'taal' spreekt. met als resultaat een onder de bulten,plekken etc zittent mager paard wat diepdiepdiep ongelukkig is. Heb haar daar toch met enige volhaarding enkele maanden gelaten maar uiteindelijk opgehaald, ik kon het niet meer aanzien. Nu is het weer een goedgevulde glimmende vrolijke merrie maar met 1 gebrek, ze snapt niks van andere paarden, alleen haar moeder (die ik inmiddels ook in bezit heb) begrijpt ze en kan ze zonder problemen mee samen staan, met andere paarden is rampzalig.

Wat ik hiermee wil zeggen is eigelijk alleen maar, zorg dat je jonge paard veel met leeftijdsgenootjes in contact kan komen zodat het een sociaal paard zal gaan worden, wat mijn merrie helaas niet is.

ShadowMerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:16

Het enigste wat je met een jong beestje kan doen, is poetsen, voetjes geven, kusjes geven en dat soort gekkigheid.
Veulens en jonge paarden zijn leuk totdat ze alles doen wat je van ze vraagt en dan weet je niks meer.
Zet hem voor mijn part in de wei met ruinen, merries, hengsten of ezels maakt niet uit wat of hoe oud ze zijn.
Een jong beestje kan van een ervaren paard veel leren zonder dat jij erbij bent.
En dingen zoals opfok en die dingen lijkt mij niet zo fijn voor jou aangezien jij graag met hem/haar bezig wilt zijn en niet een ander met hem/haar bezig wil laten zijn.

Kristiaan Hermus.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:56

Citaat:
zorg dat je jonge paard veel met leeftijdsgenootjes in contact kan komen zodat het een sociaal paard zal gaan worden

Volgens mij hoeven het niet alleen leeftijdsgenootjes te zijn. Bij voorkeur zelfs niet. Ideaal zou zijn als je paard in een stabiele familiegroep, dus met een al bepaalde rangorde, kan opgroeien. Je veulen zal zich in het begin binnen die groep aan die rangorde moeten houden en aanpassen. In de puberteit zal het, met of zonder succes (kunnen) gaan proberen een plaats in die rangorde te bevechten, maar zelfs dan (of juist dan) wordt het veulen door de leidende individuen in de familiegroep gecorrigeerd.

Door op deze manier op te groeien leert het veulen wat het wel of niet kan doen, en nog belangrijker: hoe andere paarden aangeven wat wel en niet kan. Je veulen leert dus "paards" te "spreken".
Als je paard later bijvoorbeeld in een groep in de wei staat, zullen eventuele conflicten minder snel uit de hand lopen doordat je paard de grenzen kent en herkent, waardoor die conflicten ook niet zo gauw resulteren in blessures.

Enkele andere veulens erbij binnen de groep zou leuk kunnen zijn, maar volgens mij wordt een paard niet sociaal door in een groep met enkel veulens op te groeien. Vergelijk het met (mensen-)jongeren die zonder enige sturing op straat opgroeien, of de jongen van ieder ander sociaal groepsdier. Paarden die enkel met leeftijdsgenoten opgroeien, zouden moeite kunnen hebben met het accepteren van grenzen die gesteld worden door andere paarden, of met het accepteren van grenzen die gesteld worden door mensen.

Probeer daarnaast zelf ook "paards" te verstaan en te spreken. Herken bijvoorbeeld wanneer je paard dreigt of jouw leiderschap aanvecht. Corrigeer en waarschuw zoveel mogelijk op een vergelijkbare manier als waarop andere paarden dat zouden doen en wees bovenal duidelijk en consequent.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:03

Citaat:
Veulens en jonge paarden zijn leuk totdat ze alles doen wat je van ze vraagt en dan weet je niks meer.

Terwijl je als mens zoveel intelligenter bent (zou moeten zijn) dan een paard kun je niets nieuws meer bedenken wat je met je paard kunt doen?
Probeer je paard steeds een uitdaging te geven. Interactie en samenwerken is meer dan alleen kunstjes vragen. Je kunt bijvoorbeeld proberen je paard te laten wennen aan "enge" voorwerpen of situaties. In kleine stapjes, dat wel, maar toch opbouwend en zo dat het voor je paard een uitdaging is. Voeg bijvoorbeeld één nieuw element toe terwijl je al bekende dingen aan het oefenen bent, of pas bijvoorbeeld de volgorde waarin je oefeningen doet steeds aan. Die eerder geleerde dingen worden dan routine zonder dat het werken voor je paard een eentonige sleur wordt.