Wijken doe je met stelling zonder buiging...
er is dus gewoon verschil
Dat je bijv in een wending ook buiging nodig hebt is weer wat anders
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maar het eens spreekt de voorkant aan, het ander het lijf
RianneH schreef:Goed, tweede poging, want ik drukte de computer uit..
Bitloos rijden kan op ieder niveau. Je mág er alleen geen dressuurwedstrijden mee rijden, maar er zijn genoeg springruiters die internationaal zonder bit rijden. Dus wel degelijk op niveau.
Het is daarnaast ook de bedoeling dat je je paard op je zit en benen rijdt en niet op het ijzer dat in de mond hangt. Niet dat je het niet mag gebruiken, maar op niveau moet je eigenlijk zonder kunnen.
Maar je zegt dat je bitloos niets vind, maar waarom niet? Onzin is niet echt een onderbouwde reden, dus schieten we er niets mee op als je dat roept. Neem dan tenminste de tijd om het te onderbouwen.
@Ts, je kan wel degelijk stelling rijden zonder bit. Op een paard dat ik rij kan je alleen maar bitloos rijden en stelling gaat perfect. Je hoofdstel werkt met drukpunten, dus oefen veel en hij zal sneler worden in het gebruik ervan.
Huertecilla schreef:Eerst even: wat ís ´stelling´?
Stelling is het paard zó stellen dat het van de eerste halswervel tot de laatste lendenwervel als op de omtrek van een cirkel staat.
Grote cirkelboog, kleine cirkelboog is de mate van stelling.
Meer of minder gelijkmatig in een cirkelboog is de kwaliteit van de stelling.
De kern is:
niet het paard vragen de háls (zuidelings) te buigen, het is het páárd vragen (zijdelings) te buigen.
Je vraagt het paard zich hol-bol op te stellen.
Zonder signaal voor de voorhand is het erg moeilijk om de hals te laten buigen, zonder beengebruik idem om het lichaam te laten buigen.
´Stelling´ is dus niet iets wat je met alleen de teugels aan een optoming doet of uitsluitend daarmee kan.
Essentieel is dat de ruíter begrijpt wat het ís. Dat de ruiter begrijpt welke signalen (hulpen) dit aanduiden voor diens paard.
Daarna is het een kwestie van met de middelen die je ter beschikking staan de signalen geven.
Er is geen enkel probleem om met een halsring stelling te vragen bijvoorbeeld.
Voor een goede uitleg van ´stelling´ ben ik nog geen beter stuk tekst dan de vroege uitgaves van het werk van Müsseler tegengekomen. Dat is zo klassiek als maar kan, 100% Klassieke (FEI) Dressuur vanuit de cavallerie,
en het was voor mij een naadloos toepasbare steun om dit optomingloos uit te voeren. Door de glasheldere uitleg viel bij míj een muntje, begréép ik het hoe en wat. Daarna was het simpel vertalen van klassiek naar ´paardrijden volgens hc´![]()
Dit als voorbeeld van dat ´stelling´ op zich niets met een bepaalde manier van rijden noch met de hulpmiddelen te maken heeft.
hc

Sorry als het zo over kwam, bedoelde degene die ervoor had gereageerd als onzin