longeren altijd met hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Re: longeren altijd met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:51

Norway_girl schreef:
Als ik mijn paard wil longeren omdat ik dat zonodig vind en ik zou er niets aan zetten, dan kan ik hem net zo goed in de bak losgooien een een join up doen (dat doe ik vaak namelijk) Tong uitsteken

Hopelijk is dit een lol en doe je dit niet regelmatig? Nagelbijten / Gniffelen

Ikzelf longeer heel graag met een pessoa.
De eerste 15 minuten zonder, dan pessoa erbij tot de achterhand goed actief is en ze lekker over d'r rug loopt.
Veel overgangen maken is echt goed voor het ontwikkelen van spieren.
Daarna laat ik haar nog een tiental minuutjes uitstappen/ uitdraven zonder pessoa.

Een paardje dat moet beleerd worden durf ik wel eens met een bijzet te longeren (zodat ze ietwat van druk op de teugels gewend worden)

Als ik mijn paard voor de frissigheid longeer doe ik dat zonder.
Maar in iedere longeertraining is mijn pessoa niet veraf Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:55

ik longeer met hulp teugels tenminste als de bedoeling is om haar te laten werken. Als ze een vrije dag heeft en even een klein beetje beweging nodig heeft ze niks om. Ik longeer op deze manier. eerste periode met weinig bespiering eigenlijk niks om, later als ze wat sterker begint te worden pak ik de pessoa en ga na 20 min 5 min met longeren, dit bouw ik dan meer op en doe deze om onder de borst. Gevolg vind ik nu wel dat ze gewoon naar buiten kan kijken in de volte en dat wil ik niet dus pak ik de dubbele longe erbij om dit tegen te gaan. Ik doe precies hetzelfde als met rijden (of mennen), hierdoor kijkt ze netjes de bocht door in de moeilijke kant. het heeft dus zeker een toegevoegde warde om met te longeren.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:24

whisperramse schreef:
Norway_girl schreef:
Als ik mijn paard wil longeren omdat ik dat zonodig vind en ik zou er niets aan zetten, dan kan ik hem net zo goed in de bak losgooien een een join up doen (dat doe ik vaak namelijk) Tong uitsteken

Hopelijk is dit een lol en doe je dit niet regelmatig? Nagelbijten / Gniffelen

Ikzelf longeer heel graag met een pessoa.
De eerste 15 minuten zonder, dan pessoa erbij tot de achterhand goed actief is en ze lekker over d'r rug loopt.
Veel overgangen maken is echt goed voor het ontwikkelen van spieren.
Daarna laat ik haar nog een tiental minuutjes uitstappen/ uitdraven zonder pessoa.

Een paardje dat moet beleerd worden durf ik wel eens met een bijzet te longeren (zodat ze ietwat van druk op de teugels gewend worden)

Als ik mijn paard voor de frissigheid longeer doe ik dat zonder.
Maar in iedere longeertraining is mijn pessoa niet veraf Haha!

Tja ben geen natural, maar hoeft niet te zeggen dat ik dat niet mag doen, het is idd voor de lol.

@ RK, Er wordt gezegd dat de pessoa de achterhand activeerd. (waneer deze in goede handen is). Omdat het bontje achter in verband staat met de mond, werkt dit als een voorwaards neerwaards effect zoals er gezegd word. Waneer het paard "niet" zijn achterhand meeneemt en de pessoa zit goed, zal er meer druk in de mond komen, waardoor het paard zijn achterhand meer zal activeren. Dan neemt de druk dus af.
Verder zie ik dat het "echt" werkt bij mijn paard. Dat is niet alleen een "waanidèe" van mezelf. Maar bij onze Fjord werkt het dus niet, die accepteerd de druk achter niet en komt recht overeind te staan, die longeer ik dus zonder en met zweep. Het verschild dus ook wel per paard of hij het werkt of niet. Maar hij werkt dus wel waneer een paard er goed op reageerd.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:20

Moet nu op mezelf terugkomen..
Ik ben bezig met een paardje dat over een dikke week een proef moet doen voor de wagen.
Ik heb haar maandag voor het eerst aan de longe gehad en dat ging heel goed. Vandaag bij gezet, maar dat kende ze dus nog niet. Gevolg was dat ze het zo spannend vond dat ze eigenlijk weer wat in de stress schoot. Probleem met het paard is dat ze stressig is en daarna niet meer wil stappen en alleen maar draaft..
Nu wil ik haar eigenlijk alleen nog maar zonder bijzet longeren, te korte tijd om dat goed op te laten pakken, dus alleen aan de longe voor de ontspanning en dat lukt niet in zo'n korte tijd..

Dus ga ik zonder hulpteugels verder, hihi..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:21

Jeskim schreef:
Moet nu op mezelf terugkomen..
Ik ben bezig met een paardje dat over een dikke week een proef moet doen voor de wagen.
Ik heb haar maandag voor het eerst aan de longe gehad en dat ging heel goed. Vandaag bij gezet, maar dat kende ze dus nog niet. Gevolg was dat ze het zo spannend vond dat ze eigenlijk weer wat in de stress schoot. Probleem met het paard is dat ze stressig is en daarna niet meer wil stappen en alleen maar draaft..
Nu wil ik haar eigenlijk alleen nog maar zonder bijzet longeren, te korte tijd om dat goed op te laten pakken, dus alleen aan de longe voor de ontspanning en dat lukt niet in zo'n korte tijd..

Dus ga ik zonder hulpteugels verder, hihi..

Dan zie je dus hoeverschillend het werkt. Voor de ene werkt het wèl en voor de ander juist niet. Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:01

Het blijft een kwestie van aanvoelen.. Maar dat is voor sommige mensen net zo moeilijk als bepalen of het paard goed loopt..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:59

[***] schreef:
Waarom zou je longeren zonder hulpteugels? Dan houd het toch niks in? Ik longeer om mijn paard los te werken en dat is met een pessoa of de dubbele longeerlijn. Jong, oud, getraind of ongetraind dat maakt niks uit, daar pas je gewoon de training op aan.

Ik kreeg juist van de VA het advies om mijn paard vooral aan alleen een halstertje te longeren. Ze had rugproblemen en moest zelf de ontspanning op durven zoeken. In het begin liep ze vooral met de onderhals erop, maar na een tijdje kwam ze erachte rdat het toch best prettig was om haar hals te laten zakken. Dus zonder dwang van hulpteugels, op eigen benen laten lopen en veel schakelen was voor haar een enorme uitkomst. Nu zijn we weer voorzichtig aan het rijden, maar ik longeer haar altijd eerst voor ik erop ga zitten. Verder ben ik net begonnen met het halster longeren af te wisselen met dubbele lijnen. Dan kan ik het goed zien wanneer ze gespannen gaat lopen en kan ik daarop inspelen. Maar om een lang verhaal kort te maken; het houdt wel degelijk iets in Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:26

Jeskim schreef:
Echt trainen zonder hulpteugels is volgens mij niet echt mogelijk..

onzin. ik train mn paard al een jaar zonder hulpteugels alleen maar vanaf de grond. mn (klassieke) dressuurinstructeur was laaiend enthousiast toen hij haar een jaar later terugzag. Kwestie van goed gebruik maken van je positie en je lichaam en ervoor zorgen dat je paard de trots heeft om zichzefl zo te willen dragen.

zie hier:
http://img2.putfile.com/main/5/14902500730.jpg

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:31

ik zelf vind het prettiger om met met iets te longeren.
ik heb zelf wel goede ervaringen met de pessoa.
maar ik laat hem niet zomaar wat rondhobbelen, ik train hem dan wel degelijk, ik let goed op dat hij zijn achterhand goed blijft gebruiken.
ik heb er overigens ook echt heel veel baat bij gehad!

ik vind overigens vaak dat longeren zonder iets, weinig toevoegt aan je training (tenzij je over de kennis beschikt dat je je paard op die manier kan trainen). dat doe ik dus ook nooit. ik gooi mijn paard gewoon liever iedere dag in de wei.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:35

Wat vinden jullie dan van longeren met elastiek? Mijn vorige verzorgpony moest ik longeren met elastiek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:36

Goed voor een paard dat "bang' is voor een bit en mag leren meer aan het bit te komen.

In alle andere gevallen slecht.
Paarden worden er hangerig en taai van Lachen

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:59

Ik longeer mijn pony ook wel eens, soms met elastiek. Daarvan word ze losser in haar rug. Maar ik laat haar ook wel eens springen aan de longe. En soms gewoon. Ik longerren haar zo'n 1 keer in de week en ik wissel het meestal af. Wel begin ik altijd zonder elastiek ofzo dat ze lekker los kan komen. Maar ik vind het ook onzin als je een pony van 3 ofzo meteen aan de passoa of elastiek zet. Laat hem/haar gewoon eerst wennen aan je stem/ zadel/ bitje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:44

ik longeer meestal zonder mijn pony's zijn kwa longeren nog niet op erg hoog niveau en ik ook eigelijk niet. ik werk meestal met ze aan de hand, lange teugel of onder zadel maar longeren hoort er ook bij.
Waar ik nu voornamelijk mee bezig ben is buiging en achterhand gebruik. Ik gebruik wel eens een buitenbijzet zodat het paard de buitenhand kan opzoeken en vraag zelf de juiste buiging, kan het paar niet buigen in het lijf dan ga ik dit niet met strakke binnenbijzet oplossen maar met werk aan de hand.