Kom maar eens met eigen ogen zien hoe mijn paard zich volvreet als ze onbeperkt hooi krijgt....
Toen ze in de zomer bij de hengst heeft gestaan, was ze zo gevaarlijk dik, ze blijft echt door eten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ze eten een paar uur, gaan dan weer wat spelen of lekker staan suffen. Ze doen dit nu al 2 jaar en ze krijgen er geen dikke buik van of wat dan ook, ze zien er gewoon gezond en happy uit. Zelfs onze veelvraat die al dik wordt als hij voer ziet, houdt zich goed onder dit regime.
In de echte natuur kunnen paarden natuurlijk over een veel groter gebied zoeken naar sprietjes, dus krijgen ze ook meer binnen. Het verschild wel per weide maar voor een paard lijkt het me serieus makkelijker om in de natuur de winter komen dan 24/7 in een Nederlandse weide. In de natuur hebben ze een veel groter gebied met bomen, struiken, hoogteverschillen en geen last van vertrapte stukken. In een weiland krijg je het wel helemaal vertrapt en met een beetje pech heeft het paard geen schuilstal of bomen. Een Nederlands paard verdiend dus wel wat hooi vind ik.
Maar onbeperkt.. dat verschilt per paard.
dit bewerkstellig ik nu door plakken hooi in netten te doen en dan niet uit van te voren uit te pluizen, dat mogen ze zelf doen. en in mijn hooibakken ligt een rooster van betongaas, waar de mazen zo'n 8x8 cm zijn. daar moeten ze het tussendoor plukken.
krijgt en ze dus niet dik worden.
)
randalinpony schreef:Overigens gaan paarden in de natuur gewoon dood als de sprietjes onverhoopt opraken, of ze er harder voor moeten werken dan de sprietjes energie opleveren.
Reden dat ik mezelf ook geen natural noem.
Zover zou ik niet willen gaan.![]()
ellepel schreef:ik vind dat als je onbeperkt hooi gaat voeren je dan dus zo dicht mogelijk bij die sprietjes moet komen![]()
dus niet onbeperkt hooi gaan voeren van topkwaliteit dat je paarden groeien bij elke hap die ze nemen ..
maar nee sprietjeshooi waar ze dus rustig de hele dag van kunnen eten zodat dat motortje warm blijft ,het lichaam genoeg pitamientjeskrijgt en ze dus niet dik worden.
makkelijk toch?
_rosita_ schreef:ellepel schreef:ik vind dat als je onbeperkt hooi gaat voeren je dan dus zo dicht mogelijk bij die sprietjes moet komen![]()
dus niet onbeperkt hooi gaan voeren van topkwaliteit dat je paarden groeien bij elke hap die ze nemen ..
maar nee sprietjeshooi waar ze dus rustig de hele dag van kunnen eten zodat dat motortje warm blijft ,het lichaam genoeg pitamientjeskrijgt en ze dus niet dik worden.
makkelijk toch?
Hier sluit ik me wel bij aan.
Ik voer 2 soorten hooi... kleine baaltjes rijk hooi, waar ze per dag 3-4 plakjes van krijgen en grote balen hooi waar weinig in zit, lekker knabbel materiaal is en waar ze zich warm mee kunnen houden, dat krijgen ze onbeperkt.