Gereedschap voor Natuurlijk Bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar heb jij je gereedschap gekocht

paardnatuurlijk
20 (52%)
hoefsmid
1 (2%)
ruitersportshop (evt. online)
7 (18%)
bouwmarkt
1 (2%)
anders
9 (23%)

Totaal aantal stemmen: 38

Arabesk

Re: Gereedschap voor Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:11

wedstrijdkatten die NIET in een mandje wonen, kunnen ook prima wedstrijden lopen Knipoog

Endurancekatten moeten zelfs buiten blijven, die worden ziek als ze de hele tijd in hun mandje moeten blijven. Haha!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:19

Geweldig Arabesk! Ik ben nu helemaal geneigd een verhaal te schrijven over een Kat die niet gelukkig is met zijn mandje.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:25

Ik heb vorig jaar mijn spullen bij Toos d'r bekapper gekocht, toen ik de cursus deed... (Wout Overbeeke). Tot nu toe ben ik daar heel tevreden over.
Als steuntje heb ik nu een assteun voor een auto, moet alleen eens kijken of er ergens een oplossing te vinden is voor een ander steuntje( zodat ik haar hoef erop kan zetten en een ander steuntje om haar hoef in te leggen)

Arabesk, heb jij een foto van die steunen die jullie verkopen? Als dat is wat ik zoek is het voor dat geld nog prima te doen;)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:22

Mieke_Cunna schreef:
Arabesk schreef:
Ik bekap zelf.
Het verschil is niet in een paar regels uit te leggen. Je zult je toch echt moeten verdiepen in de sites die erover zijn.

De essentie van natuurlijk bekappen is dat je het hele paard natuurlijker gaat houden en voeren. En zijn hoeven bekap je natuurlijk, dat wil zeggen, je bootst de natuurlijke slijtage na. Hier in NL slijten de hoeven te weinig.

Bedankt, ik ben de site nu een beetje aan het doorlezen.
En heb je profiel al bekeken, ben wel geschrokken! jeetje dit bevestigd alleen maar meer dat ik er goed aan heb gedaan bitloos te gaan rijden op edel en cunna op een land neer te zetten.

Toen ik vertelde aan een kennis (met paard veel op stal) dat ik me kat voortaan in een mand doe en hem er 1 uur per dag uithaal keek ze me toch debiel aan. Toen ik onderbouwend vertelde dat de meestal paardenhouders precies hetzelfde doen met paarden schrok ze wel. Maar overhalen lukt niet want de wedstrijden blijven het voornaamste.

Toen ik mijn kennis vertelde dat ik mijn 6 jr sportpaard nog even uit het land moest gaan vangen met mijn lasso en hem met de bezem een goede poetsbeurt had gegeven(modder) en daarna even met de kapmessen van boer piet zijn koeien zijn voeten had bijgewerkt , om daarna mijn eigen genaaide hoefschoentjes om te doen en mijn zelfgemaakte zadel van buffelleer zonder boom en zijn bijpassende touwhoofdstel zonder bit natuurlijk om te doen was ik klaar voor de strijd.Wij de trekker en de veeaanhanger gepakt en op naar de wedstrijd .Daar aangekomen was de Z ring al uit gezet en de jury stond klaar in zijn eskimo pak ( we gaan natuurlijk niet warmpjes bij de kachel zitten he ).
Het veld was goed natuurlijk bewerkt. Beetje grind en modder hier en daar wat kreupelhout ja het zag er lekker natuurlijk uit. Nu mijn paard was los gereden en de ring in.Nu het viel niet mee maar de wissels gingen dit keer perfect. 6 winstpunten voor mij en mijn paard die dag om dat het er zo natuurlijk uitzag. Nu de terug weg ging allemaal goed.Thuis gekomen paard lekker zonder deken in de regen gezet en dat wilde hij zelf hoor er is een schuilhok en een droog stukje grond waar die best kan staan.Maar nee hij kiest voor de regen.

Kun je je voor stellen dat mijn vriendin van de stoel viel! ze doet het nu net als ik en als er meer mensen zijn die dit ook willen moeten ze maar een pm sturen. Ik kan les geven in natuurlijk houden van paarden en in bekappen .Ook maak ik hoefschoenen en zadels alles wat maar natuurlijk is lever ik ook.En natuurlijk tegen zeer scherpe prijzen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:41

_rosita_ schreef:
Arabesk, heb jij een foto van die steunen die jullie verkopen? Als dat is wat ik zoek is het voor dat geld nog prima te doen;)

dan moet je even op de site van PN kijken. Wij zelf verkopen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:46

_rosita_ schreef:
Als steuntje heb ik nu een assteun voor een auto, moet alleen eens kijken of er ergens een oplossing te vinden is voor een ander steuntje( zodat ik haar hoef erop kan zetten en een ander steuntje om haar hoef in te leggen)

Wat je kunt doen, is (onder)tapijt op/om de de assteun bevestigen. Dan kan de hoef er namelijk wel vrij gemakkelijk op rusten. Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:03

Moderatoropmerking:
graag ontopic blijven

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:46

ik heb toendertijd een ronde vijl bij paardnatuurlijk gekocht.
beviel erg goed, vooral voor de mustangrol!

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:58

Ik heb ook mn spullen gekocht bij paardnatuurlijk, prima materiaal. Maar ben wel op zoek naar een rasp met handvat en dan het liefst 1 die korter is als een halve meter Duivel . Iemand nog een adrestip voor een goede korte rasp met handvat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:04

issie schreef:
Ik heb ook mn spullen gekocht bij paardnatuurlijk, prima materiaal. Maar ben wel op zoek naar een rasp met handvat en dan het liefst 1 die korter is als een halve meter Duivel . Iemand nog een adrestip voor een goede korte rasp met handvat?

JA, in Zeist haal ik mijn spullen. Ik rij er zo naar toe, maar hoe ze heten??
Daar bestel ik altijd een ponyvijl.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:06

Antheman schreef:
JA, in Zeist haal ik mijn spullen. Ik rij er zo naar toe, maar hoe ze heten??
Daar bestel ik altijd een ponyvijl.

Ben ook zeer geinteresseerd in een klein ponyvijl, Toos heeft korte pootjes en een dikke buik en Donder zijn pootjes zijn helemaal kort en klein...Dus als je het adres weet of weet waar het ongeveer zit... Graag! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:56

Volgens mij wordt het tijd dat er vrouwelijk Knipoog bekapgereedschap op de markt komt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:57

Arabesk schreef:
krukje kost bij ons 5 euro exclusief verzendkosten Knipoog. We hebben nog geen onlineshop, daar wordt aan gewerkt. Maar we stonden wel op de NHdag met de spullen. Er zijn nog genoeg krukjes op voorraad Knipoog

Ha dus je maakt hier bedrijfsreclame voor de zoveelse NB ´beun´?!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:05

opala schreef:
Volgens mij wordt het tijd dat er vrouwelijk Knipoog bekapgereedschap op de markt komt

Bedoel je gereedschap vóór vrouwen?

Ik ben benieuwd hoe jij je dat voorstelt.
Het is nl. de hoéf welke bepaalt hoeveel kracht er nodig is en er is een grens aan raspend vermogen van welke vijl ook.
Er bestaan wel kniptangen met een extra overbrenging doch doordat de opening van de handgrepen beperkt is houdt dit in dat de bek minder ver open kan en dat schiet ook niet op.
Gewoon goed kwaliteitsspul werkt het lichtste.

Ik heb zelf een stevige bok op maat gelast doch in de praktijk is het zelfs met vijf paarden praktischer om gewoon een hoef tussen de benen te pakken http://www.mijnalbum.nl/Foto-88ORVR7G.jpg

hc

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:12

Gebr. Vermeulen heten ze, in Zeist.
Gereedschap is nooit vrouwelijk, enkel onzijdig Knipoog
Oefening baart kunst, niemand heeft gezegd dat bekappen makkelijk is.
Je kan inderdaad gewoon 'op ze kop' een afronding vijlen, of op de knie, of op een boomstammetje oid, net zo makkelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:13

Huertecilla schreef:
opala schreef:

Ik ben benieuwd hoe jij je dat voorstelt.

Gereedschap wat beter in wat kleinere handen past bijvoorbeeld.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:14

HC bekapt op zijn geruite sloffen, geweldig!! Go jij! Go jij!

edit:typo

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:34

ik heb super kleine handjes, heb ook kleine vijltjes gehad maar ik vond het niets, heb nu zo'n vijl van PN met 4 vlakken en maar 1 fijn vlak.
Hij blijft redelijk lang scherp en het schiet tenminste een beetje op met zo'n vijl!

Voeten tussen m'n benen lukt me niet bij mijn koudbloed, mijn voormalig bekapper is ook wel eens het erf over gevlogen en mijn huidige smid doet het ook niet meer bij hem Clown
Bij mijn pony'tje moet ik opletten dat ik hem niet ondersteboven trek als ik een voet op til Tong uitsteken helemaal als ik hem na de dikbil bekap... Cool

ben iedere week weer blij als het klusje geklaard is, maar wekelijks bijhouden is de enige manier om het voor mij behapbaar te houden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:47

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 07:27

Huertecilla schreef:
SpikyBlue schreef:
HC bekapt op zijn geruite sloffen, geweldig!! Go jij! Go jij!

Cool én zonder helm Schijnheilig

Heb nóg wel een leuke. Is gelijk gereedschap vooor HEEL kleine handen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMRMNEZF.jpg

hc

oh je bent best een lekker ding HC Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 08:14

Uhhm,Ara?
Klap op je hoofd gehad?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:34

Huertecilla schreef:

Ik bedoel gereedschap waarbij minder handkracht nodig is, maar dat zal inderdaad wel onmogelijk zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:11

opala schreef:
Huertecilla schreef:

Ik bedoel gereedschap waarbij minder handkracht nodig is, maar dat zal inderdaad wel onmogelijk zijn.

Inderdaad.
Het enige wat je eraan kan doen is, met goéd onderhouden kwaliteitsgereedschap, je techniek optimaliseren.
Marjorie Smith schrijft terloops hoeveel bekapsessies de gemiddelde vrouw met een vijl doet en dat een man er twee keer zoveel mee kan. Het verschil is kracht.
Dit nadeel heeft als voordeel dat een vrouw netter moét werken.

Een klein stapje wat kan helpen om je vijl langer scherp te houden is je oude vijl te gebruiken voor de eerste halen. Daarmee verwijder je vuil uit het oppervlakte en dát doet de vijl het hardste slijten.

Voor de tang koop je een goede ijzervijl. Je kan daarmee de bek scherp houden.

Wie niet sterk is moet slim zijn.

Succes,

hc

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:21

Arabesk schreef:
Huertecilla schreef:
Cool én zonder helm Schijnheilig

Heb nóg wel een leuke. Is gelijk gereedschap vooor HEEL kleine handen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMRMNEZF.jpg

hc

oh je bent best een lekker ding HC Ja

Die donkere adonis met die krullen is het hondje, Arabesk... Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:23

*kruipt weer op de stoel*