Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Arabesk schreef:Op een schaal van 1 t/m 10, waarbij 23/7 boxje een waardering 1 krijgt, zit HITactief op een 7 wat mij betreft.
) alleen.
, een kwaliteitsmoment, om samen even te kijken wanner hij eraan komt stappen. Álle tijd van de wereld, zorgeloos genietend en met van álles en nog wat bezig
komt hij aandreutelen.Huertecilla schreef:en dan in dit geval de ruiters die zichzelf ´natural´vinden.
Nee, niet echt eigenlijk. Misschien meer een 'rational'. 

Huertecilla schreef:´Ruim voldoende´ dus?
Lastig omdat eígenlijk een wei de grens tussen voldoende en onvoldoende is.
Je bij de cijferwaardering door de beperkingen van de randstad en het onacceptabele van stalhouden laat beïnvloeden ben je eigenlijk al niet in het belang van het paard bezig.
Ik wil het een 6 = ´voldoende´ geven mits de ruiter er wel dagelijks aandacht aan geeft. Voor een 7 is toch echt minimaal ´s zomers weidegang erbij nodig.
Het mooie van een 6 voor het HitActief-stal model is dat het een grens tussen onvoldoende en goed geeft in een concreet pracktisch en bestaand voorbeeld.
hc

Huertecilla schreef:.
Dát bedoel ik: waar ligt jouw grens tussen het welzijnsbelang van jouw paard en jouw hobbybehoefte. Hoe ´natural´ ben je?
Wat is de inzet van ´jullie´? 24/7 (met schuilmogelijkheid) buiten, in de groep met volop ruwvoer? Zeg 1000 vierkante meter paddock per 5-6 paarden?
Heel redelijk toch?! of is jouw belang te rijden groter dan de mogelijkheden die je hebt en moet het compromis groter worden? Minder tijd buiten, minder ruimte, minder....?
hc

Inge_ schreef:Ilzas schreef:Maar ja: paard staat in de winter (overdag, doordeweeks: ik werk..) binnen. Ik kan het ook niet helpen en weiger me er schuldig over te voelen.
Dat kun je wel helpen, namelijk door van stal te veranderen. Dan moet je maar wat langer reizen denk ik dan.
Ik ga zelf ook verhuizen binnekort, mijn paard mag op mijn huidige stal de hele winter lang 24/7 buiten blijven met onbeperkt hooi, maar zou alleen staan omdat alle andere paarden naar binnen gaan volgende maand. Alleen staan is niks voor een paard dus verhuis ik hem naar een andere stal, ook al betekend dat dat ik van 5 min fietsen naar veel langer fietsen moet.
Ilzas schreef:Een andere realiteit is ook dat je onwetend bent.
Ilzas schreef:Ik zal ook altijd mijn ogen open houden voor ergens waar het beter kan, maar op dit moment is het zo dat ik het niet beter weet te vinden.... en je moet wel realistisch blijven.
Huertecilla schreef:´je moet wel realistisch blijven´
Wat houdt dit in?
Ilzas schreef:Ja, heel fijn voor haar, en wat heb ik dan nog aan het feit dat ik een paard heb? Helemaal niets toch?
Nicolletje schreef:Ik heb even gemist waar je die 5% vandaan haalt, hc.
Huertecilla schreef:Hoe zwaar weegt het eerste daadwérkelijk voor een ´natural? Dat is mijn vraag.

mel86 schreef:Ik vind dit allemaal heel abstract hoor.
Ilzas schreef:Zo is mijn idee van welzijn inderdaad ook:
geen manen trekken
niet scheren
geen snorharen weghalen
geen ijzers (tenzij (klinisch) noodzakelijk)
zo min mogelijk in de trailer (tenzij (klinisch) noodzakelijk)
geen wedstrijden
geen beenbescherming
zo min mogelijk onder dek (afgezien van een regendek... je inconsequentie moet toch ergens in zitten)
zo veel mogelijk buiten poetsen, buiten rijden, buiten wandelen
Maar ja: paard staat in de winter (overdag, doordeweeks: ik werk..) binnen. Ik kan het ook niet helpen en weiger me er schuldig over te voelen.
russel schreef:Ilzas schreef:Zo is mijn idee van welzijn inderdaad ook:
geen manen trekken
niet scheren
geen snorharen weghalen
geen ijzers (tenzij (klinisch) noodzakelijk)
zo min mogelijk in de trailer (tenzij (klinisch) noodzakelijk)
geen wedstrijden
geen beenbescherming
zo min mogelijk onder dek (afgezien van een regendek... je inconsequentie moet toch ergens in zitten)
zo veel mogelijk buiten poetsen, buiten rijden, buiten wandelen
Maar ja: paard staat in de winter (overdag, doordeweeks: ik werk..) binnen. Ik kan het ook niet helpen en weiger me er schuldig over te voelen.
Een heel belangrijke:
NIET RIJDEN, LONGEREN of ANDERE KUNSTJES. dan is je lijstje compleet.
russel schreef:HITactief stal heb ik gezien in het echt, ben er niet kapot van.