[AR] [LO] Hoe vaak longeren bij paardje van 2,5 jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:41

Ik begin eigenlijk altijd pas als ze 3 zijn, voor die tijd is er wel een ander paard dat mn aandacht beter gebruiken kan. Als ze 3 zijn wordt de prioriteit groter (dat krijg je met een stuk of 25 paarden). Met een 2 en een half zou ik ze 2 x per week aan de longe doen, op een groooote volte, mag best met trenshoofdstelletje. niet langer dan een minuut of 10.

Nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:28

mijn paardje loopt bijna iedere dag aan de longe.... op aanraden van de dierenarts, en hij vindt het heel leuk..... ik geloof echt niet dat het zoveel kwaad kan!!!!

muurbloempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 01:06

mijn paardje is nu 3 en half en longeer haar 1 per week 10 min

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 02:09

SmithsGirl schreef:
ik zou ongeveer 3x in de week longeren, en dan max. 5 minuten per keer,....

Max. 5 minuten??? Verward Dan neem ik niet eens de moeite om mijn paardje helemaal te poetsen, hoofdstel om te doen, longeerlijn vastmaken en naar de bak te lopen voor 5 minuten longeren. Daar schiet je niet veel mee op
Ik longeer mijn 2,5 jarige paardje gemiddeld 1 keer in de week en dan niet langer dan ong. 20 minuten waarbij er veel gestapt wordt en ik ook vaak een balkje op de grond leg zodat ze goed leert kijken. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat ze langer dan een week 'stil' staat (op de dagelijkse weidegang na dan). En waarom ik haar longeer? Als voorbereiding op het 'echte' werk. Eerst was er het plan om haar met 2,5 te laten betuigen maar dit gaat door omstandigheden niet door. Nu wil ik haar gewoon er aan laten wennen dat ze af en toe even aan het werk moet, afgewisseld met leuke dingen zoals wandelen in het bos en altijd beloond met wat lekkere brokjes en melange na het werken (wie zoet is krijgt lekkers.... Haha!)

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 06:00

Eigenlijk is longeren nou een van de dingen die ik juist niet te veel probeer te doen met jonge paarden. Ik gebruik het longeren in het begin alleen om het paard aan het tuig te laten wennen en de basic commando's aan te leren. Zodra die basics erin zitten stap ik erop zodat ik in stap en draf zoveel mogelijk rechtuit kan rijden. Als je paard nog niet de leeftijd heeft om bereden te worden en je wilt toch graag een beginnetje maken dan zou ik eerder voor ground driving gaan. Dit is minder belastend en toch kun je je paard goed voorbereiden voor het inrijden.

Ik gebruik longeren pas als echte traingsmethode wanneer het paard al lang en breed onder het zadel is en verder gevordert in de training.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:30

Ik sluit me bij Pril aan,
ik longeer ze voor het zadelmak maken een paar keer, verder niet tot nauwelijks.

Verder wordt ook hier de da weer als adviseur genoemd,
zijn dit dan de huisdier-da die 2 keer in een paard enten of zijn dit echt paardenartsen? Verward

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:29

Mijn pony van 2,5 gaat ongeveer 1-2 keer per maand aan de longe a 10-15 minuutjes. Meer dan genoeg. Hij krijgt dan wel een pessoateugel om.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:51

bij Vickey zijn we nu ook bezig met longeren en zij is 2,5 jaar. Ik longeer haar vaak 1 keer in de 2 weken. En dan nog geneens 10 minuten. Alleen dat ze naar je stem luisterd, zodat ze weet wat draf is, stap en halt.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:15

Niet...