Flemen leren(maar hoe)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Re: Flemen leren(maar hoe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:31

Als ik bij mijn pony in z'n mondhoek, aan de binnen/bovenkant, dus half in z'n mond Verward kriebelde, dan ging hij flamen. (dit hadden m'n verzorgsters ontdekt) Toen was het een kwestie van een clicker gebruiken en een paar stukjes wortel en met een kwartiertje kon hij het op commando. nu hoef ik alleen maar met een vinger de voorkant van zijn lip aan te raken (dat vond ik iets praktischer dan elke keer in zijn mond te gaan vroeten Knipoog ) en hij doet t al! zelfs ook zonder beloning.

Succes, hou ons op de hoogte!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:52

ik wil dit ook eens gaan proberen
ik kan nu niet rijden met mn paard maar wil hem bezig houden.
hij voelt zich hengst dus flemen doet hij wel gouw, maar geven jullie eerst een teken en daarna verbinnden met n woord of doen jullie het allebij.
Welke tekens werken het beste?? (hij is namelijk 1.73 en fleemt met zn hoofd heel hoog hahaha)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:30

basisbrok schreef:
ik wil dit ook eens gaan proberen.....

Ik heb gemerkt dat het makkelijker is om eerst een teken (d.m.v. aanraking) te leren, omdat dit meestal duidelijker is voor je paard.Hij / zij voelt iets op bijv. zn lip en gaat dan flemen, voelt iets op zn been en doet m dan omhoog, enz. Vaak zeg je er al automatisch bij: " ga eens flemen" of " voet op " of zo iets. Als je paard het dan goed snapt, dan kan je het gevoels teken langzaam weglaten en alleen nog maar het gesproken commando gebruiken. Net wat je zelf wil.

ps kijk eens op de site van "Amable" (ook bokker), http://www.dse.nl/~dca81/ hier staat ook een hoop uitleg op!

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:56

hoi

ik heb mijn paard ook leren flemen en dat vind die nu helemaal geweldig. ik ging eerst met babydoekjes (zwitsal) zijn neus schoonmaken en toen ging meneer flemen. vanaf toen heb ik dat gedaan en dan zeggen 'lip' daarna met mijn vinger er bij en nu doet die het alleen op een vinger. (mijn paard fleemt ook op de C1000 babydoekjes)

mijn paard had het diezelfde dag nog door op stem!

groetjes

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:27

ik ga het vanmiddag proberen en probeer foto's te maken hahahah

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:16

Amable schreef:
Jauke ging van de week uitgebreid flemen van schapen wol. Wat ook nog weleens wil helpen bij een ruin of hengst is een doek door de urine van een (hengstige) merrie halen en bij een merrie een doek door de urine van een hengst halen en die onder de neus houden.

Ja idd.
Pas(2 maanden geleden ofzo) ging condor flemen doordat er een hengstige merrie ging plassen. Tong uitsteken
En condor is een ruintje.

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:04

silverbrumby schreef:
ik snap t nut er niet van om dit te leren eerlijk gezegd :S

Het nut is er misschien niet, maar wat is het NUT van je paard leren wijken dan behalve winstpunten halen?? Snap je, de meeste dingen die je je paard leert hebben weinig nut, maar ze zijn wel leuk.
En daarbij verhoogt vrijheidsdressuur de band met je paard

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:19

hmm.. interessant dit Haha! ik ga ook mijn paardje leren lachen! Eens kijken op welke geurtjes h ij reageert Lachen

ShadowMerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:19

Gewoon urine van een hengstige merrie of een hengst op je vingers meren.
Dan gewoon je vinger voor zijn neus houden op ongeveer 10/20cm van zijn neus af.
Vervolgens zeg je, "lach" of je noemt een commando (mag ook spaghetti zijn ofzo maar wel steeds hetzelfde commando), als hij fleemt beloon je hem door hem heel overdreven te bolonen.
Je zet hem terug in de stal en pakt hem na 5 of 10 minuten weer, doe hoofdstelletje om, even naar de bak en weer herhalen.
Steeds verder je vinger van zijn neus afhouden, op een gegeven moment doet hij het al als je je vinger opsteekt.
(Let op! probeer dit op een plek te doen waar hij vaak moet werken zoals de binnenbak/buitenbak of een plek waar je vaak rijd, ik weet dat niet iedereen deze plek heeft, zet desnoods een plek af met lint of touw van ongeveer 5m² en train daar zijn oefeningen.
Als hij alles GOED onder de knie heeft (of liever gezegd deze oefening boven de knie) kan je het op de gekste plekken doen)
Gebruik hiervoor geen snoepjes, als je een keer snoepje niet bij je hebt doet ie het niet.
SUCCES!!!

Kristiaan Hermus

PS: hoef natuurlijk niet per se urine te zijn, veel paarden doen het ook op babydoekjes of andere onzinnigheid.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:29

Mijn shet gaat ook flemen als je zijn neus schoonmaakt met babydoekjes van de lidl. En als hij een betadine (creme shampo en spray) luchtje ruikt blijft hij een baar minuuten lang flemen. Als je die betadine gebruikt begint hij al. Je hoeft het niet eens onder zijn neus te houden.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Ik heb het mijn paardje aangeleerd door op haar neus te kietelen, want flehmen deed ze nooit.
Dit vond ze irritant en tilde ze haar lip op, hiervoor kreeg ze direct een stukje wortel.
Daarna kreeg ze alleen nog maar een stukje wortel als ze haar lip wat langer omhoog hielp, en tussen door een commando eraan gekoppeld: ''smile''