Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLuus

Re: Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:34

Toen mijn pony !2 maanden! boxrust kreeg (in de winter) hebben we hem in de stapmolen gezet. Ik vind het ook maar niks dat die paarden op stal staan.. ze zijn dan net een wandelende tijdbom als je er weer op mag rijden..
Ik geef de dierenarts groot gelijk dat je ze het liefst stalrust geeft.. maar zelfs op stal kunnen ze tegen de deur aan trappen, rondjes draaien en verstappen..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:37

ja. dat is ook het probleem. het is echt kiezen tussen twee kwade. en dat is ontzettend moeilijk. ik weet er jammer genoeg alles van

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:44

In mijn geval is het niet kiezen tussen twee kwaden maar kiezen tussen kwaad en goed. Ik moest kiezen tussen:

Alleen binnen staan, stress, rondjes draaien, tegen de staldeur trappen en boos/ongelukkig zijn omdat de rest wel naar buiten mag.

Samen met zijn vriendinnetje in de wei staan, relaxed, alleen af en toe een pasje naar een ander grasje en blij/gelukkig zijn!

Lijkt me niet zo moeilijk.

Het feit dat de DA met één telefoontje, en zonder zelf de situatie gezien/beoordeeld te hebben al zijn eerste advies herziet zegt ook wel wat.. Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:48

bij mij. op stal staat hij te stressen en rondjes te draaien, maar buiten doet hij dat ook. zeker als de rest ergens van schrikt en gaat rennen. dan wil hij ook meedoen en dat kan niet op dat kleine stukje. dus maakt hij daar ook weer rare bewegingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:48

xLuus schreef:
Toen mijn pony !2 maanden! boxrust kreeg (in de winter) hebben we hem in de stapmolen gezet. Ik vind het ook maar niks dat die paarden op stal staan.. ze zijn dan net een wandelende tijdbom als je er weer op mag rijden..
Ik geef de dierenarts groot gelijk dat je ze het liefst stalrust geeft.. maar zelfs op stal kunnen ze tegen de deur aan trappen, rondjes draaien en verstappen..

de stapmolen noem ik ook niet bepaald een goede manier om blessures over te laten gaan. steeds hetzelfde eeuweig saaie rondje kan in mijn ogen ook niet veel goeds doen, zeker niet voor wat er in het koppie omgaat.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:50

Allebei mijn paarden zijn als ze schrikken nooit gelijk zó wild dat ze gaan rennen/bokken. Althans, nog nooit meegemaakt, je weet nooit, als er een vliegtuig neerstort in de kas. Huilen van het lachen Het is altijd: hoofd met een ruk omhoog, even goed kijken, soms een stukje ervan vandaan wandelen/draven en dan weer verder eten. En dat gebeurt dan ook nog eens bijna nooit omdat er bij de wei niets is om van te schrikken. Het ligt achteraan ons erf, met aan twee kanten kassen, aan de andere kanten tuinen waar nooit wat gebeurd. Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:53

bij ons in de wei staan er een paar die snel over de zeik gaan en de rest gaat dan mee. ook zijn er twee die aan het eind van de dag gaan spelen en rennen met elkaar en de rest aansteken, die gaan dan ook mee doen. en lessy staat dan op zijn stukje zich ook op te winden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:53

ons paard heeft ook 2 weken compleet op stal gestaan, mocht er zeker niet uit om te wandelen of iets.
ben nog altijd blij dat we dit hebben opgevolgd, anders had dit dier af moeten worden gemaakt.
meid... wat is nou 3 dagen op stal? als dat hetgene is wat nodig is, doe je dat toch? ipv zelf te gaan rommelen met waarschijnlijk alle gevolgen van dien?
kijk, als de dierenarts zegt, 4 maanden op stal, dan kan ik het begrijpen omdat het tegen je gevoel indruist en het gewoon een lange periode is, maar we praten hier over een paar dagen! Laat het op zijn hoogst 1/2 weken worden, als dat hetgeen is om de boel goed te krijgen, dan zou ik dat opvolgen, een dierenarts studeert niet voor niets zolang en weet uit ervaring en door studie wat het beste werkt.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:55

Maar als ik dan de veearts bel met de melding dat mijn paard zo onrustig is op stal en zoveel rondjes draait, en de veearts zegt vervolgens dat ik hem dan inderdaad maar beter op de wei kan zetten.. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:58

@lowara: dat iemand jarenlang gestudeerd heeft hoeft voor mij niet te zeggen dat diegene ook direct álles weet en in kanz ien wat voor míjn paard het betset werkt!

3 dagen mijn paard opsluiten, zorgt voor een compleet maf paard, die mentaal echt niet beter wordt, maar alleen verslechtert!!
3 dagen in een (desnoods een klein stuk afgezette) wei, op een rustig tempo zelf laten bepalen wat ie doet, vind ik beter dan opsluiten in een hok waar álles stijf wordt door het stilstaan én in het hoofd van alles van slag is

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:04

Ik heb altijd begrepen dat 't bij het inspuiten van gewrichten heel belangrijk is dat een paard boxrust krijgt. Dan kun je aantekenen dat stilstaan van een paard niet natuurlijk is, maar dat is het inspuiten van gewrichten ook niet.

Een korte termijn boxrust houd ik me aan; langer dan een week wordt wurgen, ook al omdat zo'n dier dat geestelijk niet goed trekt, en dan smokkel ik er soms een graasrondje tussen. Een klein stukje buiten is voor mijn paard geen optie, omdat ze kilometers gaat lopen ijsberen voor het draad om bij haar maatjes te komen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:06

Irma1 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat 't bij het inspuiten van gewrichten heel belangrijk is dat een paard boxrust krijgt.

Ik denk dat híer de fout zit. Het is niet belangrijk dat een paard boxrust krijgt maar rust!! En mijn paard, en ik denk een hoop andere paarden ook, krijgt in de wei véél meer rust dan in de box. Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:08

Ik geloof dat het heel standaard is dat een DA zegt da een paard boxrust moet krijgen.
Daar doe ik dus niet aan mee, of mijn gevoel moet anders zeggen...

En DA opgeleid, ja, dat is zo, maar dat betekent niet alles voor mij hoor!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:09

Faux schreef:
Irma1 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat 't bij het inspuiten van gewrichten heel belangrijk is dat een paard boxrust krijgt.

Ik denk dat híer de fout zit. Het is niet belangrijk dat een paard boxrust krijgt maar rust!! En mijn paard, en ik denk een hoop andere paarden ook, krijgt in de wei véél meer rust dan in de box. Knipoog

Daar ga ik helemaal in mee! Groot gelijk! Ja

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:10

MamboBeach schreef:
Ik geloof dat het heel standaard is dat een DA zegt da een paard boxrust moet krijgen.
Daar doe ik dus niet aan mee, of mijn gevoel moet anders zeggen...

En DA opgeleid, ja, dat is zo, maar dat betekent niet alles voor mij hoor!

Dat is ook niet altijd waar, de DA die ik heb heeft juist geadviseerd om er wel mee te lopen en niet de hele dag binnen te laten....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:14

Ik doe alles op gevoel. Ik ken mijn paarden en weet vaak snel waar ze last van hebben. Natuurlijk kun je niet alles zelf oplossen dus doe je dat in overleg met D.A of hoefsmid. Ook over de (box)rust zou ik overleggen.
Een dierenarts zegt boxrust als een standaard middel. Als dat middel nou niet werkt bij mijn paard, kan ik dat beter angeven om zo op een ander middel over te stappen. Zoals eerder gezegd gaat het om de rust in zo'n geval. Maar er zijn meer gevallen waarbij ik weet dat standaard manieren niet zullen werken bij enkele van mijn paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:24

Veeartsen komen geleidelijk aan ook tot het inzicht dat boxrust niet altijd bevordelijk is voor de rust. Ik ben ook knap eigenwijs en gooi een paard liever een jaar het land op dan 3 maanden stappen 2 x per dag.

Mijn meneer is in feb geopereerd en moest ook 3 maanden stappen................ ik heb hem na 3 weken weggebracht naar het land omdat hij zulke achtelijke sprongen maakte aan de hand dat het gewoon gevaarlijk was............. in het land doet hij een gkeer goed achtelijk en dan gaat de kop in het gras, en kan zijn revalidatieproces beginnen, want dan is er rust. natuurlijk doet hij nu ook wel eens achtelijk op het land, gaat ie ineens als een dolle dino tekeer Lachen Je revalideert wel langer dan, maar ik ben van mening dat dit voor alle partijen beter is

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:29

Rust betekent ook bij mij dat het dier zich rustig moet houden; als dat op de wei zou gebeuren, zou ik dat doen ware het niet dat mijn paard zich zelden aan het menu van de dag houdt. Binnenzetten is in dit verband meestal de meest wijze route bij mijn dier.

Enerzijds heb ik niet meer kennis dan een ervaren vee arts, anderzijds ken ik mijn paard; als dat in elkaar stort omdat het het eenzame binnenstaan niet aankan, gaan we toch bewegen binnen grenzen. Daarnaast zijn er ook binnen de vee artsernij veranderende inzichten. Bijvoorbeeld koliek; eerst was het een absolute no-no dat je een paard zou laten rollen of bewegen/draven; nu mag beiden met mate. Ook bij peesblessures wil enkele maanden weiderust goede resultaten geven, hoewel dat wel een risico'tje is.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:45

_rosita_ schreef:
xLuus schreef:

de stapmolen noem ik ook niet bepaald een goede manier om blessures over te laten gaan. steeds hetzelfde eeuweig saaie rondje kan in mijn ogen ook niet veel goeds doen, zeker niet voor wat er in het koppie omgaat.

Nee in een blubberwei en uitglijden is wel 'n goed idee..?

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:48

maar faux, maak je er echt geen vreselijke zorgen om, en inderdaad zoals je al zegt.. als jouw paard rondjes gaat draaien tegen de staldeur aan trappen ga ik meteen met je mee dat hij beter in de wei kan staan met zijn vriendinnetje.
Dan zijn ze al meteen een stuk beter geheumeurd. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:34

paarden bewegen ook in een box, en dat is nog veel erger-> krap draaien enzo, want daar kunnen ze niet rechtuit lopen Nagelbijten / Gniffelen

echt stilstaan zou dan al moeten door je paard in een stand te zetten.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:35

En dáár gaan we niet aan beginnen. Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

Arabesk schreef:
paarden bewegen ook in een box, en dat is nog veel erger-> krap draaien enzo, want daar kunnen ze niet rechtuit lopen Nagelbijten / Gniffelen

echt stilstaan zou dan al moeten door je paard in een stand te zetten.

Het gaat bij boxrust vooral om de explosieve bewegingen Lachen Bokken, rennen, draaien, sliding stops ed Lachen maar dat wist je vast wel toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:39

bokken en rennen kunnen ze ook niet in een klein stukje weide en bovendien paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan zijn over het algemeen vooral druk bezig met.... grazen Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:42

onee Lachen Lachen de mijne kon het op een stukje land van 8 bij 8 gewoon op de plaats Lachen Lachen.............. en dat was nog niet zo erg, de weg er naar toe was een groot drama

En daarom heb ik hem ook gewoon met zijn harem op het land gezet............ geen getrut meer