Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie

Re: Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:33

ik zou rustig aan doen, longeren is zwaar vor een jong dier

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:37

Het ligt er helemaal aan wat voor paard het is en wat voor situatie. Persoonlijk begin ik het liefste pas met longeerwerk als ze 3 zijn maar als we een hengst hebben die naar de hengstenkeuring gaat dan moet hij toch echt met 2,5 jaar aan de bak.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:11

Joto schreef:
De een vindt het slecht voor de benen want! het is bewezen.
Maar als ze in de wei een gekke bui hebben bokken en vliegen ze ook, en maken ze nog korte bochtjes vaker achter elkaar.

Brand los!

In de wei maken ze idd wel gekkere sprongen maar vergeet niet dat dit in vrijheid gebeurd, dat is heel wat anders dan aan een lijn gedwongen op 1 cirkel te moeten lopen. Je ziet een paard in de wei ook niet constant op dezelfde cirkel lopen dus eigenlijk vind ik dit een hele foute vergelijking.

Wat je zelf aangeeft, 10 minuten longeren 1x per maand dat vind ik weer geen probleem voor een 2.5 tot 3 jarige. Ik vind het belangrijk dat een paard jong een beetje basis kan leren, dan rust krijgt, tussendoor nog wat bevestigd wordt en na 3.5 pas voorzichtig verder gaat leren (en persoonlijk zou ik zelfs nog langer wachten met het echte werk)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:21

Ik longeer mijn 2,5 jarige ongeveer 2 keer in e maand 10 minuutjes. Maar waarom zegt bijna iedereen dat je een paard kan berijden als ze 3 zijn??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:14

Daar ben ik ook geen voorstander van. Paarden inrijden moet je doen als ze 3,5 zijn. Bovendien maken de meeste mensen de fout door te denken dat rijden (op een paard zitten) belastender is dan longeren. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. En je hoeft een paard ook niet eerst te leren wennen aan longeren alvorens je d'r opgaat. Dat heeft geen enkel verband met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:50

Sammie denk je nu echt dat dat laatste half jaar het verschil maakt? Of dat je aan leeftijd af kan meten waar een jong paard klaar voor is? Er zijn ook paarden van 3,5 waar je nog niet op moet gaan zitten.

anneliesdj schreef:
Dat zijn dan ook nog vaak paarden die van groen-als-gras in 2/3 maanden tijd een B proef moeten lopen...

Ik heb weinig begrip voor mensen die het zo doen, je moet een paard juist op jonge leeftijd met zoveel mogelijk verschillende dingen in contact brengen. Als ze jong zijn zijn ze nog controleerbaar en daar moet je juist gebruik van maken.
En dat is niet alleen longeren, het is veel meer. Borstelen, wandelen, hoefsmid, trailer, noem maar op.

Ik denk juist dat het slechter is om een totaal ongetraind paard in 2 maanden tijd in te rijden, dan is de druk op spieren en gewrichten veel groter.

Laatste zin ben ik het helemaal mee eens. Voor een paard bij mij zadelmak gemaakt wordt is het al een half jaar met beleid aan het werk. Longeren, eerst zonder later met bijzet, beweging over het harde, vrijspringen... Dan zijn ze geestelijk en lichamelijk voorbereid op werk onder het zadel. Dat zijn ze echt niet als je ze met 3,5 uit het land haalt en in een paar weken zadelmak maakt, daar kan je het lichaam veel meer mee beschadigen dan met gepast werk op 2,5 jarige leeftijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:26

Janne je kent me toch slecht Knipoog

Moet= mag of wat dan ook. Mijn punt is dat je er gewoon niet op moet gaan zitten voor ze 3,5 zijn. (dat vind ik een richtlijn, kijk met 3,5 hoe ze ervoor staan) En er zijn er idd die met 3,5 duidelijk er nog niet aan toe zijn om al ingereden te worden, die laat je staan tot 4 jaar of misschien nog wel langer. Dat doet haast niemand meer tegenwoordig. Ze worden met 2 jaar bijzet want dan leren ze dat alvast, kennen ze het longeren al en met 2,5 pluren ze er een zadel op om vervolgens te gaan rijden zo'n 3 tot 4 keer in de week. Dat werkt niet, net zoals dat het niet werkt om een paard van 3,5 of 4 jaar in een paar weekjes B klaar te willen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:57

Persoonlijk ken ik geen mensen die 2,5 jarigen zadelmak maken. De 2e groep ken ik wel, die ze 3,5 jaar in het land laten staan en dan aan de gang gaan of het een volwassen paard betreft.

Ik begin wél met een 2 jarige, maar echt aan het werk (wedstrijden of IBOP) komen ze pas na een evt veulen als ze 4,5 zijn, daarna zelfs nog afgewisseld met rustperiodes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:20

Ik ken ze jammer genoeg wel janne Verdrietig

AtlantisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:02

Ik vind dat je moet kijken hoe diegene longeerd & hoe de gesteldheid van het paard is.

Ik heb namenlijk een 2.5 jarige tuigermerrie die qua bouw er al uit ziet als een volgroeid paard, ik heb de dierenarts er naar laten kijken en die heeft mij verteld dat ik met haar aan het werk kan.
NAtuurlijk laat ik haar nog niet echt werken. Ik longeer haar ZONDER touw met een bitje in en een longeersingel om ( om alvast te wennen aan de singel ) zo af en toe gaat er een bijzetje om omdat ze nu 2.5 is geworden ( dit is nu in een maand tijd 3 keer gebeurt).

Ze loopt netjes over de hoefslag en luistert perfect naar stemhulpen omdat ik dat zo met haar aan de hand geoefend heb.
Omdat ze dus gelongeerd wordt over de hoefslag heb je het probleem met té veel druk op de binnenkant ook niet, het is hetzelfde als dat je het beestje gewoon rijdt.

In het zweet werken doe ik nog niet met haar, als ze netjes haar best doet is ze na 3 rondjes draven op de ene hand en 3 rondjes op de andere kant en wat goed gestapt te hebben klaar.

Je ziet aan haar dat ze het leuk vind & het ook snapt, dit omdat ik het langzaam heb opgebouwd met eerst wandelen in de bak, zodat ze snapte hoe ze moest lopen.

Persoonlijk vind ik het ten alle tijde slecht om een paard te longeren op een volte van pak hem beet 15 meter want zo heeft het paard geen eigen bewegingsruimte en dat is waar de paarden juist altijd in paniek van raken en zich zeker in het begin niet prettig bij voelen.

Wat ik het allerslechtst vind voor 'n beesie is dat je ze gewoon lekker laat staan in het land en dan ineeens al het werk met ze gaat oppakken, ik vind het beter als je ze rustig voorbereid beginnend met een 2 jarig paard met wandelen en losgooien en dergelijke zodat ze wennen aan de mens en de omgeving waarin ze zich dan bevinden.
Want als je met een 3.5 jarig paard ineens gaat beginnen heeft dat beest totaal nog geen spieropbouw, geen uithoudingsvermogen en totaal geen vertrouwen in de mens en zal het paard er dus altijd een slecht gevoel aan overhouden.

Dit was mijn verhaal, vind wat je vind & barst los in DIT forum (met name sammie; houd je bij het onderwerp dat bij het forum hoort! Vork )

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:23

Ik vind dat je met een 2,5 jarige best alvast voorzichtig kan beginnen met wat grondwerk, longeren, losgooien enz.
Niet iedere dag heel hard aan het werk ofzo, maar een paar keer in de week kan best vind ik.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:02

Alsof het paard niet belast wordt al je erop gaat zitten met 3,5 jaar en dan intensief gaat trainen, ik zie daar geen logisch verschil tussen (wat is slechter). Maar goed, dit wordt een beetje een kip en het ei discussie, waar iedereen steeds andere antwoorden op heeft,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:32

En hoe zit het dan met al die hengsten en merries die op ruim 2.5 jarige leeftijd klaargemaakt moeten woden voor de keuring. Die worden ook gelongeerd om er "wat spieren op te zetten". Volgens mij zullen die fokkers dat niet doen als het paard daardoor op jonge leeftijd last krijgt?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:37

Idd, mee eens
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-10-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:09

Niet dat ik voor vroeg trainen ben hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-10-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quotes verwijderd.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:20

Je werkt jezelf alleen maar tegen als je ze al heel vroeg conditie op laat bouwen. Bloos Wij doen altijd paar keer longeren en dan zadel erop en dan rustig erop, dan zijn ze moe en hebben ze niet veel conditie om gek en wild te doen! Beter voor het paard en de ruiter.
Al zit je er 3 a 4 keer op en de rest longeer je. Ik denk dat dat beter is voor het paard. Als je paard al een super goede conditie heeft en je gaat hem dan beleren duurt het volgens mij alleen maar langer om hem zadelmak te krijgen omdat ze alles gaan uitproberen omdat ze toch niet moe zijn. Ik laat mijne gwoon tot 3.5 jaar in het land staan en dan pak ik ze op. 2.5 longeren.. tjah laat je paard lekker even genieten van zijn jonge jaren werken kan altijd nog!!! Vork Ze horen lekker te spelen en op te groeien met soort en leeftijdsgenootjes! Daarna een poosje op stal houden s'nachts en steeds langzaam een beetje verder.
Voor het longeren op vroege leefdtijd ben ik zowiezo niet, ze moeten steeds rondjes lopen en steeds het binnenbeen wordt belast en de schouders, dat lijkt me niet echt lekker voor ze als ze nog in de groei zitten!
Laat ze lekker paard zijn en kijk na 3.5 jaar is of je paard en klaar voor is! Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 04:07

Ik vind longeren op die leeftijd, mits niet te vaak en te lang, helemaal niet verkeerd.
door later bij te zetten en dubbele longe te gebruiken vind ik het zelf een mooie overstap naar het aangespannen werk. Daar ga ik met mijn jonge paardje mee beginnen, is de planning..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:39

Volgens mij kan je er nog altijd beter voor zorgen (als je van plan bent er met 3,5 op te gaan) dat het paard voor die tijd spieren heeft, zodat de spieren het gewicht dragen en niet de botten.
Lijkt mij dat je die spieren niet gaat trainen door je paard in de krul te trekken en altijd met bijzet te longeren. Maar dat het handiger is om dit héél rustig en langzaamaan op te bouwen.
Kortom dat je wel iets langer bezig bent met spieren opbouwen, maar zonder bijzet lijkt mij beter dan dat je kort voor/na het inrijden opeens heftig aan het werk gaat om diezelfde resultaten te verkrijgen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:27

Precies, daar ben ik het mee eens lovelucky. Het is niet goed als je op een ongespierde rug gaat zitten en met het paard zelf gaat trainen. Als je van voren af aan rustig aan bent begonnen met longeren, is de opbouw veel geleidelijker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:14

superwoman schreef:
En hoe zit het dan met al die hengsten en merries die op ruim 2.5 jarige leeftijd klaargemaakt moeten woden voor de keuring. Die worden ook gelongeerd om er "wat spieren op te zetten". Volgens mij zullen die fokkers dat niet doen als het paard daardoor op jonge leeftijd last krijgt?

Mee eens, maar toch vind ik dat vrijwel alle hengsten te jong op de keuring komen. Let maar eens op de geboorte datum, 80% van de hengsten op de HK moet nog 3 worden en er zijn er zelfs heel veel die nog maar net 2,5 zijn. Als het nu alleen die keuring was, tjah, maar 90% wordt meteen na de keuring ook al volop aan 't werk gezet onder het zadel want ze moeten het hele keuringverhaal wel waarmaken, of ze nu wel of niet zijn aangewezen. Op 't moment dat ze dus ingereden worden is de helft nog geen 3, ik vind dat geen goede zaak.
Maar goed, dat is een heel andere discussie.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:37

Is inderdaad een andere discussie, maar het is wel waar.. Bij het fjordenstamboek kan een hengst twee dagen na de keuring een proef doen en als die goed is afgelegd mag hij, mits hij ook op exerieur is goedgekeurd, gaan dekken..
Die je de proef niet meteen erna, of haal je het niet heb je een heel dekseizoen verloren.

Mijn jonge paardje gaat deze winter nog het land op en in het voorjaar ga ik ermee beginnen, dan is ze ook nog geen drie, maar dan ga ik beginnen met de basis om haar daarna in het tuig te zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:13

Bij het Arabieren stamboek gaat het ook ongeveer zo. Maar bij rijpaarden moeten ze op exterieur, gangen, springen, karakter, rijgedrag enz en overal moeten ze nog weer een keer voor terug komen om 't nog eens te zien.

Ik vind eigelijk dat ze hengsten die nog geen 3 zijn moeten weren van de keuring. En dan kijken naar de maand waarin ze geboren zijn en niet naar het jaar zoals ze nu doen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:29

Denk dat een hoop hengstenhouders het er niet mee eens zijn..
Hengsten zijn vaak wel een stuk lastiger, en na nog een zomer vol hormonen kan het al een stuk lastiger worden.. Slap excuus, maar zit wel een kern van waarheid in.
Daar komt bij dat het nogal verschilt in de waarde van het paard..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:18

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een hengst hoeft helemaal niet moeilijker te zijn dan een merrie of ruin. Sterker nog, veel merrie's zijn lastiger. Daarbij heeft het geen zin om een hengst te laten dekken die nog niet ggk is dus een zomer vol hormonen valt dan ook wel mee, bij de meesten is het de eerste zomer met hormonen.
Plus; de hk zou verschoven kunnen worden naar bv maart of april, dan kan een hengst die in jan, feb of maart is geboren nog gewoon meedoen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:20

Maar na de hk volgt de verrichtingstest, wanneer wil je die dan doen? Gelijk daarna? Dat kan niet want dan zijn ze nog niet zadelmak en ze moeten 'trainbaar' getoond worden.