Dani62 schreef:Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...
En dat is idd het beste wat je kunt doen...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dani62 schreef:Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...
Kendra schreef:@Joyja, begrijp echt niet wat bilogische brokjes hier mee van doen hebben!
JoviBan schreef:Een veulen heeft géén brokkies nodig.
Deze periode, nu er niet zoveel meer in het gras zit, kun je wel wat extra mineralen en vitaminen geven d.m.v. een Pavo koek (of eventueel wat brokjes, maar geen kilo's!). Verder onbeperkt hooi en een liksteen in de wei.
Mijn inmiddels jaarling (bijna anderhalf) heb ik nooit brokken gevoerd. Op gras, hooi, liksteen en winterperiode Pavo koek, .

Joyja schreef:Kendra schreef:@Joyja, begrijp echt niet wat bilogische brokjes hier mee van doen hebben!
Ik ken een aantal mensen die natural zijn die liever ook geen brok voeren, maar niet in de omstandigheden zijn dat ze heel goede kwaliteit hooi, gras hebben en het paard dan wel biologische brokken bij voeren en daar minder moeite mee hebben dan voer met al die E nummers erin!
Cassidy schreef:Ik ken ook mensen die hun paard voeren met zemelen en daar allerlei dingen doorheen gooien omdat ze de brok niet vertrouwen.
De aversie tegen E nummers is natuurlijk onzin. Zelf natuurlijke Vitamines en natuurlijke geur- en kleurstoffen hebben een E nummer, daar al eens aan gedacht?
Achilles schreef:Nogmaals, advies van Pavo zelf:
Dani62 schreef:Granen is het slechtste dat je een veulen kan bijvoeren dan kun je nog beter niets doet.Dankjewel _Do_ voor het bevestigen van mijn twijfels.
Mijn veulen blijft tot 6-1/2 maand bij de merrie en blijft tot die tijd ook bij haar drinken. Ik wil haar tot dat ze ongeveer 1 jaar oud is afbouwend bijvoeren met de granen die ze nu ook met de merrie mee eet.
Veulenbiks wil ik haar sowieso niet bijvoeren.
Arabesk schreef:En zijn deze veulens na 3 jaar allemaal op de foto gezet om de kwaliteit van de gewrichten te bekijken.Brok bijvoeren is écht niet nodig. De veulens van de mensen van paardnatuurlijk zijn ook opgegroeid zonder brok. Ik heb op een fokkerij gewerkt waar de veulens niet werden bijgevoerd.
Veel problemen worden juist veroorzaakt door brok, zo wordt er bijv. veel kalk in de brok gestopt waardoor de balans kalk/magnesium verstoord wordt, wat juist botontkálking veroorzaakt. (Presentatie Kees Kalis, NH seminar)
Katja schreef:Waarom wil je in vredesnaam geen veulenbrok bijvoeren? Dat is speciaal voor die kleintjes gemaakt.
fokfanaat schreef:en als je hier de vraag stelt dan kun je natuurlijk op reacties wachten.
JoviBan schreef:Achilles schreef:Nogmaals, advies van Pavo zelf:
Ik doe niet veel op Pavo-adviezen. Dan zou ik bijv. ook mijn volwassen merrie al 4 tot 6 kilo brok moeten geven.![]()
Nee, laat maar.

)
)
Ibalia schreef:Veel plezier met je veulen en dat het maar een grote meid/jongen mag worden (op welke manier dan ook)
sandra83 schreef:Je heb een goed punt dat te snel groeien niet goed is alleen is het niet zo dat veulenbrok de groei stimuleerd. Een veulen dat te rijk gevoerd wordt groeit te snel. Jij geeft aan dat jouw veulen te dik is dus wordt die te rijk gevoerd.ik heb besloten mijn veulen (nu 7 maanden) niet consequent bij te voeren met veulenbrok. Ik was er eerst wel mee begonnen maar werd van diverse kanten geadviseerd dit niet door te zetten.
veulenbrok is erop gericht het paard zo snel mogelijk te laten groeien, en dit gaat ten koste van de kwaliteit van de botten en pezen.
Mijn veulen krijgt een mineralenblok en een stukje pavokoek (begrijp nog steeds niet goed waarom een veulen deze dingen niet nodig zou hebben, als een volwassen paard dit wel nodig heeft) en gras.
Ik moet zeggen dat ze er momenteel erg gezond uit ziet (beetje dik alleen) en prima gegroeid is de laatste maanden.