[AR] steigeren voor de kar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Re: steigeren voor de kar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:15

tummy schreef:
door onze verhuizing is er niemand in de buurt die mij hierbij kan helpen, weet iemand misschien of er een ervaren persoon in best (vlakbij eindhoven) woont, want om dit in mijn eendje te verhelpen vind ik iets te link.

Daar ken ik zelfs een heleboel mensen die je zou kunnen helpen.. je hebt een pb!

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:16

JoyCiej007 schreef:
Enig idee tummy, hoe gevaarlijk dat is? zomaar van de kar afspringen? Als jij misgrijpt of hem niet voor kan zijn, gaat de pony met wagen en al er, zonder koetsier, vandoor...

en dan heb je pas écht de rapen gaar!

Noooit, maar dan ook nóooit zomaar van de kar afspringen als je op pad bent met je pony. In dat soort situaties heb je een groom nodig, díe kan dat doen, terwijl jij veilig op de bok blijft zitten met de leidsels in je hand.

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg het idee dat je nog wel het één en ander moet bijleren over het mennen...
dit zijn allemaal basisdingen, die je gewoon hoort te weten.

eingenlijk bedoelde ik ermee dat ik uit de kar stap met de leidsels nog vast en dan dus meteen langs de pony sta, en dus de leidsels niet loslaat ofzo.. want als ik langs hem sta is hij meteen rustiger..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:20

Ja, dat snap ik, mag ik hopen dat dat zo was ja! leidsels loslaten is natuurlijk hélemaal het stomste wat je kan doen.

Maar dan nog: het kán en mág gewoon niet! echt niet! ik zeg dit echt niet voor niets, maar als je pony aan de haal gaat als je naar hem toeloopt (ongeacht of je de leidsels in handen hebt of niet) dan hou je er niets meer aan. Dan kun je die leidsels wel vasthebben, die rukt hij toch gewoon los, helemaal omdat de leidsels dan gewoon heel lang zijn, hoe langer de ruimte hij heeft, hoe krachtiger hij los zal komen.

dus nogmaals; nóooooit doen!

zoek alsjeblieft ervaren hulp, want je hebt ontzettende geluk gehad dat er niets ernstigs is gebeurd op deze manier.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:43

xElienx schreef:
vaak is het gebrek aan basis kennis bij dit soort problemen dan ook (onbewust) de oorzaak.

dat is ook de reden dat ik opzoek ben naar hulp, om er achter te komen wat IK fout doe en dan pas de pony..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:36

tummy schreef:
xElienx schreef:
vaak is het gebrek aan basis kennis bij dit soort problemen dan ook (onbewust) de oorzaak.

dat is ook de reden dat ik opzoek ben naar hulp, om er achter te komen wat IK fout doe en dan pas de pony..

misschien had je dat wat eerder moeten bedenken....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:13

xElienx schreef:

Jij maakt nooit fouten?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:27

BlackDevils schreef:
xElienx schreef:

Jij maakt nooit fouten?

gaat het hier over mij dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:26

het eerste wat in MIJ opkomt is zowiezo een verhoudingsprobleem tussen menner en pony. hij wordt boos als je de zweep gebruikt, of als hij iets moet wat anders gaat dan hij wil. een goed opgevoed paard wat een goede verhouding heeft met de baas is van zichzelf volgzaam en laat zich leiden, neemt een normale zweephulp aan etc. dit geldt niet alleen voor het mennen, maar altijd. ohz, met grondwerk (longeren), poetsen, alles wat je met het dier doet.

werk aan die verhouding met je paardje, als je het terug op één lijn kunt krijgen zal je zien dat het steiger- en weigerprobleem zich vanzelf oplost. hij zal er ook meer plezier in krijgen, het vertoonde gedrag is een uiting van onzekerheid omdat het dier niet onvoorwaardelijk op je durft te rekenen, en daarom beslissingen voor zichzelf gaat nemen, wat dus levensgevaarlijk uit kan pakken.

als goede 'leider' heb jij ten allen tijde de touwtjes in handen, je paard moet wíllen doen wat jij opdraagt/ wilt, en dat is niet moeilijk te bereiken. een goede basis aan de grond is je alles, pas van daaruit kan je daadwerkelijk met het dier aan de slag op een verantwoorde manier. laat het steigeren op zich even voor wat het is, de kans op ongelukken is groot en je leert het niet zomaar af, zeker niet omdat hij nog opstandiger wordt als je straf uitdeelt.

ga grondwerken, zet de verhoudingen recht, zodat je paard leert dat je betrouwbaar genoeg bent om onvoorwaardelijk te volgen. deze vorm van niet willen ligt enkel en alleen in de verhouding met je paardje, hij komt in opstand omdat hij het kan, en omdat hij de kans krijgt. dit is een gedrag wat bij de basis aangepakt moet worden, ik denk niet dat je het oplost met straffen uitdelen. terug naar de basis dus, laat de kar even een poosje staan.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:50

ik doe al veel grondwerk met hem en dat gaat eigenlijk kei goed.
met poetsen en longeren enz. is hij het ideale paardje. ik doe ook vd met hem en dan is hij ook niet zo dominant, dus gaat alles eigenlijk wel goed behalve voor de kar..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:44

dat kan te maken hebben met je drijvende positie, en het feit dat je met grondwerk heel veel contact hebt met het dier, en voor de wagen kan hij je bij gebruik van oogkleppen niet eens zien. als het grondwerk en al het andere verder naar behoren werkt, en het echt alleen voor de wagen voorkomt (dus niet met LL werk en slepen e.d.), zou ik een expert eens een kijkje laten nemen. een andere instructeur kan al heel veel doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:53

In de omgeving Best zijn er in ieder geval genoeg mensen die je kunnen helpen. Zoek anders eens een hackneyrijder op, die zitten er genoeg in Best en omgeving, die hebben over het algemeen behoorlijk wat ervaring met steigerende paarden.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:17

merrieveulen schreef:
dat kan te maken hebben met je drijvende positie, en het feit dat je met grondwerk heel veel contact hebt met het dier, en voor de wagen kan hij je bij gebruik van oogkleppen niet eens zien. als het grondwerk en al het andere verder naar behoren werkt, en het echt alleen voor de wagen voorkomt (dus niet met LL werk en slepen e.d.), zou ik een expert eens een kijkje laten nemen. een andere instructeur kan al heel veel doen.

ik rijd tum tum zonder oogkleppen, dus als ik langs de kar sta kan hij mij zien en dan is er niks aan de hand, ik ben nu ook op zoek naar hulp.