ben het helemaal zat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: ben het helemaal zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:46

@Juul: de paarden die ingepakt op stal staan en er een uurtje uitkomen kunnen imo niet happy zijn. Maar andersom ook niet. Het gaat om extremen. Zowel de natural kant uit, als andersom. Beiden lijken mij niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:47

Anya schreef:
@[naam]: de paarden die ingepakt op stal staan en er een uurtje uitkomen kunnen imo niet happy zijn. Maar andersom ook niet. Het gaat om extremen. Zowel de natural kant uit, als andersom. Beiden lijken mij niet goed.

Klopt. Maar er is natuurlijk ook een tussenweg Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:50

dit word toch niet weer zo'n welles-nietes topic?
ieder doet het op zijn eigen manier,en of dat zielig is......
in sommige gevallen wel,maar dat is persoonlijk ook weer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:56

Het is precies wat Anya schrijft....TUSSENWEG!! Jammer genoeg slaan beide partijen soms helemaal door!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:58

Daar pleit ik ook voor: die tussenweg. En ik kan me best voorstellen dat TS baalt van sommige helemaal vaststaande paarden. Maar het is niet overal zo.
En misschien heeft mijn met bit gereden paard (dat in Twente fijn in een groep op de wei staat) het wel fijner als een paard van een natural in de randstad op een zandpaddock. Kan best.

Het gaat erom dat er vele tinten grijs zijn Ja

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:00

Mijn paardje staat heel de dag op de wei en rijd hem met bit volgens mij is hij wel gewoon gelukkig .. komt altijd vrolijk naar me toe! maar jij kunt er anders over denken.. succes er mee!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:01

Citaat:
komt altijd vrolijk naar me toe!

sinds wanneer is dit positief Verward ooh ja, sinds de penny wordt gepubliceerd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:13

Visconti schreef:
Citaat:
komt altijd vrolijk naar me toe!

sinds wanneer is dit positief Verward ooh ja, sinds de penny wordt gepubliceerd

Waarom moet er toch altijd gelijk met penny's worden vergeleken Verward Dat snap ik dan weer niet. Ze gaf een vrij normale reactie geloof ik.

Inderdaad, die middenweg. Jammer genoeg sluiten beiden partijen daar nog wel eens de ogen voor.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:25

Natuurlijk gunt niemand een paard/pony een leven zoals door TS wordt voorgesteld, maar wat je leest zijn de excessen en dat geldt voor zovéél andere zaken, neem honden, katten, de manier waarop mensen met kinderen omgaan, huwelijken.... Om dat laatste als voorbeeld te geven, een hoog percentage eindigt in scheiding, maar is het dan zo dat dus niemand meer gelukkig getrouwd kan zijn ??

TS geeft aan dat ze een veulentje gaat kopen en die dan lekker in de opfok doet; ook daar zijn de mening over verdeeld. Opgroeien in een kudde mét volwassen dieren wordt ook door veel mensen als beter voor de ontwikkeling gezien. Doet TS het dan fout met de opfok? Ik heb daar geen mening over (heb geen veulen), maar TS gaat ervan uit dat dat de beste manier is. Zo zijn er heel veel zaken waar je een andere mening over kunt hebben, maar die nog niet per definitie slecht hoeft te zijn. Als je uit blijft gaan van respect voor je paard/pony en hem ook op die manier behandelt (maar wel als dier en niet als ding of als mens), dan zijn er vele wegen die naar Rome leiden....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:10

Citaat:
Waarom moet er toch altijd gelijk met penny's worden vergeleken

omdat het een penny redernatie is. Een paard komt dravend naar je toe: dus hij vind je lief en je doet alles goed. Sluit een paard op 24/7 in een stal en je paard zal iedereen hinnikend begroeten, niet omdat hij je lief bent maar omdat het paard zich stierlijk verveeld. Als een paard de sterke voorkeur geeft om liever bij jouw te zijn dan in zijn leefomgeving is er iets mis met zijn leefomgeving. Dit zie je niet alleen bij stalpaarden, mijn paard stond van het zomer een periode 24/7 op het land met een andere hengst op dieet. Hij verveelde zich daar, hij houd niet van spelen en zijn grootste hobby (eten) kon hij niet uitoefenen. Het resultaat: elke dag een vrolijke begroetting. Nu staat hij in het natuurterrein ook weer 24/7 buiten maar deze keer in een kudde van 7 hengsten met genoeg eten. En meneertje vertoond weer gezond gedrag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:19

Mijn paard komt altijd uit de wei. Langzaam dat wel. Dat komt omdat ik altijd een appel bij me heb.
Mijn paard houdt van mij(n appel) Ja

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 05:29

girlie1985 schreef:
Zoals de titel als zegt, ben ik het helemaal zat! Ik zit al een groot deel van mijn leven in de paardenwereld en ik zie daarin zoveel leed! Paarden die 23 uur per dag op stal staan (vaak met veel te weinig of geen hooi om op te knabbelen)en daarna gelijk in een krul getrokken worden, en dat mensen dan niet begrijpen waarom hun paard vervelend is........................!

Haha! Penny of niet, ik begrijp het eigenlijk helemaal. Ik heb de paarden thuis op de weide lopen, en ik begrijp echt NIETS meer van al dat gedoe in maneges. Succes ermee!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:19

Ben het opzich wel eens met de TS, dat wat er als voorbeeld gegeven wordt niet kan. Maar inderdaad, het is maar hoe je het omschrijft. Mijn paarden worden dagelijks getraind, en ja ze hebben dekens op en een bit in. Ze gaan overdag naar buiten en staan `s nachts binnen.
Ik ben het met de TS eens dat een paard recht heeft op wat vrijheid en een eerlijk leven verdiend. Maar ik ben ook wel van mening dat paarden zo ver veranderd zijn en ook wel een beetje geëvolueerd (denk ik) van de wilde paarden. Een paard is en blijft natuurlijk een paard, maar om elk paard over dezelfde kam te scheren en te vergelijken met een wild paard vind ik ook niet waar

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:20

aerdenhout1 schreef:
Het is precies wat Anya schrijft....TUSSENWEG!! Jammer genoeg slaan beide partijen soms helemaal door!

Ik vind inderdaad ook dat iedereen naar een tussenweg zou moeten werken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:37

blacklight schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik vind inderdaad ook dat iedereen naar een tussenweg zou moeten werken.
Jaja,nu moet iedereen in een tussenweg hokje.
Ik doe wat ik wil,en of ik nou meer aan de extreme kant zit,of net meer aan de mildere kant,dat maakt me niet uit.
Ik doe wat ik denk dat goed is,en ga niet denken of ik ergens tussenin zit.
Dat zou ook mooi zijn...dan moet ik mijn paard straks s'nachts op stal gaan zetten,omdat dat er net tussenin zit.
(tussen 24/7 nuiten,en 24/7 op stal,dan zit je er tussenin als je je paard overdag buiten hebt,en s' nachts binnen)
Dan zou ik een weinig krachtvoer moeten gaan geven,(ik geef normaal geen krachtvoer,en anderen misschien 3 kilo per dag) en alleen voor met ijzers rijden.(ik rij altijd onbeslagen,en anderen weer vierkant)
Dan zou ik een regendeken op moeten doen,(ik hou mijn paarden dekenloos,terwijl anderen er soms 3 op hebben),en afwisselend met en zonder bit gaan rijden..(ik rij bitloos,terwijl anderen soms met 2 bitten tegelijk in rijden) enz. enz...
Ja..doeiii...er tussenin..
Dan liever extreem natural hoor. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:03

Maar misschien kun je je onthouden van allerlei commentaar op mensen die het niet zo doen.
Ik kan best leven met jouw dekenloze, bitloze, stalloze keuzen. Laat mij ook mijn ding doen.... Het probleem met extreem natural is in mijn optiek dat ze zo extreem doorslaan naar niet-die-hard-natural. En die als een soort dierenbeulen afschilderen. Kom zeg...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:25

Je bent toch ook een dierenbeul als je je paard 23 uur per dag op stal houdt en behandelt alsof het een machientje is dat alleen bestaat voor jouw plezier ?

Ik zet het nu als een vraag , maar het antwoord weet ik wel hoor en zal voor iedereen met een beetje fatsoen hetzelfde zijn.

Ik zie mezelf niet in een hokje maar zal vast wel een "natural" zijn. Als men dat zo wil noemen als je je paard zoveel mogelijk vrijheid wil geven om gezond paard-gedrag te vertonen , nu ja het zij zo.

Ik vind persoonlijk wel dat de anti-"natural"-mensen veel extremer zitten te mekkeren. Die beginnen meteen over je paard op een onbewoonde prairie gooien / nooit meer berijden / beestje in de modder laten verkommeren en verwaarlozen.

Terwijl dat dus duidelijk niet is wat mensen met mijn instelling willen. Die willen juist dat hun paard het GOED heeft en naar de zin in het werk. Dus juist geen verkommeren en maar laten stikken ergens. En een respectvolle goede opvoeding. Geen gemep maar ook geen snoepjes of een paard doodaaien. Juist niet. Het hele idee is juist het nastreven van een geestelijk en lichamelijk gezond PAARD dat zijn werk met plezier doet.

En weidegang , beestje dat zich buiten goed kan vermaken de hele dag , respectvolle opvoeding , samen leuke dingen doen en liefst zo comfortabel mogelijk door bvb. bitloos te gaan rijden.

Dat is gewoon hoe een goede paarden eigenaar er tegenaan kijkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:29

Ik ken niet zoveel paarden die 23 uur in de stal staan. In ieder geval niet in deze regio. En daar gaat het ook mis. Dat soort -met alle respect- domme vooroordelen.

Vrijwel alle paarden in deze regio hebben de hele dag weidegang en 's nachts een ruime stal met sto tot aan de buik, lopen in een groep die is uitgezocht op paarden die bij elkaar passen.

En dat zijn geen paarden van naturals. Maar gewoon van wedstrijdruiters.

En ach.. ik rij wel met bit, maar western (dwz geen druk als geen druk nodig is). Los daarvan zie ik wel mensen bitloos rijden die toch een partij druk op de neus hebben... niet normaal meer. Kortom: denk toch een keertje na voor je met je vooroordelen komt.

En Pmarena: kom nou toch.. iemand die zijn paard een deken op doet wordt door sommigen van jullie al als dierenbeul afgeschilderd soms.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:06

Citaat:
En Pmarena: kom nou toch.. iemand die zijn paard een deken op doet wordt door sommigen van jullie al als dierenbeul afgeschilderd soms

nu we het toch over domme vooroordelen hebben Clown

Waarom voelen bepaalde mensen zich zo snel aangevallen? Kijk ik vind een paard dat 23 uur perdag op stal staat gewoon zielig, en ja dat valt bij mij onder de categorie dierenmishandeling. Maar een paard dat overdag lekker de wei in komt vind ik prima. Ik heb liever mijn paard 24/7 op het land omdat ik denk dat het gezonder voor hem is, maar ik en zat paarden die 's nachts opstal staan en toch geestelijk een gezonde indruk maken. Iets wat ik nog nooit heb gezien bij een paard dat de hele dag op stal staat, dus vandaar die grens voor mij. Dekens heb ik geen enkel probleem mee, ze hinderenen in de meeste gevallen het paard nauwlijks maar ik vind het zelf overbodig om er eentje op mijn paard te leggen. Ik hou van een teddy vacht en een deken voegt gewoon weinig toe. Maar als het lange dagen regend, krijgt mijn paard wel een regendekentje op. Zelfde als met bit, het gaat niet om waarmee je communiceerd als je maar communiceerd en niet probeerd je paard er onder te krijgen met geweld en martelwerktuigen... In het laatste geval is alles slecht, bit of bitloos. Dan is er geen één beter dan de ander want iemand die een paard tot iets probeerd te dwingen dmv geweld hoort nimmer nooit niet op een paarden rug te zitten. Ook al rij je bitloos.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:15

Anya schreef:
Maar misschien kun je je onthouden van allerlei commentaar op mensen die het niet zo doen.
Ik kan best leven met jouw dekenloze, bitloze, stalloze keuzen. Laat mij ook mijn ding doen.... Het probleem met extreem natural is in mijn optiek dat ze zo extreem doorslaan naar niet-die-hard-natural. En die als een soort dierenbeulen afschilderen. Kom zeg...
Pardon???
Ik schilder niemand als dierenbeul af.
(o,wacht,dat heb ik 1 keer gedaan,in een topic waar paarden ECHT 24/7 op stal stonden,en alleen een half uur gelongeerd werden)
Als jij met hackamore,stangen bit,sporen,ijzers en wat allemaal nog meer wil rijden is dat JOU keus.
Ik zal het zelf niet doen,maar laat jou je gang gaan.
Doe wat jij wil,maar zeg nu niet dat ik iedereen veroordeel die het anders doet dan mij.
Kom zelf op zeg...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:22

Anya schreef:
Ik ken niet zoveel paarden die 23 uur in de stal staan. In ieder geval niet in deze regio. En daar gaat het ook mis. Dat soort -met alle respect- domme vooroordelen.
Kijk hier dan even:
viewtopic.php?f=120&t=843500&hilit=
Paardje van die TS komt in de zomer wel buiten,maar in de winter maar 2 uurtjes buiten als de TS hem zelf buiten zet.
(anders blijft hij op stal)
En wat lees ik verderop in het topic,er zijn zelfs meer mensen die hun paard 23/7 op stal hebben.
Komt vaker voor dan je denkt hoor..
Ik ken meerdere stallen in mijn omgeving die de paarden alleen voor het uitmesten even uithalen,en als ze geen tijd hebben om te rijden die dag,dan blijft het paard dus lekker staan.Binnen,op stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:22

Jij niet... maar de post van TS schiet gemiddeld wel in het verkeerde keelgat.

Ik zou mijn paard niet op zo'n stal zetten. Mijn paarden zijn eerst paard en dan pas sportpaard.

Maakt dat die mensen dierenbeul die het wel doen? ik denk het niet. Ik denk dat ze vaak ook niet beter weten. En met een overheid die dit soort van paarden(dieren)houderij toestaat, moet je zelf op zoek naar antwoorden. Dat doet niet iedereen. Ik denk dat je in het westen geen paard moet willen houden als ze in de winter op stal moeten dag en nacht.. maar voor mij is het makkelijk. Hier is grond genoeg Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:24

ieder heeft zijn eigen manier,tja en je kan het er mee eens zijn of niet...............het gebeurd helaas toch

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:10

Anya schreef:
En Pmarena: kom nou toch.. iemand die zijn paard een deken op doet wordt door sommigen van jullie al als dierenbeul afgeschilderd soms.

Hier , over vooroordeel gesproken Clown Nu ben ik ineens "sommigen van jullie" .

Wat is "jullie" dan ?

Ik merk serieus als ik hier op Bokt kijk naar het heem en weer gemier tussen zeg maar grofweg "naturals" en "wedstrijdruiters" , dat de mensen die als naturals gezien worden veel realistischer doen. Die zeggen gewoon : dir is de situatie zoals ik die voor mijn paard wil. Met de behoeftes van het paard op nr.1 , niet wedstrijden of "zo doet iedereen het hier in de buurt".

Die vinden het ook prima als iemand gewoon eerlijk met bit of sporen of zweep rijdt , of een dekentje in de wei opdoet , of een paard 's nachts binnen staat. Juist omdat die mensen "vrij" denken en niet volgens een standaard plaatje , maar uitgaan van het paard. Dan kijk je gewoon naar : is dit voor het paard goed.

De "wedstrijdruiters" zitten veel meer te mekkeren , die overdrijven meteen en gaan er allerlei onzin bij halen zoals een paard op de prarie gooien , in de modder laten verpieteren , verwaarlozen en niks anders meer doen dan aaien en snoepjes geven.

Als je serieus denkt dat DAT is wat een "natural" is , dan zitten er daarvan maar hooguit 2 op Bokt Tong uitsteken

Ik ken maar weinig "naturals" die wat te zeuren hebben over een paard dat gehouden wordt zoals die van jou , want dat is imo. prima. Dus wat is het probleem ?

Andersom gebeurd veel vaker , dat idiote laatdunkende gedoe van die prairie en die bagger...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:15

Ik ben ook geen natural... mijn pony gaat 's morgens naar buiten ('s nachts in stal) maar als ik 's avonds aan kom, (meestal rond 7 uur) dat staat ze al ruim een uur te bleren en te heen en weren, zij is het buiten staan dan gewoon zat! En dan heb ik het idee dat ik haar meer een plezier doe om dr binnen te zetten in een schone (ruime) stal, goed gevuld met stro en een dikke plak hooi...

Dan rijden wij ook dressuur, maar dat gaat allemaal op een vriendelijke -niet gedwongen, getrokken- manier... en als zij los laat en lekker over haar rug loopt heb ik niet het idee dat ik haar hiermee pest... maargoed, misschien ben ik wel raar...