Pas op!! Pessoa systeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik gebruik een pessoa systeem aan de longe!

Ja
83 (31%)
Nee
71 (26%)
Paard is jonger dan 6 jaar
36 (13%)
Paard is ouder dan 6 jaar
74 (28%)

Totaal aantal stemmen: 264

Romy18

Re: Pas op!! Pessoa systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:19

nieuw topic geopend: elastiek vs touwtje= niet rekkende hulpteugel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:28

Ik heb een 12 jarige merrie die ik met Pessoa longeer, en een inmiddels 5 jarige die ik er niet mee longeer.

Ik rijd western.
Ik wil een paard dat niet met constante aanleuning loopt maar zijn hoofd, zonder dat ik er aan zit, op dezelfde plek houdt. Voor de verzameling zal ik af en toe wat druk op moeten zoeken om de achterhand eronder te moeten brengen. Mocht het paard zelf van de positie afwijken waarin hij lopen moet, zal ik hem moeten corrigeren. Voor de rest zit ik er niet aan. En een paard is op zoek naar de comfort zone.

Een meegevende hulpteugel geeft de onmiddelijke release niet die een westernpaard hebben moet. Dus hij geeft na, en de druk op het elastiek (als hij echt gaat hangen) valt niet meteen weg. En dat doet de Pessoa wel (als je hem correct afstelt en niet te strak zet).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:33

benangelique schreef:
volgens mij noem je het een PASSOA, Pessoa is een springruiter....
3x raden wie het systeem heeft uitgevonden.....
Met een goed gebruikte pessoa-teugel wordt een paard niet in een houding gedwongen maar uitgenodigd om een wenselijke houding te gaan lopen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:39

Ik werk niet met pessoa, ik vind dat met de beweging van de achterbenen waar de touwtjes die in verbinding staan tot het bit langslopen, er steeds voor zorgen dat er om en om links en rechts te veel druk op het bit komt, steeds aan de kant waar het achterbeen het meest achter is. Bij paarden die achter weinig dragen heb je dat niet zo, maar bij paarden die goed bewegen juist wel. Tevens is het effect van het feit dat er druk op de achterhand zit van de lijn na een paar keer longeren wel te verwaarlozen. Dus om de achterhand te stimuleren zal ik het ook niet doen.

Anderen mogen doen wat ze willen, maar mijn hulpmiddel zal het nooit worden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:14

Romy18 schreef:
nieuw topic geopend: elastiek vs touwtje= niet rekkende hulpteugel

is destijds een megalang lopend topic overgeweest.. Nagelbijten / Gniffelen

Vind het zelf geen fijn hulpmiddel.. blijft druk geven, paarden gaan erop hangen, worden stug etctetc.

Pessoa vind ik juist wel weer fijn, omdat het paard zelf een beetje kan schuiven in zijn houding dmv de katrollen.
Natuurlijk stel je m op een bep. hoogte/diepte in, maar binnen dat stukje heeft het paard best wat vrijheid.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:24

Romy18 schreef:
mensen die een 3 jarige 3 keer rijden en 2 keer met pessoa longeren is vragen om problemen

Greetz

Is de combinatie, het 3 keer rijden of het 2 keer longeren met pessoa nou het probleem van blessures?

Imo is het de combinatie.

Misschien is het handig om met onderzoek je mening te onderbouwen. Momenteel heb je er mij niet van overtuigd.

Overigens longeer ik zelf niet vaak met pessoa, maar gebruik dat ding dus wel eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:26

Het is niet het in de hand werken van blessures, als wel het blokkeren van de voorwaarts-neerwaartse beweging door die teugel. Een driejarige is er nu eenmaal nog niet klaar voor om ook de achterhand eronder te zetten. Als je de teugel zo insteld dat hij werking heeft (hoe gering ook) blokkkeer je het paard naar voren. Een paard dat nog niet weet wat een ondertredende achterhand is (en dat weet een driejarige niet) gaat op grond van de teugeldruk van voren krabbelen, brengt de achterhand er niet onder en laat toch echt de rug niet los.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:56

Goed dat je ons probeert te waarschuwen, maar ik denk dat de meningen erg verdeeld zijn over het gebruik van deze hulpteugel.
Zelf vind ik touwtjes en gogue erg fijn, maar als ik de verhalen mag geloven lijkt dubbele longe me ook erg fijn! ik vind het opbouwen van longeren (20 min in- en uitstappen etc) wel wat intensief, je bent bezig op een cirkel, nogal eenzijdig. Het voordel van een dubbele longe daarbij is dat als je in een bak longeert een stukje rechtdoor kan gaan en achtjes kan sturen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:48

Ik longeer regelmatig met Pessoa teugel.

Ik longeer sowieso nooit al te lang, aangezien ik het een behoorlijke inspanning vind voor paarden.
Mijn Pessoa zit altijd vrij los, zodat ze vooral in het begin niet in een gedwongen houding hoeft te lopen. Meestal gaat hij na het loswerken iets strakker, maar dat ook niet eens altijd. Als ze lekker ontspannen loopt ben ik namelijk ook sneller klaar dan als ze druk doet.

Mijn paad haar ruggetje is veel soepeler geworden sinds ik de pessoa gebruik. Ze pakt het rijden ook veel beter op.

Ik ben sowieso van mening dat paarden strak bijzetten niet echt een oplossing is om ontspanning en spieren te trainen.
Mijn paard is een type van: Hoe strakker de hulpteugel, hoe meer tegenwerking ze geeft. Een redelijk losse Pessoa/ slof werkt het lekkerst bij haar.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:44

Sabbientje schreef:
Mijn paard is een type van: Hoe strakker de hulpteugel, hoe meer tegenwerking ze geeft. Een redelijk losse Pessoa/ slof werkt het lekkerst bij haar.

Bij mij is het juist hetzelfde.

Ik longeer mijn 5jarige ruin ook met pessoa, z'on 15-30min incl stappen tussendoor (zonder in/uitstappen). Heb al heel veel geprobeerd ivm longeren en dit is het enigste die bij hem goed lukt, meerdere personen die veel meer ervaren hebben dan ik hebben Spirit gelongeerd zonder succes want hij heeft altijd protest (nee, hij heeft niets lichaamlijks) met de pessoa helemaal niet.
Hij loopt mooi ontspannen, zijn aandacht is bij mij en probeert niet onder het werk te komen door middel van uitbreken. M'n longe staat niet super strak en m'n pessoa ook niet, de pessoa staat op de laagste stand en lekker los zodat ik hem niet in een houding dwing te lopen (niet zo los dat hij erop kan staan ofzo). En ook ik probeer tijdens het longeren het 'cirkeltje' te veranderen door te verkleinen, vergroten,.... Met een stiek of dubbele longe kan ik een uur lopen longeren zonder dat hij ook maar 1x ontspant, nee geef mij maar een pessoa dit is tenminste iets wat hij leuk vind (hij heeft een grote hekel aan longeren Clown ). En ja, hij is maar 5j, dus hij is nog jong, niet helemaal volgroeid, blablabla. Als dit het enigste is waarmee hij ontspant na nog geen 2min en dit leuk vind dan blijf ik het doen. Heb de pessoa nog maar 2x gebruikt bij mij eigen paard, 1x voor 15min en 1x voor 30min (mijn gsm was uitgevallen, dus wist de tijd niet). Foto's: viewtopic.php?f=10&t=843768&hilit=

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:37

Is er ook echt bewezen dat een jong paard teveel geforceerd wordt als je longeerd met een pessoatuig? Ik ben benieuwd. Had er namelijk nog nooit iemand over gehoord.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn 4 jarige merrie regelmatig met dit hulpmiddel longeer, juist omdat ze hier het fijnste mee loopt.
Ik heb diverse dingen geprobeerd, zoals een elastiek, gogue en gewoon bijgezet, maar bij alle andere dingen ging ze zo tekeer dat ze haar hele mond kapot trok (paard is zeer sterk als ze wilt) en gewoon niet lekker ging ontspannen.
Met een pessoa ontspant ze meestal lekker en blijft ze goed voorwaards-neerwaards lopen, lekker actief.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:38

Mijn vriendin haar paard is herstellende van een beenbreuk. Die loopt 1-2x per week 20 min in de pessoa. Hij loopt daar beter en ontspannen op dan de dubbellonge of met touwtjes (à la Lammert). Denk dat het per paard verschilt. Hij kan zo zijn eigen tempo en 'houding' hebben zonder dat iemand hem daar in stoort. Hij loopt dus in de round-pen zijn eigen rondjes en degene die longeert in het midden. Paard loopt er prima op en wordt niet stug in de mond. Het hangt ook er vanaf hoe hoog en/of laag je hem instelt. Je moet wel weten waarmee je bezig bent! Pessoa heeft een scherpe inwerking. Paard in kwestie wordt laag ingesteld en lang. Verschil is duidelijk zichtbaar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:42

Ik train de mijne 2x per week. Eerst 15 min werken aan de hand en daarna 15 min longeren met bijzet teugel en lekker laten doorlopen.
Ik heb een hele soepele Haf.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:31

Ik heb ook geen voorstander van het elastiek.
Ik heb me laten vertellen dat een paard hier sterker van word.
Je moet het voorstellen dat als jij een strak elastiek tussen je linker en je rechter hand heb. en je gaat het dan uitelkaar trekken en weer terug trekken.
Op ten duur zou jij ook sterkworden in je armen.

Je moet dat het zelfde zien als je paard.
Iedere keer dat hij onder zijn werk probeert uit te komen als je met een halsverlenger aan het longeren ben word hij sterker.

Mits het paard dit niet doe kan het niets kwaad en is het juist goed.
Maar als een paard dit wel doe zou ik er niet mee veder longeren Knipoog
Maar ieder zijn eigen keus Knipoog

1 tip als je te onervaren ben voor het longere met dubbele longeerlijn,
Raad ik het je zekker af om hier mee ta gaan klooien!
Nee een keertje les hierin en zorg dat de eerste keren er iemand bij is die er wat van af weet Knipoog

Mits de pessoa goed gebruikt word ( niet te strak ) dan kan dit bij een volwassen paard absolut geen kwaad.
Bij een jonger paard weet ik het niet.
Zelf ben ik nu bezig met me 2,5 jaarige om haar aan de dubbele longe te laten lopen. ( hierin les gehad op dit paard van een deskundige )

Als ik iets heb getypt waarvan je het er niet mee eens ben hoor ik het graag!
Ik moet ook nog heel veel leren. Dus pm me maar Knipoog

groetjess!

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:55

Ik gebruik sinds kort de pessoa bij het longeren. Op aanraden van mijn instructrice waar ik heel veel vertrouwen in heb. Mijn paardje Sherif heeft er heel veel baat bij voor zover als ik kan zien. Ik ben altijd heel voorzichtig met hem.
Ik hoor vaker waarschuwingen over de pessoa, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen overtuigende argumenten tégen gehoord.
Wat vinden jullie van mijn paardje samen met de pessoa? Het zou fijn zijn als je met goed onderbouwde kritiek komt. Ik heb de foto's in de juiste volgorde van tijd gezet.

2e les met de pessoa, eerst losmaken zonder de pessoa, maar met de broek.
Afbeelding
Broek iets hoger zetten en weer loswerken.
Afbeelding
Afbeelding
Het vastmaken van de katrollen aan het halster.
Afbeelding
Ja ik rijd bitloos, maar dat heeft volgens mij verder geen invloed op de werking van de pessoa.
Afbeelding
Een paar stijve pasjes (ongeveer 3)
Afbeelding
Sherif zoekt meteen ontspanning, de lijnen staan nu zo los mogelijk
Afbeelding
Na een kwartiertje afwisselend stap en draf op beide zijden en de pessoa een standje strakker:
Afbeelding
en de laatste:
Afbeelding

Hierna had ik een uitermate tevreden paardje die bijna begon te spinnen als een kat.

Ik heb trouwens ook het boek van Lammert Haanstra: de training van ruiter en paard.
Omdat ik door een val van mijn paard heel even wel moet longeren ben ik overgegaan op de pessoa. Wat ik lees in het boek van Lammert Haanstra heeft mij doen besluiten om zelf ook weer wat meer te gaan (hard) lopen. Ik wil wel graag dezelfde conditie houden als mijn paard Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:17

ik heb een vraagje,
ik longeer zelf ook met pessoa, mijn pony word er meestal super los en ontspannen van.
ik werk 10 minuten in ongeveer zonder pessoa, dan doe ik de pessoa er aan, die hangt altijd vrij los, zet hem ook niet strakker. puur voor ontspanning zeg maar en die drang van achter naar voren houden.

ik longeer dan ongeveer een kwartier-20 minuten ermee en dan weer ongeveer een kwartier zonder. ze is dan meestal heel voorwaarts en ruim na de pessoa.

maar ik heb een vraag, de laatste tijd zodra ik de pessoa er aan doe en ik begin dan op links, begint ze me te bokken! echt heel hoog en echt wel 10 keer achter elkaar. als we even gedraafd hebben (ze springt dan meestal in bok galop aan) dan houd het op en is ze toch vrij snel los. ik vraag me af is dit dan verzet, joligheid of pijn?? rechtsom doet ze het bijna niet maar dan heeft ze natuurlijk al linksom ermee gelopen...

vandaag deed ze het dus ook maar was ook mega fris want sprong steeds weg (dan vind ik het toch wel een eng ding hoor met die gekke bewegingen) maar uiteindelijk is ze dan wel moe en voldaan. met rijden kijkt ze ook graag naar rechts maar heeft niet echt en moeilijke kant ofzo...
en bokt echt nooit onder het rijden.
bedankt!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:05

Ze bokt wss omdat ze iets achter haar kont voelt waar ze vanaf probeert te komen. Natuurlijke treactie die ze ook zou geven als er iets in haar staart bleef hangen. Op een gegeven moment geeft ze zich over aan het feit dat ondanks haar bokken het tuig er nog steeds is en wordt het minder. Gebruik je een tuigje met of zonder bontje achterlangs? Hangt dat bontje aan beiden kanten hetzelfde?
Als je rechtsom begint doet ze dan ook hetzelfde? Als ze er doorheen is is het logisch dat ze het niet meer doet nadat ze gedraaid is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:39

ik ga idd even kijken of ze het als ik rechtsom begint ook doet, het bontje hangt naar mijn idee gewoon goed dus.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:03

Ik gebruik de pessoa regelmatig bij al mijn paarden. De jonge paarden alleen laag ingesteld en oudere paarden ook hoger ingesteld. Touwtjes, bijzet, enz, alles heeft zijn voor en nadelen. Ik denk dat het vooral belangrijk is HOE het wordt gebruikt. Ik longeer paarden nooit langer als zo'n 15 minuten (excl. Los in/uitstappen) Ik denk dat een 3 jarige die 3 x wordt gereden en 2 x wordt gelongeerd gewoon teveel doet en dat dat de problemen veroorzaakt.
Bij ons doet een 3 jarige niet meer als 3x per week wat, 4 jarige 4x, 5 jarige 5x, en daarna mogen ze gewoon werken! Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:10

jollyjoker schreef:
Bij ons doet een 3 jarige niet meer als 3x per week wat, 4 jarige 4x, 5 jarige 5x, en daarna mogen ze gewoon werken! Knipoog

Mooie stelling! Cool