Naturals in de randstad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

Re: Naturals in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:18

Aan de rand van het Gooi (net buiten Hilversum) maar ook mijn paarden staan dag en nacht buiten (ruime paddock met 24/7 ruwvoer of weiland).

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:26

Ik woon tussen Zoetermeer en Gouda in, aan een drukke weg, vlakbij de snelweg enz. Dus geen bosrijke, natuurlijke omgeving, maar we hebben zelf een ruime paddock en twee flinke weides. Het kán dus wel. Maar makkelijk is het niet.. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:49

als ik dit lees voel ik me toch wel gezegend hier in het zuiden des landes.. paard zolang buiten als ik wil (exzeem, dus wordt om 5 uur binnen gehaald), onbeperkt ruwvoer, en dat voor 2/3 van wat een gemiddelde stal in de randstad kost. Het is geen poepchique stal, geen binnenbak en solarium Haha! maar wel beregezellig. En ook ik als niet-natural vind het een voorwaarde dat een paard iig de hele dag buiten komt, het hele jaar door, en dat is al moeilijk te vinden hier.. en dan is hier nog de ruimte, laat staan hoe het is in de Randstad. Toch fijn voor de westerlingen om hier te horen dat er toch hoop is Haha!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:57

Ik woon vlak onder rotterdam, en mijn shet en vz shet staan nu lekker op een stukje grond en een uitloopstal van 5 bij 3 schat ik.

van de zomer stond me shet op een aardig groot stuk weiland.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:30

Hier in de omgeving is het echt heel moeilijk om iets te vinden waar ze in de winter de hele dag naar buiten kunnen. Weidegang in de winter is er sowieso niet en ik ken 1 stal waar ze overdag de paddock in gaan en de HIT-actiefstal van Neville sinds kort. Bij boeren hoef je het ook niet te proberen, die willen geen paarden op hun land in de winter.

Ik heb het geluk dat er bij mij op stal 3 jaar geleden een paar uitloopstallen zijn gemaakt. Mijn paard is al op leeftijd, heeft artrose en een stalgebrek en kwam daarom in aanmerking voor zo'n stal. Ik ben er nog steeds erg blij mee, al is het geen weiland!
In de zomer staan ze wel dag en nacht op de wei.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 07:22

Iemand nog tips voor de omgeving Amsterdam? Ik ben al zo lang op zoek Tong uitsteken .....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 07:23

Ligt er aan hoelang je reistijd mag zijn.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 07:25

Nou momenteel moet ik het met het OV en fiets doen maar ik hoop snel weer een autootje te hebben! En als ze goed staat vind ik 20 min niet erg...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:49

Mijn paarden staan aan huis, ik woon gewoon in een rijtjeshuis, maar heb een grote tuin. Het grootste deel van de dag staan ze lekker buiten in de paddock. ik huur ook een wei van een boer, valkbij mijn huis, die ligt dus echt pal aan de snelweg (A15) en grotendeels ook nog omringd door industruegebied. In dit deel van rotterdam kan gewoon niet echt iets vinden met wijds uitzicht. Groot probleem vind ik wel dat de wei in de winter (nu dus ook), veel te nat word, mag dat ze alles kapot trappen en ze hebben ook erg mok gehad, door al die nattigheid. ik kan me ook niet voorstellen dat je hier in de buurt iets kan vinden waar de paarden 24/7 op het land kunnen, omdat hier nou eenmaal klei-grond is en het is dus altijd een natte bende is met dit weer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:20

Kuggur schreef:
"Natural in de Randstad", nu doemt voor mijn geestesoog het lachwekkende beeld op van een mismoedig paardje, op een "stukje land" (met een paar stoeptegeltjes, haha), omzoomd door volle snelwegen, tegen de rokerige sky-line van Rotterdam...Maar zonder ijzers, bitloos met boomloos zadel gereden vanzelfsprekend.

Kortom het is maar wat voor definities je hanteert. Ik denk dat natuurlijke paardenhouderij een contradictio interminis is, mijn paarden worden in vele opzichten natuurlijker gehouden dan het gros van de nederlandse (inclusief een groot deel van degenen in bezit van zg. naturals), maar ik zou mezelf nooit een "natural" noemen.

M.a.w. voor mij zijn het de condities waronder je je paarden houdt veel zwaarwegender in de vraag of je de natuurlijke levenswijze benadert dan wel of geen ijzers/bit, soort zadel, rijstijl etc. En in de de Randstad is het naar mijn mening zo goed als onmogelijk die condities te scheppen.

Ach, ik woon in een dorpje naast Hilversum en ja, ook mijn paard staat niet bepaald op een 'stukje land' (natuurgebied!!!) met alle stadse zaken die jij opnoemt. Lachwekkend, he? Tong uitsteken Haha! Haha!
Als ik op het land ben, zie ik alleen maar natuurgebied om me heen: bossen, moeras, watertjes, natuurlijke velden en in de verte zie ik de skyline van Utrecht en aan de andere kant zie ik nog iets van Hilversum boven de natuur uitsteken (de TV-toren). Ver aan de horizon overigens, want het is vooral natuur wat daar is. Het kan dus wel..... En het leuke is dat ik er nog geen 2 km vandaan woon. Knipoog Vork

Kwestie van prioriteiten stellen en zoeken. Ik ben benieuwd of jij je paarden net zo natural houdt als ik de mijne. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:21

Zietje schreef:
Iemand nog tips voor de omgeving Amsterdam? Ik ben al zo lang op zoek Tong uitsteken .....

Omgeving Broek in Waterland misschien? Mijn beste vriendin woont daar net en die kijkt uit over de weilanden, waar ik afgelopen week toch echt diverse paarden heb zien staan. Lachen
Aalsmeer, Amstelveen, Ouderkerk a/d IJssel??? Daar niets te vinden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:50

In de buurt van Hilversum heb je nog wel mooie natuur, maar hier in rotterdam helaas helemaal niet, alleen aangelegde bossen enzo, hier in de omgeving eigenlijk alleen parken.
Ik zou mijn paarden het liefst lekker altijd buiten laten lopen met alleen een schuilstal, maar helaas is dat dus niet mogelijk.
Nu staan ze dus in de zomer dag en nacht op de wei en nu het dus zo nat is staan ze vrijwel de hele dag in de paddock, met vrijwel onbeperkt hooi. Dit moest wel vanwege de nattigheid, de wei werd vertrapt en ze hadden allebei vreselijke mok, met bloederige open, stinkende wonden (dat is nu gelukkig over).
Verder heb ik mijn merrie wel geschoren en staat ze onder een deken, anders blijft ze een eeuwigheid nat na het rijden, met uitstappen maakt ze zich vaak zo druk dat ze niet droog te stappen is. Omdat ze ook nog gevoelige luchtwegen heeft ben ik bang dat ze anders kou vat.
Maar goed als het anders kan en als de loterij zou winnen, dan zouden ze dus wel veel natuurlijker gehouden worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:20

In de buurt van Rotterdam is wel een HITactiefstal, ergens..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:35

Dat is geloof ik ten noorden van Rotterdam, richting Delft, met files ben ik dan toch wel een uur onderweg. Ik hou het gewoon bij mijn paarden aan huis, lekker dichtbij, haha

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:37

Het Gooi noem ik zelf niet echt randstad, het is er bosrijk en er zijn nog heel veel boeren die echt actief boer zijn!!

Er zijn daar zat mogelijkheden, van superchique kakstal zonder weidegang tot alleen stuk land met ruwvoer maar verder ook helemaal niets qua facilteiten/verlichting etcetera.

Het Gooi is toch een stukje groen/natuur tussen Adam en Utrecht in (daarom rijd ik ook altijd vanuit Maarssen naar de rand van Hsum om naar mijn paard te gaan en het bos in te kunnen duiken...).

Daarnaast denk ik dat je het vooral echt van boeren moet hebben en niet van de commerciele pensionstallen met allerlei faciliteiten.
Hier in Maarssen is er ook geen 1 stal te vinden waar de paarden in de winter niet opgesloten staan in hun hok, maar ik denk dat als ik heel goed zoek er vast wel een boer is die ook wat paardenbeesten heeft rondlopen...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:26

Ireentjuh schreef:
Hier in de omgeving is het echt heel moeilijk om iets te vinden waar ze in de winter de hele dag naar buiten kunnen. Weidegang in de winter is er sowieso niet en ik ken 1 stal waar ze overdag de paddock in gaan en de HIT-actiefstal van Neville sinds kort. Bij boeren hoef je het ook niet te proberen, die willen geen paarden op hun land in de winter.

Ik heb het geluk dat er bij mij op stal 3 jaar geleden een paar uitloopstallen zijn gemaakt. Mijn paard is al op leeftijd, heeft artrose en een stalgebrek en kwam daarom in aanmerking voor zo'n stal. Ik ben er nog steeds erg blij mee, al is het geen weiland!
In de zomer staan ze wel dag en nacht op de wei.

Mijn paard is de buurman van Evita van Ireentjuh. Hier is in de zomer 24/24 weidegang, maar dat kan in de winter niet, Het is dan erg nat en de paarden zakken weg. Veengronden....helaas. Maar mijn paard en ik zijn heel gelukkig met een uitloop aan de stal, zodat hij de vrijheid heeft om naar buiten te gaan. Of je paard in hefst/winter ook naar buiten kan, is niet alleen afhankelijk van de ruimte, maar ook van de ondergrond.
Onze stal ligt in het Midden-Delfland gebied. Een mooi poldergebied, niet zo groot, tussen Delft-Schiedam-Vlaardingen-Maasluis en de gemeente Midden-Delfland (Maasland-Schipluiden-Den Hoorn)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:36

Nou.....nog steeds veel moeite om iets te vinden.

Heb onderhand wel alweer bijna een autootje (joepie joepie) dus kan ook wat verder van huis (Adam, hopelijk binnenkort Zaandam) kijken.... Iemand nog iets? Aan zee is natuurlijk helemaal prachtig!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:25

Misschien kan je afspraken maken?!

Bij ons op stal hebben we een ijslander en die gaat overdags lekker na buiten en s avonds dan naar binnen, de eigenaar heef gewoon een afspraak gemaakt met de pensionhouder.
De paarden hier staan 6 maanden binnen en 6 maanden buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:37

Danielledm schreef:
.

Fijne stal hoor, 6 maanden binnen staan Gestoord
Gelukkig zitten wij niet in de Randstad en hebben we een fijne stal op redelijke afstand waar de paarden elke dag ruimschoots naar buiten gaan, zomer en winter, weer of geen weer. ('k Ben trouwens ook geen Natural......)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:43

Ja tuurlijk voor paarden is het geweldig dag en nacht buiten staan, maar heb gewoon de tijd en geld er niet voor om een stukland zelf te kopen of te huren. En het is hier niet goedkoop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:56

Waratje schreef:
Danielledm schreef:
.

Fijne stal hoor, 6 maanden binnen staan Gestoord
Gelukkig zitten wij niet in de Randstad en hebben we een fijne stal op redelijke afstand waar de paarden elke dag ruimschoots naar buiten gaan, zomer en winter, weer of geen weer. ('k Ben trouwens ook geen Natural......)

Tja, in de randstad heeft niet iedereen altijd maar de mogelijkheid tot 24/7 365 dagen in heet jaar weidegang.
Ik sta zelf ook midden in de randstad en ben verschrikkelijk blij dat die van mij ook 6 maanden in het jaar dag en nacht buiten mogen. Binnen een aantal jaren gaat het bij mij ook volgebouwd worden en zijn we ons land kwijt (hoewel de plannen nu even stil liggen). Tegen die tijd hoop ik ergens anders terecht te kunnen.
Voor nu is het in de winter gewoon iets meer behelpen en elkaars paarden buiten zetten zodat ze toch lekker buiten komen, tja, dan maar iets meer uurtjes op stal in de winterperiode...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:09

Wij hebben ook niet jaarrond weidegang, maar de paarden gaan wel jaarrond minimaal overdag naar buiten in een groep. In de zomer blijven ze ook 's nachts buiten, maar vanaf het late najaar komen ze 's nachts binnen en gaan dan tussen 8 en 16.30 uur naar buiten. Dit vind ik ook noodzakelijk, met minder neem ik in principe ook geen genoegen. Ook hier in de regio zijn genoeg stallen waar ik absoluut nooit mijn paard zou neerzetten omdat ze te weinig naar buiten gaan, dan moet je gewoon wat langer zoeken en misschien wat verder reizen. (of er voor kiezen om geen paard te hebben in de Randstad)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:14

Makkelijker gezeg als gedaan.
Mijn paard stond hier een half uur vandaan en na een jaar was ik dat goed beu hoor (nou had ie daar geen 24 uur per dag weidegang) maar los daar van. Dat gaat opbreken!! En ik werk 9 uur per dag, moet eten en heb ook nog een hond rond huppelen! Dus me eenige ontspanning is dan me paard!! Dus die moet ik dan maar niet nemen want hij kan niet na buiten!? Dan verkoop ik hem en dan komt ie misschien op een stal waar die 365 dagen per jaar binnen staat??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:26

Danielledm schreef:
Makkelijker gezeg als gedaan.
Mijn paard stond hier een half uur vandaan en na een jaar was ik dat goed beu hoor (nou had ie daar geen 24 uur per dag weidegang) maar los daar van. Dat gaat opbreken!! En ik werk 9 uur per dag, moet eten en heb ook nog een hond rond huppelen! Dus me eenige ontspanning is dan me paard!! Dus die moet ik dan maar niet nemen want hij kan niet na buiten!? Dan verkoop ik hem en dan komt ie misschien op een stal waar die 365 dagen per jaar binnen staat??

Het leven hangt nou eenmaal aan elkaar van de keuzes. Ik kan niet zeggen wat voor jou of je paard de beste keuze is, dat zul je zelf moeten bepalen. Maar ik geef wel aan in welke richting mijn keuzes liggen. Stof om over na te denken, misschien? Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:30

Heel hard maar dat is dan heel jammer....

Bij de vorige eigenaar stond me paard het hele jaar binnen in een donkere stal, nu kan die de hele dag kijken. Dus ergens denk hij weet niet beter.

Maar ja als we daar over gaan beginnen een konijn in een hok is ook niet leuk....