Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
maar wel beregezellig. En ook ik als niet-natural vind het een voorwaarde dat een paard iig de hele dag buiten komt, het hele jaar door, en dat is al moeilijk te vinden hier.. en dan is hier nog de ruimte, laat staan hoe het is in de Randstad. Toch fijn voor de westerlingen om hier te horen dat er toch hoop is
..... Kuggur schreef:"Natural in de Randstad", nu doemt voor mijn geestesoog het lachwekkende beeld op van een mismoedig paardje, op een "stukje land" (met een paar stoeptegeltjes, haha), omzoomd door volle snelwegen, tegen de rokerige sky-line van Rotterdam...Maar zonder ijzers, bitloos met boomloos zadel gereden vanzelfsprekend.
Kortom het is maar wat voor definities je hanteert. Ik denk dat natuurlijke paardenhouderij een contradictio interminis is, mijn paarden worden in vele opzichten natuurlijker gehouden dan het gros van de nederlandse (inclusief een groot deel van degenen in bezit van zg. naturals), maar ik zou mezelf nooit een "natural" noemen.
M.a.w. voor mij zijn het de condities waronder je je paarden houdt veel zwaarwegender in de vraag of je de natuurlijke levenswijze benadert dan wel of geen ijzers/bit, soort zadel, rijstijl etc. En in de de Randstad is het naar mijn mening zo goed als onmogelijk die condities te scheppen.
Zietje schreef:Iemand nog tips voor de omgeving Amsterdam? Ik ben al zo lang op zoek.....
Ireentjuh schreef:Hier in de omgeving is het echt heel moeilijk om iets te vinden waar ze in de winter de hele dag naar buiten kunnen. Weidegang in de winter is er sowieso niet en ik ken 1 stal waar ze overdag de paddock in gaan en de HIT-actiefstal van Neville sinds kort. Bij boeren hoef je het ook niet te proberen, die willen geen paarden op hun land in de winter.
Ik heb het geluk dat er bij mij op stal 3 jaar geleden een paar uitloopstallen zijn gemaakt. Mijn paard is al op leeftijd, heeft artrose en een stalgebrek en kwam daarom in aanmerking voor zo'n stal. Ik ben er nog steeds erg blij mee, al is het geen weiland!
In de zomer staan ze wel dag en nacht op de wei.
Danielledm schreef:.
De paarden hier staan 6 maanden binnen en 6 maanden buiten.
Waratje schreef:Danielledm schreef:.
De paarden hier staan 6 maanden binnen en 6 maanden buiten.
Fijne stal hoor, 6 maanden binnen staan![]()
Gelukkig zitten wij niet in de Randstad en hebben we een fijne stal op redelijke afstand waar de paarden elke dag ruimschoots naar buiten gaan, zomer en winter, weer of geen weer. ('k Ben trouwens ook geen Natural......)
Danielledm schreef:Makkelijker gezeg als gedaan.
Mijn paard stond hier een half uur vandaan en na een jaar was ik dat goed beu hoor (nou had ie daar geen 24 uur per dag weidegang) maar los daar van. Dat gaat opbreken!! En ik werk 9 uur per dag, moet eten en heb ook nog een hond rond huppelen! Dus me eenige ontspanning is dan me paard!! Dus die moet ik dan maar niet nemen want hij kan niet na buiten!? Dan verkoop ik hem en dan komt ie misschien op een stal waar die 365 dagen per jaar binnen staat??