liljebo schreef:Cassisy... op de site trof ik geen info aan over zijn methoden (of kijk ik zo slecht) wel prijzen over het laten trainen van je paard en van materiaal. Ik vond de dingen die hij verkoopt aardig aan de prijs. Eerlijk gezegd zou ik het niet over hebben voor materiaal van iemand die ik nog nooit aan het werk heb gezien en wiens werk ik ook niet ken. HIj zal best goed zijn, maar de site heeft mij niet echt verder geholpen en zoals gezegd vind ik de bedragen die hij voor leermateriaal, maar ook voor gebruiksmateriaal vraagt behoorlijk hoog. Heb soms toch het gevoel dat het bij velen om het geld gaat. Sorry.
Clinton Anderson is commercieel, maar dat zijn er meer binnen de NH.
Ook NH-ers kunnen niet leven van lucht alleen en zullen op een of andere manier toch geld moeten verdienen. De eerste NH-er die zijn kennis op professionele basis gratis tentoonspreid en toch zijn hoofd boven water weet te houden moet ik nog tegenkomen. Gezien het bovenstaande zul je dus geen methode Anderson op zijn website tegenkomen zodat je hem gratis zult kunnen toepassen.
Zie het als een investering in jezelf. Iedereen piept over de prijzen van de pakketten van Parelli of Anderson, maar ziet niet dat deze investering, als je er echt voor gaat, een investering is waar je de rest van je paardrijdende carriere wat aan hebt. Iedereen moet voor zichzelf beslissen hoeveel hij zichzelf te kort doet.
Dat je op grond van de website niet overtuigd bent van Clinton Anderson kan ik me voorstellen, maar dan heb je duidelijk de artikelen niet gelezen of niet goed begrepen. Ik heb de nodige video's en DVD's van hem thuis en op de stal waar ik sta wordt via zijn methode les gegeven (tipje, de video's gaan uit de collectie dus zijn goedkoper dan de DVD, kijk even op Ebay) Ik kan je alleen maar zeggen dat het heel erg op Parelli lijkt, maar meer No Nonsense. Hij gaat sneller door naar fase 4, en staat minder stil bij de psychologie achter dingen. In Amerika is hij heel bekend en heeft zijn eigen zendtijd op de special paardenzender daar. In Nederland is er geen vertegenwoordiger van zijn methode, zoals bijv. die van Parelli. Je zult het dus met DVD's of video's moeten doen.
Voor een interview met Anderson:
http://www.youtube.com/watch?v=KX0n9dAU ... son%20waco

. Maar iemand die snel naar sporen grijpt, en de meest vreemde bitten ongemoeid laat, daar zie ik niets NH's aan. Hol - bol is iets wat bij praktisch alle NH-trainers terug komt, soms heet het alleen anders. Ik verbaas me een beetje over de hype rond deze man, hij doet in mijn ogen gewoon wat principes uit de klassieke dressuur verbinden aan een "lijnentheorie", die wat mij betreft ook niet al te veel om het lijf heeft. Maar goed, dit is alles slechts mijn mening, en dat hoeft niet de mening van een ander te zijn
. Niet dat ik slaafs alles volg wat hij zegt en doet, maar ik vind hem zo no-noncence in vgl tot sommige andere NH'ers. Het is natuurlijk wel iets minder netjes afgelijnd als bij parelli, maar moeilijker vind ik chris niet... Het is allemaal doodsimpel eigelijk en de essensie is overal hetzelfde... Dat zegt Irwin zelf ook. Hij schrijft geen levels ofzo. Het gaat erom dat je de basis snapt