Chris irwin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Chris irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 00:02

liljebo schreef:
Cassisy... op de site trof ik geen info aan over zijn methoden (of kijk ik zo slecht) wel prijzen over het laten trainen van je paard en van materiaal. Ik vond de dingen die hij verkoopt aardig aan de prijs. Eerlijk gezegd zou ik het niet over hebben voor materiaal van iemand die ik nog nooit aan het werk heb gezien en wiens werk ik ook niet ken. HIj zal best goed zijn, maar de site heeft mij niet echt verder geholpen en zoals gezegd vind ik de bedragen die hij voor leermateriaal, maar ook voor gebruiksmateriaal vraagt behoorlijk hoog. Heb soms toch het gevoel dat het bij velen om het geld gaat. Sorry.

Clinton Anderson is commercieel, maar dat zijn er meer binnen de NH.
Ook NH-ers kunnen niet leven van lucht alleen en zullen op een of andere manier toch geld moeten verdienen. De eerste NH-er die zijn kennis op professionele basis gratis tentoonspreid en toch zijn hoofd boven water weet te houden moet ik nog tegenkomen. Gezien het bovenstaande zul je dus geen methode Anderson op zijn website tegenkomen zodat je hem gratis zult kunnen toepassen.

Zie het als een investering in jezelf. Iedereen piept over de prijzen van de pakketten van Parelli of Anderson, maar ziet niet dat deze investering, als je er echt voor gaat, een investering is waar je de rest van je paardrijdende carriere wat aan hebt. Iedereen moet voor zichzelf beslissen hoeveel hij zichzelf te kort doet.

Dat je op grond van de website niet overtuigd bent van Clinton Anderson kan ik me voorstellen, maar dan heb je duidelijk de artikelen niet gelezen of niet goed begrepen. Ik heb de nodige video's en DVD's van hem thuis en op de stal waar ik sta wordt via zijn methode les gegeven (tipje, de video's gaan uit de collectie dus zijn goedkoper dan de DVD, kijk even op Ebay) Ik kan je alleen maar zeggen dat het heel erg op Parelli lijkt, maar meer No Nonsense. Hij gaat sneller door naar fase 4, en staat minder stil bij de psychologie achter dingen. In Amerika is hij heel bekend en heeft zijn eigen zendtijd op de special paardenzender daar. In Nederland is er geen vertegenwoordiger van zijn methode, zoals bijv. die van Parelli. Je zult het dus met DVD's of video's moeten doen.

Voor een interview met Anderson:

http://www.youtube.com/watch?v=KX0n9dAU ... son%20waco

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 07:00

Ik zal proberen wat duidelijker te schrijven Bloos
Het is duidelijk dat niet iedereen fan is van chris en het is leuk info en argumenten te horen. Ik ken hem totaal niet.

Wat Clinton betreft... ik begrijp heel goed dat ze commercieel werken. Ik vind het wel jammer natuurlijk, maar ik begrijp het wel.
Ik heb naar zijn intervieuw gekeken en moet zeggen dat ik toch wel meer van hem wil zien.
Misschien inderdaad eens op zoek gaan naar tweedehands materiaal.

Ervan leren kan ik altijd Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:57

voordeel van Clinton is dat hij heel duidelijk uitlegd wat je moet doen en het ook laat zien, bij Parelli moet je meer zelf doen en zijn de voorbeelden helaas summier, die verteld echter weer meer over de theorie en hoe je zelf leert.

De materialen zijn hetzelfde en helemaal niet zo duur als je denkt, er zijn zat vergelijkbare artikelen te koop voor minder.

Persoonlijk vind ik dat Clinton en Parelli elkaar aanvullen en ik kan er prima mee werken!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:34

Ik vind de prijs van veel DVD's idd wel meevallen. Wil je vooruit komen, zul je toch les moeten nemen of clinics moeten volgen. Als je dat bij elkaar optelt, valt de prijs van zo'n DVD, die je steeds weer kunt kijken, heel erg mee!

Ik ben -denk ik- geen hardcore natural (ik rijd bijvoorbeeld gewoon met bit, wel compleet boomloos en ijzerloos) maar vind de zgn Natural Horsemen vaak gewoonweg de beste en meest logische benadering hebben. Dit zijn mijn ervaringen -

Chris Irwin's DVD's vind ik erg goed. Hij legt veel uit over waar hij op let bij het paard en waarom hij er op een bepaalde manier op reageert. Dat zijn vaak heel subtiele dingen. Met zijn manier van rijden heb ik weer wat minder. Te "dressuur" voor mij, misschien.

Met Parelli heb ik persoonlijk ook weinig. Ik heb de (oude) Level I en II paketten en heb een cursus gedaan voor Level I en heb een paar demonstraties gezien. Ik heb tot nu toe nog geen Parelli-er gezien die er uit komt met wat heftigere en doorgewinterde paarden ... misschien Parelli zelf wel. Parelli is trouwens een geweldige paardenman, maar op de Challenge DVD was ik niet erg onder de indruk van zijn kunnen.

Clinton Anderson is idd erg no-nonsense. Type lik-op-stuk. Er is niet veel ruimte voor input van het paard. Het is meer zo van "BAM hier heb je het - deal with it". Ik vind hem als persoon niet sympatiek en ook naar de paarden toe niet, sorry. Noiot in het echt gezien overigens, alleen op DVD

Voest: cursus bij gedaan en heb zijn boeken en DVD's en die vond ik erg goed. Hij heeft links en rechts dingen opgepikt die hij het meest logisch vindt en gaat daar mee verder.

Mark Rashid: heb ik de boeken van en de DVD's. Ben ook naar een clinic van hem wezen kijken. Hele fijne rustige man met veel oog voor het paard. Heeft niet echt een "methode" en daardoor niet zo makkelijk toepasbaar.

Mijn favoriet is en blijft toch John Lyons hoor, hoewel hij zichzelf geen "natural horseman" vindt. Hij is een echte leraar, zowel voor paarden als voor mensen. Heeft best een alternatieve kijk op veel dingen die haaks staan op de algemeen gehanteerde ideeen. Ik vind dat prachtig (want het werkt!), maar sommige mensen kunnen er niks mee. Hij werkt heel erg stapsgewijs en elke oefening loopt dusdanig dat de volgende stap bijna automatisch gaat. Erg fijne man. Zijn zoon Josh is ook een geweldige paardenman en werkt volgens de methodes van zijn pa, maar hij is daar wat directer in en gaat wat sneller.

Volgens mij langste post ooit Bloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:58

John Lyons had vroeger (misschien nog steeds) een probleemoplosrubriek in de amerikaanse Horse & Rider. Ik was altijd zeer gecharmeerd van de manier waarop hij werkte, heel rustig en inderdaad uitleggen aan zowel paard als ruiter. Helaas zie je hier in NL heel weinig van hem, dus ik weet niet wat er aan materiaal ondertussen beschikbaar is. Zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:50

promptertje schreef:
Ik snap niet wat er "NH" is aan Chris Irwin. Hij roept zelf ook om het hardst dat hij dat niet is, dus hij is het in ieder geval met me eens Knipoog. Maar iemand die snel naar sporen grijpt, en de meest vreemde bitten ongemoeid laat, daar zie ik niets NH's aan. Hol - bol is iets wat bij praktisch alle NH-trainers terug komt, soms heet het alleen anders. Ik verbaas me een beetje over de hype rond deze man, hij doet in mijn ogen gewoon wat principes uit de klassieke dressuur verbinden aan een "lijnentheorie", die wat mij betreft ook niet al te veel om het lijf heeft. Maar goed, dit is alles slechts mijn mening, en dat hoeft niet de mening van een ander te zijn Knipoog.

Helemaal mee eens.
Wat ik van hem heb gezien, vond ik dieptriest en een enorme aanfluiting.
Het enige goede aan zijn clinic/demo vond ik dat hij zei dat hij geen NH-er is, want daar had hij gelijk in. Haha!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:19

demo heb ik alleen op film gezien en vond ik ook een aanfluiting hier en daar.
Zijn lessen daar en tegen vond ik een compleet ander beeld geven van zijn kunnen. Misschien een betere leraar dan demoman?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 07:34

wel leuk dat veel verschillende namen de revu passeren... kan ik nog wat verder zoeken op internet.
Hier in zweden zitten er ook heel wat. En ook daarover veel verschillende meningen. Persoonlijk vind ik dat alleen maar goed. Mensen moeten kritisch kijken naar wat hun wordt voorgeschoteld en niet alles past bij iedereen. Gelukkig maar.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:41

ik ben pro irwin Lachen. Niet dat ik slaafs alles volg wat hij zegt en doet, maar ik vind hem zo no-noncence in vgl tot sommige andere NH'ers. Het is natuurlijk wel iets minder netjes afgelijnd als bij parelli, maar moeilijker vind ik chris niet... Het is allemaal doodsimpel eigelijk en de essensie is overal hetzelfde... Dat zegt Irwin zelf ook. Hij schrijft geen levels ofzo. Het gaat erom dat je de basis snapt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:49

In een ding heb je gelijk... de essentie is eigenlijk altijd hetzelfde in NH en de verschillen liggen meestal niet in de crusiale dingen. Niet zo vreemd, want paardentaal is nu eenmaal hetzelfde. Alleen zitten er verschillen in het omgaan met/gebruiken van.... Maar heel nuchter bekeken zijn die verschillen niet zo enorm als sommigen denken. Al kun je natuurlijk een voorkeur hebben voor de manier waarop een NHer ermee omgaat.