Pensionnetje schreef:Er is een verschil tussen longeren ( wat ik als een serieuze training zie) en het paard wat rondjes laat huppelen op een cirkel. Met brave en onderdanige paarden kan het gehuppel geen kwaad. Maar met wat dominantere paarden is het longeren zonder lijn, in de vrijheid dus, een zeer serieuze zaak.
Aangezien je geen "machtsmiddelen" hebt om een paard op die afstand te kunnen corrigeren, kunnen er nare situaties ontstaan. Afgezien van het feit dat een paard in de vrijheid zich zowieso gesterkt zal voelen de situatie meer naar zijn hand (hoef) te zetten. Al snel sluipen er dan foutjes in die op een later tijdstip en tijdens andere werkzaamheden, slechts moeizaam zijn af te leren.
Iedereen is vrij te doen wat hij/zij wil. Er werd advies gevraagd over hoe dit aan te pakken en dat heb ik gegeven volgens mijn inzichten en overtuigingen. Zelf ga ik altijd uit van gehoorzaamheid en zo veilig mogelijk werken, voor zowel paard als eigenaar. Daarnaast met een lange termijn visie. En rondhuppelen zonder eerst goed aangeleerde commando's en dan ook nog eens in een niet afgebakend terrein is vragen om moeilijkheden. Misschien gaat het "even" goed maar ik durf te voorspellen dat het een keer fout gaat......
Succes iedereen.
Ik denk juist dat je heel voorzichtig hiermee (los longeren) moet zijn met een onzeker en onderdanig paard. Deze paarden letten heel erg op jouw lichaamshouding en je moet dan dus heel erg goed timen. Als je te ver naar voren staan of teveel in een rechtop dreigende houding zullen ze het niet snappen en maak je je paard nog meer onzeker. Echter, als je goed timed en rekening houdt met de gevoeligheid van het paard is dit voor dat soort paarden een hele goede oefening.
Ik heb zelf een vrij dominant paard en deze longeer ik ook los. Je hebt wel degelijk een middel om je paard te corrigeren: je houding, zweep, touw. Je moet bij dominante paarden vaak ook heel erg duidelijk je houding en stem timen. Je zult vaak wat consequenter moeten zijn. Ik denk dat een stuk afzetten in het begin handig is maar als je paard het eenmaal doorheeft je ook gewoon in een rechthoekige bak te werk kunt gaan. Als je paard in de hoeken omdraait dan geef je naar mijn mening niet genoeg drijvende hulpen op dat moment.