Paard zonder bit beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Paard zonder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:42

runningkawa schreef:
sorry, heb je stukje echt goed gelezen, maar kan er niets anders van maken.
Niet als aanval naar jou toe, integendeel Lachen
Tekst is gewoon een vervelend iets zo af en toe Lachen

Maar ik heb gewoon te vaak dat bitloos rijders een bit als zo negatief beschouwen en bitloos als heilig middel...ik zie ze gewoon als beide even vriendelijk...of onvriendelijk...net wie de teugels vast heeft Lachen

Ja precies, maar als je dezelfde ruiter met en zonder bit laat rijden, is bitloos de minst vervelende methode.
Ik ben het helemaal met je eens dat een ruwe hand ook bitloos heel veel schade kan toebrengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:43

En daar ben ik het dus niet met je eens Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:48

runningkawa schreef:
..net wie de teugels vast heeft Lachen

Zoek de oorsprong, de betekenis van ´teugel´ eens op.
Leg die basisbetekenis vervolgens naast de ethologie van het paard.

Goed/slecht zijn daarbij geen onderwerpen. Wel het hoé daar mee om te gaan.
Sadko Solinski trekt het begrip ´anlehnung´ wat de germanistisiche basis is voor het NL ´aanleuning´ neutraal door naar ´begenzingen´ in het algemeen. Hij koppelt het los van alleen de teugel en dat is correct. De hand, het been, de stem, de ´weg´rand zijn allemaal voorbeelden van begrenzingen waar het paard ´contact´mee kan houden, ´anlehnung´mee kan hebben.

Op déze manier ingevuld is een optoming met of zonder bit ook geen bepérking en niet meer in conflict met de onbegrensde kern van de ethologie van het paard.
Er is in het geheel geen conflict tussen het bitgebruik binnen PNH op L3+ ná het verwerven van kennis-vaardigheid door de student en wat voor vermeend ´naturals´ ook.

Helaas wordt bitloos in NL doorgaans in het geheel niet anders ingevuld dan met bit. De teugelvoering blijft identiek, de BEPERKENDE benadering blijft exact gelijk en de toegvoegde waarde is een levensgrote valkuil.
Nee, ik word van de niet op fundamenteel begrip gestoelde bitloos mode niet blij. Ik zie het als een tijdbom voor de ruiterij.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:50

nu niet over woorden gaan vallen en moeilijke teksten neer gaan pennen...blij dat ik je eens kon volgen en het met je eens kon zijn Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:01

runningkawa schreef:
nu niet over woorden gaan vallen en moeilijke teksten neer gaan pennen...blij dat ik je eens kon volgen en het met je eens kon zijn Tong uitsteken

Jammer. Probéér het svp wel.
Het verschil tussen begrenzing en beperking is juist omdat we het met paardrijden over het páárd hebben cruciaal.

Een ´grens´ is in deze niet meer dan iets virtueels, een tai-chi´muur´. Je kan het je beter voorstellen als een witte lijn op een pad dan als een hek met prikkeldraad.
Het hek met prikkeldraad om de wei is de beprker van bewegingsvrijheid, de witte lijn op het pad is een leídraad, een virtuele lijn tussen linker- en rechterbeen van de ruiter.

Wanneer een ruiter rijdt met optoming als beperker is deze niet paardgericht bezig en kan dan ´aan de teugel´ rijdend beter, veiliger met trens rijden.
Wanneer een ruiter rijdt met de optoming als virtuele begrenzer, als neutraal communicatiemiddel, dan is deze optoming feitelijk irrelevant geworden.

hc

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:02

ok daar kom ik dan als groentje met mijn eerste ervaringen als bitloos rijdster whaha.
Ik dacht er eerst ook anders over maar ik ben van mening verandert.
Ik denk als je paard er tussen uit vliegt op een buitenrit dat je zowel met en zonder bit niet heel veel te vertellen hebt.
Paard is prooidier en zal 8 van de 10 keer vluchten voor gevaar.
Ik heb een paard wat dat niet zo snel heeft hij zal eerst onderhandelen zeg maar voordat hij zal gaan.
Ik weet dat hij buiten niet snel zal gaan ik heb het tenminste nog nooi meegemaakt maar zeg nooit nooit.
maar met rijden is mijn rem niet mijn teugels,bit of welke hoofdstel.halster dan ook.
ik gebruik alleen mijn lijf dat deed ik ook met bit luisterde hij daar niet op gebruikte ik het bit om hem er aan te helpen herinneren.
Ik denk dat ik daarom net zoveel te vertellen heb zonder bit als met bit.
Mijn verstandshouding is goed met mijn paard hij wil bij mij zijn uit vrije wil.
Ik denk dat je moet beginnen bij het begin en leren je paard te begeleiden op je zit met je lichaam etc.
Als je een bit nodig hebt om te sturen te remmen etc dan vind ik dat je al niet goed bezig bent.
Dus om een lang verhaal kort te maken ik kom niet aan zijn mond en ook niet aan zijn neus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:10

Moniek schreef:
Paard is prooidier ....

Zucht....

|NEE!

Een´prooidier´ bestaat niet en ´vluchten´ is een situationeel afhankelijk gedrág, geen reflex.

hc

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:16

Huertecilla schreef:
Moniek schreef:
Paard is prooidier ....

Zucht....

|NEE!

Een´prooidier´ bestaat niet en ´vluchten´ is een situationeel afhankelijk gedrág, geen reflex.

hc

ok daar heb ik nog nooit van gehoord nou dan is het een gedrag maakt mij niet uit het feit is wel dat ze vluchten voor gevaar dat zit erin.
en waarom dat woordje zucht erin moet voorkomen begrijp ik niet helemaal en vind ik een tikkeltje onbeschoft

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:22

wil er toch even op terug komen,hoe kom je erbij dat prooidieren niet bestaan.
Naar mijn mening is een prooidier nog altijd een dier dat een roofdier tot voedsel dient.
dus laag in de voedselketen staat.
ik zal niet weten hoe jij dat dan beschrijft.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:23

Zolang een dier voedsel is voor iets anders dan noem ik dat ook een prooidier hoor. Maar goed dat wijkt een beetje af van het onderwerp.

Ik wou eventjes zeggen dat mijn paard bijzonder gevoelig reageerde op een hoofdstel wat afgekekenis van Cook. Hij liep zeker nagefelijk, maar een bijwerking was wel dat hij begon te stijgeren. Ik deed niet anders met mijn handen dan dat ik mét bit rij. Voor mij was dit toch wel een teken dat bitloos ook niet dé oplossing is. Hoofdstelloos, dat klinkt beter, helaas is het stuur dan zo lastig te vinden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:28

dat niet alleen is het geen prooidier wat is het dan een roofdier?
alle prooidieren hebben de ogen aan de zijkant van hun hoofdzitten dit is een van de kenmerken van een prooidier.
net als bij de geboorte kan een veulen als naar enkele min al redelijk staan en al redelijk snel weg komen.
Een roofdier hoeft dat niet en heeft de luxe omdat hij weinig vijanden heeft daar langer over te kunnen doen.
Ik denk wel dat het bijdraagt in deze discussie dit om een paard beter te begrijpen en dat mee te nemen en je besluit tot bitloos.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:49

ik rij bitloos,(omdat mn paard te weinig ruimte heeft in de mond)
en ik merk met rijden duidelijk verschil,maargoed dat heeft ook met de medishe achtergrond te maken,
ik dressuur/spring/en rij lekker buiten ,ik gebruik het cook systeem en ben dr best enthousiast over,
ik vind een touwhalster niet een optie om gelijk mee tebeginnen maar daar is iedereen vrij in natuurlijk,het allerbelangrijkste is dat er wederzijdsvertrouwen is tussen paard en ruiter,
ik hoor ook weleens levensgevaarlijk de straat op zonder bit! en vaak zijn dat dan andere ruiters,na mijn mening kun je dus gewoon niet rijden als het bit jou veiligheid geeft buiten,rijden doe je op je zit en niet met gehang aan die teugels,
maargoed ieder paard en iedere ruiter is weer anders,ik denk dat je zelf moet proberen of het bitloos wat is voor jou en je paard,
nu ik bitloos rij ben ik echt niet ineens anti bit geworden,maar voor ons is dit een oplossing ,wat ik wel jammer vind dat je geen wedstrijden mag rijden zonder bit,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:55

Maar bitloos kan alleen met gehoorzame paarden. Ik rij ook bitloos maar dan in de bak, buiten is hij niet altijd even gehoorzaam en als hij dan dramt heb ik er moeite mee hem stil te krijgen. Dan kent hij maar een manier en dat is steeds harder richting stal en met bomen die in de weg staan en eventuele wandelaars is dat best gevaarlijk. Dat heeft niets met ruiterschap te maken, maar met type paard. Ik ben niet de enige die hem rijdt en die hebben al veel ervaring. De kracht van een paard daar kan je als mens niet tegen op.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:09

hier ben ik het niet mee eens ,(sorry russel),
bitloos rijden is niet alleen voor gehoorzame paarden,
misschien dat het niet gelijk vlekkeloos gaat ,maar oefenen oefenen, oefenen en nog eens oefenen,
mijn paard is echt niet 1 van de makkelijkste en een echte hittepettit,
je kunt je ook afvragen waarom wil je paard na stal ,waarom heb ik moeite hem stil te houden ,bij jou is het dus zo dat het paard bepaald,ook daar kun je aan werken,het heeft misschien niks met ruiterschap te maken maar wel met leiderschap Knipoog

niet dat ik nu gelijk zo expert ben hoor begrijp me niet verkeerd,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:14

russel schreef:
Maar bitloos kan alleen met gehoorzame paarden.

Definieer ´gehoorzaam´. Is dat het individuele karakter of de mate van opvoeding en scholing?
´Gehoorzamen´ is per definite het opvolgen van signalen.

Dressuur = de kunst van het dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal = ´gehoorzamen´ Pling

De mate van opvolgen van signalen = mate van ´dressuur´= mate van gehoorzaamheid.

Een paard met een hoge mate van gehoorzaamheid = een hoge mate van ´dressuur´.

Een paard met een relatief prominent eigen karakter, eigen individualiteit, zal bijvoorbeeld leidmerrie zijn van een familiegroep, of de haremhengst.
Het ligt voor de hand dat het meer flexibiliteit, meer creativiteit van de opleider vraagt om met deze paarden een gelijke mate van ´gehoorzaamheid´ te bereiken dan met een paard dat in de familie meer een ´volger´ is.

Wanneer Russel bedoélt dat alleen ´volgers´ bitloos gereden kunnen worden, mist ze de essentie van het leiderschap in de ethologie van het paard en de essentie van het verschil tussen beperken en virtueel begrenzen.

hc

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:22

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Definieer ´gehoorzaam´. Is dat het individuele karakter of de mate van opvoeding en scholing?

Dressuur = de kunst van het dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal = ´gehoorzamen´ Pling

De mate van opvolgen van signalen = mate van ´dressuur´= mate van gehoorzaamheid.

Een paard met een relatief prominent eigen karakter, eigen individualiteit, zal bijvoorbeeld leidmerrie zijn van een familiegroep, of de haremhengst.
Het ligt voor de hand dat het meer flexibiliteit, meer creativiteit van de opleider vraagt om met deze paarden een gelijke mate van ´gehoorzaamheid´ te bereiken dan met een paard dat in de familie meer een ´volger´ is.

Wanneer Russel bedoélt dat alleen ´volgers´ bitloos gereden kunnen worden, mist ze de essentie van het leiderschap in de ethologie van het paard en de essentie van het verschil tussen beperken en virtueel begrenzen.

hc

Dit is wat ik mijn vorige post probeerde uit te leggen.
ik ben het hier dus mee eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:25

lique schreef:
,wat ik wel jammer vind dat je geen wedstrijden mag rijden zonder bit,

??? Je mag verschillende takken van paardensport in wedstrijdverband beoefenen!

Je kan inderdaad en logischerwijze geen wedstrijd in klassieke ringdresssur rijden omdat je bitloos geen klassieke dressuur beoefent maar iets anders.
Klassiek dresuur is een methode van dresseren, van gehoorzaamheid bereiken op signalen waarbij variatie in druk op het bit elementair is.
Zonder bit ontbreekt een voor het klassieke essentiële, want op zích letterlijk en figuurlijk klassieke!!!, communicatiemiddel.

hc

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:39

Huertecilla schreef:
russel schreef:

hc

ik heb een ''alfa merrie'' en rijd dus gewoon bitloos,maar we gaan weer offtopic geloof ik ,
geloof dat hij geopent werd als wat vriendelijker is,met of zonder bit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:39

lique schreef:
ik heb een ''alfa merrie'' en rijd dus gewoon bitloos,maar we gaan weer offtopic geloof ik ,
geloof dat hij geopent werd als wat vriendelijker is,met of zonder bit

...en het antwoord is: niet van toepassing, want het is niet het míddel waarmee gecommuniceerd wordt maar de manier waarop gecommuniceerd wordt welke meer of minder ´vriendelijk´ is.

´Vriendelijk´ is daarbij op zich al een lastig begrip omdat álle dressuur en élke weg daarbij onder de streep het manipuleren van het paard om het te laten doen wat wij willen betreft.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:58

HC gebruik eens normaal lezende woorden....

Ik heb gewoon een erg eigenwijs mormel en hij zal gewoon zijn zin doordrijven en natuurlijk heeft hij zijn volgzame dagen. Het is ook zeker geen paard waar je dressuur mee moet gaan doen want dan kom je zijn momenten en dagen tegen dat hij geen zin heeft en geen zin is geen zin, al ga je er 2 uur op en pak je hem aan, het maakt niet uit. Van een paard win je het niet.

Ik ben er dol op hij blijft ook bij mij, maar als hij oud is en ik ga een 2e kopen, dan kijk ik wel degelijk naar werkwilligheid en volgzaamheid. Mijn paard staat altijd mijlen ver van de groep af, gaat gewoon zijn eigen gangetje, is niet groepsgebonden, de rest staat gewoon steeds bij elkaar in de zelfde wei, hij is daar weer te eigenzinnig voor en als ze naar hem toe komen, gaat hij weer weg..... naar de andere kant van de wei of de andere wei Verward trappen en bijten doet hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:06

lique schreef:
misschien dat het niet gelijk vlekkeloos gaat ,maar oefenen oefenen, oefenen en nog eens oefenen,
je kunt je ook afvragen waarom wil je paard na stal ,waarom heb ik moeite hem stil te houden ,bij jou is het dus zo dat het paard bepaald,ook daar kun je aan werken,het heeft misschien niks met ruiterschap te maken maar wel met leiderschap Knipoog

Moniek ben vanmorgen de bossen weer in geweest en ik ga regelmatig. Lekker rustig gehouden en op weg naar huis is het altijd haast en dat is vervelend. Een klein stukje gedraafd en over een bos-hindernisje, dan gaat de knop om en knallen en uit zichzelf nog even 2 hindernissen die hij op een onbezonnen manier neemt, dan heb ik heel veel moeite en meters nodig hem stil te zetten, oke weer stil, weer stappen en bij een klein boomstammetje met een klein drafje er weer overheen. Weer aan de kletter en dan knoepert hard, hoofd naar beneden, neus naar voren en rammen maar. Dat is gewoon ongehoorzaamheid en niet iets wat per ongeluk bij hem voorkomt. Dat oefenen en oefenen bitloos, hoeft niet in de bak ontzettend braaf, sukkeldrafjes, sukkelgalopjes. Buiten is gewoon andere koek en daar wordt ik heel moe van. Luistert niet naar stem maar een ophouding gaat hij gewoon tegen in en ik ben niet sterk en groot en zwaar en moet echt mijn puf erin zetten hem tot stilstand te krijgen. Gehoorzaamheids oefeningetjes doet hij dan wel, want heb het in den treure geoefend buiten, maar steeds weer die kolder in zijn kop en als hij echt een drambui heeft, gromt hij er op los hoor, is hij beledigd als wat en wordt hij steeds dwarser. Hij is nu 15 en ik hoop stilletjes dat ik over een jaar of wat lekkere relaxte ritjes kan maken bitloos en ook nog een klein hindernisje buiten, maar sinds vanochtend heb ik die hoop niet meer...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:29

Ok. van Russels comment gaan mijn haren overeind staan. Lees met me mee:
"ik heb gewoon een eigenwijs mormel", wat zal hij wel niet over jou denken? Dwarse paarden bestaan niet, alleen dwarse ruiters Knipoog
"ik ben niet sterk en groot en zwaar en moet echt mijn puf erin zetten hem tot stilstand te krijgen" Je mist het punt hier...
"al ga je er 2 uur op en pak je hem aan" Krijgt hij alleen maar conditie van en je lost er niks mee op.
"dat heeft niets met ruiterschap te maken maar met type paard", nee het gaat erom HOE de ruiter omgaat met het individuele karakter van het paard, hoe ga je waarmee om. Dus ruiterschap.
Ik heb zelf ook een zogenaamd 'onmogelijk' paard, maar er bleken haar gewoon een hoop dingen dwars te zitten, wat zij op haar manier oploste. Gelukkig ben ik verder gaan kijken. Ik kan mijn paard onmogelijk de schuld geven van mijn eigen (of een anders) fouten. En ik probeer je nu niet af te branden, laten we het fatsoenlijk houden, maar verdiep je eens in je paard. Er moet een 'waarom' zijn. En dan niet dat het een eigenwijs mormel is...

Het duurde bij mijn paard en mij ook een tijdje voor IK veilig naar buiten durfde zonder bit (ze vind het enig om sprintjes te trekken, dus oefenen oefenen oefenen op de zogenaamde gehoorzaamheid), maar we zijn er toch gekomen. En dat zou ik niet meer willen missen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:50

Ik heb een vreselijke dominate ruin, ben niet sterk, niet zwaar en hij kan heel leuk zijn eigen zin op leggen, hij trekt zich weinig aan van mensen als hij daar geen zin in heeft...
Buiten is niks leukers dan keihard rond racen, plus dat hij twee maal een ongeluk heeft mee gemaakt met een brug en een trekker. Is hij dus knap bang voor.

Was dus ook een zeer leuke cominatie toen ik hem als 14jarig meisje als hengst in mijn handen kreeg... Durfde uit eindelijk niet meer buiten te rijden.

Kan op dit moment met hem gaan wandelen aan een lang touw, zodra er een trekker langs komt raakt hij in paniek. Maar wil niet bij me weg, hij springt wat heen en weer maar wil niks liever dan bij mij blijven. Zelfde als ik er op zit.

Met of zonder bit, met mijn hele lijf Ho = Ho. Bedoel dan niet met alle kracht trekken. Gewichts hulpen, zit hulpen stem ect. Hij legt mij niet zijn wil op, en andersom ook niet. Is niet nodig. Ook negeert hij me niet, met niks niet altijd let hij op mij.

Hij is niet verandert ofzo, tegen over anderen kan hij net zo dominant en vervelend zijn. Onze 'band' is anders geworden.

Misschien een onsamenhangend verhaal, maar wat ik bedoel het is niet de schuld van het paard dat hij 'onhandelbaar' is. Misschien ook niet door de huidige ruiter, maar wel deels door mensen en een slechte band tussen mens en paard.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:09

russel schreef:
lique schreef:

Moniek ben vanmorgen de bossen weer in geweest en ik ga regelmatig. Lekker rustig gehouden en op weg naar huis is het altijd haast en dat is vervelend. Een klein stukje gedraafd en over een bos-hindernisje, dan gaat de knop om en knallen en uit zichzelf nog even 2 hindernissen die hij op een onbezonnen manier neemt, dan heb ik heel veel moeite en meters nodig hem stil te zetten, oke weer stil, weer stappen en bij een klein boomstammetje met een klein drafje er weer overheen. Weer aan de kletter en dan knoepert hard, hoofd naar beneden, neus naar voren en rammen maar. Dat is gewoon ongehoorzaamheid en niet iets wat per ongeluk bij hem voorkomt. Dat oefenen en oefenen bitloos, hoeft niet in de bak ontzettend braaf, sukkeldrafjes, sukkelgalopjes. Buiten is gewoon andere koek en daar wordt ik heel moe van. Luistert niet naar stem maar een ophouding gaat hij gewoon tegen in en ik ben niet sterk en groot en zwaar en moet echt mijn puf erin zetten hem tot stilstand te krijgen. Gehoorzaamheids oefeningetjes doet hij dan wel, want heb het in den treure geoefend buiten, maar steeds weer die kolder in zijn kop en als hij echt een drambui heeft, gromt hij er op los hoor, is hij beledigd als wat en wordt hij steeds dwarser. Hij is nu 15 en ik hoop stilletjes dat ik over een jaar of wat lekkere relaxte ritjes kan maken bitloos en ook nog een klein hindernisje buiten, maar sinds vanochtend heb ik die hoop niet meer...

ten eerste ik heet lique (angelique) en geen moniek... Haha!
maar als je paard zo op de kletter slaat als hij hindernisjes neemt buiten ,waarom neem je dan die hindernisjes?in feite weet je dat hij daarvan opfokt raakt, dus eigelijk werk je het zelf in de hand,
laat die hindernissen lekker voor wat het is ,en spring lekker thuis (als dat wel goed gaat)
ga gewoon lekker relaxe ritjes met hem doen ,veel stappen etc..kleine stukjes draven ,als je perse wilt galoperen doe dat dan ook kleine stukjes en niet op vlakke stukken,
zo gaat het paard vanzelf ervaren dat het ook relax kan zijn buiten,
want als jij op een paard zit dat niet te houden meer is tijdens de rit ,ga je boos worden ,verkrampen misschien wordt je onzeker of heb je dr gewoon de pleuris in ,dat slaat allemaal over na jou paard,
ik snap je frustratie wel hoor,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:02

russel schreef:
HC gebruik eens normaal lezende woorden....

Pardon?

Ik gebruik heel normaal ABN en ben Jip noch Janneke Haha!
Gebruik je hersens of een woordenboek maar Pling

hc