Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:48

ni3ki3 schreef:
Ze worden ook wel op 1 of andere manier voor de suly of kar gebonden dat ze niet kunnen galoperen.
Heb daar wel eens wat over gelezen.. zou je misschien eens moeten google...

Als dat eens kon... ROFL Kleine nuance: ze worden niet 'zo voor de kar gebonden dat ze niet meer kunnen galopperen', ga maar eens een dagje kijken op de drafbaan; het aantal dravers dat in de koersen in galop aanspringt is niet op 2 handen te tellen denk ik. Knipoog
Vaak zie je wel bepaalde hulpteugels, maar die helpen het paard in rendraf in balans te houden. Het paard kan er tegenaan 'leunen' en heeft zo steun om harder te gaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:01

Ik denk dat ni3ki3 in de war is met pacers (telgangers). Daar worden hopples gebruikt om ze in de pace te houden. In Nederland zijn die niet toegestaan, maar we hebben dan ook geen telgangraces.

springtype

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:41

Nina_rex schreef:
@ Bucas: Dat hoor je vaker, maar is m.i. echt een vooroordeel. Niet alleen heb ik het zelf nog nooit gezien, maar hoe zie je dat voor je? Paard springt in galop, je straft hem af (hoe? Door te slaan?), en dan gaat hij alleen nog maar harder galopperen. Haha!
Het paard wordt gewoon teruggenomen naar de draf. Ook wordt er bij een paard dat snel in galop gaat kritisch gekeken naar dingen die zijn balans in rendraf kunnen verbeteren, zoals kleine aanpassingen aan het beslag of de tuigage.
En zoals al eerder gezegd, er zijn ook trainers die hun dravers juist in galop trainen, voor de balans en souplesse. En vrijwel alle dravers gaan in de wei in galop, en dan is er niemand om het 'af te straffen' hoor... Knipoog

springtype schreef:
heey,,
ja een draver kan galoperen maar ik vin het onzin dat sommige mensen zeggen dat een harddraver die op een drafbaan heeft gelopen kan verzamelen..... ik heb nog nooit een hardraver z dressuur zien lopen... Tong uitsteken

Natuurlijk kan een draver net als andere paarden leren verzamelen. Door hun bouw (lange achterbenen die wat meer achter het lichaam staan ipv. eronder, soms wat overbouwd) kan het wat meer moeite kosten om dat te bereiken dan bij paarden die gebouwd zijn voor verzameling, zoals barokke rassen. Hier een paar foto's ik weet niet of je dit genoeg verzameld vindt? foto foto
En om een voorbeeld te laten zien van een draver in een verzameld galopje (filmpje is van Equinecoach): http://www.zippyvideos.com/676127734523 ... im0191/%22

jepp het paard galoppeerd aardig verzameld voor een draver maar net wat je zegt lange achterbenen ik denk dat een draver ook behoorlijk moeilijk op zijn acherhand gaat zitten in de galop op het filmpje zie je het paard ook op zijn voorhand lopen..
wel verzameld maar nog lang niet goed genoeg het zal best mogelijk kunnen zijn maar ik denk dat als jij serieus dressuur wil rijden het ver zoekt om een draver aan te schaffen...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:40

@Springtype, waaruit maak jij op dat ze op de voorhand loopt? Haar lange achterbenen vertekenen misschien, maar dit paard loopt niet op de voorhand.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:10

Misschien ben ik daar wel mee in de war indd.

maar ik bedoel dus niet op de de drafbaan zelf. dat is indd niet toegestaan. Ik bedoel echt tijdens trainingen, wat mensen er thuis of op stal mee doen. Ik heb dat ook al vaker gehoord, gelezen en gezien....

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:49

ni3ki3, wat je nu zegt, is puur giswerk. Je hebt het gezien? Waar dan? Ik kom al jaren over de vloer bij verschillende trainers, en ik heb er echt nog nooit van gehoord!! Alleen die hopples, waar Wendy het over heeft, die gebruikt worden voor pacers. Aangezien die niet in Nederland voorkomen, heb ik echt geen idee waar jij het nu over hebt.

Ik zou ook echt niet weten wat voor riempje je aan je paard moet binden om te zorgen dat hij blijft draven. De enige oplossing die ik ken als het paard dat ik train in galop springt, is het terugnemen in draf.... Heb je misschien een foto ofzo als voorbeeld?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:14

Het enige andere wat ik kan bedenken zijn elleboogbeschermers. Kan zo even geen foto vinden, helaas.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:19

Ik zal is zoeken....
(even verduidelijking) Heb het niet gezien op een stal ofzo hoor, zo bedoelde ik dat niet.... dus begrijp dat even niet verkeerd.. Bedoel op tv en kan best zijn dat t helemaal niet hier in nederland was.
Maar zal kijken of ik er wat van kan vinden....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:22

Wat je op tv ziet is over het algemeen Amerikaans, de laatst keer dat er nederlandse drafsport op was kan ik me niet herrinneren Clown In Amerika racen ze ook met pacers, dus dan zal je de hopples wel gezien hebben.
Voortaan wel even bedenken wat je roept voordat je het roept Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:23

Peetje schreef:
ni3ki3, wat je nu zegt, is puur giswerk. Je hebt het gezien? Waar dan? Ik kom al jaren over de vloer bij verschillende trainers, en ik heb er echt nog nooit van gehoord!! Alleen die hopples, waar Wendy het over heeft, die gebruikt worden voor pacers. Aangezien die niet in Nederland voorkomen, heb ik echt geen idee waar jij het nu over hebt.

Ik zou ook echt niet weten wat voor riempje je aan je paard moet binden om te zorgen dat hij blijft draven. De enige oplossing die ik ken als het paard dat ik train in galop springt, is het terugnemen in draf.... Heb je misschien een foto ofzo als voorbeeld?

Trouwens niet terecht dat je zegt dat het giswerk is. Dat weet je helemaal niet of ik iets uit mijn duim zuig. Dat neem je aan, vindt dat niet terecht omdat dan gelijk hier te plaatsen.
Ik heb het echt ergens gelezen/gezien...
Maar zoals al gezegt ik zal er even naar zoeken. en zoals ook al gezegt ik kan mij vergist hebben in dat pacers..
Dus alsjeblieft even niet gelijk beschuldigen, want bedoel het heus niet verkeerd en ik ga op zoek...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:26

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:36

Sorry ik kan het even niet vinden..
Ik weet wel dat ik er toen van geschrokken was en het behoorlijk on(dierlijk)menselijk vond.
Zal wel in Amerika geweest zijn dan, sorry voor de ophef.
Als ik het ooit tegen kom, zal ik het eens plaatsen.
Binnenkort nog wel eens een keer kijken.
Trouwens dat ik dat ergens gelezen heb, betekend niet dat elke eigenaar van een draver die ze in de draf/rensport wil uitbrengen dat doet. Dus voel je alsjeblieft niet gelijk beledigd of veroordeeld als draver houder..
Ik blijf er wel echt bij dat ik zeker weet dat ik het ergens heb gezien/gelezen, jammer dat ik het niet meer weet. Maar het gaat hier niet om het gelijk hebben, dus laat ik het hier even bij.
Bedankt voor de reacties, heb wel weer wat meer geleerd.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:17

De hobbles zijn ook gebruikt voor dravers. Een paar jaar geleden is er ook iemand geweest die ermee probeerde te koersen, maar die is toen snel van de baan geplukt. Dit wordt overigens niet standaard (en ook niet regelmatig) gebruikt om een paard te laten draven, want ten eerste is het levensgevaarlijk en ten tweede, als ze niet zonder kunnen harddraven, heb je er nog niks aan en als ze het dus kúnnen leren, zal het ze op een nromale manier worden geprobeerd te leren

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:49

Mijn draver gallopeerd als de beste! Aan de longe en onder het zadel. De draf dat is een ander verhaal. Eerst huppelt ze een beetje best raar gevoel. Maar zit wel lekker.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:30

Mijn excuses ni3ki3, ik vond je nogal beschuldigend overkomen, vandaar mijn heftige reactie. Je zegt namelijk dat je het al vaker hebt gezien, gehoord en gelezen, vandaar dat ik zo reageerde. Maar goed, je legt het later duidelijk uit. Ik denk dat je ook wel eens elbow-boots kunt bedoelen. Die hebben sommige paarden om, omdat hun loop ervoor zorgt dat ze hun eigen ellebogen raken. Dat is dus net zoiets als peesbeschermers. Ik hoop dat je toch nog een voorbeeld kunt vinden! Lachen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:56

Ik neem aan dat het ze is aangeleerd!

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:40

die van mij kan super galopperen onder zadel Haha! alleen wat sneller dan een normaail rijpaard iemand tips voor me om rustiger te kunne galopperen ivb spring wedstrijden en miss hoe ik ze wissels leer???
gr angela

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:07

Ik heb er inderdaad ook wel eens over gehoord dat dravers bij de geboorte niet meteen kunnen galopperen!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:19

Sorry Nancy, maar dat slaat werkelijk nergens op. Een draver wordt gewoon geboren met 3 gangen. Sommige hebben misschien een minder ontwikkelde galop, maar hij zit er zeker op....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:13

Dravers worden inderdaad gewoon geboren met 3 en vaak zelfs meer dan 3 gangen (veel hebben aanleg voor tolt en telgang). Dus ook galop kunnen ze gewoon hoor, al zal de een liever en beter galopperen dan de ander. Vooral veel laterale aanleg (telgang) zal er in de praktijk voor zorgen dat zo'n paard minder goed en graag galoppeert. Maar de meeste galopperen als veulentje al vrolijk door de wei. Knipoog
Een bewijsje, mijn draver als veulentje (paar dagen oud) in galop:

Afbeelding

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:45

nou die van mij galoppeerd super ze leert steeds beter!! kan nu zelfs relaxt galopperen nouja laat k het zo zegge ik heb der knoppie gevonden!! ze kon het al!!

kilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:48

het is hem aangeleerd om niet te galoperen

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:08

en dat kan je eruit krijgen!! gewoon goed en veel oefenen!

oxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:04

Mijn draver galoppeerd ook met de dag beter! De eerste keer ging eerst een paar rondjes heel hard in draf de bak door, maar nu springt hij aan wanneer ik wil en zolang ik wil. Wel zijn de eerste passen mooi, echte galopsprongen, en daarna worden ze minder. Maar hij zit heerlijk moet ik zeggen OK dan! !