Weer terug in de wilde natuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Weer terug in de wilde natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:07

Het is toch ook maar een vráág? Het zal toch niet gebeuren IRL dus wat maakt het uit of ik het heb over 50 hectare of 5000000 hectare? En of ik het heb over Amerika of NL. Rolleyes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:23

Ik zou het in ieder geval niet doen!
Ik wil zelf ook nog wat aan m'n paard hebben, misschien egoistisch maar dat zij dan maar zo.
Imo hebben al mijn dieren een prima leventje incl de, naar mijn mening, juiste verzorging en aandacht.
Ik vind persoonlijk dat als je een paard hebt om alleen maar in een natuurgebied te laten lopen, dat je dan net zo goed geen paard kunt hebben.
Ik vind persoonlijk dat je er wel iets mee moet doen, of dat nou dressuurrijden, vrijheidsdressuur, boscrossen of een veulentje fokken is, kan me niets schelen, dat moet een ieder voor zichzelf weten. Maar een paard bezitten en er helemaal niets meedoen behalve eens gaan kijken of hij nog niet voor mal ligt ? Verward

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:36

Huertecilla schreef:
1.000 hectare is nog niets..... Zoals ik al schreef zijn de bepaald niet overmeten Oostvaardersplassen al 6.000 hectare.
Verder ga je met een vraag over Frankrijk of Amerika HELEMÁÁL naar een rare vraag.
´Zou jij jouw paard in Amerika in de natuur loslaten als dat kon?´
Welnu, dat zou faunavervalsing zijn en die wordt dan afgeschoten.....

Zet een paard eerst maar eens gewoon 24/7 met speelmakkers buiten, waar danook.

hc

Nu kunnen we vallen over ieder woordje natuurlijk Knipoog
Maar ik denk dat Inge gewoon bedoelt of de bokkers hier hun paard volledig vrij zouden laten, in wat voor gebied dan ook en van welke grootte dan ook, als die mogelijkheid er zou zijn Vork

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:40

De eigenaren van m'n verzorgpony's hebben nog een tinker×shire, die in zo'n groot natuurgebied leeft. Je kunt daar je paard gewoon laten lopen, het is daar érg groot, weet niet hoe groot precies. Ze staat daar omdat ze erg lastig was en ze nog niet meekon met de verhuizing, maar ze worden wel gecontroleerd(met een jeep rijden ze daar in dat gebied, zo kun je ook kijken naar je paard) en ze geven ook wormenkuur enz.
Je ziet daar ook echt kuddes enz, (gezien op een foto) erg leuk! Lekker natuurlijk Lachen

Ik weet niet waar dit is trouwens Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:04

Even ter referentie.
Goede kennissen van mij hebben in een bergmassief centraal in spanje een kleine (deze zomer 6) groep paarden in een natuurlijk gebied van 30.000 hectare lopen.
Die paarden leven er ideaal.

Het punt is dat de paarden die daar rondzwerven geen rijpaarden meer zijn. Hoewel de leidmerrie van een zender voorzien is en de groep vrij makkelijk te traceren is, is dit geen optie als je eens wil rijden.
Zij wonen zelf middenin het gebied en ik heb er van het voorjaar twee windmolens gebracht opdat ze wat meer electriciteit kunnen opwekken. Was nog een hele toer om er te komen!!

Zij hebben daarom dus ook een paar paarden in paddocks met een afgezet stuk vallei om op te rijden. De rest is.... voor de ´leuk´. Leuk tussen aanhalingstekens want ook een dergelijk groot gebied is in de huidige wereld te klein omdat de moderne mens geen last van dieren wenst, nul. De vrijlopende groep paarden is dan ook een enorme zorg waar ze regelmatig van wakker liggen en waar binnen afzienbare tijd toch een hek op een kleiner stukkie omheen moet.
Rijpaardhouden kan het beste op een ruime weide bij huis. In míjn ogen eigenlijk alleen maar bij huis. Dagelijkse kwaliteitstijd is dan mogelijk en je bouwt doordat je ze zíet leven kennis en begrip op. Dat is de enige weg naar een fijn ´natuurlijk´ ríjpaard.
Paardrijden is op zich volledig tegennatuurlijk en dat rijmt niet met een paard vrijlevend in de natuur....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:20

Ander concreet voorbeeld letterlijk dichter bij mijn huis.
Boven in de Sierra San José is een vrijwel ontoegankelijk natuurlijk gebied. Daar liggen ook ´De Verborgen Valleien´. Hoewel een doorn in het oog van ecologisten heeft een familie geitenhouders daar eeuwenoude weiderechten waar níet aan te tornen valt.
Zij hebben daar ook vier paarden lopen. De leidmerrie loopt met kluisters en een luide bel. Dat zijn de middeleeuwse versies van zenderlocalisering en omheining.
Deze paarden kunnen hier alleen zó lopen omdat het gebied afgelegen is en nagenoeg ontoegankelijk.
Wedeom hebben ze deze paarden alleen voor de heb en de paar veulens die ze kunnen verkopen. Erop rijden is geen praktische realiteit.

Voor laatste concrete voorbeelden verwijs ik naar de Camargue en vooral de Cota Doñana. Daar lopen paarden óf los als een vorm van extensieve veelteelt, óf staan ze als rijpaarden op stal.
De jaarlijkse ´saca de las yeguas´ via ´el rocio´ door de marismeños van Huelva is een uniek gebeuren en één van de laatste trashumancias van europa. Dit is tegelijk de jaarlijkste ´oogst´ en -controle van de paarden.

Nogmaals, rijpaardhouderij en vrijlevende paarden gaan niet samen.

hc

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:40

wat is precies een "vrijlevend paard"? als je bijv. de przewalski's bedoeld is dat niet mogelijk, tuurlijk niet. de voorbeelden die jij noemt, met name van leidmerrie met kluisters en bellen vind ik niet vrijlevend. De koniks in de Oostvaarders plassen of bij mij inde buurt in de duinen ook niet, maar die zijn er voor de begrazing van het gebied, niet voor de leuk. toch hebben die beesten het prima, zien er super uit en, voor hoever een paard daarbij stil staat, gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:42

Ik vraag me eigenlijk af of ik ze daarmee gelukkig maak?
Staan hier ook samen met andere, zomer en winter.
Lekker spelen in een groep vinden ze fijn, maar ze komen zo ook regelmatig een aai bij mij halen..vinden ze echt fijn. Ik ook daar niet van, maar de paardje sook, anders zouden ze niet zelf komen schat ik zo Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:42

Huertecilla schreef:
De jaarlijkse ´saca de las yeguas´ via ´el rocio´ door de marismeños van Huelva is een uniek gebeuren en één van de laatste trashumancias van europa. Dit is tegelijk de jaarlijkste ´oogst´ en -controle van de paarden.

Off topic: ik ben eigenlijk per ongeluk (op zoek naar een drankje na bezoek aan de kust) in El Rocio terecht gekomen.
Ik keek mijn ogen uit daar Wow!

On topic: ik zou mijn oudere paard daar niet meer loslaten, gewoon omdat dat sneu zal zijn.
Mijn jongere paard had als opfok nog wel een leuke optie kunnen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:16

mel86 schreef:
wat is precies een "vrijlevend paard"? als je bijv. de przewalski's bedoeld is dat niet mogelijk, tuurlijk niet. de voorbeelden die jij noemt, met name van leidmerrie met kluisters en bellen vind ik niet vrijlevend. .

Jammer dat jij die éne leidmerrie als enige op jouw netvlies krijgt. Al deze paarden kunnen in een enorm gebied, VEEL groter dan de koniks in de Oostvaardersplassen hebben en in een miníeme populatiedidchtheid kun kostje zelf opscharrelen.

Mijn kennissen in centraal spanje zijn een perfect voorbeeld van de kern van de tegenstrijdigheid.
Hun groep van 6 paarden staat in een berggebied van 5 keer de Oostvaardersplassen... Ze kunnen ze mbv de peilzender makkelijk vinden, de groep komt als ze geroepen worden en enkele zijn onder het zadel gebracht.
Bijzonder indrukwekkend en erg leerzaam. Ik ben erg blij dat ik hen met hun voortplantingsdilemma heb kunnen verderhelpen.

Om te ríjden echter hebben ze 3 paarden bij huis staan Pling
In de dagelijkse praktijk van praktische beperkingen is het namelijk niet realiseerbaar om er met de peilzender in de terreinwagen op uit te gaan om je paard(en) te zoeken, te roepen en naar huis te leiden.
Zoals mijn kennissen dat moeten doen:
- bepalen waar de groep is
- hopen dat ze de volgende dag daar niet ver van weg zijn en ze naar de dichtsbijzijnde schapen-/geitenkoraal leiden en later op de dag of de volgende naar huis leiden
- daar in de paddock zetten en de vacht wat fatsoeneren
- dag 4 of 5 kan er dan gereden worden.....

Kortom, kies maar. Rijpaarden of tja... hoe wil je die paarden noemen die eigenlijk als faunavervalsing rondlopen en verder nergens voor ´zijn´?
Die in de Cota Doñana zijn puur extensieve veeteelt voor hoofdzakelijk vlees.

Zullen we het maar bij rijpaarden houden en ons druk maken hoe je die het meest paardgericht kan houden? Lijkt me een stuk concreter en blijkbaar al uitdaging genoeg.

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:43

niet nu.... ik geniet nu nog veel te veel van het spelen, wandelen, knuffelen etc met Toos en Donder. wanneer zij beiden ouder zijn en 'toe' zijn aan hun pensioen...GRAAG!
dan geloof ik dat ze op een natuurgebied (zand, modder, gras, kruidjes, bomen, water etc) nog veel fijner staan, dan op het weiland waar ze nu 24-7 staan

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:04

Huertecilla: waar zie je staan dat mensen die ze wel los zouden willen laten, er ook nog op zouden willen rijden? Iedereen zegt: als ze met pensioen gaan, ed.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:40

Ik heb mijn paarden voor mezelf.
Dus ik zou ze niet loslaten in een natuurgebied.
Wel als dat gebied het toelaat dat ik ze gewoon nog kan zien,en er op kan rijden.
Anders niet..

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:35

Ja dat lijkt me wel leuk. Maar nederland is al zo klein.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:46

Nee, ik zou dat niet doen. Niet met de paarden die we nu hebben in ieder geval.

Hier in de buurt is ook een natuurgebied waar je je paard kan brengen. Ik weet van twee mensen die dat hebben gedaan. Eén pony van 18 mocht met pensioen en één moeilijk paard van vijf jaar werd daar "gedumpt" nadat de eigenaar overleden was.

Oh wat zou dat fijn voor die beestjes zijn.

De pony heeft de eerste winter niet eens overleefd en de tweede zat tot op zijn rug onder de mok, had wormen en was sterk vermagerd. Die laatste hebben wij gekocht en is nu een gezonde, stralende fokmerrie.

Mijn eigen pony heb ik al 12 jaar (ze is nu begin twintig) altijd mee gereden elke dag aandacht en elke winter onder een dekentje. Denk niet dat ik haar er nu een plezier mee zou doen.

Hier staan ze ook op de wei met soortgenoten, alle vrijheid, maar ook de dagelijkse verzorging, medische verzorging, hoog kwaliteit voer en er is altijd iemand om een oogje op ze te houden. Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat ze erop vooruit zouden gaan in een dergelijk natuurgebied.

De natuur is hard en niet te onderschatten Knipoog