natural (op) vakantie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: natural (op) vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:40

anniee schreef:
Ongelooflijk hoeveel zij hebben geleerd bij terugkomst.

Dát is waarom ík meerdaagse trips maak. Nergens anders om.
Ik maak daarom het liefste echt eenzame ritten door zo moeilijk mogelijk terrein etc. opdat we het echt sámen MOETEN klaren.
Ik zorg er uiteraard voor dat mijn paard de ervaring heeft dat het samen onder mijn leiding succes is. Wat je daarmee aan vertrouwensbasis opbouwt is goud waard.

Voor zadeluren of de hoeveelheid kwaliteitstijd hoef ík het niet te doen: maak elke dag een ´dagtrip´ Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:29

Net terug van een wandeling met Capricho.
Op zich is hij bekend met de klim naar de pas van Alfarnate maar niet eróver.

Een enduro(motorfiets)vriend van me heeft op zijn motorfiets een of-road route naar de kust voor me verkend. Die hebben we op stafkaart getekend.
Ik ben nu met de ervaren Arabella het eerst, zwaartse deel van die roue aan het rijden om de lastigste stukken routine te maken en de aansluitingen te vinden.
Het is de bedoeling die trip in oktober te maken met haar.

Daarná, als het voor mij geen zoeken meer is, ga ik het met de onervarener Capricho rijden.
Vandaag was zijn eerst wandeling over de waterscheiding. Het is ook een klimaatscheiding tussen landklimaat en mediterraan klimaat. Een totaal andere ´wereld´ voor de paarden.
We zijn maar een paar honderd meter afgedaald maar hebben daar ruim de tijd voor genomen. Hij stond alle luchten aandachtig op te nemen en de uitzichten echt te bestuderen. Hij wilde eigenlijk heel graag vérder. Desnoods gewoon linea recta de helling af Haha!
Helemaal goed en prima moment om terug te gaan, als hij zin heeft vérder te gaan. Volgende keer loop ik de pas helemaal naar beneden. Gaan we wat drinken in de Venta de Alfarnate en weer terug...
In zijn drang naar avontuur heb ik voorzien door op de terugweg een paar stukken door het hellingbos langs de pasroute te klauteren.

Is ook voor míj waanzinnig goede training voor de raids OK dan! en de paarden bouwen solide zelfvertrouwen op Pling

hc

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:01

Wij hebben een vakantiehuis voor mensen die met hun eigen paard op vakantie willen en ik moet zeggen dat ik nog nooit iets gemerkt heb aan de "gast"paarden dat ze stress hebben als ze bij ons zijn (behalve dat er een aantal waren die niet meer mee naar huis wilden Haha! ) Ook van onze gasten heb ik nog niet gehoord dat hun paarden anders reageerden tijdens buitenritten in "onze" bossen dan in hun eigen omgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:12

Hé wat grappig, een advertentie-

Doet me denken aan een dierenkliniek vragen of een entverplichting zin heeft of aan de boomloos-zadel verkoopster of een boom goed is
Haha!
hc

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:36

Huertecilla schreef:
Hé wat grappig, een advertentie-

Doet me denken aan een dierenkliniek vragen of een entverplichting zin heeft of aan de boomloos-zadel verkoopster of een boom goed is
Haha!
hc

Nee hoor, absoluut geen advertentie, gewoon een ervaring!! Net zoals ik ervaar dat als mensen met hun paard op vakantie zijn, ze op de een of andere manier veel relaxter met hun paard omgaan.
Als ik de intentie van een advertentie had, dan had ik het wel anders aangepakt! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:10

Noppert schreef:
Nee hoor, absoluut geen advertentie, gewoon een ervaring!!

Perceptie is realiteit.

Ík lees het als een duidelijk niet onafhankelijke inbreng met een verborgen agenda.

Verder geeft het ´niet meer weg willen´ waarschijnlijk de weerstand tegen vervoeren aan. Ook dat ís stressvol voor een paard en opvoeding en gewenning kan de drempel lager maken net als tegen het verkassen op zích. Dat verandert echter niets aan het progamma waarmee paarden geëvolueerd zijn: alle verandering, alles wat anders is, houdt potentieel een gevaar in.
Niet per definitie een reden om níet op pad te gaan, doch wel realistisch om rekening mee te houden. Volkomen onrealistisch en potentieel schadelijk voor paard en ruiter om wat anders te beweren....

Goed overdacht en -voorbereid kan het een fantastische, verdiepende leerervaring zijn voor de combinatie door de kwaliteitstijd die in een vakantie geïnvesteerd kan worden. Je kan je als ruiter ook afvragen of je voor die kwaliteitstijd tijdens de vakantie het paard moet verkassen. Of dat in het belang van dat páárd is, want dat is het zélden.

Mijn paarden zijn HEEL VEEL gewend doch het in niet in hún belang dat ik meerdaagsen rij en zij daardoor uit hun familiegroep zijn. Dat doe ik, inclusief de leerdoelen, voor míjn lol.

hc

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:32

Nou ik lees het niet als een advertentie hoor, meer als inbreng van iemand die aan de andere kant staat Knipoog Hetzelfde hoor ik ook altijd van de andere campinggasten; de paarden zijn daar relaxed en doen veel afwisselender werk dan thuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:05

Wel dit topic gaat over de kant van het paard binnen onder de kop ´natural´. In dit geval concreet de natuur van het paard.

Het progamma paard als prooidier op zich is helder: stress door verandering. Het begrip ´stalmoed´ komt tenslotte niet uit de lucht vallen en trailerladen geen onderwerp voor vele kursussen en dvd´s omdat de meeste paarden daarin graag op pad gaan Pling

In VrijRuiter 6-2004 staat een verslagje van een voorbééldige, goed overdachte en HEEL goed opgezette trip door Drenthe. De jongedames lieten zelfs door familie een kleine caravan telkens naar het volgende overnachtingsadres rijden zodat ze zonder bepakking konden rijden
Perfect voorbereid en toch.... paarden in paniek eerste nacht en zorgen over snelle conditieverlies.

In Freizeit im Sattel begon September 2005 een uitgebreid feuilleton van de Stefanies Traum. In deel 2 koopt ze een ander paard omdat paard 1, hoewel zeer betrouwbaar onder het zadel, volledig flipt van vervoer en nieuwe locaties.

Ik geef juist deze twee voorbeelden omdat het trips betreft waarbij de ruiters voorbeeldig over álle aspecten nadachten en de tochten op zich verder goed verliepen.

Ook een paard is zichzelf en diens ervaringen.
Dat laatste kunnen we door goede voorbereiding aanwenden om voor ónze lol trips te maken. Door op je netvlies te houden dat een paard in de regel stress krijgt van verandering kan je er wat aan doen opdat dit zo weinig mogelijk is.
Het is niet paardgericht om hier je ogen voor te sluiten en nogmaals compliment hiervoor aan de ts.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:34

Tja, het ene paard heeft er lol in om op andere plaatsen te zijn en het andere gaat compleet overstuur ervan. Wat voor paard je hebt is voor een deel verankerd in het karakter van het paard, maar ook voor een deel voortgekomen uit ervaringen.
Als je met je paard op vakantie wilt, probeer eerst eens een nachtje weg samen met een stalmaatje en kijk goed hoe je paard er mee omgaat. Dan kun je besluiten om het verder uit te bouwen of om het maar niet meer te doen.
En ja HC, mijn paard gaat graag op pad, loopt ook zo de trailer in, want dan gaan we wat DOEN en dat vind zij leuk. Ander paard vindt ergens anders zijn wel leuk, maar de trailer een vreselijk ding, dus dat vergt wat meer oefenen dat dat akelige ding betekent dat we naar een leuke plek gaan. Nummer 3 vindt de trailer geen punt en een andere plek is reuze interessant en spannend, zodat je nauwelijks aan eten of zo toe komt, die moet nog oefenen in het verwerken van indrukken, maar al met al is op stap gaan voor hun toch leuk. Maar dat geldt absoluut niet voor alle paarden, ik ken er ook die je het beste lekker thuis laat zijn en alleen de eigen buitenritjes ermee doen.
Kijk naar je paard en bepaal dan wat er mogelijk en wenselijk is.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:52

Wij zijn van het weekend nog lekker "natural" weggeweest met de paarden.
Paarden in een grote wei, zwemmen in een plas water en slapen in een tipi tent of blokhut Haha! Dit alles op het schone Brabantse land bij Alphen. Zelf zou ik ook wel zo willen wonen maar dat is financieel helaas niet haalbaar Knipoog

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:39

mijn paardis enorm gauw gestresst bij veranderingen en onbekende dingen. Vandaar ook dat ik mij wel even zorgen maakte over de trektocht, een slag om de arm hield en ik het wandelen ernaast prettig vond om er voor haar te zijn.
Mijn ervaring was dat de eerste dag spannend was. de eerste kilometer liep ze zo te stressen dat ik bijna terug wilde gaan. Daarna hervond ze zich en kon ze zich redelijk redden de volgende 14 kilometer. De volgende dag had ze geleerd zuiniger om te gaan met haar energie en was ze vrolijk, nieuwsgierig en niet bang meer.
Een waardevolle les voor haar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:52

Fijne léérervaring!

Uitgaande van die 15 kilometer per dag, even een voorbeeldje.

Je loopt 15 kom. van huis en dan de volgende dagen 15 km. globaal in een cirkel op je huis. De 8ste dag loop je weer naar huis. Ben je 130 km. op pad geweest en was je óveral op een uurtje draven van huis....

Je kan er ook 20, 25 of 35 kilometer van maken Knipoog

hc

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:29

hihi dan moet je natuurlijk wel een gave omgeving wonen, Villanueva del trabuco bijvoorbeeld Haha!

Bij mij is er niet zo heel veel aan om een rondje met een straal van 15km te lopen. (hoewel het erger kan hoor...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:36

sandra83 schreef:
Bij mij is er niet zo heel veel aan om een rondje met een straal van 15km te lopen. (hoewel het erger kan hoor...)

Maak je er 30-35 van, ben je pakweg 250-300 kilometer op trip Haha!
en nee, vanuit Scheveningen kan dat niet tenzij je bij Lenie ´t Hart een kursus zeepaardje gaat doen.... Knipoog

Onze paarden lopen al dagelijk binnen een ´straal´(lees, veelhoek) van 20-25 kilometer om onze boerderij. Vandaar dat een stukje verder gelíjk een meerdaagse is Haha!

hc

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:28

tsss, maak me maar lekker!!! het leven is soms niet eerlijk, haha.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:40

Ach ik ben hier ook niet uit de lucht komen vallen. Kwestie van keuzes, waarbij het nergens ideaal is, want hier laat je wat, daar vind je wat.

hc