Monty Roberts, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:45

Jullie hebben allemaal overduidelijk de sticky niet gelezen.
Wat er ontstaat is geen vertrouwen... Wat er ontstaat is volgen vanuit opgedrongen leiderschap. Als je in een kudde kijkt, zie je ook dat paarden de leider volgen. Met een Join-up geef een psychologische schok van heb ik jou daar, idd zonder fases zoals Cassidy al zei. Idd, voor het blote oog geen agressie, maar psychologisch geweld.
Het is o-zo schattig en o-zo ontroerend, maar in mijn ogen absoluut niet de juiste manier.
Heb in mijn leven 2 keer de Join-up gebruikt. Een keer om het te leren (fout geweest, want dat paard is 4keer ge-join-upped in een uur, door 4 verschillende personen) en de laatste keer was 4 weken terug toen mijn vz paard dacht dat hij de baas over mij kon spelen en mij met geweld de wei uit wilde bonsjoeren. Dat was een levensgevaarlijke situatie, wat ik niet met PNH 1.2.3 kon oplossen...

Lees ajb de sticky in de post van Cassidy mensen!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:03

Je zet er iets heel goeds bij in jouw verhaal .
En dat is het stukje :In mijn ogen absoluut niet de juiste manier.
Juist in jouw ogen en die van Cassidy natuurlijk.
Jullie doen net of dat Monty alleen maar met join up bezig is.Volgens mij missen jullie dan toch steeds wel iets.
En de shows zijn natuurlijk ook maar heel beperkt en denk ik dat je verder moet gaan kijken hoe het eigelijk allemaal werkt.
En dat alle paarden die zij in handen hebben gehad nu dus psychologische problemen hebben?
Dan heb ik toch echt zeep in mijn ogen zeker en velen met mij.
Ik praat even over mijn eigen paarden nu en van emotionele wrakken zijn het hele fijne paarden geworden met heel veel vertrouwen, en dat was ook het doel.
Iedere keer als hier iets geschreven wordt , worden we met die sticky's om de oren geslagen.
Ik zie dingen het liefst zelf en tot nu toe zie ik alleen maar mooie dingen.

In plaats van dingen afkraken zouden we beter onze tijd verdoen met van elkaar leren en ervaringen uitwissellen en zorgen dat een heleboel paarden hier profijt van hebben.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:06

Sorry hoor, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. De mensen die op horse event waren hebben kunnen zien hoe zacht de join up was. Het duurde een minuut of 4, 5 en de communicatie was geweldig, van het begin tot het eind. Gooi 5 paarden bij elkaar en ze gaan elkaar ook bewegen, dat is hun taal. Daarbij, al die mensen die zeggen dat Join Up zo schadelijk is is, longeren hun paard wel. En dat begrijp ik dan weer niet. Ik denk niet dat een paard het verschil weet, zelker niet als je er mee start. En juist Annemarie en Monty vertellen je dat Join Up geen wondermiddel is. Dat het geen magical Mysterie is. Annemarie gaf een geweldige demo met een paard dat absoluut erg bang was voor de trailer. Ze stuurde het paard niet rond, maar ging het wel bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, links rechts, met behulp va haar schouders, ogen en lichaamstaal. En liet zien dat dat ook Join Up is. Het is het bewegen van het paard. Je hoeft het niet te gebruiken, maar we moeten ook beter nuanceren denk ik. Dat is nou juist ook het leuke van deze menasen, en vertellen dat je je juist open moet stellen voor een ieder, omdat je van iedereen kunt leren. En daar voel ik me prettig bij. geen goeroe vorming, maar wel leren van elkaar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:59

Hoe kun je nu discussieren als je toch niet open staat voor meningen en feiten (!) van anderen.
Het is namelijk een feit dat een join-up een enorme impact heeft op het paard. Als je goed leest kun je dat zelfs in de boeken van monty zelf teruglezen. De sticky is er neergezet om die discussie hier op het forum voor eens en voor altijd duidelijk te stellen.

@ojele: die demonstratie van het trailerladen heeft een kennis van me ook gezien. Een kennis met best wat verstand van natural horsemanship. Volgens haar had het daar weinig mee te maken, maar meer met het paard pijn doen en uitputten. Liefst zo snel mogelijk, want het paard moest tijdens de demo wel in de trailer natuurlijk. Angst aanpakken met pijn en uitputting lijkt me niet bepaald vriendelijk of wel?

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:58

Je hebt helemaal gelijk Wendy.
Discusseren kan inderdaad niet als je niet openstaat voor meningen en feiten van anderen.
Dat is ook juist zo jammer aan die topics hier.
Je zou bij voorbaat al een hekel krijgen aan parelli als je die commentaren zo leest.
Zou heel kortzichtig zijn natuurlijk en is ook niet zo.
Ik heb genoeg gezien van Eddy en anderen om me een beeld te vormen.Het is mijn ding niet maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is.
Kan me ook heel goed voorstellen dat mensen daar voor gaan.
Heb ook Voest aan het werk gezien, maar daar weet ik te weing van om een mening te vormen.
Je kan mensen ook waarschuwen van joh, let daarop , want ik vind of mijn ervaring is......of hoe ervaar jij dat.
Komt iets anders binnen dan dat geknuppel gelijk.
En dat is wat hier steeds aan de orde is bij de topics over Monty.
Heel jammer.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:07

Tja, en zo zie je maar dat er verschillende meningen zijn. En dat is goed. Begrijp alleen niet waar de uitputting was. Het paard heeft fysiek bijna geen werk evrricht? En welke pijn? Er kwam geen enkele druk aan te pas. Of zweep. het paard leerde langzaam maar zeker weer te evrtrouwen.

Goed dat er verschillende meningen zijn. Maar ik vond het prachtig en vele met mij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:09

Met het befaamde halster van roberts komt er zeker wel druk aan te pas. En omdat het een beroerde release heeft, houdt de druk veel langer aan dan je zou willen. Misschien niet zo duidelijk voor het publiek als een zweep, maar druk is er zeker gebruikt. En reken maar dat het pijn doet.
Er bestaat ook nog zoiets als mentale uitputting he?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:19

Graag wil ik zelf even reageren op bovenstaande bewering. Pijn en uitputting.... Het paard was geladen door de eigenaar, een half uur, met de praam op de neus en 4 mensen en een lijn achter de billen. Ik heb het paard enkele malen achteruit gezet en geleerd van druk af te komen. Al heel snel liep het paard zelf, zonder druk op de lijn de trailer in. En als een speer er weer uit omdat het publiek begon te klappen. Hij had ook een groot probleem met alles wat van achteren kwam. Hij was super gespannen op de trailer en ik heb ook verteld dat ik hem niet helemaal rustig kreeg in deze demo. Dat hij nog niet klaar was. Ik zal nooit iets doen om te laten zien hoe goed wij zijn, ten nadele van het paard. Nooit. Vandaar dat dit me toch wel erg raakt. Uitputting? Hij heeft 20 minuten maximaal wat stapjes voor en achteruit gezet. Pijn? Hoe dan? Graag wil ik inhoudelijk discussieeren, maar dan wel duidelijk aangeven waarom dit zo ervaren wordt. Wat exact de uitputting was en de pijn. Niet om er tegen in te gaan, maar om het te begrijpen. Zoals ik altijd vertel in mijn demonstraties, er zijn meerdere wegen die naar rome gaan. Iedereen zijn eigen mening. Het afgelopen weekend hebben wij genoten. En weer veel geleerd van alle verschillende mensen. En dat is waar het om gaat. ben je niet enthousiast wat wij doen? Prima. Maar niet beweren dat ik mijn paarden uitput, of pijn doe. Want dat raakt mij persoonlijk. En dan hoor ik graag een meer gedetaileerde uitleg, zodat de mensen hier op Bokt en ik kunnen begrijpen wat jullie ervaren als pijn en uitputting.

Met vriendelijke groet,

Annemarie van der Toorn

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:29

Wendy schreef:
Met het befaamde halster van roberts komt er zeker wel druk aan te pas. En omdat het een beroerde release heeft, houdt de druk veel langer aan dan je zou willen. Misschien niet zo duidelijk voor het publiek als een zweep, maar druk is er zeker gebruikt. En reken maar dat het pijn doet.
Er bestaat ook nog zoiets als mentale uitputting he?

heb je zelf het dually halster gebruikt?...
Er komt geen pijn bij kijken hoor...of je paard paste het halster niet?..
Is heb wel baat gehad met dually...en ik heb het maar een weekje gebruikt en mijn paardje liep niet meer door me heen..en rustig achterwaarts...en ik ben zeker niet iemand die van pijn houdt bij paarden vandaar ik ook had gekozen voor deze methode..
Ik heb vorig jaar gewerkt bij een show van Monty..en ook ik heb geen slechte ervaringen en zie ook niet dat een paard met wat voor soort geweld dan ook wordt behandeld....

En als jij een paard voor het eerst gaat inrijden..is dat dan ook geestelijk geweld bij een paard...?...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:38

Het Dually halster werkt inderdaad op druk. Je vraagt met je hand. het paard voelt de druk en op het moment dat het paard doet wat je vraagt, laat je los. Het loslaten maakt dat het paard leert. Met alles wat je doet zijn het de handen die het verschil maken. je kunt nog zo'n zacht bit hebben, maar als je hem door de mond trekt, is dat niet fijn.
Ik leg altijd uit dat ik ons halster erg fijn vindt. Dat het voor mij werkt. maar dat het aan een ieder is om te kijken wat voor jou werkt. het mag alleen nooit pijn doen. Of geweld. Want daarw erken wij iedere dag erg hard aan, om paarden die door mensen in de problemen zijn gekomen, vaak door geweld, weer een normaal leven te geven.

Om nog even terug te komen, we hebben het trailer laden op film. Dus ik nodig graag mensen uit inhoudelijk te reageren, dan kunnen we met elkaar de gehele clinic doornemen.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:49

annemariev schreef:
En dan hoor ik graag een meer gedetaileerde uitleg, zodat de mensen hier op Bokt en ik kunnen begrijpen wat jullie ervaren als pijn en uitputting.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar Ja

Ik zou ook wel een onderbouwing van Annemarie willen horen waarom druk uitoefenen met het dually halster geen pijn oplevert. Ik gebruik 'm zelf ook, en ga ervan uit dat ik m'n paard geen pijn doe, maar mensen vragen het wel eens en ik zou het graag goed willen kunnen uitleggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:50

Annemarie, wat vind jij dan van de release van de dually. heb een aantal mensen er mee bezig gezien die een cursus bij jou hadden gedaan. Overal zag ik een slechte release van het halster. Ook bij het fimpje wat laatst geplaatst is van monty zelf, zag ik een slechte (vertraagd dus) release van het halster. Wat is jou mening hierover? hoe kan een paard leren van het loslaten, als de mens loslaat, maar het halster niet?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:56

Dank je wel voor je vraag. Het halster werkt op druk. Als je vraagt, komt er dus een druk op de neus door de zachte banden die aan het halster zitten. Belangrijk is dat het halster wel goed aangebracht wordt, niet zo los als een normaal stalhalster. Wanneer jouw hand loslaat, is de druk onmiddelijk van de neus. Dus die release is er onmiddelijk. Het is niet zo dat de release er pas is als het bandjes van de Dually loshangen. Daar is vaak de onduidelijkheid over. Doordat je de lijn aan 1 kant vast zet, is er een wat draaiende beweging van het halster als je druk opneemt, vandaar dat we regelmatig het halster weer even helemaal recht doen. Dat is iets anders als de release. De release is er onmiddelijk als jij loslaat. Niet alleen met je hand, met met jouw volledige energie. Als je loslaat met je hand, maar je hebt een aggressive houding, zal het paard dat minder als loslaten ervaren.
Het paard zal vertellen of je release op tijd is. Wanneer hij snel leert, en zijn gedrag verandert, dan betekent dat dat je de juiste aanpak hebt gebruikt. Welke manier of aanpak je ook hebt. Als je een keer zin hebt, kom gerust eens langs, dan kan ik het je laten voelen op je eigen arm en zul je merken dat de release er onmiddelijk is, ook als de bandjes van de Dually nog niet los hangen. Of vraag het me als je me misschien ergens tegenkomt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:36

annemariev schreef:
Dank je wel voor je vraag. Het halster werkt op druk. Als je vraagt, komt er dus een druk op de neus door de zachte banden die aan het halster zitten. Belangrijk is dat het halster wel goed aangebracht wordt, niet zo los als een normaal stalhalster. Wanneer jouw hand loslaat, is de druk onmiddelijk van de neus. Dus die release is er onmiddelijk. Het is niet zo dat de release er pas is als het bandjes van de Dually loshangen. Daar is vaak de onduidelijkheid over. Doordat je de lijn aan 1 kant vast zet, is er een wat draaiende beweging van het halster als je druk opneemt, vandaar dat we regelmatig het halster weer even helemaal recht doen. Dat is iets anders als de release. De release is er onmiddelijk als jij loslaat. Niet alleen met je hand, met met jouw volledige energie. Als je loslaat met je hand, maar je hebt een aggressive houding, zal het paard dat minder als loslaten ervaren.
Het paard zal vertellen of je release op tijd is. Wanneer hij snel leert, en zijn gedrag verandert, dan betekent dat dat je de juiste aanpak hebt gebruikt. Welke manier of aanpak je ook hebt. Als je een keer zin hebt, kom gerust eens langs, dan kan ik het je laten voelen op je eigen arm en zul je merken dat de release er onmiddelijk is, ook als de bandjes van de Dually nog niet los hangen. Of vraag het me als je me misschien ergens tegenkomt.

het is jammer dat er altijd mensen zullen zijn die er niet positief over zijn.....ik val daar zeker niet onder..ik heb er veel baat bij gehad...
Het is duidelijk uitgelegd hoe zo´n halster werkt en als er nog mensen die er niet goed over spreken...helaas dan...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:55

Het is ook belangrijk dat iedereen zijn eigen mening heeft. Zo lang je maar positief en respectvol met elkaar om gaat. Ik weet zeker niet alles. En ik maak iedere dag fouten. Maar volgens mij heb je dat nodig om te blijven leren.

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:28

Ik heb Monty RObberts (of tenminste een nederlandse vrouw die door hem opgeleid is) van de week aan het werk gezien en mijn mond viel open. Een hengst die absoluut de trailer niet in wilde werd voor deze show gebruikt. Deze vrouw gebruikte haar lichaam om het paard te laten zien wat ze van hem wilde. Na wat geoefen hoefde ze alleen haar schouders te draaien om het paard te vertellen of hij vooruit, achteruit of stil moest staan. Het paard vertrouwde haar volkome en liep na een half uur gewoon achter haar aan. Ik heb meteen een boek van Monty robberst gekocht en ga het zeker op Noa proberen. Eens kijken of ik haar nu wel zover krijg om stil te staan!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:34

Dat was ik, bedankt voor je compliment. Mocht het niet lukken, kun je me altijd bellen om te overleggen. Samen weten we meer dan alleen. Groeten, Annemarie

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:09

Helaas heb ik het event moeten missen maar heb hele goede berichten gehoord van mijn vriendin die tevens verliefd op Leo is geworden Haha! .

Ik vraag me af wat Parelli wel heeft en Roberts niet Verward . Waarom moeten we altijd iemand over die beruchte keien halen. Niets is zaligmakend ook Parelli niet en vele anderen maar we kunnen er wel voor zorgen om alles in de juiste banen te leiden zodat onze paarden er ook iets aan hebben. Met het afzeiken van dergelijke personen los je nix op en misschien is het inderdaad een goed idee van Annemarie om met zn allen eens rond de tafel te gaan zitten en diverse methodes over tafel gooien.
Heel eerlijk, ik heb de cursus bij Annemarie gedaan begin juli en ben er zeker niet slechter van geworden, alles was heel duidelijk, goede onderbouw + dat Annemarie ook andere methodes bespreekbaar maakt.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:36

Graag wil ik hier ook reageren.

Een vriendin van mij vertelde mij al eerder over Monty Roberts en dat het goed zou zijn voor mijn lieve paardje. Maar omdat ik er te weinig van wist (van Monty´s methode) kon ik me er weinig bij voorstellen.
En doordat mijn paardje een ongeluk kreeg heb ik me er verder ook niet in verdiept.
Maar nu ben ik op HorseEvent geweest en daar zag ik Monty en Annemarie. Nog nooit heb ik met zoveel verbazing en vooral bewondering naar iemand zitten kijken. Kreeg er bijna tranen in mijn ogen van hoeveel zij voor elkaar kreeg met Leo.
Echt ik wist niet wat ik zag en alles ging met zachte hand. Was echt zo onder de indruk!!
Mijn paardje is voorheen altijd erg slecht behandeld en nu hij van mij is wil ik alleen maar dat hij het goed heeft en er zijn daarom ook weinig mensen die wat met hem mogen doen.
Maar nu ik Annemarie heb gezien, weet ik zeker dat dit de methode is voor mijn paardje.
Na de clinic heb ik een gesprek gehad met de man van Annemarie en hij heeft echt de tijd genomen om alles uit te leggen en adviseerde om later op die dag naar AnneMarie te gaan en het met haar te bespreken.
Natuurlijk meteen gedaan en ze was heel eerlijk dat het die dag zo druk was geweest en dat ze liever niet meteen advies wilde geven. Maar vroeg of ik haar maandag even wilde bellen.

Ik natuurlijk gedaan en ik kon meteen een bel afspraak maken.
Tijdens de belafspraak heeft ze tijd genomen om naar mijn verhaal te luisteren en nu mogen wij over 3 weken bij haar langskomen en gaat ze kijken wat ze voor ons kan doen.

En echt ik weet 1000% zeker dat het annemarie echt alleen om het welzijn van het paard gaat!! Nog nooit heb ik iemand meegemaakt die zo ontzettend met paarden bezig is en vooral op een zachte wijze.
Ik stoor me echt aan bovenstaande berichten die beweren dat AnneMarie en haar collega's op een vervelende of zelfs pijnlijke manier met paarden werken.
Echt dat geloof ik niet, want dan zou ik mijn paard nooit durven toe vertrouwen aan hun.
Het zijn allemaal zeer ervaren mensen en weten waar ze over praten.
Mijn vriendin waarmee ik op HorseEvent was heeft ook heel lang met Karel staan praten en ook hij heeft zeer goede adviezen aan haar gegeven.

Dus mede bokkers, natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening, maar baseer het dan wel op feiten.
En niet op dingen die je hebt van horen zeggen.
Als je iets wilt weten bel dan even op naar Monty's trainingscentrum, ze zijn altijd bereid je te woord te staan..

Zo lang verhaal en misschien af en toe verwarrend, maar als er vragen zijn hoor ik het vanzelf.. Knipoog

Annemarie ik zie je in oktober.. In elk geval bedankt voor de tijd die je al in ons hebt gestoken en die je nog in ons gaat steken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:39

Nee joh, de buckstopper (het touwtje dat aan het zadel wordt vastgemaakt, boven de nek van het paard langsgaat endan over het hoofd aan het tandvlees of binnen de mond wordt bevestigd zodat het paard zijn hoofd niet meer omlaag kan doen) is echt totaal NIET pijnlijk.. Verward Nee, Monty zou NOOOIT een pijnlijke methode gebruiken hoor.. noooooit. Alleen maar de buckstopper. Maar verder ook totaaaal niet. Behalve dat hij een JU uitvoert met een paard dat gewichten aan de benen heeft (filmpje te zien op youtube). En verder doet hij paarden ook nooit pijn. De JU is een lieve, vriendelijke en aardige wil-je-vriendjes-met-mij-worden-methode Ja

ojele schreef:
Sorry hoor, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. De mensen die op horse event waren hebben kunnen zien hoe zacht de join up was.

Er wordt inderdaad geen lichamelijk geweld gebruikt bij de JU, dus je ZIET het niet, maar je doet toch aan psychisch geweld tegenover je paard IMO.. en dat is het gevaar, je zou het niet zeggen als je het alleen maar ziet, maar de methode gebruikt toch veel dwang en is een grote straf voor je paard (uit de kudde gezet worden) en brengt ook nog verwarring, zeker als mensen die geen verstand hebben van de methode hem gebruiken (waarom word ik uit de kudde gezet? Ik geef mij nu toch over, ik zeg toch sorry, maar mag nog niet terug, waarom niet?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-07 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:40

Ik! Als zijn techniek er niet was, had mijn pony nooit zó snel en zó rustig op de trailer getaan. Afgod Annemarie is een keer thuis geweest en ik heb een clinic gedaan over hoe mijn pony de trailer in moest (en die wilde dus ECHT niet he).. Nu loopt ze er zo in! Haha!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:46

Cassidy schreef:
Als je echt wilt weten wat de technieken van Monty Roberts inhouden, raad ik je aan om de sticky door te lezen, inclusief alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Blijf je dit sticky steeds weer naar voren halen of mogen mensen het ook zelfs een uitzoeken?
Ik vind het een beetje vervelend worden.
Overal waar een topic over Monty is en iemand is positief over hem, kom jij weer met je sticky.
Hou toch eens op. Geef mensen ook eens een kans om hun eigen methodes te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:49

MustangS schreef:
Cassidy schreef:
Als je echt wilt weten wat de technieken van Monty Roberts inhouden, raad ik je aan om de sticky door te lezen, inclusief alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Blijf je dit sticky steeds weer naar voren halen of mogen mensen het ook zelfs een uitzoeken?
Ik vind het een beetje vervelend worden.
Overal waar een topic over Monty is en iemand is positief over hem, kom jij weer met je sticky.
Hou toch eens op. Geef mensen ook eens een kans om hun eigen methodes te vinden.

Zo, dat kan ook ietsje minder hoor.
Het is niet meer dan logisch dat mensen gewoon 2 kanten van een methode horen te weten, en aangezien de TS de methode van nog maar 1 kant heeft leren kennen, laat Cassidy dus de andere kant zien. Pas als je alle kanten ergesn van weet kan je tenslotte zeggen of iets je eigen methode is of niet, dus het is juist verstandig dat ze dit doet..

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:17

WildWings schreef:
Nee joh, de buckstopper (het touwtje dat aan het zadel wordt vastgemaakt, boven de nek van het paard langsgaat endan over het hoofd aan het tandvlees of binnen de mond wordt bevestigd zodat het paard zijn hoofd niet meer omlaag kan doen) is echt totaal NIET pijnlijk.. Verward

ja joh haal die er ook maar weer eens bij. De buckstopper is geen methode van Monty. Dit is al eeuwen oud. Een discussie over de buckstopper is al eens ergens gevoerd en daarin is diverse malen vermeld dat dit GEEN methode van Monty is.

Verder ik werk ook met de methodes van monty en ook mijn merrie was een probleemlader. Ik heb bijna 3 maanden stage gelopen bij annemarie en ik heb er een wereld tijd gehad. Ik heb er geweldige dingen gezien.

Horse event ik heb weer genoten van het geweldige werk. Ik hoop dat leo een fijn plekje krijgt en ik weet zeker dat Annemarie daarvoor zorgt.

Als er in dit topic een dicussie over goed of fout gevoerd moet worden prima, maar voer dan wel goede argumenten en kom niet met een methode die niet van monty is. Daarbij is ook in het andere topic reeds vermeld wordt de buckstopper alleen in uiterste noodzaak gebruikt. Maar dan ook echt als laatste redmiddel.

Voor de geinteresseerde hier het topic over de buckstopper viewtopic.php?f=125&t=736699&hilit=buckstopper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:20

ijsklontje schreef:
ja joh haal die er ook maar weer eens bij. De buckstopper is geen methode van Monty. Dit is al eeuwen oud. Een discussie over de buckstopper is al eens ergens gevoerd en daarin is diverse malen vermeld dat dit GEEN methode van Monty is.
(...)

Als er in dit topic een dicussie over goed of fout gevoerd moet worden prima, maar voer dan wel goede argumenten en kom niet met een methode die niet van monty is. Daarbij is ook in het andere topic reeds vermeld wordt de buckstopper alleen in uiterste noodzaak gebruikt. Maar dan ook echt als laatste redmiddel.

Maar hij GEBRUIKT hem wel als methode, en daar gaat het mij om. Maak mij dus niet wijs dat die man zo voor alle goedheid van de dieren is. Een paard dat bokt onder het zadel en dat echt NIET maar dan ook NIET wilt heeft geen pijnlijk middel als de buckstopper als uiterst redmiddel nodig. Die moet je niet koste wat kost willen breken, dan ben je geen echte dierenvriend. Zo'n beest hoeft IMO /van mij niet bereden te worden.. je moet niet je eigen wil (het rijden) ten koste van het dier laten gaan, en dat is dan dus wel wat je doet. Lekker diervriendelijk, maar niet heus Knipoog