Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Re: Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:52

Nee is niet slecht maar zorg wel dat je je paard wel eerst goed laat warm stappen.
Vaak zie ik mensen longeren waar van hun paard meteen aanspringt tot galop en keihard gaat race.
Eerst goed in stappen dat voorkomt blesures Ja

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:55

Ik heb het ook een tijdje gedaan, toen Veronica nog heel fel was. Dit was toen ik haar net had, het was net een bommetje maar da's niet gek met een paard van 3,5 op een nieuwe omgeving ed. Maar ik ben er absoluut niet tegen, om een paard te longeren voor het rijden. Als het niet nodig is is het onzin, maar bij een echte bom zou ik het zeker doen. Succes ermee!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:34

Wuis schreef:
Als ik dit lees ben ik blij dat ik zelfs na twee weke niet rijden gewoon zou kunnen opstappen, zonder gekkigheden. Knipoog

Ik longeer nooit voor het rijden omdat het bij mijn paard niet nodig is.

Nou ik ook Bloos
Als er een medische reden is, okay..
maar verder.. paard moet zich maar gedragen (en doet ie ook Haha! )

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:26

Beter ervoor longeren dan dat je onnodige fouten gaat maken omdat je paard zo druk is. Houd er wel rekening mee dat door te rijden en te longeren je paard een enorme conditie opbouwd en als je er dus mee stopt je je paard langer moet gaan rijden (anders is ie na paar dagen niet meer te mannen).

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:51

steek de energie liever in oefening ipv haar haar zin te geven eerst lekker uit te razen

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:30

Ik longeer vrijwel nooit voor het rijden. Maar dat is mijn eigen keuze.
Ik denk niet dat het slecht is om voor het rijden te longeren. Zo kunnen ze hun energie even kwijt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:09

ik denk niet dat het kwaad kan Lachen
maar ik zou het niet altijd doen want dan leert ze dat ze voor het rijden altijd mag uitrazen en dan gaat ze misschien niet echt braaf zijn als je er gewoon meteen opgaat.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:44

Hm, ligt eraan met welk doel je dit doet. Als ze al een paar dagen niet heeft gereden vind ik het wel goed, mits je haar goed warmloopt. Desnoods aan de hand als ze op ploffen staat...

Longeren voor het rijden kan toch ongelukken voorkomen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:48

Je kan een paard voordat je gaat gewoon longeren. Maar dan ook echt longeren..... Je moet het paard niet longeren om het paard moe te maken om daarna gemakkelijker te kunnen rijden. Je moet het paard los en soepel maken en naar ontspannenheid zien te krijgen. Het paard mag beslist niet moe zijn.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:44

Nibbit schreef:
Ik begin er niet aan. Paard moet gewoon leren dat ie gewoon aan het werk moet, zonder gekkigheden. (heeft ie de hele dag tijd voor in de wei)

Als ik jou was zou ik proberen om het af te wennen, misschien enkel nog longeren als je al merkt dat ie heel druk is door bijv. het weer, of omdat je een paar dagen niet gereden hebt.

Dit is niet altijd zo. Die van mij lopen 24u/24 buiten en hebben het toch nog wel eens nodig om hun energie kwijt te kunnen. Ik heb nu wel een 3- en een 4-jarige wat ook wel een rol zal spelen. Zelf longeer ik de 4-jarige zéér zelden voor het rijden maar laat haar dan wel onder het zadel haar energie kwijt door haar de piste een aantal keer goed rond te laten galoperen. Geef ik haar die kans niet, moet ik haar teveel gaan inhouden waar ik veel meer kwaad mee doe.

Ik vind dat paarden die een teveel aan energie hebben deze gewoon op een manier kwijt moeten kunnen.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:55

ik doe het meestal wel atlijd hoor.mijn pony loopt in het begin toch altijd te dribbelen omdat hij zo graag wil. maar als ik eerst longeer kan ie tenminste zijn energie een beetje kwijt Knipoog
ik vind er iig niks slechts aan Haha!

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:57

ik longeer ook vaak in de winter voor het rijden.. of als ik erop zit en hij echt als een bom aanvoelt.. dan ga ik m toch wel eerst longeren omdat ik weet hoe erg hij kan zijn Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:49

op de vorige pagina werd gesteld dat het juist bij ks belangrijk is om met de dubbele lijnen te longeren. hier ben ik het niet mee eens. noob is zo gewend aan de lijn te lopen, dat hij (mits zijn lijf meewerkt en dat is nu al een hele tijd weer gelukkig) lekker met zijn neus over de grond loopt. met de zweep naar zijn achterhand wijzen, betekent voor hem dat hij zijn binnenachterbeen meer onder de massa moet zetten. op deze manier gymnastiseer ik hem voor het rijden, zodat zijn rug lekker los is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:53

Nee hoor, waarom zou het slecht zijn? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:55

als ik die van mij niet even longeer voor het rijden is het vooral slecht voor mij........... dus als je het niet erg vind Lachen Lachen Lachen mag hij mooi even aan het lijntje Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:44

Ik geloof er niets van dat het slecht is om met een enkele longeerlijn je paard 10 minuten te longeren. Als de ruiter zich daar prettiger bij voelt en het paard zijn energie even kwijt kan dan is dat toch een win-win situatie? Als jij door 10 minuten longeren je paard naar de kl*** wil helpen dan moet je wel hele rare dingen doen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:17

pasi schreef:
Nibbit schreef:
Ik begin er niet aan. Paard moet gewoon leren dat ie gewoon aan het werk moet, zonder gekkigheden. (heeft ie de hele dag tijd voor in de wei)

Als ik jou was zou ik proberen om het af te wennen, misschien enkel nog longeren als je al merkt dat ie heel druk is door bijv. het weer, of omdat je een paar dagen niet gereden hebt.

Dit is niet altijd zo. Die van mij lopen 24u/24 buiten en hebben het toch nog wel eens nodig om hun energie kwijt te kunnen. Ik heb nu wel een 3- en een 4-jarige wat ook wel een rol zal spelen. Zelf longeer ik de 4-jarige zéér zelden voor het rijden maar laat haar dan wel onder het zadel haar energie kwijt door haar de piste een aantal keer goed rond te laten galoperen. Geef ik haar die kans niet, moet ik haar teveel gaan inhouden waar ik veel meer kwaad mee doe.

Ik vind dat paarden die een teveel aan energie hebben deze gewoon op een manier kwijt moeten kunnen.

Jazeker, maar die energie steekt ze dan maar in de oefeningen Haha! (Mijn paard is trouwens ook 4 jaar)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:40

hardstikke slim om te longeren, zodat de eerste frissigheid er even uit kan, zonder dat jij er last van hebt.
volgens mij is het onzin om met dubbele longe te longeren voor het rijden. Het longeren is dan immers voor het uitrazen en hij hoeft nog even niks te doen. dat doe je wel als je erop zit.

ik doet het trouwens niet, mijn paard is heel rustig aanhet begin, en als ie wat energie kwijt moet, mag ie dat best doen als ik erop zit.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:57

Nee ik vind het zeker niet slecht!
Het paard kan tijdens het longeren lekker opwarmen, zonder dat een ruiter hem daarin verveeld. Een paard word sneller soepel als deze op eigen benen loopt.
Verder is het vaak zo dat als een paard te stijf is, door het te kort opwarmen en je wat van hem gaat vragen, dat hij idd gaat verzetten, simpelweg omdat hij nog niet los genoeg is.
Ik neem altijd ruim 10 minuten om in te stappen, aan en los teugeltje en daarna pak ik hem op. Longeren is daar niet echt verschillend van, maar zorg dat je ook aan de longe lekker even instapt.

Groetjes

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:03

Ik vind het ook niet slecht.
Als je eerts bezig bent je paard onder controle te krijgen verspeel je nuttge energie. Laat hem/haar even uitrazen aan de longeerlijn en stap er dan lekker op. Ben jij tenminste nog steeds fit

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:09

OP dit moment longeer ik ook altijd even de paarden voor ik erop ga..
Dat met het oogpunt mochten ze fris zijn en bokkesprongen willen maken, dan zijn ze dat alvast kwijt en is het risico minder dat beeb en ik op de grond belanden!

Maar normaal gesproken vind ik het ook helemaal geen slechte zaak hoor, beter even aan de longe dan dat jij de controle verliest en door de bak vliegt en doet

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:12

Is niet slecht hoor.. Als je dan veilig op kan stappen en fijn kan rijden is het zelfs beter...

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:55

dubbele longe.. als je dr mee kan werke, helemaal top, meestal is een enkele makkelijker om mee te werken
als t toch is om van een teveel aan energie af te komen, tsja zou'k dr lekker een enkele aan hange, wel zo makkelijk

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:01

x_Mliss schreef:
Nee is niet slecht maar zorg wel dat je je paard wel eerst goed laat warm stappen.
Vaak zie ik mensen longeren waar van hun paard meteen aanspringt tot galop en keihard gaat race.
Eerst goed in stappen dat voorkomt blesures Ja

als je paard de hele dag op stal gestaan heeft kan dit wel goed zijn.

vroeger deed ik dat ook, omdat ons paard nog een maand op stal stond bij de eigenaars.

vanaf ze elke dag in de wei gegaan heeft, heb ik ze niet meer ingelongeerd. Ze is haar meeste zotheid al wel kwijt!!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:31

Zeker niet slecht omdat het paard warm kan worden zonder een ruiter op zijn rug, tel daarop dat jij zelf ook met een beter gevoel erop stapt.

Let wel op dat je hem niet uit laat rennen maar een goede warming up geeft, het is geen feest-kwartiertje.