Tuurlijk is het voor haar moeilijk, maar ze kan het wel, alleen moet ze dan hard werken. Dat merk je bij haar met vanalles: springen ohz. of vrij is leuk, maar als je er dan een dubbelsprong van maakt met 2 galopsprongen oid en ze moet luisteren naar de ruiter qua uittellen v/d passen, dan gaat ze weigeren of er langs heen schieten, dat is haar dan 'te veel werk'.
Tuurlijk is het niet haar schuld dat ze scheef is. Ik had het misschien anders moeten opschrijven, maar dat eerste uurtje les was eigenlijk gewoon een 'gevecht' om het maar zo te zeggen, ik heb haar ook best flink moeten aanpakken toen, bleek dat ik zelfs op sommige punten nog te 'zacht' was. Het is niet allemaal meer verzet omdat ze het niet 'kan' of moeilijk vind, maar ook omdat dit gewoonte is geworden.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben echt niet iemand die het paard de schuld van alles geeft, zeker niet. Alleen was het inderdaad toen nogal 'doordrammen', ze weigerde eerst gewoon om mee te werken en was een ster om dan onder het werk uit te komen.
Les vinden valt heel erg mee hoor; een ervaren mede-menner kan je vanaf de grond ook al heel wat tips geven, zelfs als diegene niet echt gediplomeerd is. Die kennis van mij, is óók geen échte instructeur, maar had hier zelf ook te maken mee gehad.
Daarnaast hebben verenigingen ook vaak een eigen instructeur, die je ook eens zou kunnen benaderen.
Het zigzaggen heeft mij in iedergeval dus veel geholpen. Je merkt nu dat het vastpakken op rechts echt gewoonte is geworden voor haar, dus als 'consequentie' volgt er dan dus weer véeel zigzaggen, volte's rijden, etc.
Succes met het zigzaggen

p.s wat mijn merrie op een gegeven moment tijdens het zigzaggen ook deed, was op rechts alleen haar hoofd naar rechts, maar níet ook naar rechts gáán qua stappen. Let hier wel op; het is niet alleen de bedoeling dat ze kijken, ze moeten ook echt paar pasjes rechts, paar pasjes links.
bij mij werkt dus constant zig zag rijden, volte's, wendingen etc. heel goed, zolang je maar niet te lang rechtuit rijd. Linkerkant van haar nek moet gewoon meer oprekken, daar zit ze ook echt een beetje 'vast', en daarom pakt ze dus waarschijnlijk ook rechts het bit vast.