vraagje over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: vraagje over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:06

Ik zet mijn paard gewoon bij met zijn halster, (hij heeft een halsteer met bont op de neus en achter de oren, lekker zacht dus) maar doe het eigenlijk zelden, hou niet zo van longeren.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:15

Ik longeer meestal een keer in de week, maar sla ook wel eens een weekje over. Ik vind het wel een prettige manier om Femcke onbelast te trainen en ze vindt het zelf ook erg leuk, vooral als ik ook nog een paar balkjes neerleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:24

Heb net in de bossen gestapt met hem. Ging heel erg goed. Hij is heel erg goed stuurbaar en wendbaar. Halthouden is wat moeilijker, maar dan komt het karaktertje naar boven. Haha! Haha!

Ben zelfs het water met hem in geweest. Hij vind het nog steeds heel erg vreemd zo zijn mond leeg. In het begin hingen er ook dikke doorzichtige slierten aan zijn mond, dus duidelijk niet slikken. Haha! Vreemd he? Met bit in kan ik mij dat nog voorstellen, maar zonder bit. In de BIT stond ook zo iets beschreven dat paarden wel kunnen slikken met bit maar het gewoon soms niet doen en zonder bit het dus ook soms niet doen.

Hij heeft ook al ontdekt dat hij gras kan pakken Clown

Ik vertrouw het nog niet met het terug komen van uit de draf, dus blijf voorlopig even stappen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:19

Oke toppie zeg! Ik ben nu ook al 2x bitloos opgestapt op mijn verzorghaflinger. In de toekomst gaat mijn eigen pony cunna ook bitloos het bevalt me goed.

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:18

een vriendin van me heeft er ook een. .zij vind dit erg fijn.. ik zit er over na te denken om er ook een te kopen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:30

tof zeg dat al zo goed lukt russel!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:27

russel schreef:
Ik vertrouw het nog niet met het terug komen van uit de draf, dus blijf voorlopig even stappen.

Draf heb ik echt uren en uren (toen nog met bit, bitloos was er nog niet zoveel als nu) in de bak met een los (niet helemaal los, maar licht doorgehangen) teugeltje in de bak geoefend, afremmen op de lichtste beweging, afwenden op mijn zit, etc.

Ik vind het fijn voor je dat het best goed ging buiten OK dan! toch dapper, na je twijfels Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:54

Heb de neusriem nu 2 gaatjes groter gemaakt, eens kijken hoe dat bevalt. Ik vind het zo strak zitten, hoe is dat bij jullie?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:00

Ik weet het niet; ik heb zo'n hoofdstel van Libbys. Het viel me wel op dat die erg klein vielen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:17

Ik heb er een neusbontje om en dan heb ik 'm wel redelijk strak omdat ik vond dat de neusriem anders zo heen en weer ging glijden over de neus. Er past bij mij een krappe vinger tussen (met bontje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:21

Hij kan zijn mond niet goed open doen, dat kon hij wel met bit en nu niet meer. Of is het juist de bedoeling dat dat niet kan?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:23

Nee, dat klopt niet volgens mij...die van mij loopt nu juist heel vaak met haar mond open te klapperen, vooral bij het uitstappen e.d. Zit je neusriem dan niet te laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:24

Nee, maar hij heeft best wel een flink hoofd, een klein flink hoofdje. Heb dus mijn fototoestel gisteren vergeten, maar hoop vanavond te doen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:45

Hij moet zijn mond toch wel gewoon kunnen open doen, lijkt mij dat het hoofdstel dan wat te klein is..

Fijn dat het bitloos rijden je verder zo goed bevalt! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:49

Ik heb een full hoofdstel, groter is er normaal gesproken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:10

Ik denk dat je hoofdstel òf te klein is, òf dat de neusriem te kort is (en dus te strak zit), òf dat je 'm te laag hebt hangen. Want een paard moet gewoon z'n mond open kunnen doen.
Ben benieuwd naar een foto.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:59

Toen ik die van mij kocht (maat full) vroeg ik in de winkel of hij niet te groot zou zijn. Daar vertelden ze dat het redelijk klein valt en dat ze bijv. bij Friezen vaak de neusriem moeten laten veranderen omdat die klein valt. Bij mijn pony past het dus goed, wel bijna alles op z'n kleinst zeg maar. Buiten rij ik meestal met het halstergedeelte van mijn halsterhoofdstel, maar ook wel eens met het Norton hoofdstel en dan laat ik haar bij een rustpauze ook grazen met het hoofdstel om dus haar mond kan gewoon open.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:49

Ik denk dat hij dan idd te strak zit, ik heb mijn hoofdstel met buiten rijden altijd zo los dat hij gewoon tussen door lekker kan grazen. Met dressuur heb ik hem wat strakker omdat het anders zo gaat schuren, maar niet zo dat zijn neus dicht gesnoerd word. Ik wil altijd sowieso 3 vingers er tussen kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:16

Jivoban, beter foto is gemaakt, moet nog op de pc gezet worden, maar ik moet ook nog foto's sturen naar de SGW-ers en dat doe ik vandaag. (Ben een kluns met dit soort dingen, dus moet er echt voor gaan zitten Bloos )

Ik heb een gaatje bijgemaakt en ik kan nu 2 vingers naast elkaar leggen onder de neusriem, bovenop, dus zijn neusbrug.

Ik vind het echt leuk gaan. Als ik mijn hand een klein beetje opzij leg, dan is er eigenlijk niet te noemen druk, zeker ook omdat alles zo los zit, gaat hij al meteen die kant op. Het is net of hij ziet dat ik mijn hand opzij doe, al is het maar 10cm en dat hij daarop reageert. Hij draaft al beter door, maar ik moet wel blijven klakken met mijn tong om hem aan de praat te houden, maar gaat al beter.

Het sturen gaat iig beter dan met bit.
Maar vandaag ga ik een rit maken met meerderen en moet ik weer het bit in, zal een teleurstelling zijn voor hem, maar hij is echt niet te houden met anderen en dat ik gevaarlijk.

Hebben jullie tips om het toch richting verzameling te gaan rijden?? Is niet te bedoeling dat hij mag blijven stofzuigen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:53

Ik heb zelf ook een norton. De neusriem moet vrij laag trouwens en het paard kan zijn mond nog gewoon opendoen.
Ik heb er nog maar 3x mee gereden en had zelf meer moeite met het sturen dan met het halthouden. komt ook denk ik omdat ik halthouden altijd al meer op zit deed en sturen echt vooral op mijn teugels.
Nagevelijk rijden doe je gewoon hetzelfde als met teugels Knipoog Kort door de bocht dus: Drijven en de drang naar voren opvangen door lichtjes op te vangen van voren.

Viralda met de norton aan:
Afbeelding
Die blauwe dingetjes heb ik eraan gemaakt omdat ik die strengen iets te scherp vond en ze wondjes veroorzaakten. Geen last van de neus, maar wel net onder haar kin waar de bandjes kruizen. Zo is dit hopelijk opgelost.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:17

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:13

Heb bij de foto en de link het idee dat ie nog vrij laag zit de neusriem, ik heb 'm zelf iets hoger.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:40

@annetje: als je paard wondjes krijgt van het hoofdstel ben je dan niet wat te hard in je hand? Lijkt me namelijk niet helemaal gezond. Mijn paard heeft een super gevoelig huidje maar heeft echt nooit last van die wondjes, en als hij dat wel had zou ik aan mn eigen rijstijl gaan twijfelen eigenlijk.

@russel: verzameling vond ik in het begin best moeilijk bitloos, het ging opzich wel (deed het gewoon het zelfde als met bit) maar het duurde echt een tijdje voordat hij zonder aanleuning geheel op eigen benen wou verzamelen. Eerst heb ik het geprobeerd met aanleuning maar dit is om de één af andere manier niet echt prettig vind ik, mijn paard vond het ook niet prettig. Wel gek want met bit zoeken ze die aanleuning nauwjuist op (mijn paard is daar een uitzondering op trouwens) Ik moest wel even wennen aan het rijden zonder aanleuning maar achteraf gezien was het gewoon een knopje die we beide even moesten vinden Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:06

Visconti schreef:
@annetje: als je paard wondjes krijgt van het hoofdstel ben je dan niet wat te hard in je hand? Lijkt me namelijk niet helemaal gezond. Mijn paard heeft een super gevoelig huidje maar heeft echt nooit last van die wondjes, en als hij dat wel had zou ik aan mn eigen rijstijl gaan twijfelen eigenlijk.

Waarschijnlijk wel idd, maar de randjes zijn ook erg scherp. Dus ook al doe ik minder met mijn hand (wat ik de tweede en derde keer ook gedaan heb) dan nog schuurt het tegen de huid aan. Ik heb het een paar keer over mijn arm getrokken (die 'bakstukken' als het ware) en ik kreeg ook bijna meteen strepen op mijn arm, gewoon door dat ruwe dat eraan zat.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:06

Nicolletje schreef:
Ik weet het niet; ik heb zo'n hoofdstel van Libbys. Het viel me wel op dat die erg klein vielen.

die van mij vallen juist groot