[AR] Mennen en ohz, even leuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Mennen en ohz, even leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:57

A10 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard an sich meer schik heeft wanneer er een kar achter z'n kont wordt geknoopt dan wanneer men een zadel op z'n rug bindt. De rede dat paarden enthousiaster reageren op het mennen ligt, mijns inziens, meer aan het feit dat een menner sneller geneigd is naar buiten te gaan dan in een suffe bak rondjes te gaan rijden.

Dit is bij mij zeker niet het geval. Mijn merrie komt alleen op de weg onder het zadel. Het bos of strand doe ik wel voor de wagen, maar vaker onder het zadel. Ze word dus bijna alleen maar in de bak getraind, zeker voor de wagen en vind dit het leukst. Mijn merrie is wel deels blind waardoor ze het gewoon niet leuk vind (geen rare reacties, maar wel gespannen om stomme dingen terwijl in de bak de wereld rustig in kan storten zonder dat ze schrikt).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:45

Wij hebben ook geen duffe binnenbak, alleen een duf bos Haha! Ik merk inderdaad ook dat mijn paard lekkerder is gaan lopen sinds hij ook voor de kar loopt dan toen hij nog alleen ohz liep.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:39

A10 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard an sich meer schik heeft wanneer er een kar achter z'n kont wordt geknoopt dan wanneer men een zadel op z'n rug bindt. De rede dat paarden enthousiaster reageren op het mennen ligt, mijns inziens, meer aan het feit dat een menner sneller geneigd is naar buiten te gaan dan in een suffe bak rondjes te gaan rijden.

Liever een ruiter die stuiterend op je rug rijdt en constant met sporen in de flanken prikt of een karretje dat licht en makkelijk te trekken is.
Ik denk niet dat er iets is wat elk paard leuk vind, of iets wat geen enkel paard niet leuk vind.
Ik weet van mijn merrie dat ze het heerlijk vind om met mij marathons te rijden en knoerdhard plat door de bochten, maar ze vind het net zo geweldig om lekker te frutselen met haar verzorgstertje en heerlijk haar rondjes door de bak te tuffelen terwijl dat meisje dat tijd van haar leven heeft.
Tsjah, hoe weet ik dat? Teneerste hoef ik het tuig maar te pakken of ze begint gelijk op te letten en kan niet wachten tot we gaan, tentweede ze laat het echt wel merken als ze niet meer wil. Dan staat ze gewoon op de rem en verzet geen stap meer.
Natuurlijk kun je dit niet zien zoals wij dingen "leuk" vinden, maar ik denk zeker dat Ylze het prettig vind om dingen te doen en of dat nou een zadel op haar rug is of een karretje erachter, misschien ligt het wel meer aan het feit dat ze met ons mee mag dan aan het gene wat ze doet.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:44

Ik denk dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is Sentido. Ik denk dat TS bedoelt bij normaal rijgedrag. En zelfs met een stuiterende beginner op zijn rug kijkt mijn verzorgpaard nog tevreden naar mij met een blik: dat doe ik voor jou. Uiteraard zie ik dat alleen Knipoog

Maar ik denk dat de invloed van de ruiter ook meespeelt. Heb ik geen zin in dressuur, dan loopt het paard ook niet lekker, ben ik enthousiast, dan laat hij zich meeslepen en doet zijn best. Zo ook voor de kar.
En dan is het ook nog afhankelijk van het paard. Sommige paarden maak je niet blij voor de kar, hoe je ook je best doet.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:52

ik heb na en mislukte poging mijn paardje toch zelf voor de kar beleerd(is een kruising arabier en kan dus erg heeeeet zijn)meerdere mensen hadden me het afgeraden,maar meneer loopt nu voor de kar alsof hij het al jaren doet(inmiddels wel 2 ja)in het begin ook trouwens,hij was erg realaxt en deed alles voor me,hij vond het echt leuk(nog steeds)

ik denk wel dsat mijn paard het leuker vind dan onder het zadel.........want dan moet hij meer aan het werk en daar krijg je spierpijn van..........vooral kegeltjes rijden,ringsteken en marathons vind meneer erg leuk!!
als je maar kan showen he??? Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:52

klien schreef:
Ik denk dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is Sentido. Ik denk dat TS bedoelt bij normaal rijgedrag. En zelfs met een stuiterende beginner op zijn rug kijkt mijn verzorgpaard nog tevreden naar mij met een blik: dat doe ik voor jou. Uiteraard zie ik dat alleen Knipoog

Maar ik denk dat de invloed van de ruiter ook meespeelt. Heb ik geen zin in dressuur, dan loopt het paard ook niet lekker, ben ik enthousiast, dan laat hij zich meeslepen en doet zijn best. Zo ook voor de kar.
En dan is het ook nog afhankelijk van het paard. Sommige paarden maak je niet blij voor de kar, hoe je ook je best doet.

Ik bedoel de vergelijking niet helemaal zo, ik bedoel eigenlijk meer dat er zoveel varianten zijn. Het ene paard vind het trekken van een kar leuk, en de andere vind ik het geweldig om iemand op zn rug te hebben. Maar ik heb het niet helemaal goed opgeschreven daar kwam ik zelf ook achter Tong uitsteken
het klonkt toch wat mooier in m'n hoofd dan dat het opgetypt is.. Huilen van het lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:57

Ik las het ook niet verkeerd hoor Sentido, vandaar de knipoog Lachen

Ik luister tegenwoordig ook naar de taal van het paard en niet de omstanders bobbymp, dan bereik je meestal meer.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:04

Mijn paard loopt hoofdzakelijk ohz. Maar ook loopt hij voor de wagen. Ik denk dat hij beide erg leuk vind. Hij werkt graag en wekt niet de indruk dat hij iets minder leuk vind.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:11

Mijn vp vind alles leuk zolang ze niet in een bak rondjes hoeft te lopen en hard moet werken. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gement, met haar, dat vind ze echt heel leuk, ze loopt ook veel beter op tempo dan wanneer ze moet dressuren, vind ik persoonlijk wel jammer, pmdat ik liever aan dressuur doe, maar mennen vind ik nu ook erg leuk Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:29

Mijn 2 paardjes lopen ook voor de kar en ohz.
Maar ze lijken het allebei evenleuk te vinden.
Heb het nu wel over het buitenrijden.
1 van de 2 wordt ook regelmatig in de bak getraind, maar hij heeft meer lol buiten, ikke ook trouwens Knipoog

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:57

Die van mij vindt mennen apsoluut leuker maar ik denk dat, dat komt omdat we dan altijd het bos ingaan en onder het zadel meestal thuis blijve Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:05

Mijn shet vind beide erg leuk. Gaat met de oortjes erop van huis met haar verzorgster erop, maar ook voor de wagen vind ze erg leuk. Als ik het karretje tevoorschijn tover en ze ziet dat vanuit de wei dan gaat ze voor het hek staan. Nou, dan vind ze het wel leuk. Ik denk dat de meeste paarden/pony's graag werken, het staat ook gelijk aan aandacht.