Probleem: paard snapt het longeren niet .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Re: Probleem: paard snapt het longeren niet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:37

Puck18 schreef:
Een driehoek maken van de longeerlijn, pony en je zweep, als je die precies goed hebt heeft ie het idee dat ie er niet meer tussen uit kan. Misschien heb je de zweep te ver naar achteren of naar voren?

Ik kan een geweldige driehoek maken maar als je paard totaal geen ook heeft voor de zweep heeft het geen nut... Ik laat iemand meelopen en als hij het snapt dan loopt ze weg en dan blijft hij wel lopen... alleen draven is nu niet zen sterke kant, de start knop ga ik vandaag nog maar eens zoeken. hij vind het wel best in stap....

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:39

blondje053 schreef:
joeppie we gaan de zomer in )

Winter toch?

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 00:28

haha..nee wij gaan de zomer in..ik zit in Nieuw Zeeland.
Wij hebben net de winter achter de rug.
de seizoenen lopen hier anders dan in NL..kerst kun je hier op het strand vieren want het is hier dan hartje zomer.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:47

blondje053 schreef:
haha..nee wij gaan de zomer in..ik zit in Nieuw Zeeland.
Wij hebben net de winter achter de rug.
de seizoenen lopen hier anders dan in NL..kerst kun je hier op het strand vieren want het is hier dan hartje zomer.

hahah Lekker hoor Lachen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:28

nicci88 schreef:
ik had dat ook. toen heb ik hem in de longeercirkel zonder longeerlijn 'gelongeerd' (wel met zweep). na een tijd ging het super. kende de commando's enzo. en toen heb ik de lijn eraan gedaan. prima!

(ik weet natuurlijk niet of dit met ieder paard werkt)

Ik kan bevestigen dat dit bij de mijne in ieder geval werkt heeft. Ik had hetzelfde probleem als de TS en heb uiteindelijk de longeerlijn in de kast gelaten en 'longeer' hem zonder lijn waardoor hij de commando's nu kent. Inmiddels zijn we zover dat de longeerlijn er weer aan kan en blijft hij netjes op de volte lopen zonder dat hij steeds zijn achterhand van me af draait. Hij had al heel snel door dat wanneer hij dat deed jij je drijfende kracht verliest. Als je dan naar hem toeliep ging hij alleen maar achteruit om je geen kans te geven aan zijn zijde te kunnen komen.... slimmerd Vork

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:12

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen mijn merrie is al 14 Bloos
Niks helpt, dus inmiddels ben ik het een beetje aan het opgeven..

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:08

Allemaal heel erg bedankt !!
ben er erg veel gaan oefenen
en..... hij doet het super Haha!
het gaat erg goed nu, alleen de commando's vind hij nog moeilijk maar daar ben ik flink mee aan het oefenen Knipoog
moet wel zeggen dat ik een goede hulp heb.

ik heb er trouwens ook al opgezeten ging ook super Pling

Geduld schoone zaak Vork

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 00:39

wat gaaf man...fijn voor je..Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:49

Kendra schreef:
Heb je verder wel al wat grondwerk met 'em gedaan? Het is in ieder geval belangrijk dat je paard gewend is aan commando's en goed op de baas let. Daarna begin ik meestal eerst los in de bak. Paard loopt gewoon rond (gaat meestal vanzelf wel over de hoefslag) en ik loop met de zweep rond. Zo wen ik ze aan de zweep en aan commando's zoals stap en draf. Daarna zet ik in de bak een soort cirkel af (ben nog niet in het bezit van een longeercirkel) van ongeveer 20 meter met prikpaaltjes en lint. Meestal laat ik ze daar eerst weer los in lopen, als je een zweep in de hand hebt drijf je ze makkelijk naar de hoefslag. Soms (ligt er aan) leer ik ze dan ook twee extra commando's: 'van mij af' en 'kom maar'. Vervolgens is de laatste stap dat je met halster of hoofdstel aan en de longeerlijn gaat longeren.
Lijkt misschien erg uitgebreid, maar het gaat spelenderwijs - binnen een week lopen ze meestal keurige rondjes om me heen.
Waarbij ik wel moet zeggen dat wij onze jonkies als ze 's winters uit de opfok thuis komen, altijd een paar keer in de bak doe terwijl ik met de zweep rondloop, dus ze niet helemaal blond als ze in de africhting gaan.

Ja zo doe ik het ook.
Ik doe mijn jonge paard eerst gewoon los in de bak.
Dan ga ik met de zweep in het midden staan en "jaag" hem een beetje aan..
Als hij gaat draven zeg ik ook DRRAFF... en daarna beloon ik m door op een hoog toontje goedzo te zeggen..
en dan jaag ik m een keertje iets verder aan zodat ie in galop aanspringt ik zeg dan hierbij ook GALOP!
en als hij dan in galop zit zeg ik weer braaf of goedzo.. (beste is 1 commando)
En als ik dan weer terug naar de draf ga zeg hooo maaar draf... hoo hoo..
Enz enz..

Vervolgens als ik dit een aantal keer gedaan heb en het gaat goed, maak ik met prikpaaltjes en lint een cirkeltje in de bak. dan doe ik de longe eraan en doe ik precies het zelfde.

Inprincipe kennen ze het dan al en hoef ik weinig meer te doen!

(mijne is nu 2,5 jaar en heeft nu ook een paar keer los in de bak gelopen en heb m een beetje aangejaagt, wel rustig en op een speelse manier)

Straks als hij 3 is, ga ik longeren!

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:59

daantjuhhh schreef:
Kendra schreef:

(mijne is nu 2,5 jaar en heeft nu ook een paar keer los in de bak gelopen en heb m een beetje aangejaagt, wel rustig en op een speelse manier)

Straks als hij 3 is, ga ik longeren!

waarom dan pas ?
je kan beter nu al beginnen want anders word ie alleen maar sterker en gaat ie met je aan de haal omdat je hem dan nog niet aan de longe hebt gehad weet hij niet wat het is Knipoog want los in de bak lopen kan de mijne ook wel met commando's

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:53

Hmm, ik zie dat je paard nog niet is ingereden, anders kan je het volgende doen.

Werk met zn 2'en.
Leg een zadel op de rug van je pony en doe het hoofdstel om.
Persoon 1 gaat op je pony zitten en houd de teugels heel losjes vast.
Persoon 2 gaat in het midden staan, met de zweep erbij.
Pers. 1 zorgt er een beetje voor dat de pony niet naar Pers. 2 loopt.
Als de pony naar binnen komt, houdt Pers. 2 de zweep bij de schouders, terwijl Pers. 1 de pony zachtjes naar buiten stuurt.
Bij de overgangen, zegt Pers. 2 wat de pony doet, terwijl Pers. 1 zo min mogelijk helpt, waardoor de pony op commanda overgangen leert maken.
Op een gegeven moment moet je pony luisteren, zonder dat Pers. 1 helpt.

Als je paard nog niet is ingereden, zou ik het volgende doen.
Laat je pony los in de longeercirkel, en houd der met de zweep op 'de hoefslag'.
Als ze naar je toe komt, tik je met de zweep zachtjes tegen der schouder aan, reageert ze niet, tik dan iets harder.
Vooral in stap zal je pony naar je toekomen. Dus als je der laat aandraven, zal ze niet snel naar je toekomen.

Veel suc6 ermee ! Knipoog