swinters snacht op stal, compenseren julie met iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: swinters snacht op stal, compenseren julie met iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:12

Als ik mijn paarden ´s nachts onbeperkt hooi zou geven in de winter, dan zouden ze zo vet worden dat ze niet meer te rijden zijn (om van de negatieve gevolgen voor hun gezondheid nog maar te zwijgen...)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:13

Heb jij dan wel goed hooi?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:14

Prima hooi, maar ik heb ijslanders...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:19

Dat ze dik worden kan zijn, maar ik begrijp niet wat je bedoeld met de andere gezondheidsdingen?

Edit: ik heb geen verstand van ijslanders Koe

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:21

Van oud hooi worden paarden nauwelijks dik. Ze krijgen er hooguit een ronde buik van

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:26

Lenneke, met alle respect, maar heb je wel eens een ijslander van dichtbij gezien? Ze verteren hun voedsel een stuk effectiever dan de grotere rassen, en geloof me ze worden dik (en nee ik bedoel géén grasbuik, ik bedoel vét) , zelfs van relatief schraal hooi, als ze daar onbeperkt toegang toe hebben..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:30

Je hebt gelijk, ik heb me nooit verdiept in ijslanders.
Ik heb een arabier en een shetlander. Twee totaal verschillende types, de een wordt snel dik en de ander is niet dik te krijgen.
Wel lastig voeren omdat ze samen in de wei staan

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:42

shan schreef:
Inge_ schreef:
Met of zonder die smilie Haha! erbij, je bedoelt toch hetzelfde. Verward
En denk dat er echt wel meer dan 1% van de paarden is die er wat van krijgen.

En wat krijgen ze er dan precies van Inge? Behalve de paarden met stalondeugden?

Wat Arno zei, hoefproblemen (die kreeg mijn paard), stalondeugden en onverwachte zaken. Mijn paard kreeg bijvoorbeeld slijmbeursontsteking in zijn spronggewricht omdat hij in de stal was vast te komen zitten. En nee, die stal is niet te klein voor hem, het is een ruime stal waar hij in heen en weer kan lopen. Dus voor mij geen stal meer.

En wat Arno zei, waarom zit er een slot op de staldeur als de paarden het er zo fijn vinden? Ik ken geen paard wat de hele nacht in zijn stal blijft staan als hij de mogelijkheid heeft naar buiten te gaan.

Mijn paard staat ook niet te suffen hoor, 's nachts. Hij doet gewoon hetzelfde als overdag.

shan schreef:
We hebben het over een paard dat alleen 's nachts op stal staan Arno.
Je hoeft mij niet de uitleg te geven over stalondeugden. Ik weet wel dat die paarden niet ondeugend zijn. Haha!
Paarden met een stalondeugd vallen bij mij dus in de categorie die maar beter 24/7 buiten kunnen staan. en dan bedoel ik met name de wevers. De luchtzuigers is een ander verhaal. Die kan je beter maar eens op een maagzweer laten checken.
En waardoor ontstaat een maagzweer? Omdat het paard te weinig ruwvoer krijgt. Was laatst een topic over op bokt; viewtopic.php?f=110&t=804902

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:49

Ook in het land kunnen er allerlei onverwachte dingen gebeuren Inge, een klap van een ander paard kan makkelijk een gebroken been opleveren en een keer door een draadje vliegen een slagaderlijke bloeding, ik noem zo maar even wat.

Maagzweren kunnen door meerdere oorzaken ontstaan, dit kan zelfs al gebeuren bij het afspenen. En wie zegt dat paarden die op stal staan per definitie te weinig ruwvoer krijgen????
Mijn paarden hebben, ook op stal, onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking bijv.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:52

Als een paard snel dikt wordt zul je zo ruwvoer moeten zoeken dat zo min mogelijk 'rijk' is aan voedingstoffen. Zo hebben ze wel 24/7 de mogelijkheid om te kauwen, maar worden ze niet moddervet.

Ruwvoer is namelijk van het allergrootste belang voor een paard!

Ik ken een stal waar ze de paarden 's winters ook binnen houden. Daar lieten ze die paarden in ieder geval een aantal uren los in de binnenbak. Daarnaast werden ze ook nog regelmatig gereden en hadden ze voldoende ruwvoer tot hun beschikking. Misschien een idee als je ze echt niet buiten kunt houden?

Ik ben er overigens niet voor om paarden 's winters binnen te houden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:55

Citaat:
En wat Arno zei, waarom zit er een slot op de staldeur als de paarden het er zo fijn vinden?

Waarom is de wei afgezet? Daar blijven ze anders ook niet in! Dus dan zullen ze het daar ook niet zo fijn vinden. Vreemde argumenten hoor.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:56

shan schreef:
Ook in het land kunnen er allerlei onverwachte dingen gebeuren Inge, een klap van een ander paard kan makkelijk een gebroken been opleveren en een keer door een draadje vliegen een slagaderlijke bloeding, ik noem zo maar even wat.

Maagzweren kunnen door meerdere oorzaken ontstaan, dit kan zelfs al gebeuren bij het afspenen. En wie zegt dat paarden die op stal staan per definitie te weinig ruwvoer krijgen????
Mijn paarden hebben, ook op stal, onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking bijv.

In het land kunnen dat soort dingen ook gebeuren idd. Maar mijn paard heeft in zijn hele leven nog niks gekregen van het in een kudde buiten lopen, afgezien van wat kleine bijtwondjes. En als hij dan in die winter dat hij op stal stond wel allerlei kwaaltjes kreeg & ongelukkig was zijn dat voor mij genoeg redenen (naast het feit dat ik vind dat paarden gewoon buiten horen) om hem lekker buiten te laten.

Ik zeg trouwens niet dat elk stalpaard te weinig ruwvoer krijgt, ik weet dat er ook paarden zijn zoals die van jou die wel gewoon genoeg ruwvoer krijgen. Maar zie ook vaak stallingen waar de paarden de hele dag zonder eten staan, bij mij op stal heb je dat soort paarden ook.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:59

Kijk er leiden meer wegen naar Rome, ieder doet het op zijn of haar manier. Ik probeer te kijken naar het paard en de situatie waarin dat paard zich bevind.
Men moet niet zo snel een oordeel klaar hebben en het zo zwart wit bekijken. 's Nachts op stal hoeft per definitie niet slecht te zijn. Het wordt allemaal ontzettend overtrokken door sommige Naturals.
Ieder zijn ding.
Ik veroordeel ook de mensen niet die hun paarden jaarrond 24/7 buiten laten.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:04

shan schreef:
Kijk er leiden meer wegen naar Rome, ieder doet het op zijn of haar manier. Ik probeer te kijken naar het paard en de situatie waarin dat paard zich bevind.
Men moet niet zo snel een oordeel klaar hebben en het zo zwart wit bekijken. 's Nachts op stal hoeft per definitie niet slecht te zijn. Het wordt allemaal ontzettend overtrokken door sommige Naturals.
Ieder zijn ding.

Nou als je bedenkt dat paarden van nature ongeveer 40 km per dag lopen en 's nachts ook actief zijn, vind ik het fout als mensen hun paarden op stal zetten. Maakt mij niet uit als het zwart-wit is, zo denk ik erover.
Hoezo vind jij het fout als mensen hun paarden 24/7 buiten hebben altijd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:07

Het liefst zou ik nog een schuilstal willen, maar helaas is dat wat lastiger.
Ze hebben wel veel bomen en een hoge heg.

Ik heb Anouar wel een deken op 's winters, lang haar is gewoon echt niet praktisch voor hem en hij kan zichzelf niet warm houden (heb het twee winters geprobeerd)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:18

Inge_ schreef:
shan schreef:
Ieder zijn ding.

Nou als je bedenkt dat paarden van nature ongeveer 40 km per dag lopen en 's nachts ook actief zijn, vind ik het fout als mensen hun paarden op stal zetten. Maakt mij niet uit als het zwart-wit is, zo denk ik erover.

Je leest niet goed Inge, ik zeg juist dat ik niemand daarom veroordeel.
Dat is het verschil tussen mensen die extreem denken en mensen die wat gematigder zijn in hun oordeel.

Heb je honden Inge? lopen die 's nachts ook in een roedel over straat om te jagen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:50

Ik denk niet dat de TS heeft gevraagd of het beter of slechter is om haar paard in de winter ook 24/7 buiten te zetten of op stal. Volgens mij MOET haar paard in de winter 's nachts op stal. Ik ben er ook absoluut voor om paarden 24/7 buiten te houden maar helaas ... in België en Nederland is daar geen ruimte voor. Daarom worden paarden 's nachts dikwijls op stal gezet. Of dit goed of slecht is ervaart iedereen anders.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:03

Mijn paardjes gaan 's winters even vrolijk en gezond 's avonds naar binnen als 's ochtends weer naar buiten. Het land is 's nachts simpelweg te drassig om goed op te kunnen liggen (en ik heb er twee 30-plussers bij), dus heb ik ze liever op stal. Die ouwetjes hebben dit echt nodig om een beetje bij te komen van alle activiteiten en om op gewicht te blijven. Zet ik ze in het najaar wat laat op stal, dan verstijven de spieren en zie ik ze terug vallen.

Een schuilstal zou voor mijn jongere pony misschien wel leuk zijn, maar eerlijk gezegd heb ik persoonlijk niet de indruk dat hij er last van heeft dat hij in een box staat. De box is erg ruim, hij staat er met een vriendje in, als ze willen kunnen ze de hele nacht rondjes lopen maar daar heb ik ze dan weer nooit op kunnen betrappen.

Ik denk dat het ook maar net is wat het dier in kwestie gewend is. Als je de pony van mijn vriendje in een box zet gaat er iets stuk. De stal of de pony. Zij staat dus 24/7 buiten met een schuilstal.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:02

shan schreef:
Inge_ schreef:

Je leest niet goed Inge, ik zeg juist dat ik niemand daarom veroordeel.
Dat is het verschil tussen mensen die extreem denken en mensen die wat gematigder zijn in hun oordeel.

Heb je honden Inge? lopen die 's nachts ook in een roedel over straat om te jagen?

Ik snapte wat je zei, maar waaróm ben jij het niet eens met iemand die zijn paard 24/7 buiten houdt?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:36

shan schreef:
Citaat:
En wat Arno zei, waarom zit er een slot op de staldeur als de paarden het er zo fijn vinden?

Waarom is de wei afgezet? Daar blijven ze anders ook niet in! Dus dan zullen ze het daar ook niet zo fijn vinden. Vreemde argumenten hoor.

Klopt....logisch aangezien we meestal teveel paarden op te weinig grond willen houden. Heb paarden altijd al lichterlijk achterlijk gevonden dat ze dan toch besluiten om zich tegen te laten houden door een stom draadje waar ze makkelijk over heen kunnen springen. Gekke meegaande beesten Tong uitsteken.
Met andere woorden, zowel weide als stal is géén natuurlijke huisvesting voor een paard. Maar een wei voldoet nou eenmaal meer aan de van oorsprong aanwezige wensen van een paard dan een stal.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:46

Ik weet het niet helemaal hoor.. Van nature ben ik ook geneigd te denken dat mijn paarden beter af zijn in de wei dan in een stal. Ware het niet dat ze hier achter mijn huis staan, 's zomers 24/7 buiten, en ik zie ze dan toch wel met erg grote regelmaat onder hun 'eigen' boom staan te slapen. Zeker mijn oude pony doet dat heel erg vaak. Volgens mij heeft hij zijn eigen stalletje gemaakt.

Het enige verschil is dat híj nu kiest wanneer hij onder z'n boom gaat staan, en ik 's winters bepaal dat hij zijn box in gaat. Daar kun je het moreel niet mee eens zijn, voor zover ik aan die pony kan zien heeft hij er niet veel moeite mee.

Wat betreft het altijd op het land houden: het is niet alleen zo dat er in Nederland relatief weinig grond per paard is, ik denk ook dat je je moet beseffen dat we hier een eindje onder het zeeniveau zitten, en de weilanden hier dus vaak erg nat zijn. Zelf ben ik van mening, dat een van de van oorsprong aanwezige wensen van een paard óók is om beschut/droog te kunnen liggen. En daarvoor moet je als mens soms nou eenmaal gaan timmeren.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 25-08-07 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:54

shan schreef:
99% van de paarden in Nederland staan s'nachts op stal in de winter, en weet je: daar krijgen ze helemaal niets van.
Nog een plakje hooi voor de nacht en ze overleven het best wel. Haha!

volgens mij wel minder dan 99% hoor, ook swinters staan de meeste shetlanders buiten snachts, net als de paarden in de opfok en natuurlijk de paarden van eigenaren die ze buiten willen hebben wat er ook een zoot zijn, en de kudde's paarden die in weilanden staan om de boel kort te houden.. ik denk dat je met 75 a 80% meer in de buurt zit van wat snachts binnen staat, maar 99% no way!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:08

Inge_ schreef:

Die 40 km is erg overtrokken hoor. Hangt een beetje af van het voedselaanbod, als er voldoende aanwezig is dan leggen ze ongeveer 10 km per dag af, alleen bij voedselschaarste zijn ze lang opzoek naar voedsel en leggen ze dus meer km af zonder te eten. Paarden bewegen maar 5-8% van de dag, beweging onderwijl grazend wordt hierbij niet meegenomen (dit valt bij meeste ethogrammen onder grazen).

Beweging, veel ruwvoer en frisse lucht zijn belangrijke dingen voor welzijn van paard die buiten goed te realiseren zijn en op stal niet (ruwvoer overigens wel natuurlijk). Wat een veel groter gemis is echter is het gebrek aan sociaal contact op stal. De meeste paarden kunnen vanwege de dichte wanden elkaar niet zien 's avonds. Als ze overdag wel op de wei staan dan helpt dit natuurlijk al stukken, maar 24 uur sociaal contact is echt wezenlijk voor het welzijn van een paard en wordt soms erg onderschat. Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan 's avonds op stal als hij overdag wel vriendjes had als het alternatief 24/7 buiten in zijn eentje was. Het ideale (in mijn ogen iig) is natuurlijk nog steeds 24/7 op wei met schuilstal in een stabiele groep.

Overigens is sterotiep gedrag helaas wel iets breder dan nu wordt aangenomen. Naast de overduidelijke gedragingen als luchtzuigen, weven, kribbebijten, rondjes lopen in de stal (als stal daar ruimte voor laat) gaan er in de wetenschappelijke wereld ook stemmen op om catatonisch gedrag en overreageren op normale prikkels te scharen onder het kopje stalondeugden (als zijnde vooroorzaakt door lang op stal staan)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:28

Citaat:
Inge schreef: Ik snapte wat je zei, maar waaróm ben jij het niet eens met iemand die zijn paard 24/7 buiten houdt?

Je snapt duidelijk niet wat ik zeg want ik zeg nergens dat ik het daar niet mee eens ben.
Ik heb gezegd: ieder zijn ding maw iedereen moet dat voorzichzelf bepalen.
Alleen ik wil niet veroordeeld worden door sommige extremisten omdat ik mijn paarden 's nachts op stal houdt. Net zo goed als ik niemand veroordeel die zijn paarden wel 24/7 buiten laat.
Wel vind ik het ras afhankelijk, shetlanders en ijslanders hebben een totaal andere vacht dan bijv een arabier. De eerste 2 rassen kunnen niet alleen veel koude verdragen maar ook veel neerslag.
Een Arabier kan veel koude verdragen maar niet veel neerslag.
Een Arabier in een natte koude winter buiten laten staan zonder schuilstal of deken is dus een heel ander verhaal dan een Shetlander buiten laten staan.

Citaat:
Shanna schreef: volgens mij wel minder dan 99% hoor, ook swinters staan de meeste shetlanders buiten snachts, net als de paarden in de opfok en natuurlijk de paarden van eigenaren die ze buiten willen hebben wat er ook een zoot zijn, en de kudde's paarden die in weilanden staan om de boel kort te houden.. ik denk dat je met 75 a 80% meer in de buurt zit van wat snachts binnen staat, maar 99% no way!

Je moet 99% ook niet heel letterlijk nemen. Maar... Langgg niet alle paarden die in de opfok staan, staan 24/7 buiten in de winter. Met een beetje geluk staan ze in grote loopstallen en kunnen ze er een paar uur naar buiten per dag. Met wat minder geluk staan ze gewoon in boxen en komen ze per dag een paar uur buiten.
Verder is het op veel plaatsen in Nederland zo dat de kwaliteit van de weides niet toestaan dat daar 24/7 paarden op kunnen lopen.
Nog even over de sociale contacten: Als paarden overdag voldoende sociale contacten hebben dan kunnen ze 's nachts best wel een paar uur zonder plus het feit dat iedereen er voor het gemak maar vanuit gaat dat paarden altijd in dichte boxen staan. Het gros van de boxen op bijv. de manege waar ik werk bestaan uit boxen zonder dichte wanden. Paarden kunnen dus redelijk nauw contact met elkaar hebben op die manier. En ik weet zeker dat dat op veel andere maneges en stallen ook zo is.
Ook hier geldt dus weer: niet te extremistisch denken en alles over 1 kam scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:35

shan schreef:
Nog even over de sociale contacten: Als paarden overdag voldoende sociale contacten hebben dan kunnen ze 's nachts best wel een paar uur zonder plus het feit dat iedereen er voor het gemak maar vanuit gaat dat paarden altijd in dichte boxen staan. Het gros van de boxen op bijv. de manege waar ik werk bestaan uit boxen zonder dichte wanden. Paarden kunnen dus redelijk nauw contact met elkaar hebben op die manier. En ik weet zeker dat dat op veel andere maneges en stallen ook zo is.
Ook hier geldt dus weer: niet te extremistisch denken en alles over 1 kam scheren.

Wanneer je paarden 's nachts op stal houdt, betekent dat al snel dat ze eind van de middag/begin van de avond naar binnen gaan, t/m de volgende ochtend, en dan zit je al gauw op 12 uur stal. Dat is wel even wat meer dan 'een paar uur'. Knipoog

In plaats van dichte wanden, zie je vaak tralies. Het enige contact dat paarden dan met elkaar kunnen hebben, is neuscontact. Dit is niet te vergelijken met bijv. het met elkaar groomen.