Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

shan schreef:Inge_ schreef:Met of zonder die smilieerbij, je bedoelt toch hetzelfde.
![]()
En denk dat er echt wel meer dan 1% van de paarden is die er wat van krijgen.
En wat krijgen ze er dan precies van Inge? Behalve de paarden met stalondeugden?
shan schreef:En waardoor ontstaat een maagzweer? Omdat het paard te weinig ruwvoer krijgt. Was laatst een topic over op bokt; viewtopic.php?f=110&t=804902We hebben het over een paard dat alleen 's nachts op stal staan Arno.
Je hoeft mij niet de uitleg te geven over stalondeugden. Ik weet wel dat die paarden niet ondeugend zijn.![]()
Paarden met een stalondeugd vallen bij mij dus in de categorie die maar beter 24/7 buiten kunnen staan. en dan bedoel ik met name de wevers. De luchtzuigers is een ander verhaal. Die kan je beter maar eens op een maagzweer laten checken.
Citaat:En wat Arno zei, waarom zit er een slot op de staldeur als de paarden het er zo fijn vinden?

shan schreef:Ook in het land kunnen er allerlei onverwachte dingen gebeuren Inge, een klap van een ander paard kan makkelijk een gebroken been opleveren en een keer door een draadje vliegen een slagaderlijke bloeding, ik noem zo maar even wat.
Maagzweren kunnen door meerdere oorzaken ontstaan, dit kan zelfs al gebeuren bij het afspenen. En wie zegt dat paarden die op stal staan per definitie te weinig ruwvoer krijgen????
Mijn paarden hebben, ook op stal, onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking bijv.

shan schreef:Kijk er leiden meer wegen naar Rome, ieder doet het op zijn of haar manier. Ik probeer te kijken naar het paard en de situatie waarin dat paard zich bevind.
Men moet niet zo snel een oordeel klaar hebben en het zo zwart wit bekijken. 's Nachts op stal hoeft per definitie niet slecht te zijn. Het wordt allemaal ontzettend overtrokken door sommige Naturals.
Ieder zijn ding.
Ik veroordeel ook de mensen niet die hun paarden jaarrond 24/7 buiten laten.
Inge_ schreef:shan schreef:Kijk er leiden meer wegen naar Rome, ieder doet het op zijn of haar manier. Ik probeer te kijken naar het paard en de situatie waarin dat paard zich bevind.
Men moet niet zo snel een oordeel klaar hebben en het zo zwart wit bekijken. 's Nachts op stal hoeft per definitie niet slecht te zijn. Het wordt allemaal ontzettend overtrokken door sommige Naturals.
Ieder zijn ding.
Ik veroordeel ook de mensen niet die hun paarden jaarrond 24/7 buiten laten.
Nou als je bedenkt dat paarden van nature ongeveer 40 km per dag lopen en 's nachts ook actief zijn, vind ik het fout als mensen hun paarden op stal zetten. Maakt mij niet uit als het zwart-wit is, zo denk ik erover.
Hoezo vind jij het fout als mensen hun paarden 24/7 buiten hebben altijd?

shan schreef:Inge_ schreef:
Nou als je bedenkt dat paarden van nature ongeveer 40 km per dag lopen en 's nachts ook actief zijn, vind ik het fout als mensen hun paarden op stal zetten. Maakt mij niet uit als het zwart-wit is, zo denk ik erover.
Je leest niet goed Inge, ik zeg juist dat ik niemand daarom veroordeel.
Dat is het verschil tussen mensen die extreem denken en mensen die wat gematigder zijn in hun oordeel.
Heb je honden Inge? lopen die 's nachts ook in een roedel over straat om te jagen?
shan schreef:Citaat:En wat Arno zei, waarom zit er een slot op de staldeur als de paarden het er zo fijn vinden?
Waarom is de wei afgezet? Daar blijven ze anders ook niet in! Dus dan zullen ze het daar ook niet zo fijn vinden. Vreemde argumenten hoor.
. shan schreef:99% van de paarden in Nederland staan s'nachts op stal in de winter, en weet je: daar krijgen ze helemaal niets van.
Nog een plakje hooi voor de nacht en ze overleven het best wel.
Inge_ schreef:Nou als je bedenkt dat paarden van nature ongeveer 40 km per dag lopen en 's nachts ook actief zijn, vind ik het fout als mensen hun paarden op stal zetten. Maakt mij niet uit als het zwart-wit is, zo denk ik erover.
Citaat:Inge schreef: Ik snapte wat je zei, maar waaróm ben jij het niet eens met iemand die zijn paard 24/7 buiten houdt?
Citaat:Shanna schreef: volgens mij wel minder dan 99% hoor, ook swinters staan de meeste shetlanders buiten snachts, net als de paarden in de opfok en natuurlijk de paarden van eigenaren die ze buiten willen hebben wat er ook een zoot zijn, en de kudde's paarden die in weilanden staan om de boel kort te houden.. ik denk dat je met 75 a 80% meer in de buurt zit van wat snachts binnen staat, maar 99% no way!
shan schreef:Nog even over de sociale contacten: Als paarden overdag voldoende sociale contacten hebben dan kunnen ze 's nachts best wel een paar uur zonder plus het feit dat iedereen er voor het gemak maar vanuit gaat dat paarden altijd in dichte boxen staan. Het gros van de boxen op bijv. de manege waar ik werk bestaan uit boxen zonder dichte wanden. Paarden kunnen dus redelijk nauw contact met elkaar hebben op die manier. En ik weet zeker dat dat op veel andere maneges en stallen ook zo is.
Ook hier geldt dus weer: niet te extremistisch denken en alles over 1 kam scheren.