Kunnen mensen en paarden een band aangaan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: Kunnen mensen en paarden een band aangaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:31

tamary schreef:
Paard=kuddedier en een kudde hangt van banden aan elkaar. Of een paard met een mens een band aan kan gaan en die mens dus als soort paard kan zien hangt van de paardentaalvaardigheid van de betreffende mens af.

Een paard weet heus het verschil tussen een mens en een paard. Dan mag je de beste paardenfluisteraar ter wereld zijn, het paard ziet nog steeds een gestalte op twee benen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:38

hns schreef:
tamary schreef:
Paard=kuddedier en een kudde hangt van banden aan elkaar. Of een paard met een mens een band aan kan gaan en die mens dus als soort paard kan zien hangt van de paardentaalvaardigheid van de betreffende mens af.

Een paard weet heus het verschil tussen een mens en een paard. Dan mag je de beste paardenfluisteraar ter wereld zijn, het paard ziet nog steeds een gestalte op twee benen.

Er word ook niet gezegt dat die band tussen paard en paard het zelfde is als tussen mens en paard!
Natuurlijk ziet en weet een paard het verschil tussen mens en paard.
Maar ik denk wel dat een paard een band met je aan kan gaan of jij met een paard.
Bij mijn paard merk ik duidelijk dat ze meer band heeft met mij dan met ieder ander.
Mijn vader voerd haar net zo vaak als ik, maar Olly volgt mij altijd en overal en mijn vader minder.
Als ik er niet ben zal ze zeker mijn vader volgen, maar ben ik er ook? volgt ze mij!
Als ik bijvoorbeeld naar de hal toe ga en ik heb er gereden en ik zadel der af loopt ze met mij los overal heen.

Bij Olly duurde het echter wel heel lang voordat er een duidelijke band kwam!
Met mijn fokmerrie was die band er direct, maar alleen naar mij en mijn vader.
Met mijn nu nog hengst op de wei was er ook snel een band, maar die is minder persoonlijk, dat is echt een allermans vriend.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:58

Ik weet wel zeker dat mensen en paarden een band kunnen opbouwen. Een band met een paard hebben klinkt altijd zo zweverig maar gelukkig heb ik het met een aantal paarden wel gehad. Ikzelf zie het als een soort eenheid/gevoel wat je hebt met een paard. Een band heb je ook nooit zomaar je moet het wel verdienen met respect, liefde, gelijkwaardigheid (in geval van paard mens relatie zie ik dat de mens 51% de leider is en het paard voor 49% paarden blijven kudde dieren dus die willen/moeten een leider) en 100% vertrouwen in elkaar. Alleen de band tussen een moederpaard en haar veulen is er direct. Ook kan je mijn inziens een "klik" hebben met een paard maar van een band is er dan nog geen sprake.

Eigenlijk zou er eerst een soort definitie moeten zijn van de term "een band" nu geeft iedereen z'n eigen interpretatie aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:59

Tja, ik ben in de jaren 70 als kind begonnen met het omgaan met paarden en had toen al het idee dat je een band met ze aan kon gaan. Dus hoe komen ze aan de jaren 80? Wat laat, zeg...... Haha!

Wat wetenschappers allemaal beweren, ach tja.... Hun ding Haha! Clown . Ik heb met diverse paarden een speciale band gehad en twee daarvan waren echt uitzonderlijk. Dat was met mijn lieve New Forestverzorgpony in de jaren 80 en tegenwoordig met mijn eigen paardje Sam. De hechte band met Sam groeit nog steeds, nu we begonnen zijn met inrijden. Ik kan met allerlei voorbeelden komen, waar aan ik en anderen kunnen zien hoe onze band is, maar daar zie ik het nut niet zo van in (wordt zo'n lang verhaal). Ik kan in elk geval wel heel duidelijk zeggen dat ik voor hem geen paard ben natuurlijk, maar wel een mens bij wie hij heel graag is, die hij op een halve km afstand al kan herkennen. Hij is ook nog eens erg eenkennig, wat ik stiekem wel erg leuk vind. Degenen die beweren dat een paard geen hechte band op kan bouwen met mensen, mag ons komen bestuderen. Tong uitsteken