[AR] Singelprobleem , urgent !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Re: Singelprobleem , urgent !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:45

Nouvel schreef:
Mij werd juist aan geraden door meerdere mensen (ik heb toen zelfs een brief naar de Bit gestuurd en antwoord gekregen van Riny Rutjens) om de singel minder strak vast te maken!

Ook ik heb deze tip van Riny gehad en daarlangs ook de singel wat verder naar achter leggen en de staartriem een gaatje strakker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:53

Iets meer naar achteren kan inderdaad ook voordelig werken, omdat het voorbeen dan minder tegen de singel aankomt met bewegen.
Maar als je een erg 'buikig' paard hebt is dit lastiger, omdat de singel dan vaak toch weer naar dezelfde plek schuift...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:06

Ik heb het probleem ook.
Ik heb een ander tuig gekocht, van nouvel hierboven, hihi..

Ik ga daar mee naar de tuigmaker en laat het helemaal goed passend maken, vooral bij de singel.
Mijn fjord loopt heel snel stuk, bij mijn zadel heb ik een neopreen singel, maar die kan ik voor het mennen niet vinden, eigenlijk heb je overal beschermers voor behalve voor de mensingel.. Best lastig..

Mijn fjord is buikig, dus het is geen mogelijkheid om het schoftje verder naar achteren te leggen.. Ze is al 18 jaar en in verwachting van haar zesde veulen.. Tja zwaartekracht wint het een keer, hihi..

DA zei ook dat er misschien ook wat eelt op moest komen..
Heb er nu een bontje om en ze loopt niet op de normale plaats stuk, Go jij! Go jij! maar wel weer op een andere plaats.. No Cheer

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 12:43

Gisteren hebben we het weer geprobeerd. De rechterkant ging goed. Links weer het haar eraf.
We hebben de staartriem strakker gedaan en de singel wat losser , en ervoor gezorgd dat de singel beide kanten even hoog zit. De springriem was er al af. Die doet toch geen dienst. De buitensingel uit de lus onder de binnensingel gehaald. Die ligt nu achter de binnensingel.
Het is ons opgevallen dat de pony wel erg veel vel achter zijn voorbenen heeft. Meer dat een ander paard.
Na het rijden sudocreme opgesmeerd.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:22

Niet te dikke laag sudocreme erop doen, het wondje moet ook kunnen ademen, sudocreme werkt dan verder wel heel fijn!!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:28

Singel niet te strak en niet te los, moet niet bewegen. Na het aansingelen voorbenen een voor een zo hoog mogelijk optillen, zodat er geen velletje / haartjes tussen komen. Een bontje helpt bij ons wel, maar alleen bij droog weer en elke keer wassen, zodra het nat of vies wordt werkt het averechts. Een beetje vaseline voor gebruik op de plek en op de singel smeren misschien? Ik smeer op wondjes altijd een dun laagje calendula na het rijden, misschien is het verbeelding maar ze lijken sneller te genezen.

Maar het is een lastig probleem, je moet uitproberen wat bij jullie het beste werkt. Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:02

Mijn vorige paard had het heel erg, daar hebben we toen speciaal een langere hele dunne binnensingel voor laten maken, zodat de gespen veel hoger lager en ze niet met de achterkant van het voorbeen tegen die gespen aan liep.
Dat, in combinatie met een echte schapenvacht bontje, en na het rijden goed afspuiten met koud water werkte gelukkig goed!

De merrie die ik nu heb heeft het ook vrij snel, maar daarbij is gelukkig een schapenbontje voldoende...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 09:32

Woensdag heb ik een schoftonderlegger gekocht en die hebben we gisteren geprobeerd.
Aan de rechterkant was helemaal niets te zie en links ook bijna niet. Dwz er is geen rauwe plek ontstaan. Ik denk dat we nu de goede kant op gaan. Door de schoftonderlegger ligt misschien de singel ook wel anders. We hebben een leren combituig van Ideaal en de schoftjes zijn vrij smal.
Door de onderlegger wordt het oppervlak dat op de rug drukt groter en drukt het niet zo in de rug.
Zonder dat ding had hij na het rijden echt een hele deuk in zijn rug van het schoftje.
Ik hou je op de hoogte.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:29

Heb je de broek wel strak genoeg?
Wanneer ze te los er voor staat komt de druk bij afremmen op de buitensingel.
Dus binnensingel mooi glad vast, buitensingel heel los en broekriemen op maat (handbreedte achter de kont wanneer de strengen strak staan.
Wat je ook vaak ziet is dat de strengen niet op de juiste maat zitten. Wanneer de pony in de strengen staat moet de buitensingel met de lichtogen gewoon recht over het schoftje lopen, dus niet naar voor of achteren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:51

Zat even naar een foto van je aanspanning te zoeken en heb m gevonden;
Afbeelding
Volgens mij moet je de ogen voor de broek aan het lamoen verder naar voren laten plaatsen. Zit allemaal zo op zijn kortst al ik t zo zie. Ook de rugriem kan hier meer op maat en de strengen zou ik buiten de buitensingel laten lopen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:53

De staartriem hebben we al korter gemaakt. De broekriemen zitten inderdaad op zijn kortst en nog een maal extra om het lamoen gedraaid. We gaan dus de volgende keer de strengen niet binnen de binnensingel doen. Er heeft altijd een fjord voor de kar gelopen, dat is toch zo'n beetje dezelfde maat als een haflinger. Misschien moet hij ietsje dichter bij de de kar komen te lopen.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:25

flyfly schreef:
Vandaag de binnensingel niet zo strak gedaan.

Juist niet doen!!

Dan beweegt het alleen maar meer en schuurt het des te meer!
Heb het zelfde probleem met mijn shet, ik smeer er vante voren en vettige zalf op (uierzalf etc)
En goed veel, zodat het lekker vet is en dan gewoon strak aansingelen Ja
Bij mij loopt die nu niks meer kapot..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:48

niet te strak werkt beter dan strak heb ik me laten vertellen...