Waratje schreef:Mijn mening? Geen boomloos zadel op dit paard. Gewoon een goed passend boomzadel erop houden en lekker rijden. Waarom zou je nou persé een boomloos zadel hierop willen leggen? Vanwege het woordje -loos? Dat is niet per definitie fijner voor het paard, hoor.
Paard heeft een hoge schoft, dat geeft problemen met boomloos. Als je paard niet lekker loopt met boomzadel en je daarom naar een boomloos zou willen, dan ligt je boomzadel niet goed en moet je een goede zadelmaker laten komen.
Heb zelf ook een paard met een hoge schoft en boomloos wil bij hem niet, ook de boomloze zadels met kussen systemen. Daarnaast ben ik niet zo kapot van boomloos, je kunt beter een goed passend boomzadel hebben. Het kost misschien wat meer moeite maar dan heb je ook wat. Mijn paard word elk half jaar gecheckt door de zadelmaker en hij loopt super onder een boomzadel

De meeste hoge schoften ontstaan trouwens door atrofie, dat word veroorzaakt door een te krap zadel. Mijn paard heeft het ook gehad, erg vervelend voor je paard. Dat was destijds mijn motivatie om een boomloos zadel te kopen, want dat zou altijd passen en dan had ik dat gedoe niet meer met een te krappe boom. Het zadel leek aardig te passen maar hij liep er totaal niet lekker onder, de kussens moesten vrij dicht bij elkaar omdat het zadel anders op de schoft drukte en dat vond hij kennelijk niet prettig. Ben toen naar de zadelmaker geweest en nu loopt mijn paardje lekker onder een kieffer zadel.
Het concept boomloos klinkt misschien erg verleidelijk maar ik denk dat het niet geschikt is voor jouw paard, vergeet niet dat er veel meer opties zijn op het gebied van boomzadels. Zo heb je bijvoorbeeld zadels met lucht in de kussens die zich aanpassen aan het paard (Flair) of een verstelbare boom.