Paard blijft dominant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard blijft dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:42

Nou kijk XD ik bedoel: Dat jij niet de rol van leidersmerrie op je neemt. Want hij heeft daar (zoals je zelf zei gloof ik) schijt aan. Dus dat jij zijn aandacht op jou vestigt door leuke dingen met m te doen, en m bezig te houden. Niet dat ik nou de expert ben... Maar ieder paard heeft andere behoeftes... Ik ben manegeruiter, dus ik rij en ken veel verschillende paarden. Nou niet meteen negatief worden, ik ken de vooroordelen Boos! Maar egt, doordat je met zoveel verschillende paarden werkt, leer je creatief te zijn. Sommige paarden lopen als een hondje achter mij aan, en willen niets liever dan dat ik voor leidersmerrie speel, en andere paarden willen gewoon mijn maatje zijn.....

maar genoeg over mij.... :S

veel suc6

xxx ciska

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:46

Paarden hebben behoefte aan leiding, en als ze dat niet krijgen, nemen ze zelf het initiatief. Maatjes, en gelijk niveau bestaat niet. Ik denk zomaar dat alle manegepaarden waar jij mee werkt, jouw als leider accepteren. Wat jij als maatje ziet is ook een vorm van onderdanig gedrag.

Overigens is het niet voldoende om leider te spelen, een paard heeft donders goed door of jij stevig in je schoenen staat of niet.
Je moet de leider ZIJN....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:57

Ik heb zelf het sterke gevoel dat mijn paard en ik juist dikke maatjes zijn en dat het leiderschap pas echt een rol speelt op momenten dat het nodig is, dus bv. bij de training of bij het wandelen (als hij ergens van schrikt o.a.). Dan richt hij zich in principe op mij en laat mij leiden.
Dat lijkt mij een prima balans zo. Het een hoef het ander niet uit te sluiten, zo voel en zie ik het.

Maar zit ik in de wei en komt 'ie weer zo gezellig om me heen grazen met die ogen op me gericht (terwijl hij ruimte zat heeft om ergens anders te grazen), dan voel ik toch echt een diepe vriendschap, hoor. Klinkt heel penny, maar ik kan niet anders omschrijven. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:01

Het kan idd heel goed voelen als ze je vertrouwen en in je buurt willen zijn. Jij bent op dat moment een deel van zijn kudde, en die kudde is de veiligheid, hij kijkt wel uit om teveel afstand te nemen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:14

Ja, dat soort momenten voelt echt heel bijzonder aan. Ik kan daar uren van genieten......
Vind het wel een compliment als een paard je op zo'n moment als onderdeel van de kudde ziet. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:30

Nou, compliment? Het is een beetje dubbel: zonder kudde is hij ten dode opgeschreven, hij kan niet anders. Maar het voelt idd heel goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:35

Cassidy schreef:
Nou, compliment? Het is een beetje dubbel: zonder kudde is hij ten dode opgeschreven, hij kan niet anders. Maar het voelt idd heel goed.

Mijn paard loopt ook rustig de kudde uit, hoor. Hij loopt vaak gezellig (los, dus zonder halster of touw) met me mee terug naar het hek en aangezien ze in een natuurgebied staan, heb ik niet het idee dat hij bang is zonder kudde, want dat is best een eind lopen. Zodra ik door het hek ben, rent 'ie meestal wel terug (niet altijd, toen het vorige week zo warm was, liep 'ie op zijn gemakje terug). Haha! Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:43

zzeggum, cassidy, sta jij niet iets te stevig in je schoen..... (zegmaarrr op het kattige af) als ik zeg leidersmerrie spelen, zeg ik zijn. Als ik niet stevig in mijn schoenen stond , kon ik geen manegeruiter zijn. Want als je ergenst slimme, en vastberaden paarden tegen komt die precies weten hoe mensen in elkaar zitten, dan is het op maneges.... maar, ik zal niet off-topic gaan.
Leidersmerrie zijn werkt niet altijd, ik ken de uitzonderingen. Als je paard zowww slim is dan zul je creatief moeten zijn... meer heb ik er niet over te zeggen ...

xxx ciska

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:57

Ik ben net weer bij hem geweest en heb wat met hem gespeeld.

Ik probeer de oefeningen nu wat sneller achter elkaar te doen en nooit in dezelfde volgorde. Toen begon hij er meer lol in te krijgen, lette beter op en toonde meer energie.
Na wat spelen heb ik het iets moeilijker gemaakt door een slalom te maken en uiteindelijk een vierkant van 4 'pionnen'
Bij het slalommen bleef ik aan één kant lopen van de pionnen en hij ertussendoor.
Bij het vierkant vroeg ik hem eerst erom heen te lopen, later een keer er tussen door, dan weer een hoekje afsnijden, dan weer om één pion heen, noem maar op (wel aan de leadrope)
Dat vond hij helemaal leuk. Ik hoefde maar minimale bewegingen te maken en hij snapte precies wat ik bedoelde.

Hij was ook meteen een stuk vrolijker en geinteresseerder.

Hij vind spelen dus toch wel leuk, maar er moet wel uitdaging in blijven zitten.
Als ik hem niet genoeg 'stof' geef om te blijven nadenken wordt het voor hem blijkbaar saai en gaat hij andere dingen doen.

Ik ben al heel blij dat hij er nu echt plezier in heeft en dat hij zo op mij let

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:00

Hulde aan de manegepaarden, zonder hen zouden er heel veel mensen de mogelijkheid niet hebben om te leren rijden. En idd, niet ieder paard is daar geschikt voor. En ze hebben allemaal op den duur een truckendoos waar je mee om moet leren gaan. Maar creativiteit moeten loslaten op een paard (waar meerdere mensen mee omgaan) betekend niet dat je niet automatisch leider bent of hoeft te zijn.

En als jij schijft dat je leider speelt, lees ik dat jij leider speelt. Ik ben niet heldervoelend of helderziend, ik lees wat er staat en ga er van uit dat dat is zoals je het bedoelt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:01

Lenneke_ schreef:
Hij vind spelen dus toch wel leuk, maar er moet wel uitdaging in blijven zitten.
Als ik hem niet genoeg 'stof' geef om te blijven nadenken wordt het voor hem blijkbaar saai en gaat hij andere dingen doen.

Ik ben al heel blij dat hij er nu echt plezier in heeft en dat hij zo op mij let

Fijn dat het goed ging, en blijf die uitdaging opzoeken!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:50

Lenneke_ schreef:
Voor Anouar is niveau level 1 misschien te makkelijk en hij gaat zich vervelen. Maar voor mij is dit al lastig zat en daar zit het probleem denk ik.

Als ik de rest van je berichten lees, denk ik dat dat wel meevalt Knipoog Level 1 hoeft absoluut niet perfect, daarna snel door. Waarom? precies om de reden die jij nu aangeeft, je paard verveeld zich dood en gaat de spelletje (die voor hem overduidelijk zijn) terugspelen. Ze zeggen niet voor niets: don't turn the seven games into the seven jobs (or seven tortures Bloos!) " Knipoog
De reden dat ik parelli aanraad (en zelf ook doe) is dat parelli constant aan het verbeteren en uitbreiden is. er zit geen eind aan en je kan er zover in door als je zelf wilt. Daarnaast vind je bij parelli ook alles over inspiratie, motivatie etc, lijkt me voor dit paard erg belangrijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:36

je zou de horesenality chart van Parelli even in kunnen vullen, ook te vinden op http://www.parelli.com en te downloaden als pdf,maar die kreeg ik niet uitgeprint. Dan weet je in welke hoek je paard zit volgens jou

Verder is er 18 aug een Parelli Inspiration Event bij jou in de buurt, daar zijn 2 instructeurs aanwezig, 1 uit NL en 1 uit Zwitserland en er wordt geinventariseerd waar Parelliers zitten, wellicht zit er iemand met veel ervaring bij jou in de buurt die bereid is eens mee te kijken.........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 16:03

Morrie schreef:
Verder is er 18 aug een Parelli Inspiration Event bij jou in de buurt, daar zijn 2 instructeurs aanwezig, 1 uit NL en 1 uit Zwitserland en er wordt geinventariseerd waar Parelliers zitten, wellicht zit er iemand met veel ervaring bij jou in de buurt die bereid is eens mee te kijken.........

Daar kan ik zowiezo wel heen, is voor mij om de hoek

Swoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:50

Hey,

Ik heb het wel voor Voest, toont het heel duidelijk op video, legt het heel duidelijk uit in z'n boek(en)
en vind het leuk om zo met m'n paard bezig te zijn . Hij heeft een website http://www.emielvoest.nl/
maar je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken wat jullie het leukste vinden...
groetjes, Koe

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:00

sanne83 schreef:
Breghje schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet is idd ook dat je een heel intelligent paard hebt. Je zult dus harder moeten werken om zijn respect te "verdienen" in zijn ogen. Je doet Parelli, dat kent ie nu.

Hier ben ik het echt totaal niet mee eens Knipoog
Intelligent paard, die graag spelletjes speelt. Doe mee, maar dan op jou manier Haha! Grote fout is om steeds iets anders te gaan doen, je moet niet weer een "andere" basis gaan volgen, maar juist beter worden in wat je al kan. Parelli bijv is niet echt iets wat je "kan", level 1 is inderdaad de kleuterklas, voor sommige mensen en paarden misschien genoeg, maar voor dit soort paarden niet, die vullen hun trucendoos gewoon aan Knipoog daarbij zijn alle nieuwe pakketten van parelli echt zeer de moeite waard!

Dat mag, je mag het absoluut niet met me eens zijn, dan zijn we het eens dat we het niet eens zijn Haha! . Je kan wel alle Parelli pakketten aanschaffen, en uiteraard zal ook zeker helpen om een hoger level te gaan doen, wat mi hetzelfde is als ik schrijf, namelijk iets anders gaan doen. Volgend level is ook weer anders dan het voorgaande? Anders heeft het weinig zin lijkt me om alle pakketten aan te schaffen.

En zoals hiervoor is gezegd, een heel intelligent paard zal écht niet onder je, maar naast je staan, of je nou Parelli, Voest of whatever gaat doen. Punt is dat je het consequent doet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:03

Lenneke_ schreef:
Hij was ook meteen een stuk vrolijker en geinteresseerder.

heeerlijk voor jullie!! Lekker afwisselen, dan blijft het voor jullie beiden een uitdaging! Geniet ze!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:27

Breghje schreef:
Dat mag, je mag het absoluut niet met me eens zijn, dan zijn we het eens dat we het niet eens zijn Haha! . Je kan wel alle Parelli pakketten aanschaffen, en uiteraard zal ook zeker helpen om een hoger level te gaan doen, wat mi hetzelfde is als ik schrijf, namelijk iets anders gaan doen. Volgend level is ook weer anders dan het voorgaande? Anders heeft het weinig zin lijkt me om alle pakketten aan te schaffen.

En zoals hiervoor is gezegd, een heel intelligent paard zal écht niet onder je, maar naast je staan, of je nou Parelli, Voest of whatever gaat doen. Punt is dat je het consequent doet.

hét ding van parelli is juist afwisseling en imagination. Natuurlijk kan je andere dingen doen, maar heel veel mensen gaan bij een andere methode weer de basis doen. Dat is enorm saai voor je paard. Ik zou dus liever beter worden en dus uitdagender voor je paard.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:30

Lenneke, ik begrijp perfect wat je bedoeld hoor! Mijn merrie is ook heel dominant en heb met haar een heel jaar NH-grondwerk lessen gevolgd, alles ging super tot een paar weken geleden. Het probleem met zulke paarden is dat je ze steeds moet blijven boeien met nieuwe dingen en dat is soms gewoon teveel voor een gewoon werkend mens. Je moet de inspiratie ook maar blijven vinden hé. Ik bevind me momenteel ook in een priode als jij en eerlijk gezegd weet ik nog niet goed hoe ik het ga oplossen. Je hebt er ook zoveel energie voor nodig.
Veel mensen zeggen me 'kwestie van effe de verhoudingen juist te stellen', daar hebben ze groot gelijk in alleen ... dat is met zo'n paard niet op 1 2 3 gedaan.

Sorry, aan mij heb je ook geen oplossing hé! Clown

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:00

sanne83 schreef:
Breghje schreef:

hét ding van parelli is juist afwisseling en imagination. Natuurlijk kan je andere dingen doen, maar heel veel mensen gaan bij een andere methode weer de basis doen. Dat is enorm saai voor je paard. Ik zou dus liever beter worden en dus uitdagender voor je paard.

Ik ben het met je eens dat elke keer opnieuw de basis doen niet de oplossing is idd. Verdieping is in dat geval beter, maar ook verkenning en verdieping van andere vormen van NH (aangezien niemand het wiel helemaal zelf heeft uitgevonden Knipoog ), zodat je zelf kleine afwisselingen achter de hand kan houden mocht je op een gegeven moment toch nog stuk lopen zeg maar. Dat houd het ook voor jezelf inspirerend, want het kan idd zoals Mandyke zegt behoorlijk vermoeiend zijn een heel slim paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:53

Breghje schreef:
Je kan wel alle Parelli pakketten aanschaffen, en uiteraard zal ook zeker helpen om een hoger level te gaan doen, wat mi hetzelfde is als ik schrijf, namelijk iets anders gaan doen. Volgend level is ook weer anders dan het voorgaande? Anders heeft het weinig zin lijkt me om alle pakketten aan te schaffen.

Wat ik hieruit bespeur is een gebrek aan inventiviteit van jouw kant. Jij wilt alles voorgekauwd hebben, en verzint geen variaties op een thema. Parelli gaat je daar niet bij helpen, dat moet uit jezelf komen, Parelli verwacht inlevingsvermogen en fantasie van jou. Om je heen te gaan kijken en iedere keer weer nieuwe opdrachten verzinnen. Wees creatief, binnen een methode. Grijp niet te snel naar iets anders.

En om je een overzicht te geven over de verschillende Parelli pakketten: pakket 1 is grondwerk, pakket 2 rijden, pakket 3 is de verfijning van dat rijden.

Breghje schreef:

Een heel intelligent paard zal je altijd uitdagen, maar als je het goed doet, nooit boven of naast je gaan staan. Hij zal altijd doen wat jij vraagt, de kunst is dat je het vragen heel subtiel kunt gaan doen, voor een buitenstaander haast onzichtbaar.