Interesse natural horsemanship lessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Re: Interesse natural horsemanship lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:09

Ja ik heb gegoogled. Maar ik kan niks vinden waar ik diploma's kan halen
maar ik ga wel even verder kijken. Dankjewel iig

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:19

Als je met google de natural horsemanship startpagina zoekt, kom je vanzelf CR tegen Lachen vergis je niet in opleiding tot instructrice hierin, het zal langer als een jaar duren denk ik.

Verder ontopic: Ik zou wel interesse hebben, helaas woon ik niet in de buurt. Ik probeer zelf hier 5 mensen (helaas komt degeen die ik op het oog heb alleen aan huis bij de hoeveelheid) te regelen voor lessen NH. Het gaat dan wel om een instrutrice die de nodige certificaten heeft behaald, alle clinics afgaat en alles wat er maar bij komt op het gebied van NH uitprobeerd en volgt.
Haar ervaring is dan ook groot en deze heeft zij ook al vele jaren.
Wat ik me afvraag in jouw verhaal. je wilt les geven via de methode van parelli. maar hoe is jouw problem solving bij de wat 'moeilijkere 'paarden? wat voor lessen wil je precies geven? van wat ik begrijp rondwerk?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:53

Dat is meestal zo met opleidingen. Met mijn Orun centrificaten ben ik ook nog wel even zoet. Goed het zijn ideeen voor de toekomst waar ik graag verder mee wil.

Zoals die instructrice ben ik voor de rest ook. Ik ga overal af en lees alles wat ik tegen kom. En kijk uiteindelijk wat voor mij wel of niet werkt. Maar alle informatie is uiteindelijk nuttig.
Wat de moeilijkere paarden betrefd, dat is voornamelijk waar ik nu mee bezig ben. In mijn omgeving weten ze dat ik hiermee bezig ben en ik wordt dus vaak bij gevallen erbij gehaald. (door vrienden/familie/kennisen) Ingewikkeldere paarden zijn voor mij juist een uitdaging, dus de meer, de liever ^_^

Voor de rest wat voor een lessen ik in gedachte heb. Veel individuele lessen, zodat ik echt met de combinatie bezig kan zijn. En om de zoveel tijd, theorie les en ook zodat de verschillende leerlingen ervaringen met elkaar uit kunnen wisselen.

Ja om te beginnen grondwerk, maar dat zal in de loop van de ontwikkeling van de combinaties vanzelf uitbreiden

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:43

biieniie: ja dat is samengevat wel zo'n beetje wat ik bedoelde ja Knipoog
was maar om je een idee te geven dat je plan nog zo slecht niet is..lijkt me dat toch veel mensen er behoefte aan hebben > hoef je t beestje misschien niet eens specifiek bij de naam te noemen ..
Dat je je beperkt tot een methode bedoel ik dus Knipoog

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 23:16

Ja, weetje wat het is. Als jij allemaal methodes door mekaar gaat gebruiken. Iedereen heeft wel iets van een bepaald persoon gelezen, gehoord enzovoorts. Het kan een rommelig zooitje worden. Door je aan 1 methode te houden voorkom je chaos (lijkt mij)

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:18

http://www.centeredriding.org/

Mijn CR-instructrice heeft ook Orun gedaan en combineert dit ook samen Lachen.

Ik zelf heb altijd voorkeur voor privelessen. Wel les ik niet wekelijks, maar zo om de 2 a 3 weken. Je verhaal van net klonk goed!

Ik vind juist fijn dat Wim Vonck van meerdere verschillende stormingen aanhaalt. Want iedere stroming heeft zijn voors en tegens. Bij parelli liggen die voor mij echt op het rijden. Zo krijg je juist een fijne combi.

Ik heb zelf o.a. les gehad volgens de Voest methode (grondwerk), les volgens parelli (alleen grondwerk uiteraard), centered riding (rijden), les van Wim Vonck (grondwerk en rijden), nog eens keer van 1 iemand anders, maar die persoon beviel me niet, heb veel dvd's o.a. van irwin. Ik haal zo overal wat weg wat me aanspreekt. Juist daardoor kom je tot je eigen methode.

Het is zeker makkelijker om 1 persoon te volgen. Maar juist het combineren van stromingen en overal wat uithalen en zo tot je eigen stroming te komen, maakt het straks helemaal je eigen.

Wat heb je tot nu tot aan lessen gehad in NH? Want centered riding is erg bekend en het verbaasd mij dat het je onbekend is.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:42

Biieniie schreef:
Ja, weetje wat het is. Als jij allemaal methodes door mekaar gaat gebruiken. Iedereen heeft wel iets van een bepaald persoon gelezen, gehoord enzovoorts. Het kan een rommelig zooitje worden. Door je aan 1 methode te houden voorkom je chaos (lijkt mij)

dat wel natuurlijk..maar ik bedoel maar; jij maakt gebruik van de methode van Parelli, maar je gebruikt ook andere invloeden denk ik? of ga ga je dus echt toeleggen op t Parelli?
Ik snap dat t beestje een naam moet hebben anders is t helemaal lastig benoemen wat voor les je gaat geven..maar ik neem aan dat je gewoon 'les' geeft in wat er nodig is..
voor mijn 'problemen' is de parelli manier een fijne aanpak maar gewoon gezond verstand en een toeziend oog is eigenlijk al genoeg..voor mij zou t niet zo belangrijk zijn dat alles via de parelli regels gebeurd, maar wel DAT t gebeurd haha Knipoog
maar ik snap dat je er in elk geval een naam aan moet geven Knipoog

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 09:44

Ik heb verschillende clinics bij gewoond van Roberts, Parelli, (ben in de states geweest) Voest, Hempfling, ook verschillende boeken gelezen met verschillende ideeen. En voor mezelf haal ik vanuit alles informatie wat voor MIJ werkt en MIJ aanspreekt. Maar iedereen vind iets anders en ik weet niet of het zin heeft om voor iedereeen een compleet individuele methode aan te bieden vanwege zijn / haar denkwijze..

Door via 1 methode aan te bieden, is het allemaal wat minder chaotisch. Inderdaad ik was me ook verbaast dat ik er nog nooit van gehoord had Tong uitsteken maar is niet erg, heb ik weer iets om aan te werken Tong uitsteken

Als je zegt dat je horsemanship lessen aanbied, dan gaan ze altijd vragen via wat voor methode, als je zegt ja van alles wat, klinkt zo chaotisch en onproffesioneel. Als je zegt volgens de Parelli methode, maar er zal hier en daar wel iets anders tussendoor komen omdat het mijn mening is dat dat een effectievere werking heeft.

Inderdaad het beestje moet een naam hebben, dan is het gewoon simpeler

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:24

Maar het is niet zo dat ik dan les heb in irwin en dan weer in parelli. Diegene heeft zijn eigen methode. Wat ik bedoelde is dat als iemand vraagt waarin geef je les? Jij zegt; ik heb vele methoden en stromingen gezien en heb daar voor mij zelf dingen utigehaald en daardoor tot mijn eigen nh-methode gekomen.

Maar ok je kent al wel veel Lachen. Mijn voorkeur ligt juist bij instructeurs die wel van alles aanbieden. Maar dat zal per persoon verschillen. Je moet aanbieden waarvan jij denkt dat het werkt en er vraag naar is.

Succes!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:30

Ja ik zou kunnen kijken of ik een duidelijke methode samen zou kunnen stellen vanuit meerdere methodes. (ik ben er zo 1, werkt het een niet, werkt de ander wel) voordeel daarvan is wel, paarden blijven individuen en wat uit de ene methode niet werkt, werkt uit een andere wellicht wel.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:38

Dat is nou precies wat ik bedoelde! Zitten we toch op 1 lijn.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 16:41

nu nog een naam Tong uitsteken