[AR] Mennen met een shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Mennen met een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:02

[***] schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dan ligt dat toch echt aan de training van jouw shet.

Mijn merrie is een iel gebouwde merrie, fokmerrie zelfs, dus vaak ook nog drachtig (en ja, ze loopt eigenlijk bijna altijd tot aan de bevalling gewoon voor de kar, wel iets minder zwaar natuurlkijk) en ik maak complete dagtochten met mijn houten 4wielige recreatiewagen in enkelspan.

Ik rijd meestal op verharde weg, omdat de kar anders zo ontzettend hobbeld bij heuveltjes en gaten, maar ze heeft genoeg kracht om constant in het bos of op mul zand te lopen. Ik ben nu bezig om voor langere tijd in galop door zwaar zand heen te rijden, haar conditie is perfect maar op dat gebied moet het nog iets omhooggeschroefd worden voor marathons...

Dat het aan de training van mijn shet ligt is onzin, want ze heeft heel veel conditie. Een tweewieler over een bospad of strand is gewoon te zwaar voor een shet met een tweewieler erachter.

Conditie heeft ze misschien wel, maar kracht dus blijkbaar niet.

Jij scheert alles over één kam door te zeggen dat het voor een shet te zwaar is, over een bospad met 2wieler.

Nu zijn er met mij nog vele andere shetten die in enkelspan zelfs met een 4wielige wagen over bospad en zand kunnen gaan, dus wat jíj zegt, da's onzin. Misschien niet voor jouw shet, maar dan werk jij gewoon te weinig aan krachttraining, er zijn zat shetten die het wél kunnen Knipoog

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:36

Ben blij om te lezen dat je kan mennen met een mini. Zelf heb ik 2 meiden. Dus het lijkt mij echt super gaaf om te mennen met die 2 !

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:12

Ik heb er een en krijg er een in bruikleen, van mijn zus, maar nu ben ik ze eerst in enkelspan aan het beleren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:17

het grappige is wel dat 'wij paardenmensen' weten dat het gewoon kan enzo.
maar dat sommige mensen die niks met paarden hebben echt denken dat het heel zielig is..

mijn buurvrouw zei het laatst nog, er was iets in het dorp met pony's voor de kar, en ze zegt tegen me:
zo'n kleine pony, en dan met z'n drieen op de kar (vierwielige kar), dat kán toch niet...
ik heb haar er ook niet echt van kunnen overtuigen waarom dat best wel kan..

Ericotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:50

ja kan wel, als ze ook met falabella's mennen kan het zeker met een shet... veel plezier!!!!! Haha!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:39

Jullie kennen hopenlijk de formule die je kunt hanteren bij het aangespannen rijden:
Op harde ondergrond (weg en asfalt) kan elk normaal getraind paard/pony zijn eigen gewicht 3x trekken. (Kar en passagiers tesamen)
Op zandpaden kan zo'n zelfde getraind paard/pony zijn eigen gewicht 2x trekken.
In rulle grond (zandverstuiving en sommige bospaden) kan ie slechts 1x zijn eigen gewicht trekken.
Dus een minishet van ± 150 kan op een geasfalteerde weg heel wat meer wegtrekken dan op bospaden. Anders trekken ze zich kapot, die kans is niet onmogelijk! Dus als je een wagentje hebt dat algauw 90 kilo weegt en je erop zit met je 70 kilo (90+ 70 = 160 pony = 150; 10 kilo te veel) dan overbelast het beest al wanneer je in rulle grond rijdt, maar niet als je de geasfalteerde wegen rijdt; (wagen 90+ jezelf 70= 160 -> pony=150 op harde weg 150 x3= 450 conclusie kan prima, zelfs nog met passagier erbij)
Is het terrein heuvelachtig komt daar nog meer belasting bij, hoeveel ligt aan de helling van de heuvels.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:43

Ericotje schreef:
ja kan wel, als ze ook met falabella's mennen kan het zeker met een shet... veel plezier!!!!! Haha!

Falabella's zijn niet per definitie klein, dus ik zie niet wat de overeenkomst is met een mini shet... Dat is net zoiets als appels met peren vergelijken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:19

Ik denk dat er bedoeld wordt dat een falabella veel lichter gebouwd is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:23

Daarom denk ik dat een shetlander veel sterker is voor de kar en heel goed veel kan trekken, mits getraind!!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:25

sonjim: Ook dat valt over het algemeen reuze mee. Falabella's gaan over het algemeen meer richting shet qua hoogte en bouw dan bijv een amerikaan.
En ook amerikanen (ook de fijntjes) lopen driving wedstrijden, met een volwassene op de wagen, dus het verandert niets aan het verhaal dat een mini shet prima voor de wagen kan

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:43

Ja oke, ik moet zeggen dat ik eem mini shet heb staan waar ik mijn twijfels bij heb of het een echte shet is, zo smal is hij en heel hoog op de benen. Ik heb overigens altijd te horen gekregen dat je beter een tweespan mini's kunt hebben als je echt actief wilt mennen, gezien het gewicht van de pony's ten opzichte van het gewicht van de kar met menner en groom. Hoeveel weegt een mini shet van 86 cm nu ongeveer, ik zie hier staan 150 kilo mijn dierenarts heeft het over 200 kilo en laatst had iemand het zelfs over 250 kilo. Dat maakt een verschil in trekkracht, als je het beredeneert vanuit de vuistregel die net genoemd werd.

Bij mijn haffie heb ik overigens gemerkt dat het niet klopte. Als ik over het asfalt een bergje op ging met een wagonette met twee volwassene dan had ze echt moeite, terwijl zand minder moeite koste. Dus het ligt ook nog aan de weg die je rijdt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:20

sonjim schreef:
Ja oke, ik moet zeggen dat ik eem mini shet heb staan waar ik mijn twijfels bij heb of het een echte shet is, zo smal is hij en heel hoog op de benen. Ik heb overigens altijd te horen gekregen dat je beter een tweespan mini's kunt hebben als je echt actief wilt mennen, gezien het gewicht van de pony's ten opzichte van het gewicht van de kar met menner en groom. Hoeveel weegt een mini shet van 86 cm nu ongeveer, ik zie hier staan 150 kilo mijn dierenarts heeft het over 200 kilo en laatst had iemand het zelfs over 250 kilo. Dat maakt een verschil in trekkracht, als je het beredeneert vanuit de vuistregel die net genoemd werd.

Bij mijn haffie heb ik overigens gemerkt dat het niet klopte. Als ik over het asfalt een bergje op ging met een wagonette met twee volwassene dan had ze echt moeite, terwijl zand minder moeite koste. Dus het ligt ook nog aan de weg die je rijdt.

Ik heb ook gezegd dat het zeker uitmaakt of je op vlak of heuvelachtig terrein rijdt.
Om te weten hoe zwaar je shet is kan je eens gaan vragen of ze hem/haar willen wegen bij een diervoederhandel of een vrachtwagenbedrijf. Die hebben soms weegbruggen die tonnen aankunnen dus ook een shetje Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:33

sonjim schreef:
Ik heb overigens altijd te horen gekregen dat je beter een tweespan mini's kunt hebben als je echt actief wilt mennen, gezien het gewicht van de pony's ten opzichte van het gewicht van de kar met menner en groom.

Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je gaat doen. Er is een NMPRS span wat leuk mee mee draait in de marathon, maar bij de drivingklasses zit er maar 1 persoon op de wagen, dus zit je al niet meer met het gewicht van de groom. Dan nog: Rij je in een bak? Een weiland? Afvalt? allemaal dingen die mee spelen natuurlijk

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:36

Ik heb sinds kort een 7 jarige merrie voor de wagen staan. Zelf beleerd, gaat super. Heeft een vier wielige ponywagen, echt een leuk ding. Zelf zit ze denk ik tegen de meter, 1.05 aan te hikken. Ze heeft absoluut geen moeite, loopt het liefst de hele weg te draven. En dan gaat ze dus over gras.
Als ze klaar is, dan blaast ze een beetje, maar is absoluut niet bezweet. En dan heeft ze denk ik toch wel zeker n half uur gelopen Lachen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:37

maar is het dan verplicht om je menbewijs te halen ?
ik ben namelijk vanplan om te gaan mennen met een shetlander maar als je een menbewijs nogdig heb denk ik er nog even over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:39

nee, is niet verplicht

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:40

Niet verplicht, maar ik ben toch blij dat ik het wel hebt. Ik heb toch veel dingen geleerd die ik anders misschien niet had geweten..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:47

Pluttersput schreef:
Niet verplicht, maar ik ben toch blij dat ik het wel heb. Ik heb toch veel dingen geleerd die ik anders misschien niet had geweten..

Precies om die reden maar wordt het halen van je menbewijs sterk aangeraden!
Het is nog niet verplicht, omdat er nog geen regels zijn over de handhaving van het bezit. Wie/welke instantie dat gaat controleren enzo.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:58

Ik heb pas een mini beleerd met een sulky. Die sulky woog ongeveer 70 kilo dus samen met mij erop kwamen we op de 170 kilo. Ze kon wel trekken op het bospad maar gezien ze nog totaal geen spieropbouw had, ging dit zwaar voor de pony. Je kon zien dat ze er echt aan moest trekken. Dat is natuurlijk logisch.
Mijn eigen span sleurt mij het hele bos door (het is hier op sommige plekken flink mul en heuvelachtig) Vorige week heb ik de paarden4daagse gereden. Naast mijn shettenspan reed er nog een span van circa 90 cm en drie enkelspannen van rond een meter. Ze hebben hem allemaal uitgereden ondanks de mulle paden en de afstand (circa 25 km per dag)
Shetten zijn trouwens sterker als falabella´s. We hebben een span falabella´s op de vereniging gehad. Die trokken het niet door het bos ondanks dat de kar en passagiers niet te zwaar waren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:15

shetten zijn wel sterker dan fala's, maar veel denken dat een fala niks kan hebben, en dat is ook weer overdreven. Ook zijn de fragiele, sjieke beestjes die mensen voor ogen krijgen als ze aan een falabella denken, over het algemeen amerikanen.
70 kilo vind ik trouwens behoorlijk zwaar voor een sulky? Die van mij weegt er 35....

Miron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:16

Mmm..
Wij hebben er thuis ook 1, zo'n klein ding!..
We beleren 'm nu, ik denk 't zelf eigenlijk wel, dat 't gewoon moet kunnen.
Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:18

Volgens mij kan dat gewoon.. met je niet 10 mensen in de kar er achter zetten maar ik denk dat het wel kan hoorrrrrrr

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:51

Citaat:
70 kilo vind ik trouwens behoorlijk zwaar voor een sulky? Die van mij weegt er 35....

Eigenlijk moet ik het tweewieler noemen. 70 kilo is een schatting. Het was er 1 op autowielen/ auto as dus die zijn al snel redelijk aan gewicht

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 07:26

Ik ben gisteren voor het eerst met tweewieler op pad geweest met mijn mini, en doordat hij eerder niet getrokken heeft merk je dat hij het trekken wel zwaar vind, maar wel met de oren naar voren en als ik even met mijn tong klak komt er ook heel makkelijk een drafje, maar nu eerst conditie kweken op de weg en dan langszaam richting onverharde wegen. Ik heb wel gelachen, hij liep ervoor alsof hij nooit anders gedaan had. Terwijl de al beleerde pony die ik er vorige week bij gekocht heb, wegrende voor de kar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:10

Beleerd is niet altijd zo beleerd als dat ze zeggen. Je weet niet wat er gebeurt is met zo'n pony. Altijd ervan uit gaan dat een beleerde pony niet beleerd is.